Pagina 1 van 1  [ 16 berichten ]
Offline arigold
Eendagsvlieg
di 10 jan 2012, 9:38 Bericht 

Ik rij iedere dag over de A1(Amsterdam <-> Amersfoort) maar het is mij nog steeds onduidelijk hoe hard je daar mag rijden. Bijvoorbeeld op het stuk waar de controle nu staat (hmp 18). Even daarvoor houden de hmpaaltjes met 100 erop afgedrukt op en mag je naar mijn mening 120. Klopt dit?
Offline A4
Master
di 10 jan 2012, 9:41 Bericht 
Is de bebording daar onduidelijk? Ik zou me persoonlijk niet blind staren op de snelheden die op de hectometerpaaltjes (of juist niet) staan...
Offline Schep
Master
di 10 jan 2012, 9:46 Bericht 
Ze hebben daar een tijd land een variabele maximumsnelheid gehad, richting Amsterdam was het op sommige momenten 120. Inmiddels is dat weer helemaal gestopt en is het richting Amsterdam altijd 100.
Die grote hoge borden die je bij Bussum tegenkomt staan tegenwoordig altijd op 100. Vervolgens staan er weel van die palen na oprit naar het industrieterrein (vlak na de controle) en na de oprit die overgaat in de afrit naar de A6 staan er ook weer 2 van die palen.

Bebording is naar mijn idee gewoon in orde.

Rare is wel dat je de andere kant op (richting Amersfoort) altijd 120 mag...
Offline bert65
Die hard
di 10 jan 2012, 9:59 Bericht 

Nou, daar wringt de schoen, de hoge borden staan voor de oprit Bussum en worden niet meer herhaald tot net voor de oprit Gooimeer. Mijn conclusie is dus dat je tot de afrit van de A6 een maximum snelheid hebt van 120 km/u omdat de borden niet juist geplaatst zijn.
Offline Aanhanger
Master
di 10 jan 2012, 10:02 Bericht 
De controle staat de andere kant op; richting A'foort.
Offline Aanhanger
Master
di 10 jan 2012, 10:05 Bericht 
bert65 schreef:
Nou, daar wringt de schoen, de hoge borden staan voor de oprit Bussum en worden niet meer herhaald tot net voor de oprit Gooimeer.

Op streetview wordt de snelheid direct na de oprit herhaald op een drip.
Nog nooit gezien.
Offline arigold
Eendagsvlieg
di 10 jan 2012, 10:08 Bericht 

Klopt, de controle staat van Amsterdam richting Amersfoort op een stuk waar je volgens mij gewoon 120 km/h mag. Het stuk daarvoor, dus vanaf Amsterdam, is zeker weten 100 km/h.
Offline Aanhanger
Master
di 10 jan 2012, 10:12 Bericht 
bert65 schreef:
Nou, daar wringt de schoen, de hoge borden staan voor de oprit Bussum en worden niet meer herhaald tot net voor de oprit Gooimeer.

En nog een keer precies ter hoogte van de parkeerplaats.
Na de oprit niets te zien.
Offline Schep
Master
di 10 jan 2012, 15:51 Bericht 
Aanhanger schreef:
En nog een keer precies ter hoogte van de parkeerplaats.
Na de oprit niets te zien.

Ben net weer op en neer geweest tussen Amersfoort en Amsterdam, en al die hoge borden zijn omgedraaid en grijs.
Die DRIP is al een tijd uit, en volgens mij zelfs verdwenen sinds de spitsstrook er ligt.

Lijkt mij dus inderdaad dat je strikt genomen 120 mag tot aan het 100 bord na de oprit voor Gooimeer. Ik vrees alleen dat er gecontroleerd wordt op 100.
Offline Grande
Master
di 10 jan 2012, 16:47 Bericht 
Geldt de beslismoment regel wel bij parkeerplaatsen??

Ik bedoel, bij een oprit vanuit de stad of een andere snelweg moeten borden staan ander = 120km/h op de snelweg.
Bij een parkeerplaats verlaat je die hele snelweg niet.
Offline Schep
Master
wo 11 jan 2012, 15:39 Bericht 
Rijkswaterstaat schreef:
Op de twee rijbanen van de A1 zijn verschillende maximumsnelheden geldig. Richting Amersfoort 120 km/u en richting Amsterdam 100 km/u. Op de rijbaan richting Amsterdam staan Dynamax borden (Dynamische maximumsnelheid). Deze zijn na een testfase uitgeschakeld. De snelheid is en blijft hier voorlopig 100 km/u.

