Pagina 1 van 1  [ 14 berichten ]
Offline dolphin
Pro
ma 16 jan 2012, 12:03 Bericht 
Kreeg vrijdag een mooi berichtje van het CJIB: had 87km/h gereden op de A12(Utrechtsebaan Den Haag). Na correctie 84, dus 4 hele kms te snel :nono: :nono: :nono: .
Nu rijdt ik eigenlijk altijd net onder de 90 km/h gemiddeld (vlgs de stinger DSI) op dat traject, met name omdat ik Koos Spee ooit eens heb horen roepen dat er pas vanaf 90 kmh bekeurd wordt.

Zijn de marges tegenwoordig krapper?
Offline djee
Master
ma 16 jan 2012, 12:06 Bericht 
Tja, dan zou die $##$&!@!#@& wel "kilometerteller" 90 (ongeijkt) bedoeld hebben. Maar +7kmh is idd de grens van bekeuren.
Offline Aanhanger
Master
ma 16 jan 2012, 12:07 Bericht 
Nee.
Offline geelhoed
Master
ma 16 jan 2012, 12:08 Bericht 
Nee hoor.

dolphin schreef:

Nu rijdt ik eigenlijk altijd net onder de 90 km/h gemiddeld

Vertrouwen op de wettelijke correctie en er dan vanuit gaan de de meting exact is kan je best wel eens een prent opleveren.
Offline dolphin
Pro
ma 16 jan 2012, 12:18 Bericht 
geelhoed schreef:
Vertrouwen op de wettelijke correctie en er dan vanuit gaan de de meting exact is kan je best wel eens een prent opleveren

Blijkbaar :oops: altijd on the edge and beyond....
Druk bij inrijden TC altijd twee keer op de snelheid ophoging van de DSI, dus bijv op naar 130 op de A4 en naar 90 bij Rdam en Den Haag. Niet meer doen dus......
Offline egeltjes
Master
ma 16 jan 2012, 19:36 Bericht 
Altijd al 7km/hr geweest. Minus 3km/hr correctie hou je over: minimaal 4km/hr als de flitslimiet.

Pas bij 100km/hr (en sneller) wordt de correctie ietsje hoger.
Offline Rover
Master
ma 16 jan 2012, 23:37 Bericht 
dolphin schreef:
met name omdat ik Koos Spee ooit eens heb horen roepen dat er pas vanaf 90 kmh bekeurd wordt.

Koos liegt wel vaker :boos: :dood:
Offline NooitTeSnel
Master
ma 16 jan 2012, 23:50 Bericht 
djee schreef:
Maar +7kmh is idd de grens van bekeuren.

Correctie is 3km/u onder de 100 en 4% daarboven. Dus 86@80 is geen boete en 107@100 ook niet. Bij TC kan je wel redelijk op de correctie rekenen, want die dingen meten op de milliseconde nauwkeurig en de positie is goed uitgemeten, daarom heeft Spee dus ooit gezegd "90 op de teller kan gewoon". Dat is ook zo, iets meer dan 90 kan ook, maar let wel ff op als je van winter- naar zomerbanden wisselt :wink:
Offline Rover
Master
ma 16 jan 2012, 23:53 Bericht 
Sommige auto's hebben geen/weinig afwijking in de teller, dan kan 90 niet. Met mijn vorige Mercedes moest ik echt opletten, die snelheidsmeter was bijzonder nauwkeurig. Met mij Astra kan ik er doorheen met de cc op 94.
Offline NooitTeSnel
Master
ma 16 jan 2012, 23:59 Bericht 
Volgens mij moet officieel de teller minimaal 4km/u afwijken en maximaal 4km/u + 10%, dan kan 90 dus altijd? Mijn vorige auto (Golf) had een tellerafwijking die kleiner was bij 80 dan bij 120, bij mijn huidige auto is het altijd 5km/u. Het stomme is dat je auto precies weet hoe hard ie rijdt (OBD stekker er in, verschil tussen ECU snelheid en de GPS is < 1km/u) en dat ze er dus bewust 5km/u bij optellen omdat dat nu eenmaal moet :fp:
Offline Rover
Master
di 17 jan 2012, 0:07 Bericht 
Tot zover ik weet is er geen officiele marge die een auto dient te hebben. Corrigeer indien fout.
Een fabrikant wil echter ook niet dat een klant aankomt en zegt dat de bon voor de dealer/importeur/fabrikant of wat dan ook is omdat de teller een paar km te weinig aangeeft. Uit veiligheidsoverweging daarvoor kiezen ze ervoor zelf alvast een marge in te bouwen.
Het is inderdaad per merk en type verschillend of er een vaste afwijking is of een percentuele afwijking. Bij mijn Opel is de afwijking trouwens wel te groot (mag wettelijk max 8% zijn), bij mij is het ongeveer 10%. Mijn vorige Astra was precies hetzelfde btw.
Offline PTPT
Die hard
di 17 jan 2012, 0:25 Bericht 
Ach, dan ook nog de precieze bandenomtrek... dan kan de afwijking weer heel anders zijn.
Offline geelhoed
Master
di 17 jan 2012, 6:25 Bericht 
NooitTeSnel schreef:

Correctie is 3km/u onder de 100 en 4% daarboven.
:schudnee: :nono:

3% erboven.

NooitTeSnel schreef:
Volgens mij moet officieel de teller minimaal 4km/u afwijken en maximaal 4km/u + 10%

Beide fout.
Tussen 0 en 10% + 4km/h.
Offline dolphin
Pro
di 17 jan 2012, 8:16 Bericht 
Tov de dsi wijkt mijn snelheidsmeter in de beamer maar 3 km af (bij de 80 in de TC, verschil gemeten tussen gps van dsi en projectie op km precies in voorruit).
Op zomerbanden is het eender. Beide wielen zijn origineel BMW, dus geen exotische maten O:)
 [ 14 berichten ]