Pagina 1 van 2  [ 82 berichten ]
Offline Treser
Pro
zo 20 nov 2011, 20:08 Bericht 
Hallo,

Vannacht/vanmorgen omstreeks 04:00 uur in Maastricht door een onopvallende VW Passat achterna gezeten en na staande houding mijn Belgisch rijbewijs moeten inleveren.
Vanaf de Geuselt in Maastricht hebben ze mij via Vijverdal en Heer achtervolgd tot aan het politiebureau aan de Prins Bischopsingel.
Ik had daarbij via mijn achteruitkijkspiegel in de gaten dat zij mij probeerden bij te houden.
Pas daar waar stoplichten te lang op rood bleven staan, voor het pliesiebureau konden ze tot bij mij geraken en hebben ze pas Stop Politie signalen gegeven.
Ik weet dat ik veels te hard heb gereden maar weet ook dat ik harder ben gaan rijden doordat die VW Passat in burger steeds maar weer bleef proberen om dichterbij te komen.
Aangezien ik regelmatig nachtstortingen doe in de bankkluis ga ik midden in de nacht natuurlijk voor niemand stoppen die rondrijdt in burger.
En iemand die mij probeert te volgen is natuurlijk bij voorbaat verdacht tijdens de nachtelijke uurtjes.
Jaren geleden toen de R8 waar ik mee ben aangehouden nog een Duits kenteken had werd ik elke dag in en rond Maastricht lastiggevallen door drugsrunners die met hun VR6'es probeerden mij van de weg te duwen.
Die dachten dan hun grote slag te slaan door mij witgoed aan te smeren al of niet onder bedreiging van wapens en andere intimidaties.
Persoonlijk ben ik van mening dat een onopvallende pliesie auto meteen na constatering van een overtreding verplicht zou moeten zijn om het Stop Politie signaal te tonen. Het kan toch niet zo zijn dat ze je een heel rondje door de stad volgen en opduwen om zo een zo hoog mogelijke overtreding eruit te slepen. Dat lijkt dan wel aanzetten tot met alle gevolgen van dien..

De R8 staat nu op NL kenteken en staat dus niet op mijn naam.
Dus geen invordering auto etc.
Na de afhandeling met de agenten in burger 2 taxi's gebeld en mij door hen naar de grens met België laten brengen.
Daar ben ik weer zelf ingestapt in de R8 en er mee naar mijn woonplaats in België gereden.
Mijn Belgisch rijbewijs is namelijk ingenomen in Nederland maar behoudt daarmee nog altijd zijn geldigheid buiten Nederland.
Sterker nog het OM geeft dit rijbewijs binnen 14 dagen terug ook indien ik in Nederland een rijverbod krijg.
Maar wat kan ik voor een straf verwachten als buitenlander aangehouden in Nederland.
zij vertelden dat ik rond de 150 ging waar 70 was toegestaan (Dus iets van 77 km na aftrek correctie) op een 2 baansweg (Kenedybrug) ook wel stadsautobaan genoemd is Maastricht.
Heeft iemand een idee welk bedrag hieraan vast hangt? of is dit moeilijk te zeggen omdat dit voor buitenlanders vaak hoger ligt om dat de inbeslagname van het rijbewijs of de ontzegging van de rijbevoegdheid vaak korter is.

Een van de agenten in burger beweerde nog op mijn verweer dat ik niet had kunnen zien dat zij mij aan het volgen waren over een afstand van meer dan 5 km. Daarop antwoordde ik hem dat hij niet eerlijk is om dat te zeggen terwijl hij juist daarvoor beweert dat alles op beeld staat. Dan denk ik hoe kan ik op hun beeld staan als de agent beweert dat hij zo ver achter mij zat dat ik hem beslist niet had kunnen zien in mijn achteruitkijkspiegel. Ik weet toch wel zeker dat mijn ogen meer zien in de achteruitkijkspiegels dan hun cameralens kan zien, zeker tijdens onderbelichting etc.
Anyway lijkt erop dat dit een discussie wordt voor de rechtbank.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp en info

P.s. Moraalridders die het nodig achten mij terecht te wijzen :nono: blijf svp onder je steen :x . Rij al meer dan 30 jaar schadevrij, rij jaarlijks op het circuit van Francorchamps (B)als testrijder voor Lamborghini en Audi en heb tevens al 22 jaar een vliegbrevet voor het vliegen van een Boeing 737. Ben ervan op de hoogte dat sneller rijden de kans op een confrontatie met een onoplettende medeweggebruiker groter maakt maar weet ook dat als ik harder rij stukken alerter ben dan wanneer ik mij verplaats als een zondagsrijder. Daarbij rij ik nooit te hard als het overige verkeer en tijdstip dit niet toelaat. Nachts tussen 03:00 en 05:00 uur is iets heel anders dan de ochtendspits, overdag of avondspits.

Laatst bijgewerkt door Treser op ma 21 nov 2011, 1:23, in totaal 2 keer bewerkt
Offline denniz
Weet de weg
zo 20 nov 2011, 20:15 Bericht 

Citaat:
P.s. Moraalridders die het nodig achten mij terecht te wijzen :nono: blijf svp onder je steen :x . Rij al meer dan 30 jaar schadevrij, rij jaarlijks op het circuit van Francorchamps (B)als testrijder voor Lamborghini en Audi en heb tevens al 22 jaar een vliegbrevet voor het vliegen van een Boeing 737.

Ja ja, en ik ben zanger van de Rolling Stones. :thumb_d: lekker boeiend Het zorgt nu niet echt voor sympathie deze PS.
Offline Lotus Omega
Master
zo 20 nov 2011, 20:18 Bericht 
Treser schreef:
Ik weet dat ik veels te hard heb gereden maar weet ook dat ik harder ben gaan rijden doordat die VW Passat in burger steeds maar weer bleef proberen om dichterbij te komen.