Binnenkort besluit de minister van Infrastructuur en Milieu op basis van de projectevaluatie over het vervolg van alle Dynamax maatregelen.Daarna is er een wetsaanpassing nodig om dynamische maximumsnelheden in te voeren. Hier is dus nog geen beslissing over genomen.

Het is dus gewoon een zooitje, die borden zijn grijs maar ze willen wel dat je max 100 rijdt. Ze geven geen antwoord op mijn vraag waarom er verder geen normale borden staan.
Offline Ogre
Master
vr 13 jan 2012, 12:36 Bericht 
Grande schreef:

RVV art 1 schreef:
langs autosnelwegen gelegen parkeerplaatsen, tankstations en bushalteplaatsen maken geen deel van de autosnelweg uit

Lijkt me dus dat je de snelweg weldegelijk verlaat daar.
Offline Aanhanger
Master
za 14 jan 2012, 18:24 Bericht 
Ik kwam er toevallig vandaag langs.
Waar het op neerkomt is dat je vanaf oprit 7 Bussum 120 mag;
in ieder geval tot aan oprit 6 Naarden vesting.

Bij oprit 7 Bussum staan op de hoofdrijbaan 2 van die hoge borden 100.

Ik kwam echter via de oprit zelf, en dan kom je alleen aan het begin ervan een "autosnelweg" bord tegen, en mag je dus 120.
(oftewel iedereen mag daar 120)

De drip die eerder in dit topic te zien is staat uit.
De borden bij de parkeerplaats staan inderdaad op grijs.

De eerstvolgende hoge borden 100 staan kom je tegen vlak voor de oprit 6 Naarden vesting.
Volgens streetview staat er ook 1 op de oprit zelf, al viel die me vandaag niet op. (maar hij zel er vast wel staan)
Offline Aanhanger
Master
za 14 jan 2012, 19:22 Bericht 
Ik herinner me nu uit een discussie een tijd geleden op dit forum dat na iedere oprit op de snelweg een nieuw wegvak begint.
Staat daar geen snelheidsbeperking, dan is de vmax 120.

Bebording voor een oprit neerzetten is dus onzin want de snelheidbeperking vervalt na de oprit, tenzij deze herhaald wordt. Net zoals op andere wegen een snelheidsbepering vervalt na een kruising.
Offline Aanhanger
Master
do 19 jan 2012, 11:55 Bericht 
Citaat:
flitser nh a1 amersfoort ri amsterdam thv hmp 18.1 bij afslag gooimeer
Dat is dus net voor de hoge 100 borden in het streetview linkje hierboven.

Ben benieuwd of je een bon krijgt als je met 120 langskomt, het zou me niet eens verbazen.
Offline Dennis
FS medewerker
do 16 feb 2012, 15:57 Bericht 
Grande schreef:
Ik bedoel, bij een oprit vanuit de stad of een andere snelweg moeten borden staan ander = 120km/h op de snelweg.

het zijn borden die kunnen wijzigen dus moet dat zou in de tussentijd ook gebeurd kunnen zijn.
en zie ook het antwoord van Ogre

Na een beslismoment (afrit EN oprit) moet er (indien aanwezig) weer een beperking herhaald worden
Je ziet ook vaak na het afrit geen herhaling staan.. in principe mag je dan op dat stuk gewoon rijden zoals de standaard regel geldt.

Daarbij vind ik het een leuk discussiepunt over de hoogte wat de borden staan.
Volgens de richtlijnen moeten borden minimaal 1m20 van de grond af maar staat er geen maximum aangegeven. Wel wordt er gezegd dat deze
goed waarneembaar moeten zijn tijdens het rijden (dus zou je er niet specifiek op moeten letten en zal het binnen het gezichtsveld vallen) en dat doen
bijv. de matrixborden (deze vallen op omdat ze licht uitschijnen) en wegwijzers niet.
 [ 16 berichten ]