Pagina 1 van 1  [ 3 berichten ]
Offline falcovdm
Eendagsvlieg
di 24 jan 2012, 0:06 Bericht 

Bijna 5 maanden geleden is mijn rijbewijs voor 10 dagen ingenomen ivm een artikel 5 geval.

het verhaal:

Was een uur of half 2 'snachts, had flink geregend en bij het omdraaien op een kruispunt ging mijn auto een beetje dwars en wat ook niet echt meehielp was ook dat ik het stukje daarna te hard had gereden maar daar was geen meting van gedaan. (agent beweerde ca. 140 waar 80 toegestaan) Ik weet zeker dat het niet meer als 120 was maar goed.

Dit alles was buiten de bebouwde kom, zonder medeweggebruikers in mijn omgeving. ook is dit mijn eerste echte overtreding die ik ooit gehad heb.

Later in de week een verklaring afgelegd niet wetend dat dat misschien ten nadele kon werken.
Desondanks na 10 dagen een brief op de mat met de mededeling dat was besloten tot teruggave van het rijbewijs (zat bijgesloten) en dat te zijnertijd een terechtzitting zal plaatsvinden.

Maar wat kan ik nu verwachten qua geldboete? meer als 1200? en is het aannemelijk dat na 5 maanden ik nog wat van het cbr ga horen of zou het rijbewijs dan niet na 10 dagen zijn teruggestuurd? want als ik het hier zo lees krijg je meestal na een maand al bericht van het CBR als je in aanmerking komt voor een EMG.
Dit is bij de staande houding niet ter sprake gekomen, de diender deelde alleen mee dat mijn rijbewijs was ingevorderd op basis van artikel 5.

En begrijp ik het goed dat de beslissing voor een EMG los staat van de terechtzitting? en dat de rechter dit ook niet beslist?

Ben nu wel benieuwd wat ik hier nu van moet verwachten.
Offline viffer
Master
di 24 jan 2012, 0:26 Bericht 

falcovdm schreef:
Maar wat kan ik nu verwachten qua geldboete? meer als 1200?

Als het de eerste of tweede keer is verwacht ik dat niet, dan had je waarschijnlijk ook je rijbewijs niet terug gekregen.

falcovdm schreef:
is het aannemelijk dat na 5 maanden ik nog wat van het cbr ga horen of zou het rijbewijs dan niet na 10 dagen zijn teruggestuurd?

Dat je rijbewijs is terug gestuurd staat los van het CBR. Maar de kans dat je iets van het CBR hoort over een EMG wordt met de dag kleiner. De politie moet binnen 6 maanden melding maken bij het CBR en het CBR moet binnen 4 weken beslissen. De kans dat de melding meer dan 4 maanden duurt is klein dus daarmee is de kans op een EMG klein geworden.

falcovdm schreef:
En begrijp ik het goed dat de beslissing voor een EMG los staat van de terechtzitting? en dat de rechter dit ook niet beslist?

Inderdaad, dat staat los van elkaar. De OvJ kan eventueel in bepaalde gevallen nog wel een melding maken aan het CBR, maar ook daar is de termijn van 6 maanden van toepassing volgens mij. De angst voor een EMG kun je een beetje laten varen maar het is nog wel te vroeg om de vlag uit te hangen.
Offline falcovdm
Eendagsvlieg
di 24 jan 2012, 0:31 Bericht 

ik houd mn vingers gekruist! maar ik kan nu in elk geval al wat beter slapen!
Bedankt voor de snelle duidelijke reactie! :thumb:
 [ 3 berichten ]