Klinkt bekend :x Wat voor Passat was het deze keer? Was het een nieuw model Passat? Of het vorige model in zilvergrijs?

Treser schreef:
Jaren geleden toen de R8 waar ik mee ben aangehouden nog een Duits kenteken had

Je bedoelt de S8? ;)
Offline viffer
Master
zo 20 nov 2011, 20:18 Bericht 

denniz schreef:
lekker boeiend

Dito
Offline Aanhanger
Master
zo 20 nov 2011, 20:28 Bericht 
Als het de eerste keer is staat er normaal zo'n 1000 euro voor en 4 maanden fietsen.
Geen idee in hoeverre men hier van afwijkt bij niet-ingezetenen.
Offline bruintje beer
Master
zo 20 nov 2011, 21:15 Bericht 
Treser schreef:
Persoonlijk ben ik van mening dat een onopvallende pliesie auto meteen na constatering van een overtreding verplicht zou moeten zijn om het Stop Politie signaal te tonen. Het kan toch niet zo zijn dat ze je een heel rondje door de stad volgen en opduwen om zo een zo hoog mogelijke overtreding eruit te slepen. Dat lijkt dan wel aanzetten tot met alle gevolgen van dien..
Kletskoek. Jij bent verantwoordelijk voor hoe je rijdt, niet iemand anders.
Offline flozzy
Pro
zo 20 nov 2011, 21:55 Bericht 
Verzonnen verhalen :roflol:
Offline Treser
Pro
zo 20 nov 2011, 23:29 Bericht 
@Aanhanger Master 1000,- euries dat valt dan nog relatief mee vergeleken bij die superboetes die we hier in België hebben. Die 4 maanden niet rijden in NL dat zou ik wel erg :thumb_d: vinden.
@denniz als ik zoek was naar sympathie van de mensen die ik aanspraak in mijn p.s. had ik hem wel niet geplaatst, Duhh
@Lotus Omega id we hebben ook een S8 maar vanmorgen was het toch echt met de R8 handschakel die we al 3 jaar bezit hebben. De bewuste Passat was een goudkleurige coupe met links en rechts een uitlaat. Relatief onopvallend bij nader zicht.
@bruintje beer klopt je bent verantwoordelijk voor jezelf maar je dient ook rekening te houden met alles en iedereen om je heen.
Ja en id we leven niet in een zgn verzorgingsstaat waar zelfs de pliesies ervoor zouden zorgen dat we veilig kunnen rondrijden. Dat is een grote farce.
@flozzy jij komt hier nog niet zo lang anders zou je wel beter weten.
Offline TuxX
Master
zo 20 nov 2011, 23:37 Bericht 
Care! Ga ff naar politie Belgie, aangifte invordering RBW in het buitenland en haal een nieuw RBW op dienst bevolking.

als je met een R8 rijdt zal je de boete die over een jaar of 2 door de rechter wordt opgelegd wel kunnen dragen.

Opgelost! En wees verder blij dat je je auto mocht houden want vmax x2 kan net zo goed invordering zijn. Van de auto dan.
Offline Treser
Pro
zo 20 nov 2011, 23:46 Bericht 
TuxX dat is volgens mij niet zo simpel. Ik weet dat als je je rijbewijs kwijt bent geraakt door verlies etc. je door het opmaken van een proces verbaal van verlies bij de politie je met dat proces-verbaal naar je plaatselijke gemeente kunt gaan voor een nieuw rijbewijs. Alleen dat nieuwe rijbewijs zal wel dezelfde naam dragen van de houder en indien die naam genoteerd staat in het systeem van NL dan heeft het toch nog geen zin. Kun je nog niet in NL rijden.

Maar id ik betwijfel ook wel serieus of buitenlandse rijbewijzen überhaupt genoteerd kunnen worden in het Nederlandse rijbewijzen systeem. Totaal afwijkende nummers en gegevens die nooit overeenkomen met de NL database. Ik kan mij wel voorstellen dat het nieuwe B rijbewijs een nieuw nummer krijgt wat weer handig kan zijn mocht je oude rijbewijs toch genoteerd worden in het NL rijbewijzen database systeem.
Als je in België een nieuw rijbewijs haalt wegens kwijtraken oude rijbewijs wordt je oude rijbewijs wel als geseind gezet in de Belgische computers. En nu is de vraag natuurlijk ik hoeverre het Nederlands systeem deze Belgische database kan bekijken.
Maar als je er echt ervaring mee hebt hoor ik het graag en zal ik zeker meteen achter een nieuw rijbewijs aangaan.
Het oude kan dan wel nooit meer gebruikt worden binnen België wegens reeds geseind staan in de B database.
Offline Ducantoni
Master
ma 21 nov 2011, 3:18 Bericht 
Samengevat: het rijbewijs is ingenomen en -naar ik aanneem- een proces verbaal, wat uiteindelijk zal leiden tot een uitnodiging om naar de rechtbank te komen?
Is er nog telefonisch overleg geweest met een OvJ omtrent een borgstelling of een boetebedrag ter plaatse te voldoen?
Offline Treser
Pro
ma 21 nov 2011, 3:26 Bericht 
Ducantoni bij rijbewijs inname is geen sprake meer van boete of overleg met OvJ als de woonplaats van de bestuurder volledig bekend is.
Ik kan mij voorstellen als ik een vreemde was geweest had het helemaal anders gelopen.
Offline Wimpster
Die hard
ma 21 nov 2011, 8:40 Bericht 

Treser schreef:
Ik kan mij wel voorstellen dat het nieuwe B rijbewijs een nieuw nummer krijgt wat weer handig kan zijn mocht je oude rijbewijs toch genoteerd worden in het NL rijbewijzen database systeem.
Als je in België een nieuw rijbewijs haalt wegens kwijtraken oude rijbewijs wordt je oude rijbewijs wel als geseind gezet in de Belgische computers.

Zal dat niet gewoon op naam gebeuren? Op die manier weten ze dat je een rijontzegging opgelegd hebt gekregen, toch?

Voorderest weer een hoop typisch Hollandse afgunst. Als je echt in mooie auto's mag rijden en een brevet hebt: Good for you! Heb je vast hard voor gewerkt, dat soort mensen hebben we nodig.
Offline PTPT
Die hard
ma 21 nov 2011, 13:05 Bericht 
Wimpster schreef:
Voorderest weer een hoop typisch Hollandse afgunst.

Is het niet mens eigen tegenwoordig?
Jammer genoeg is het een enorm slecht eigenschap.
Offline Lmax
Respect
ma 21 nov 2011, 13:44 Bericht 

Het hebben van dure auto's en luxe brevetten rechtvaardigt natuurlijk nooit 2x Vmax.
Wees blij dat je een BE rijbewijs hebt, die je waarschijnlijk over 14 dagen weer terug hebt, en niet pas over 4 maanden.
En "opgejaagd voelen" is natuurlijk ook wel een van de oudste excuses die er bestaan.
Offline Treser
Pro
ma 21 nov 2011, 15:19 Bericht 
@Wimpster mij lijkt juist dat het altijd een combi is tussen naam en rijbewijsnummer omdat er altijd nog mensen bestaan met dezelfde naam. Zou de database wel alleen op naam werken krijg je al snel conflicten met identieke namen.
Volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, kan de NL rijbewijzen database geen buitenlandse rijbewijzen noteren indien de houder ervan een rijverbod heeft opgelegd gekregen.
Ben echt benieuwd of hier iemand komt die ons dat kan bevestigen.
Deze gedachte komt voort uit het feit dat de Nederlands geautomatizeerde systemen nooit soepel genoeg werken, zie bv. OV chips systeem en andere nieuwe systemen.

@afgunst is id een van de slechtste eigenschappen waar je voornamelijk jezelf mee schaad.

@Lmax het feit dat opgejaagd voelen een van de oudste excuses is die er bestaat zegt dan toch iets over de waarheid ervan (of zoals het spreekwoord gaat waar rook is is ook vuur). Niemand ooit op het idee gekomen dit serieus te onderzoeken.
Hoe je het ook wend of keert er zijn ook bestuurders, vaak diegene die doorrijden, die wel met arendsogen alles om zich heen scannen en opnemen en daarbij bij de geringste schijnbeweging van een overige weggebruiker instant reageren.
Voor mij is het altijd al zo geweest dat als er een van de volgauto's afwijkende gedrag vertoond van de overige volgauto's heb ik dit meteen door en hang is daar indien het tijdstip verdacht is consequenties aan vast door ervoor te zorgen dat zo iemand niet meer te kort in mijn beurt kan komen.
Dat dit in bovenstaand geval uiteindelijk wel is gebeurd was natuurlijk omdat ik uiteindelijk pal voor het politiebureau stond zodat ik die gasten alsnog veilig naderbij kon laten komen.
Ik blijf het grappig vinden dat er nog steeds zoveel mensen zijn die erin geloven dat oeverloos achtervolgen the way to go is.
De voorbeelden zijn er helaas inmiddels legio waarbij achtervolgingen aflopen in meer schade dan dat er in eerste instantie schade veroorzaakt werd.
Vandaar nogmaals als politiebeambte geef meteen na eerste constatering van een overtreding aan dat je politie bent.
Als ik een stopteken of blauwflitslampje zie pas ik mij meteen aan en ga aan de kant of vertraag of versnel naar gelang de overheidsdienaars wensen.
Is toch altijd nog 100 x veiliger dan midden in de nacht oeverloos volgen en opjagen.
Een mens hoeft toch ook geen science gestudeerd te hebben om dit te begrijpen.
En op je opmerking dat een vliegbrevet en testrijders licentie geen excuses zijn om hard te rijden ga ik akkoord. Wat ik hiermee alleen wilde aangeven is dat ik niet een of ander ongeleide projectiel ben die met 0 jaar rijervaring er als een gek vandoor gaat. Na aanhouding hebben de agenten ook geen enkele negatieve opmerking gemaakt aangaande mijn rijstijl ten opzichte van de overige verkeersdeelnemers. De snelheidsovertreding was op een 2 baans stuk stadsautobaan met aan weerszijden vangrail waar geen voetgangers of fietsers kunnen oversteken. Tijdens de piek van 150 zelfs geen andere medeweggebruiker gepasseerd en verder bij elk rood stoplicht rustig gewacht en bij groen weer ervandoor terwijl die verdachte passat snel naderde. Die agenten hebben dat duidelijk gezien en hebben daarom ook geen verdere vragen gesteld of een alcoholtest gedaan. Ze waren wel erg geïnteresseerd in de dampende remklauwen met gele raceremblokken omdat ze bij het laatste stoplicht en politiebureau een beetje geschrokken waren voor de snelle manier waarop ik stil stond en zij met hun standaard fabrieksremmen bijna achterop knalden. Wat als dat was gebeurd was ik het dan ook schuld?
Waarbij ik wel wil opmerken dat het nut van onherkenbare politievoertuigen een prima manier is om fouten vast te stellen maar vanaf het moment dat zo'n voertuig zich aanpast aan de rijstijl van de te volgen auto is het hek van de dam. Dus onherkenbare auto's yes maar snellere verkeersdeelnemers oeverloos volgen om er een hogere snelheid uit te slepen No :nono:
Offline geelhoed
Master
ma 21 nov 2011, 15:23 Bericht 
Treser schreef:

P.s. Moraalridders die het nodig achten mij terecht te wijzen :nono: blijf svp onder je steen :x

:woop:
Offline flierp
Nieuwkomer
ma 21 nov 2011, 16:38 Bericht 
Je hebt mijn inziens wel een punt mbt het "oeverloos"( tot ze je rijbewijs kunnen afpakken) achtervolgen.
In mijn geval heb ik dit ook ter sprake gebracht bij de aanhouding waarop de agent zei "Wij zijn er voor de hele rit."
Waarop ik niet bijdehand zei "Dan had je nog wel even mogen wachten.."want het heeft geen nut om een discussie te voeren met een agent.

Met het ongeluk op de snelweg waarbij burgers gebruikt werden om een file te veroorzaken om benzinedieven te pakken waarbij slachtoffers zijn gevallen in het achterhoofd.
Denk ik dat ze bij het OM wel eens goed mogen gaan nadenken of het de achtervolging en de risico's die hier bij komen wel waard is en of het inderdaad niet beter is om bij de eerste de beste overtreding meteen een signaal te geven.
Offline Treser
Pro
ma 21 nov 2011, 17:19 Bericht 
@flierp pcies dat ongeluk met dodelijke afloop waarbij die Maastrichtenaar dood werd gereden door een opgejaagde benzinedief schijnt nog steeds niet voldoende bewijsmateriaal om de huidige volgtactieken aan te passen. Sterker nog er is jaren geleden al door een onderzoeksbureau geadviseerd om geen file/menselijk schild te creëren om vluchters aan te houden. Maar schijnbaar heeft KS en de schatkist meer macht dan ons gezond verstand.
Daarbij als die gasten wat minder lui achterover zouden zitten in hun snelle VW’s en wat meer moeite zouden doen om met hun opvallende collega’s een cordon op te werpen kan een aanhouding ook zonder al die oneindige achtervolgingen.

Blijven volgen totdat er een snelheid wordt geconstateerd voor rijbewijsinbeslagname is aanzetten tot, niet meer of niet minder..

En daarbij kunnen ze wel roepen dat zij er zijn om ons te beschermen maar dat is nu net het probleem. Als je wordt overvallen is er echt geen enkele agent die je tijdig te hulp kan schieten.
De ervaring leert nu eenmaal dat je in deze maatschappij voor jezelf zult moeten opkomen. En als zich dat dan uit in jezelf uit de voeten maken voor verdachte gasten midden in de nacht dan is het handig als de overheid van dit recht op zelfbescherming geen misbruik maakt door je onnodig verder op te jagen en je voor de gek te houden.
Offline Lotus Omega
Master
ma 21 nov 2011, 17:47 Bericht 
Treser schreef:
De bewuste Passat was een goudkleurige coupe met links en rechts een uitlaat. Relatief onopvallend bij nader zicht.

Coupe? Je bedoelt waarschijnlijk sedan:

Afbeelding
Deze?

Of het nieuwe model?
Afbeelding

Of bedoelde je de Passat CC?
Afbeelding
Offline Treser
Pro
ma 21 nov 2011, 18:17 Bericht 
@Lotis Omega in elk geval qua kleur een van de onderste 2. Kan helaas niet met zekerheid zegen of het om de coupe CC of normale sedan gaat. Ik meende dat het de 2e foto is die van de sedan dit omdat ik de 1e Passat CC meestal wel vanaf een afstand herken vanwege zijn extreme coupe vorm/stroomlijn.
De eerste foto is volgens mij gewoon zilverkleuring met heel veel bruine modder en stofsporen.
In elk geval links en rechts 1 uitlaat. maar dat zegt ook niks aangezien elk model wel een sportieve variant heeft met meerdere uitlaten.
Offline Kimono
Pro
di 22 nov 2011, 1:48 Bericht 
Ik denk eerder dat het deze is geweest
Afbeelding
32-XJ-VN
In geval van 150@70 gemeten blijft er na correctie +75km/h over. Mochten ze het van hun eigen teller afgelezen hebben (ga ik niet van uit in dit geval) dan gaat er een dubbele correctie van af.
Offline raspatat
Respect
di 22 nov 2011, 2:11 Bericht 
Treser schreef:
P.s. Moraalridders die het nodig achten mij terecht te wijzen blijf svp onder je steen . Rij al meer dan 30 jaar schadevrij, rij jaarlijks op het circuit van Francorchamps (B)als testrijder voor Lamborghini en Audi en heb tevens al 22 jaar een vliegbrevet voor het vliegen van een Boeing 737.

Je rijdt in een bloedsnelle R8, je bent testrijder bij Lambo en Audi, je reed s'nachts, je bent een Belg..

Waarom niet geprobeerd om te vluchten naar Belgie :devil:
Offline Treser
Pro
di 22 nov 2011, 2:40 Bericht 
@Kimono wat zijn jouw argumenten daarvoor want je brengt mij nu serieus aan het twijfelen.
Ik moet toch maar eens even iemand bellen om na te vragen..vooral die rail

@raspatat vluchten naar België wanneer je het centrum in rijdt is alleen mogelijk door middel van het passeren van roodlichten. En laat ik daar nu net ff niet aan meedoen. Indien ik het centrum uit was gereden richting Vaals en vervolgens richting België kom je geen stoplichten tegen. Ik dacht ik ga niet vluchten maar rij gewoon naar het hoofdkantoor van de politie.
Offline Kimono
Pro
di 22 nov 2011, 3:48 Bericht 
Treser schreef:
@Kimono wat zijn jouw argumenten daarvoor want je brengt mij nu serieus aan het twijfelen.
Ik moet toch maar eens even iemand bellen om na te vragen..vooral die rail

Ik ben een hele tijd geleden een dergelijke auto tegen gekomen, in deze uitvoering (zoals op voorbeeldfoto) in het beige/champagne kleur.
En v.w.b. de meting; Je gaf aan dat ze het op video hadden. In zo'n geval wordt 99 van de 100x de weergegeven -geijkte- snelheid op het videosysteem gehanteerd. Het is raadzaam om via de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) gegevens zoals ijkrapport en proces verbaal op te vragen, hieruit kan blijken of de ijking van het gebruikte videosysteem wel of niet in orde was op het moment van bekeuren.
Offline Treser
Pro
di 22 nov 2011, 3:53 Bericht 
ik laat het je weten als ik een kennis heb gebeld die mij dit kan bevestigen. Ik twjfel nu serieus zoals ik eerder al aangaf.
Dank voor je tip ga dat zeker aanvragen. Maar ik neem aan dat ik nog even moet wachten op een eerste bericht voordat ik iets kan opvragen?
Offline Lotus Omega
Master
vr 25 nov 2011, 0:40 Bericht 
Kimono schreef:
32-XJ-VN

Die Passats staan wel in de lijst, maar zijn volgens mij niet van de verkeerspolitie.
Offline Treser
Pro
wo 30 nov 2011, 23:06 Bericht 
Ik heb mijn vriend gesproken die tijdens de aanhouding erbij was en hij zegt Passat sedan grijsgoud dubbele uitlaat. Dus zeker geen stationwagen en waarschijnlijk ook geen CC coupe.

Verder nog van de executieve divisie een kennisgeving invordering rijbewijs ontvangen.
Offline Digital
Die hard
do 01 dec 2011, 11:59 Bericht 
Snap niet waarom je, als er een auto achter je rijdt, harder gaat rijden...
Je werd op dat moment nog helemaal niet tot stoppen gedwongen.

Totaal geen medelijden mee. :roflol:
Offline Treser
Pro
vr 02 dec 2011, 15:25 Bericht 
Als de pliesie zich meteen kenbaar had gemaakt en mij tot stoppen had gedwongen was ik id meteen gestopt.
Auto's die midden in de nacht met excessieve snelheid volgen zijn bij voorbaat verdacht. Zeker als je zelf met de nodige cash onderweg bent. Ik heb dit ook aangegeven aan de agenten en zij hadden hier wel begrip voor maar geloofden gewoonweg niet dat ik hen had kunnen spotten in mijn achteruitkijkspiegel. Hierop antwoordde ik hen nog dat zij kort daarvoor aangaven dat ze mij van begin tot einde duidelijk op hun camerabeelden hadden vastgelegd waarop ik nog opmerkte dat het dan natuurlijk wel onlogisch is om tegen mij te zeggen dat ik hen nooit had kunnen zien in mijn achteruitkijkspiegel. Ra ra wat is duidelijker te zien, de realiteit via je eigen ogen via een spiegel of de opgenomen beelden via een camerabeeld waarvan de sensor tijdens donker veel minder gevoelig is dan de beelden die je met je eigen ogen waarneemt.
Offline TuxX
Master
vr 02 dec 2011, 15:55 Bericht 
Wat heb je nou gedaan? Heb je 'm al terug?
Offline Treser
Pro
di 06 dec 2011, 19:32 Bericht 
@TuxX ik heb vandaag een brief ontvangen van het CVOM.

Hierbij deel ik u mede, dat ik uw door de politie op XX november 2011 ingevorderde rijbewijs in afwachting van de terechtzitting niet zal teruggeven.

De inhoudingstermijn is 6 maanden.

De inhouding vangt aan op 20 november 2011 en zal naar verwachting uiterlijk op 18 mei 2012 eindigen, indien niet voor die tijd op de strafzaak is beslist.

U kunt tegen mijn beslissing een bezwaarschrift indienen bij de strafgriffie van de rechtbank in Maastricht.

De officier van justitie
Offline Treser
Pro
di 06 dec 2011, 21:56 Bericht 
Het is toch gebruikelijk als een buitenlander met buitenlands rijbewijs zijn rijbevoegdheid wordt ontzegt, voor het land waar hij is aangehouden, hij zijn buitenlands rijbewijs terug ontvangt na tussenkomt van de 10 tot 14 dagen periode tussen aanhouding en beslissing CVOM. Of zou het nieuwe CVOM nog niet op de hoogte zijn omdat ze nu in Utrecht zitten terwijl vroeger deze beslissingen werden genomen op lokaal niveau in dit geval Maastricht en daar was men natuurlijk altijd al wel bekend met deze grensoverschrijdende buitenlandse rijbewijzen procedures.

Wat kan ik nu verder het beste doen For damage control?

Rijbewijs in België opgeven als ingenomen bij ons Rijkswacht en met het proces-verbaal naar het gemeentehuis gaan voor een nieuw rijbewijs of een bezwaarschrift schrijven. Kan dit überhaupt een bezwaar schrift schrijven tegen een beslissing van de officier van justitie of moet ik gewoon ff het doorkiesnummer bellen en naar de contactpersoon vragen?

Ik heb dan wel ook nog een internationaal rijbewijs maar iedereen weet ook wel dat dit officieel uitsluitend geldig is in de rest van de Wereld wanneer dit getoond kan worden in combinatie met het originele rijbewijs.

Als Onderwerp stond in de brief van het CVOM vermeld: Kennisgeving beslissing inhouding rijbewijs
Offline viffer
Master
di 06 dec 2011, 22:07 Bericht 

Volgens mij wordt het rijbewijs ingehouden als er een vermoeden is dat de eigenaar regelmatig in Nederland verblijft. Ik weet alleen niet of en waar dit beschreven is.
Offline Aanhanger
Master
di 06 dec 2011, 22:10 Bericht 
Volgens mij maakt het geen ene donder uit waar je woont of waar je rijbewijs is afgegeven.
Offline Treser
Pro
di 06 dec 2011, 22:44 Bericht 
GertJan schreef:
regelmatig in Nederland verblijft

Ze kunnen nooit weten hoe veel of vaak ik NL kom. Is zeker geen reden in mijn geval.

@Aanhanger kun je dat onderbouwen want ik lees en hoor van mensen die het eerder meegemaakt hebben alleen maar het tegenovergestelde.

Ik kwam jou afbeelding hieronder tegen waarop is te zien dat OBM 6 maanden rijontzegging bij mijn snelheidsovertreding 70+ zeer extreem is of het moet zo zijn dat ze mij als een tweede overtreder behandelen. Maar dat kan toch niet met buitenlanders.
Zijn de gegevens uit deze tabel van 30-06-2011 nog up to date of zijn de straffen inmiddels nog verder omhoog geschoten waardoor OBM 4 maanden OBM 6 maanden is geworden.

negeer de rode cirkel
Afbeelding

Volgens mij maken ze gewoon een redeneringsfout en moet ik hen morgen gewoon even bellen en vertellen wie ik ben hoe en wat en vragen welke wetgeving of regeling bepaald dat het rijbewijs niet wordt teruggeven en of zij er dan geen probleem mee hebben dat dit dan als gevolg heeft dat ik een nieuw rijbewijs op het B gemeentehuis ga halen en zij er dan dus niets mee opgeschoten zijn. Daarbij hoeven ze mijn rijbewijs ook niet in te houden als onderpand aangezien ze pcies weten waar ik woon in België gezien de post die ze mij sturen.

Nog iets van de B Ambassade

Een duplicaat bekomen van een Belgisch rijbewijs

· Op basis van het KB van 23/03/98, die een omzetting is van een Europese richt­lijn 91/439/CEE, kunnen lidstaten enkel nog rijbewijzen afleveren aan personen die voldoen aan de hoger opgesomde verblijfsvoorwaarden.

· Bij verlies of diefstal van het rijbewijs kan de persoon die in een Belgische gemeente is ingeschreven, aldaar, op basis van een PV van de politie van de plaats waar het document verloren of gestolen werd, een duplicaat bekomen van dit rij­be­wijs.

Vervolgens kwam ik nog het volgende tegen dat het een en ander duidelijker maakt mbt aanvraag nieuw B rijbewijs na inname door ander land.

2. Houdt een verval van het recht tot sturen opgelopen in het buitenland ook een rijverbod in België in ?

Neen. Nochtans voorziet de Wet betreffende de Politie over het Wegverkeer erin dat iedere bestuurder van een motorvoertuig houder moet zijn van een rijbewijs en het tevens bij zich moet hebben. Er is voorzien dat een houder van een Belgisch rijbewijs die in een Belgische gemeente is ingeschreven, waarvan het rijbewijs door een buitenlandse autoriteit is ingetrokken, in zijn gemeente een duplicaat kan aanvragen, op voorlegging van een attest van de buitenlandse overheid die het rijbewijs heeft ingetrokken.

Wanneer betrokkene dit duplicaat van zijn rijbewijs heeft bekomen, kan hij opnieuw een motorvoertuig besturen. Hij moet er wel mee rekening houden dat het opgelopen rijverbod nog steeds zal gelden in het land waar zijn rijbewijs werd ingetrokken, en dit tot hij zich met het land in kwestie heeft in regel gesteld.

Bovendien moet het oorspronkelijke, door de buitenlandse autoriteit ingehouden rijbewijs en waarvan hij een duplicaat heeft aangevraagd terug worden gegeven aan zijn gemeente, wanneer dit na afloop van de ‘vervalperiode’ terug zou worden overgemaakt aan betrokkene.
3. Houdt een verval van het recht tot sturen opgelopen in België ook een rijverbod in voor de andere landen ?

Ja, wanneer een inwoner van België zijn Belgisch rijbewijs wordt ingetrokken na een rechtelijk vonnis, is er eigenlijk, tijdelijk althans, geen rijbewijs meer. Hij mag dus niet meer sturen, noch in België, noch in het buitenland.
4. Moet iemand die werd veroordeeld voor een verval van het recht tot sturen eveneens zijn internationaal rijbewijs indienen bij de Griffie ?

Ja. Immers, door het opgelegde verval van het recht tot sturen van het Belgische rijbewijs door een Belgische rechter, heeft het rijbewijs, zij het dan tijdelijk, opgehouden te bestaan en dit tot betrokkene zich terug in regel heeft gesteld door het einde van de vervalperiode af te wachten en/of herstelexamens af te leggen. Wanneer het rijbewijs is ingetrokken, verliest het internationale rijbewijs eveneens zijn geldigheid.
Bron: http://www.mobilit.fgov.be/nl/indexRefr ... FFAQ05.htm

Ziet er nu dus naar uit dat ik sowieso een nieuw rijbewijs kan gaan halen maar dit eigenlijk natuurlijk bureaucratie ten top is. Ik ga het CVOM morgen toch even bellen en vragen of dit wel nodig is.
Offline Aanhanger
Master
di 06 dec 2011, 23:05 Bericht 
De huidige richtlin van het OM bij een eerste overtreding zou idd 4 mnd moeten zijn en geen 6, al zou het kunnen dat de rechterlijke macht het zelfs daar niet mee eens is; op dit vlak rommelt het op dit moment.
http://www.om.nl/organisatie/beleidsreg ... chtlijn-1/

Wat het beleid is bij buitenlandse rijbewijzen weet ik niet, de wet zelf maakt dacht ik geen onderscheid maar dit zou in de praktijk anders kunnen zijn.
Offline viffer
Master
di 06 dec 2011, 23:07 Bericht 

Met verblijven druk ik mij wellicht verkeerd uit. Ik bedoel niet in Nederland slapen maar regelmatig in Nederland rijden. En ik zeg ook helemaal niet dat dit bij jou het geval is, er ligt mij iets bij dat dat meespeelt in de beslissing. Zoals zoveel dingen meespelen.

Jouw overzicht lijkt mij nog de oude richtlijn. De nieuwe richtlijn bij 70+ te snel zonder recidive (ik heb niet helemaal terug gelezen of jij eerder zoiets aan de hand hebt gehad) is trouwens 4 maanden inhouding.

Het is nu wel zaak om snel actie te ondernemen, het is gebleken dat de rechters lang niet altijd meegaan in de nieuwe richtlijn maar terugvallen op de oude.
Offline Treser
Pro
di 06 dec 2011, 23:25 Bericht 
GertJan schreef:
Het is nu wel zaak om snel actie te ondernemen, het is gebleken dat de rechters lang niet altijd meegaan in de nieuwe richtlijn maar terugvallen op de oude.

@GertJan snel actie met betrekking tot wat dan precies? Wat kan ik dan sneller doen dan af te wachten totdat de rechtzitting is behalve dan mij voor te bereiden dmv een WOB verzoek en voorkomen dat de rechter verder niet de nieuwe regeling 6 ipv 4 over mij uitroept?

Kan ik het tijdstip van de rechtszaak dan vervroegen of verlaten? Als dat zo is wil ik wel verlaten want in zit komende jaar midden in een emigratieprocedure naar NZ.

Btw ik weet niet of dat nog wat uitmaakt maar mijn nationaliteit is de Nederlandse. Maar voor de verdere rest al meer dan 20 jaar in B woonachtig en rijbewijs.
Offline viffer
Master
di 06 dec 2011, 23:32 Bericht 

Je kunt in bezwaar gaan tegen de beslissing van de OvJ. Voorbeelden hiervan zijn op dit forum talrijk aanwezig. Of je iets kunt met het feit dat je een Belgisch rijbewijs hebt weet ik niet.

De rechtzitting zal er niet door worden vervroegd.

Je nationaliteit zal wellicht er wellicht toe hebben bijgedragen dat de verwachting is dat je regelmatig in Nederland rond rijdt.
Offline Aanhanger
Master
di 06 dec 2011, 23:51 Bericht 
Treser schreef:
Hierbij deel ik u mede, dat ik uw door de politie op XX november 2011 ingevorderde rijbewijs in afwachting van de terechtzitting niet zal teruggeven.
....
U kunt tegen mijn beslissing een bezwaarschrift indienen bij de strafgriffie van de rechtbank in Maastricht.

Hier staat het; de OvJ heeft een beslissing gemaakt, en je kunt in bezwaar daartegen.
Dat is je volgende stap en dit staat los van de rechtszaak die later volgt.
Het gaat nu dus enkel om de voorlopige invordering die je moet bestrijden.
Offline Treser
Pro
wo 07 dec 2011, 0:11 Bericht 
ok nu is het me duidelijk, dus nog voordat ik überhaupt een nieuw rijbewijs aanvraag in B ga ik eerst in beroep tegen de beslissing van de OvJ.
Maar met welke argumenten kan ik dan op de proppen komen?
Feit dat ik het rijbewijs voor mijn zaak nodig heb of dat het een Belgisch rijbewijs betreft dat ik nodig heb om mijn zaken in België verder te doen. Of moet ik reeds beginnen te vertellen wat ik straks de rechter wil gaan vertellen.
Of is er ergens een voorbeeld bezwaar waarin een aantal voorbeelden zijn opgenomen van redelijke bezwaren waarvoor een OvJ gevoelig is?
Ik had bv eerder ook al eens onder juridisch voor een WOB verzoek gekeken maar daar stond nergens een sticky met daarin een vb WOB. Of is er het een en ander veranderd de afgelopen 10 jaar dat die zaken bv niet meer getoond mogen worden op FS. Of misschien heb ik ook wel niet goed genoeg gekeken.
Offline Aanhanger
Master
wo 07 dec 2011, 0:17 Bericht 
Treser schreef:
nog voordat ik überhaupt een nieuw rijbewijs aanvraag in B ga ik eerst in beroep tegen de beslissing van de OvJ.

Staat er in principe los van.
Ik weet niet wat de voorwaarden zijn om in B aan een nieuw rijbewijs te geraken indien ingenomen in het buitenland, maar als men je om die reden een nieuwe wil verstrekken zou ik dat vooral doen.
Treser schreef:
Maar met welke argumenten kan ik dan op de proppen komen?

Het belangrijkste is dat getoetst wordt of de voorlopige invordering terecht is en dat lijkt het niet.
Die 4 t.o.v. 6 maanden lijkt me al genoeg
Offline Treser
Pro
do 08 dec 2011, 2:19 Bericht 
kan het zijn dat vanmiddag/avond dat FS offline was wegens een storing er op een gegeven moment een back-up is teruggeplaatst van een eerder moment dan de laatst geplaatste reacties?
Offline viffer
Master
do 08 dec 2011, 9:02 Bericht 

Treser schreef:
Ik had bv eerder ook al eens onder juridisch voor een WOB verzoek gekeken maar daar stond nergens een sticky met daarin een vb WOB.

