Pagina 1 van 2  [ 51 berichten ]
Offline ikheetsjaak
Nieuwkomer
wo 04 jan 2012, 22:21 Bericht 

Op een auto "die op mijn naam staat" is een snelheid gemeten van 210km op een 120km weg.Er is toen een papier gekomen waarop ik de naam van de bestuurder kon invullen, aangezien ik niet weet wie er op dat moment gereden heeft heb ik hier niet op gereageerd.

Aansluitend is er toen gebeld door een rechercheur die mijn vrouw aan de telefoon heeft gekregen en die (de beste man) mijn nummer heeft gegeven.
Ik heb een hekel aan onbekende nummers dus die staan geblokkeerd, wel heb ik hem nog geproberen te bellen maar het desbetreffende nummer was altijd in gesprek.Aansluitend dus een uitnodiging om voor de rechtbank te verschijnen ook hier heb ik niet op gereageerd om reden dat ik zzp er ben en een dagje rechtbank mij sowieso al 500 eurie's kost.

Maar wat er nu volgde is wel erg verschrikkelijk, nml een boete van 1500 euro, maar daar boven op een rijontzegging van 6 maanden hier schrik ik toch wel van, wat nu.
Het allervreemste is, dat ik nog nooit een vonnis gekeregen heb, en dat er wel een vonnis geweest is schijnbaar, want ik kan ook niet meer in beroep!!!!

Een ding even voorop gesteld ik weet 100% zeker dat ik niet de bestuurder was en ik heb mijn rijbewijs ook echt nodig.

Kan dit in een democratische samenleving of is het toch nu echt een verkapte dictatuur geworden
Offline puntenrijbewijs
Respect
wo 04 jan 2012, 22:23 Bericht 

je hebt het zelf op zn beloop gelaten...
Offline Gianluca
Master
wo 04 jan 2012, 22:24 Bericht 

ikheetsjaak schreef:
of is het toch nu echt een verkapte dictatuur geworden

Waarom nu de schuld bij een ander leggen, terwijl jij degene bent die het allemaal wel best vond en derhalve geen enkel actie hebt ondernomen ? Onbegrijpelijk...

ikheetsjaak schreef:
heb ik hier niet op gereageerd.

ikheetsjaak schreef:
ook hier heb ik niet op gereageerd
Offline ikheetsjaak
Nieuwkomer
wo 04 jan 2012, 22:25 Bericht 

ja :thumb: dat klopt +1 voor jou
Offline Rens
Die hard
wo 04 jan 2012, 22:28 Bericht 

Als je niet weet wie in je auto heeft gereden is dat jouw probleem. Zou wel erg makkelijk worden voor mensen die het doelbewust doen :) Als ZZPer (ben het zelf ook) zou je juist moeten weten dat je zelf verantwoordelijk bent om actie te ondernemen.
Offline ikheetsjaak
Nieuwkomer
wo 04 jan 2012, 22:36 Bericht 

Leuk gezegd maar wat had ik moeten reageren dan en dat is trouwens ook niet echt relevant meer vind je wel.

natuurlijk is het mijn probleem maar ben ik hierbij niet automatisch de dader of denk je van wel
Offline viffer
Master
wo 04 jan 2012, 22:40 Bericht 

Als kentekenhouder ben je aansprakelijk gesteld. Had je wel gereageerd en je had hard kunnen maken dat jij onmogelijk de bestuurder kon zijn, had je een kansje om de OBM te voorkomen. Of anders had je wellicht bij de rechter kunnen pleiten voor een hogere boete maar geen rijontzegging.

Maar ja, achteraf kijk je een koe in haar kont
Offline Muro01
Nieuwkomer
wo 04 jan 2012, 22:47 Bericht 

Ok Sjaak hier mijn ervaring met de politie heb 188 gereden waar ik maar 100 mocht en ben staande gehouden.

Ben veroordeeld voor 4 maanden rijontzegging en 1200 euro boete, ik denk aangezien jij minder hard heb gereden en 6 maanden en 1500 euro heb gekregen is dat je het op zijn beloop heb gelaten.

En als jij niet komt opdagen op de zitting valt de straf altijd zwaarder dan normaal, want een rechter houd daar niet van en geeft ie je nog wat extra's erbij.

Lever je je rijbewijs niet in en je word aangehouden mag je hem alsnog inleveren en dan gaat pas je 6 maanden lopen, ik wens je veel sterkte de komende maanden want ik heb me rijbewijs vandaag terug gekregen en weet hoe moeilijk het is aangezien ik ook beroepschauffeur ben.
Offline ikheetsjaak
Nieuwkomer
wo 04 jan 2012, 22:50 Bericht 

Ik merk dat er toch wel wat verandert is, want waar is dan de bewijslast,stel dat die zelfde bestuurder een ongeluk veroorzaakt had en doorgereden was, wat was er dan gebeurd ? ik de cel in !!
En het vonnis dan, wat ik niet gekregen heb hierbij is mij ook de mogelijkheid van hoger beroep ontnomen, kan ik hier nog iets mee?
Offline Muro01
Nieuwkomer
wo 04 jan 2012, 22:54 Bericht 

Ben je bekend bij de GBA?
Kijk als jij nergens ingeschreven staat word het moeilijk corresponderen tussen jou en het OM.
Je kan ook bellen met CVOM in Utrecht 030-2903840 en dan vragen welke OM jou zaak behandelt.
Offline ikheetsjaak
Nieuwkomer
wo 04 jan 2012, 22:54 Bericht 

Muro01 schreef:
Offline TuxX
Master
wo 04 jan 2012, 22:58 Bericht 
De termijn voor beroep gaat toch pas lopen na betekening van het vonnis. Je moet in principe nog in beroep kunnen gaan. (PS ik beroep me nu op Belgische wetgeving, kan iemand dit ontkrachten of bevestigen?)
Offline viffer
Master
wo 04 jan 2012, 23:00 Bericht 

Als je geen vonnis hebt ontvangen, hoe heb je dan te horen gekregen dat je 6 maanden ontzegging rijbevoegdheid hebt?
Offline Muro01
Nieuwkomer
wo 04 jan 2012, 23:01 Bericht 

Is toch duidelijk TuxX, Belgie en Nederland zijn toch 2 verschillende landen :fp:

Ik ga binnenkort wel verhuizen naar Belgie de boete's hier worden zwaarder :roflol:
Offline ikheetsjaak
Nieuwkomer
wo 04 jan 2012, 23:09 Bericht 

geachte,

de officier van justitie deelt u mede dat:
U bij onherroepelijk geworden vonnis van de kantonrechter te Middelburg van woensdag 02 november 2011
Offline Aanhanger
Master
wo 04 jan 2012, 23:14 Bericht 
Papiertje dat je je rijbewijs mag komen inleveren zeker?
Offline ikheetsjaak
Nieuwkomer
wo 04 jan 2012, 23:20 Bericht 

ja dat klopt alleen het is een vonnis wat onherroepelijk geworden is, en dat snap ik niet er moet toch een mogelijkheid zijn van hoger beroep?
Offline Aanhanger
Master
wo 04 jan 2012, 23:24 Bericht 
Die mogelijkheid was er wel maar die blijft niet eeuwig openstaan.
2 weken na het vonnis hebben zowel jij als de OvJ twee weken de tijd om in hoger beroep te gaan.
Daarna wordt de uitspraak definitief.
Waarschijnlijk is het vonnis direct uitgesproken op de zitting.
Offline ikheetsjaak
Nieuwkomer
do 05 jan 2012, 10:04 Bericht 

zwarte kip maar eens bellen dan misschien heeft die nog een oplossing :(

Ik hou jullie op de hoogte
Offline Guppenklup
Master
do 05 jan 2012, 13:03 Bericht 
ikheetsjaak schreef:
zwarte kip maar eens bellen dan misschien heeft die nog een oplossing

Dat geld kan je beter in je zak houden. Je hebt alle juridische bezwaarmiddelen laten lopen en het is nu dus onherroepelijk.
Offline ikheetsjaak
Nieuwkomer
do 05 jan 2012, 20:02 Bericht 

Niets is onherroepelijk :schudnee:

Het is jammer dat ik me slecht had ingelezen, het is namelijk al weer een flink aantal jaren geleden dat ik met zoiets te maken gehad heb.
Nu weet ik dus wat de wet mulder inhoud, in verschillende bananen republieken zitten gevangenissen vol met onschuldig veroordeelden.

vergelijkbaar denk het wel, en denk daar eerst eens over na voor je commentaar levert, en bedenk hoe je zou reageren als je zelf in zo een situatie verzeild raakt :aai:
Offline Aanhanger
Master
do 05 jan 2012, 20:15 Bericht 
Met de wet mulder heeft jouw veroordeling niets te maken, maar je had je inderdaad beter eerst in kunnen lezen of hier om raad vragen voordat je het verkeerde besluit nam om niet naar de zitting te gaan.

Ik zou nog wel even navragen bij een advocaat of er nog een beroepsmogelijkheid is indien je ten onrechte geen vonnis hebt gekregen.
Offline tks
Respect
do 05 jan 2012, 20:50 Bericht 

Bizar verhaal hoor waarom zou je niet even een belletje doen o.i.d. dat het jouw auto niet kon zijn.

Het is zelfs zo dat een groot deel van je gemaakte kosten kunnen worden vergoed door de rechter bij gelijk en dat je ook nog iemand anders had kunnen machtigen om te gaan namens jouw! Je vrouw bijvoorbeeld! Of een advocaat...

ik zou uitzoeken of je het vonnis moet ontvangen i.v.m. je beroeps termijn.
Offline ikheetsjaak
Nieuwkomer
do 05 jan 2012, 21:08 Bericht 

@ tks tja dat dacht ik ook even bellen en dan alsnog wat gaan vertellen maar schijnbaar werkt het niet zo,

Volgens de tuttebel op het arrondissementsparket werkt het zo...... Wanneer je niet verschijnt op de rechtszitting en de dagvaarding in persoon is betekent of aan je huisgenoot, ben je zelf verantwoordelijk om je in kennis te stellen van de uitspraak.
Zodoende verloopt ook je termijn van eventueel in te stellen hoger beroep.

maar word vervolgd :wink:
Offline Gianluca
Master
do 05 jan 2012, 22:46 Bericht 

ikheetsjaak schreef:
maar word vervolgd

Ik ben benieuwd....
Offline bruintje beer
Master
vr 06 jan 2012, 7:53 Bericht 
ikheetsjaak schreef:
maar word vervolgd
Nee, da's net achter de rug.
Offline Smookey
FS medewerker
vr 06 jan 2012, 8:58 Bericht 
Hoe spijtig ook, je hebt je kansen laten liggen.
Als jij 20 dagen in de maand werkt á 500 euro per dag dan moet je als de wiedeweerga een student regelen die je de komende tijd rondrijdt.
Offline The Driver
Master
vr 06 jan 2012, 10:03 Bericht 

Net zoals de meeste ZZp'ers in de bouw rekent hij Euro 62,50 per uur, maar daar moet dus alles nog af. Zijn bus, al het gereedschap, sociale lasten, verzekeringen ( de meeste zijn zelfs nog niet verzekerd voor arbeidsongeschiktheid en ziekte, veels te duur ) . Die Euro 62,50 is dus puur de maximaal te halen bruto omzet per uur.
En uitvoerders trekken de tijd, dat hij bouten en moeren gaat halen bij de bouwmarkt er echt wel af.
Offline Smookey
FS medewerker
vr 06 jan 2012, 11:03 Bericht 
Helemaal niet werken kost hem de kop, hij zal toch echt wat moeten en een taxi lijkt me echt niet haalbaar.
Offline Elwood
Master
vr 06 jan 2012, 11:26 Bericht 
ikheetsjaak schreef:
Niets is onherroepelijk

:roflol:
Offline The Driver
Master
vr 06 jan 2012, 11:35 Bericht 

@ ikheetsjaak

En je bent echt de Sjaak, je hebt gewoon 6 maanden rijontzegging gekregen en daar doe je niets meer aan.
Of je regelt een student chauffeur die je 6 maanden lang rond rijdt, 's-morgens een uurtje en 's-middag's een uurtje en dat gaat vast niet mee vallen, welke student wil er nou 's-morgens om 0600 uur opstaan om 10 Euro te verdienen en dan 's-middags ook nog even 10 Euro ? Dat gaat niet lukken. Of je regelt een mannetje met rijbewijs die je gewoon mee helpt de hele dag, dan lever je maar wat omzet in. Kijk maar eens bij het UWV, dan krijg je misschien nog wat subsidie ook, als je een ww'er aan een baantje helpt.
Offline Uwe Alzaligheid
Master
vr 06 jan 2012, 12:06 Bericht 
ikheetsjaak schreef:
Niets is onherroepelijk ...

In jouw vakgebied misschien niet. Ik vrees echter dat je er nu op 'de harde manier' achter gaat komen dat dat in andere vakgebieden anders ligt. En één van die vakgebieden is de juristerij.

Rechters zijn er over het algemeen niet van gecharmeerd als zij niet serieus genomen worden. En niet verschijnen op een strafzitting is een manier om duidelijk te maken dat jij de rechtspraak niet serieus neemt. Dan is een rechter heus niet te beroerd om de rij-ontzegging en het boetebedrag voor het gemak even omhoog af te ronden. Dan eens kijken wie het laatst lacht. :roll:

Dat neemt niet weg dat ik er, als ik jou was, een gesprekje met een strafrechtadvocaat aan zou wagen om te bezien of er nog iets te redden valt. Maar ik vrees met grote vreze ... . :cry:

Sterkte ermee.
Offline The Driver
Master
vr 06 jan 2012, 12:19 Bericht 

Om in zijn vakgebied te blijven : Als je een plank doormidden zaagt, dan is die verbinding onherroepelijk weg, dan kan je hem weer wel aan elkaar lijmen, timmeren, maar die zaagsnede krijg je nooit meer weg.
Offline Smookey
FS medewerker
vr 06 jan 2012, 12:33 Bericht 
Scheelt dat tie daar lijm voor heeft, in onderhavige geval moet hij er een hulpje bijhalen om vast te houden anders dondert de handel naar beneden (=rijdt hij onverzekerd rond).
Offline fb
Master
vr 06 jan 2012, 14:08 Bericht 
Omdat je hier duidelijk om advies komt en niet om de rest van de wereld de schuld te geven van jouw eigen domme fouten kan ik maar een ding zeggen: Wees als ZZP-er in ieder geval naar je klanten toe wat minder laks en arrogant en neem dit verlies als een man, je hebt het jezelf aangedaan.
Offline jitzzzze
Pro
vr 06 jan 2012, 15:09 Bericht 
Nou Sjakie, dit heb je mooi voor elkaar. En het mooiste is, dat je dit zelf vrij eenvoudig had kunnen voorkomen.
Offline Muro01
Nieuwkomer
di 10 jan 2012, 17:02 Bericht 

Is er al wat bekend Sjaak?
Offline ikheetsjaak
Nieuwkomer
do 12 jan 2012, 22:40 Bericht 

Niet veel goeds,
Het enigste is een herziening en dat word moeilijk.
De vraag is of de officier het vonnis wil opschorten tot de herziening voor komt

ombudsman ben ik ook mee bezig
Offline timleeuw
Die hard
vr 13 jan 2012, 7:40 Bericht 

Wat moet de ombudsman doen dan?
Offline Guppenklup
Master
vr 13 jan 2012, 9:43 Bericht 
ikheetsjaak schreef:
vergelijkbaar denk het wel, en denk daar eerst eens over na voor je commentaar levert, en bedenk hoe je zou reageren als je zelf in zo een situatie verzeild raakt

Ik loop al aardig wat jaartjes rond op dit forum, en heb al van alles langs zien komen. Als ik commentaar lever, of het je nou bevalt of niet, dan is het gebaseerd op die jarenlange ervaring en de jurisprudentie in soortgelijke gevallen.
Ik vrees echter dat je er nu op 'de harde manier' achter gaat komen dat dat in andere vakgebieden anders ligt.

Ik sluit me hier volledig bij aan.

Evengoed sterkte
Offline Muro01
Nieuwkomer
vr 13 jan 2012, 14:54 Bericht 

@ sjaak

Ik zou als ik jou was (als je nog je rijbewijs heb) zo lang mogelijk uit de handen van de politie blijven, want als ze je aanhouden pakken ze je rijbewijs en dan gaat je 6 maanden in.
Dus niet uitgaan in de weekenden :nono: alleen overdag rijden :kniktja: en hopen dat je niet in een fuik rijd tot er wat bekend is over je herziening :thumb:
Offline Aanhanger
Master
vr 13 jan 2012, 15:04 Bericht 
Dat is een heel slecht advies Muro.
Offline Flep9
Master
vr 13 jan 2012, 15:16 Bericht 
@Aanhanger: qua adviezen moet je denk ik niet bij Muro zijn ;)

Muro01 schreef:
Ok Sjaak hier mijn ervaring met de politie heb 188 gereden waar ik maar 100 mocht en ben staande gehouden.
Ben veroordeeld voor 4 maanden rijontzegging en 1200 euro boete, ik denk aangezien jij minder hard heb gereden en 6 maanden en 1500 euro heb gekregen is dat je het op zijn beloop heb gelaten.
Offline Muro01
Nieuwkomer
za 14 jan 2012, 1:28 Bericht 

Sorry aanhanger, ik bedoel het goed kijk hij heeft zijn rijbewijs nog en als ie toch een herziening kan krijgen dan is het beste om zolang mogelijk je rijbewijs vast te houden toch?

@ Flep9

We maken allemaal fouten daar zijn we mens voor, ik begrijp je cynisme wel hoor. :lol:
Offline Sjaaky
Master
za 14 jan 2012, 2:45 Bericht 
Even hypothetische; stel dat je kan aantonen dat je de agent meerdere malen hebt terug gebeld en je kan aantonen dat je tentijde van de rechtszaak + aankondiging in het buitenland een grote klus dan maak je alsnog geen kans. Maar dat is het enige wat ik kan bedenken waar je überhaupt nog een kansje mee zou kunnen maken.
Offline Aanhanger
Master
za 14 jan 2012, 10:10 Bericht 
Muro01 schreef:
dan is het beste om zolang mogelijk je rijbewijs vast te houden toch?

Nee, de OBM gaat in ongeacht of je het papiertje/pasje nog hebt.
Offline Walker
Master
za 14 jan 2012, 10:47 Bericht 
Dus de eerste de beste keer dat je staande gehouden wordt (en ook al ben je binnen Nederland 400 km van huis) dan kun je je bus met al je spullen laten staan. En als je dan net een opdrachtgever hebt met wie je een termijn hebt afgesproken, heb je daar ook nog eens problemen mee.

ikheetsjaak schreef:
Op een auto "die op mijn naam staat" is een snelheid gemeten van 210km op een 120km weg.

Deze omschrijving van jouw kant doet vermoeden dat je hier wel meer van weet dan dat je hier kwijt wilt. Anders was je wel begonnen met "Ik heb mijn auto uitgeleend en diegene...". De auto staat op jouw naam, en dus ben je ook bij een onbekende bestuurder volledig aansprakelijk.

ikheetsjaak schreef:
Aansluitend dus een uitnodiging om voor de rechtbank te verschijnen ook hier heb ik niet op gereageerd om reden dat ik zzp er ben en een dagje rechtbank mij sowieso al 500 eurie's kost.

Dat je vervolgens denkt Justitie te kunnen negeren omdat je eigen belangen zwaarder wegen is wel heel erg dom. Tijdens de zitting had je je verhaal kunnen doen. Doe je dat niet, dan is de rechter snel klaar met jou zoals je nu aan den lijve ondervindt.
Offline The Driver
Master
za 14 jan 2012, 12:11 Bericht 

Als je een OBM hebt gekregen en je levert je rijbewijs op de eerste vraag/brief niet in, dan komen ze het echt wel thuis ophalen, ook al moeten ze meerdere keren bij je aan de deur komen. Daar hebben ze alle tijd voor.
Offline Muro01
Nieuwkomer
za 14 jan 2012, 14:46 Bericht 

@ aanhanger

Dat wist ik niet, ik was in 2005 ook veroordeeld tot 4 maanden rijontzegging en had mijn rijbewijs ook niet ingeleverd.
En ja ik liep in een fuik en kon mijn rijbewijs inleveren en mijn 4 maanden ging op dat moment lopen, het kan zijn dat die regel nu veranderd is dat weet ik niet. :fp:
Offline Aanhanger
Master
za 14 jan 2012, 19:57 Bericht 
Hmm, hangt er denk ik van af of er een datum in het vonnis staat aangegeven.
De letterlijke wettekst is dat "een rijbewijs zijn geldigheid verliest gedurende de tijd dat aan de houder de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen is ontzegd"
In artikel 9 staat het trouwens nogmaals
"Het is degene die weet of redelijkerwijs moet weten dat hem bij rechterlijke uitspraak of strafbeschikking de bevoegdheid tot het besturen van motorrijtuigen is ontzegd, verboden gedurende de tijd dat hem die bevoegdheid is ontzegd, op de weg een motorrijtuig te besturen of als bestuurder te doen besturen."
 [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende