Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
Offline eenidioot
Nieuwkomer
za 28 jan 2012, 13:10 Bericht 

Beste mensen,

Ik kende dit forum niet tot heden. Ik ben hier terecht gekomen omdat ik natuurlijk nieuwsgierig was wat er ging gebeuren toen mijn rijbewijs ingenomen werd.

Hoe is het zover gekomen? (toch leuk voor jullie om te lezen maar het zal er toch weinig aan toe doen)
Heel de dag was gewoon k*t om het simpel te zeggen. Als enige van de klas een onvoldoende voor de makkelijkste tentamen (voelde me echt dom) toen naar mijn vrijwilligerswerk (stage) om op te passen voor kinderen 8-12... natuurlijk gaat dat nooit goed, geruzie en geklaag... Dus was blij dat ik eindelijk om 20:30 de dag af te sluiten... toen moest mijn vriendin zonodig ook nog via mobiel uitmaken terwijl ik aan het auto rijden was ( wel handsfree O:) )... dus ik reed iets te hard... te hard... heel dom dom dom en nog dommer is dat ik weet dat ze daar vaker staan... ( lievelingsplekje van de lieve verkeerspolitie)

naja ik bleek dus 105 te rijden, na correctie 101. Dit snelheid is gemeten met de "laser" appratuur, en daarna werd ik gevolgd door een motoragent om mijn staande te houden (toen reed ik alweer netjes aan de maximum snelheid zoals gewoonlijk). Rijbewijs afgegeven en als verklaring "emotioneel". Niet meer niet minder.

Dit is wat ik van de meneer terug heb gekregen:
16-01-12 (fictief)
Afbeelding

Spijt van hier tot tokoyo... maar ik accepteer mijn fout. Ik had nooit, wat voor reden dan ook, te hard mogen rijden. Het is onverantwoord en te gevaarlijk. Nu door heel veel lezen ben ik echt bang geworden. Boetes tot 600-700e + EMG + rijontzegging... Dan ben ik financieel uitgespeeld en ---> einde van mijn leven. Letterlijk.

2 Dagen later krijg ik deze brief... een bevestiging
18-01-12 (fictief)
Afbeelding

8 dagen later de besluit van de OvJ... 2 maanden rijontzegging
26-01-12
Afbeelding

Waarom dit topic?
Om toch een voorbeeld functie te nemen en mensen te waarschuwen... voor mij is het te laat. En zo kunnen mensen ook heel de proces zien en wat ze kunnen verwachten met de zelfde snelheid overtreding.

nog twee kleine vraagjes...
Wobben --> heeft het nut? Ik kan alles op alles zetten en laten controleren maar dan moet er grove fouten zijn gemaakt... wat ik sterk betwijfel...

In hoeverre is de boete bedrag variabel? Ik heb een inkomen van z'n 300-400e per maand. Waarbij 350e direct aan vaste lasten opgaat. Ik moet regelmaat geld lenen van familieleden om toch rond te komen. Ik studeer HBO en collegegeld is 160e per maand, 130e zorgverzekering , 30e telefoonabbonement, 40e autoverzekering en daarbij nog voedsel en diesel... Als ik een boete van 500-600e krijg opgelegd, in combinatie met EMG cursus van 800e + 2 maanden rijontzegging (waarbij ik OV abonnement moet nemen van zo'n 80e per maand ) omdat ik anders of niet naar mijn stage of niet naar mijn werk kan... Ik zou 6 maanden moeten werken en 0 euro uitgeven om m'n boetes + cursus af te betalen...

Ik heb spijt... maar voor overheid is een lesje leren gelijk aan geld... ze kunnen alleen afleren met geld... geld...geld... Ik zie geen uitweg meer... nooit een overtreding gehad, nooit aanraking met de politie, ik verricht vrijwilligers werk... en dan doe ik 1x voor 15 sec iets verkeerd... en gelijk is mijn leven ten einde.

Ik heb ongelukken meegemaakt (als passagier zijnde) waarbij er dode zijn gevallen... afschuwelijk. Kennis van mijn, doodgereden door een vrachtwagenchauffeur. Ik weet dat die 15 seconde heel erg fout kon aflopen... heb letterlijk ook spijt van maar helaas is dat niet genoeg...

Sorry voor dat offtopic gejank... ik zal dit topic updaten naar mate ik meer weet wat er gaat gebeuren... tussentijds is advies altijd welkom. En nogmaals excuses voor mijn taalniveau
Offline ericj
Pro
za 28 jan 2012, 19:06 Bericht 
Excuses voor je taalniveau lijken me niet nodig, ik heb het wel erger gezien. Bovendien, een bekende Franse schrijver had een beetje jouw schrijfstijl met de drie puntjes: Céline

Advies:
- wel wobben, baat het niet dan schaadt het niet.
- als je het voor de rechter laat komen zal deze vaak je financiele situatie wel mee laten wegen
- het is een dure les, maar je kunt "de overheid" hier toch niet van onrecht betichten. Vraag de rechter eventueel om een taakstraf ipv boete als je dat liever hebt
Offline robbinonline
Nieuwkomer
za 28 jan 2012, 19:46 Bericht 
Vorige jaar februari iets vergelijkbaars meegemaakt.

Ergens waar de max 60 was, bubekom gelaserd met 111 na correctie, 51 te hard.
Beschikkingsvoorstel gekregen van € 700 maar daar was de fout gemaakt dat er vanuit gegaan was van bibekom maar geen EMG cursus opgelegd gekregen.

Na bezwaar is het bedrag bijgesteld naar 546 omdat het bubekom was.
Ook kreeg ik zonder te vragen de mogelijkheid om het bedrag in 4 termijnen te betalen omdat het een vrij hoog bedrag was.
Offline eenidioot
Nieuwkomer
za 28 jan 2012, 20:41 Bericht 

Oke... het is dus even afwachten (ook met de hoogte van de geldboete). De een kan ik accepteren ( doet toch erg pijn maar eigenschuld ) maar beide (boete + emg) wordt financieel mijn einde. Inmiddels ook al 2 brieven klaar gezet. De een om rijbewijs eerder terug te krijgen en de andere is WOB naar de politiekorps.

Dus we wachten netjes af... :cry:
Offline viffer
Master
za 28 jan 2012, 21:04 Bericht 

WOB naar politie en naar CJIB :wink: . Boete kan wel gematigd worden door de rechter, die heeft in sommige gevallen nog een hart. Helaas gaat dat voor het CBR niet op, die hebben alleen een groot gat in de begroting en daar mag jij aan meehelpen vullen.
Offline eenidioot
Nieuwkomer
za 28 jan 2012, 21:47 Bericht 

WOB naar CJIB? Ik dacht ergens gelezen te hebben op dit forum, dat je dat pas kan doen... wanneer je de (transactie of strafrechtelijke) boete is bepaalt?
Offline denniz
Weet de weg
za 28 jan 2012, 23:19 Bericht 

volgens mij gaat dit in zijn geheel niet via het CJIB, pas als de uitspraak is geweest van de rechter of OvJ, dan gaat het CLIB innen, zinloos dus.

Ik ken je pers. situatie niet hoor maar toen ik student was kon ik mij ECHT geen auto permitteren. Heb je dan geen recht op een OV-kaart? Auto's kosten nu eenmaal geld, een billenbrander als 50+ kost helemaal geld! waar ik voor zou gaan: vraag om 4 mnd., taakstraf, doe je auto weg. 50+ binnen de bebouwde kom houdt de rechter namelijk niet zo van en al helemaal niet als je beginnend bestuurder bent....

Oh ja: doe normaal! Doe normaal: een einde van je leven... je weet niet waar je het over hebt vriend.
Offline shootme
Master
za 28 jan 2012, 23:24 Bericht 
denniz schreef:
Ik ken je pers. situatie niet hoor maar toen ik student was kon ik mij ECHT geen auto permitteren.

stufi+max lenen is 740 (of 730?) euro per maand. bijbaantje, huur en zorg toeslag, evt. misschien al samen wonen, kom je een heel eind.
Offline denniz
Weet de weg
za 28 jan 2012, 23:27 Bericht 

beetje off tpoc, ,aar mijn reactie was ook wel degelijk naar aanleiding van de berichtgeving van de TS zelf, die aankwam met bedragen...
Offline viffer
Master
za 28 jan 2012, 23:57 Bericht 

eenidioot schreef:
WOB naar CJIB? Ik dacht ergens gelezen te hebben op dit forum, dat je dat pas kan doen... wanneer je de (transactie of strafrechtelijke) boete is bepaalt?

Je bent inderdaad nog niet in dat stadium. Vanmiddag je topic gelezen en vanavond vanaf de nieuwe berichten gelezen, daarbij was mij ontgaan dat je nog geen post uit Leeuwarden had gekregen (f)
Offline eenidioot
Nieuwkomer
zo 29 jan 2012, 9:51 Bericht 

@Gertjan, oke, dan wachten we toch netjes af.

@ de rest, Ik heb geen studiefinanciering genomen omdat ik vorige jaar al had, maar vroegtijdig moest stoppen. Dit jaar heb ik dus geen studiefinanciering en ook geen OV. (OV kost je 80e per maand als schuld).

Ik heb sinds mijn 15 zitten sparen en pas in 2011 m'n eigen auto gekocht. De auto is overigens wegenbelasting vrij en goedkoop in verzekering. Ik kan het ook maar net veroorloven, maar zonder auto is het gewoon weg niet te doen. Het is onmogelijk om mijn werk/school en stage te combineren met de OV. Ik zou dus altijd ergens te laat zijn, en de goedheid van mensen is dan snel ten einde.

Het wordt dan de een of de ander... stoppen met school of stoppen met werken... beide resulteren in een torenhoge schuld waar ik de komende 3-4 jaar niet onderuit kan komen. Ik weet en ik realiseer dat het dom en onverantwoord was om snel te rijden... maar soms denk je eventjes niet na en voordat je het weet is het al te laat. Was mijn gemiddelde snelheid gemeten... dan zou ik nog niet eens de 20 km/u te hard hebben gereden... toch stom en dom.

Mocht ik dus inderdaad een torenhoge boete krijgen...dan ben ik serieus financieel ten einde... Dan kan ik gaan emigreren of....? maarja dat zien we dan wel
Offline viffer
Master
zo 29 jan 2012, 9:54 Bericht 

WOB kan wel, maar niet naar het CJIB.
Offline eenidioot
Nieuwkomer
zo 29 jan 2012, 11:21 Bericht 

Ik ga een wob verzoek sturen naar de politiekorps brabant-noord. Voor de PV enzo
Offline eenidioot
Nieuwkomer
za 04 feb 2012, 12:13 Bericht 

Wob verzoek naar politie gestuurd, binnen 1 week antwoord gekregen met alle opgevraagde documenten. Alles klopt. Echter op de PV staat alleen dat er een meting is geweest en te snel ben gereden ( wel ondertekent op ambtsbelofte)

Meetafstand: 173,9 meter , gecorrigeerd 101

Echter weet ik niet of een foto of een opname moment van de laser apparatuur (mogelijk) is... anders zijn ze die vergeten...

- Verder ben heb ik een brief van de rechtbank gekregen na aanleiding van mijn klaagschrift. Nu moet ik 17 feb. voorkomen om het te verwoorden.
Offline MissRis
Pro
za 04 feb 2012, 13:00 Bericht 

eenidioot schreef:
- Verder ben heb ik een brief van de rechtbank gekregen na aanleiding van mijn klaagschrift. Nu moet ik 17 feb. voorkomen om het te verwoorden.

Misschien daar niet zo staan te janken dat de boete het einde van je wereld is. Neem aan dat een rechter hetzelfde zegt als ik nu denk :duh: Dat je baalt, lijkt me logisch. Maar als je echt niet op de blaren kunt zitten zou ik persoonlijk zorgen dat ik ze gegarandeerd niet zou kunnen krijgen.
Offline denniz
Weet de weg
za 04 feb 2012, 17:07 Bericht 

eens! wie zijn billen brandt...., dure harde les, overkomt jou denk ik geen tweede keer.
Offline mwj
Master
za 04 feb 2012, 17:18 Bericht 
:schudnee: :schudnee:

Niet blijven aanvallen op iemand zijn fouten, TS vraagt hier tenslotte om hulp.
Offline eenidioot
Nieuwkomer
zo 05 feb 2012, 13:05 Bericht 

Ik begrijp het, wat ik heb gedaan onjuist is. Maar je kan je billen 1st graads verbanden , 2de, 3de 4de... Ik ga mijn verhaal vertellen, mocht ik geluk hebben, krijg ik hem eerder, zo niet, jammer. /

Waarom zou ik geen poging mogen/kunnen wagen?
Offline mwj
Master
zo 05 feb 2012, 13:09 Bericht 
Niet geschoten is altijd mis (f)

Succes :thumb:
Offline denniz
Weet de weg
zo 05 feb 2012, 22:42 Bericht 

Ik hoop het man, doe je best.
Laat het ons weten, wellicht kunnen we daar weer wat van leren.
Offline eenidioot
Nieuwkomer
vr 17 feb 2012, 14:48 Bericht 

Vandaag hoorzitting... tevens vandaag een brief ontvangen van CBR (810e cursus...-_-)

Naja toch naar hoorzitting gegaan... en ze waren eens met mijn belangen... dus ik krijg het vervroegd terug (zo volgende week ergens bezorgd worden)... /

Nu over CBR... ik ga een brief schrijven waarom ik niet mee eens ben.Ik ga iets heel riskant proberen dat in mijn ogen nog nooit is gedaan... en ik zal de resultaat ook hier neerzetten... Maar is het slim om het te betalen of weigeren? De probleem als ik weiger is dat ik, hoe lang (de hoogstwaarschijnlijke) rechtzaak zal lopen, geen rijbewijs meer heb...
Offline shootme
Master
vr 17 feb 2012, 14:51 Bericht 
eenidioot schreef:
Ik ga iets heel riskant proberen dat in mijn ogen nog nooit is gedaan

Wat is de riskante actie dat je wilt doen?
Weigeren te betalen?

Wens je in elk geval veel succes :wink:
Offline Aanhanger
Master
vr 17 feb 2012, 15:13 Bericht 
Als je het hier niet op wilt schrijven maar eventueel wel advies wilt kun je me een PB'tje sturen, dan kijk ik ernaar.

Ik heb geen idee waarover je het hebt maat het klinkt niet verstandig. :lol:
 [ 23 berichten ]