Alstublieft

wob-helpdesk/verschillende-documenten-opvragen-bij-een-wob-verzoek-t46600.html
Offline viffer
Master
do 08 dec 2011, 9:06 Bericht 

Met het risico dat het al ergens in dit topic staat en ik er overheen kijk, maar wat is je verleden met betrekking tot snelheidsovertredingen in Nederland?
Offline Freddy
Master
do 08 dec 2011, 11:19 Bericht 
Was jij niet ook die knaap die ooit in wegmisbruikers figureerde?
Geniaal topic was dat.
Offline Treser
Pro
do 08 dec 2011, 15:40 Bericht 
@GertJan + Freddy juli 2007 560,- Euries betaald en B rijbewijs na 4 dagen teruggekregen ivm 50+ te hard in WMB. Verder 1,5 jaar geleden nog een Mulder boete gehad voor 23 te hard :oops: .
En 2 stuks kleine overtredingen van 3 km te hard geflitst door roboflitskast :thumb_d: .
Sinds 2007 geen zware snelheidsovertreding meer begaan.

Gelieve bovenstaande ook wel in perspectief te zien: in meer dan 25 jaar nog nooit met alcohol of drugs op rondgereden of aangehouden, nooit een ongeluk of schade veroorzaakt en alle snelheidsovertredingen begaan buiten de spits uitsluitend tijdens de nachtelijke uurtjes.

Maar nogmaals het zou mij uiterst verbazen als het huidige computersysteem van de Nederlandse overheid het verleden van buitenlanders kan bijhouden.
Ik ben in 2002 ook al eens moeten voorkomen voor een snelheidsbekeuring en kreeg toen van de rechter te horen dat hij niets van mij kon vinden over het verleden. Sterker nog hij was pissed off dat er helemaal niets beschikbaar was zelfs geen blaadje waar opstond dat mijn verleden leeg was. Dus destijds meer dan 10 jaar geleden concludeerde ik al dat er voor buitenlanders in NL schijnbaar niets wordt bijgehouden. Feit was namelijk dat ík 2 jaar daarvoor in 1999-2000 ook al was aangehouden voor een snelheidsovertreding 240+ @120 autobaan met de 350 pk Treser uit 1986 en hiervoor een straf kreeg van 3 maanden rij-ontzegging en een boete van meer dan 454,00 Euro (FL 1000,00). Na 2 jaar was dit gegeven dus niet meer bekend bij diezelfde rechtbank.

@GertJan ik had inmiddels ook die link gevonden die jij mij nu aanreikt. Alleen viel mij hier op dat deze WOB verzoeken alsnog alleen gelden voor Mulder feiten en dat de WOB verzoeken voor strafzaken nog in de maak zijn. Klopt dit?
"Op dit moment is het stappenplan over de toepasbaarheid van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB) in strafzaken nog niet helemaal gereed. Wij verzoeken u over enige tijd nogmaals deze pagina te bezoeken. Tot die tijd verwijzen we u naar het forum, en wel de topic over "Wob en strafrecht" en de topic "Wob helpdesk". "

Dus in het volgende topic kan ik alle informatie vinden voor een WOB verzoek voor een strafzaak: wob-helpdesk/verschillende-documenten-opvragen-bij-een-wob-verzoek-t46600.html
Offline Treser
Pro
vr 09 dec 2011, 19:11 Bericht 
ik ben vandaag op het gemeentehuis geweest van mijn woonplaats in België.
Heb meteen na voorlegging van de brief van het CVOM een volledig nieuw rijbewijs gekregen.
Ik hoefde zelfs niet eerst naar de politie in België te gaan voor een proces verbaal zoals vroeger wel gewoonlijk was.
En het nieuwe rijbewijs heeft een volledig nieuw nummer en opmaak + ze hebben een van mijn voornamen minder van het vorige rijbewijs overgenomen.
Volgens de dame achter de balie mag ik over 6 maanden zelf bepalen welk van de 2 rijbewijzen ik teruggeef.

De dame op het gemeentehuis zij nog wel niet mee gaan rondrijden in NL :wink:
Nu nog ff iemand zoeken die de computer van pliesie NL kan uitlezen en te vertrouwen is om te checken wat er nu wel of niet genoteerd staat op mijn naam of op het nummer van mijn vorige rijbewijs. Maar zoals ik al eerder aangaf kan het bijna niet dat het NL computersysteem overweg kan met alle mogelijke EU rijbewijzen. Elk land houdt er namelijk een andere opmaak op na en dan heb ik het nog niet over de lengte van het rijbewijsnummer.

In kan nu in ieder geval weer overal buiten NL rijden zonder te vrezen dat ik een politiecontrole terechtkom en een boete moet betalen wegens het niet kunnen tonen van een rijbewijs.
Offline tks
Respect
za 10 dec 2011, 16:44 Bericht 

Dat computerspul geblaat is natuurlijk onzin. :nono:

Er is altijd wel een vrij veld voor opmerkingen waarin ze een compleet boek kwijt kunnen.
Daarkomt bij dat ze desnoods die info overhevelen naar het Processverbaal.

Je bent heus niet de eerste belg die word aangehouden.

Verder is het niet slim van je om te publiceren dat je iemand gaat vragen om in je dossier te kijken, want dat word allemaal netjes geregistreerd en dus is het zo zichtbaar wie jouw contact persoon is. :fp:

Komt bij dat ze eucaris hebben.

https://www.eucaris.net/

EDIT: je hebt geluk looks like ze alleen auto gegevens delen.
 [ 82 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende