Pagina 1 van 1  [ 12 berichten ]
Offline Wimmer
Nieuwkomer
vr 04 nov 2011, 18:11 Bericht 

Hallo,

Ik weet het niet helemaal zeker en hoop dat iemand mijn kan helpen.

Vorige week ben ik staande gehouden en is mijn rijbewijs ingevorderd omdat ik na correctie 171 reed waar 120 de limiet was. Vervelende situatie, net boven de 50km grens en was echt een piek waar ik op ben gelaserd. Vandaag bericht gehad dat rijbewijs 2 maanden wordt ingehouden.

Tegen de beslissing kan een BEZWAARSCHRIFT worden ingediend, is gelijk aan een verzet- of klaagschrift?

Overigens dag erna gelijk een brief gestuurd met verzoek rijbewijs gelijk terug ivm mijn werk, rij 75.000 km per jaar. Heeft niets geholpen.

Gr. Wimmer
Offline Uwe Alzaligheid
Master
vr 04 nov 2011, 21:55 Bericht 
Met bezwaarschrift wordt hier inderdaad gedoeld op het verzet- of klaagschrift dat je ook op deze site kunt vinden (althans, een voorbeeld).

Sedert 1 juni/1 juli zijn de richtlijnen voor inhouding van het rijbewijs bij snelheidsovertredingen aangescherpt. Voor 50-70 km/u snelheidsoverschrijding is 2 maanden inhouding tegenwoordig inderdaad standaard. :boos:

Je kunt een verzetschrift indienen. Het 'helpt' hierbij als jouw werkgever je voorwaardelijk ontslag aanzegt. Het 'helpt' ook als er meerdere mensen van jouw inkomen afhankelijk zijn. Desondanks zijn ook in deze gevallen de succeskansen (dus rijbewijs terug) niet al te hoog in te schatten.

'Rijbewijs nodig voor werk', leidt in de rechtbank tot het standaard-antwoord: 'Dat had U tevoren moeten bedenken, mijnheer'.

Sterkte ermee.
Offline Wimmer
Nieuwkomer
vr 04 nov 2011, 23:10 Bericht 

Oke, dank voor je reactie!

Heeft verzet dan nog zin? Zal wel weken overheen gaan neem ik aan? Want stel dat mijn zaak pas over 3 maanden voorkomt, krijg ik dan wel met 2 maanden 'gewoon' mijn rijbewijs terug?

Nog een ander punt, is een WOB-verzoek in deze nog zinvol denk je? Of levert dat alleen meer irritatie tav eventueel verzetschrift op.

Alvast dank.
Offline aapje
Master
za 05 nov 2011, 0:45 Bericht 
Onlangs heeft in het geval van een familielid van mij een briefje van de werkgever tot teruggave van het rijbewijs geleid. Het is dus niet per direct kansloos.
Offline Wimmer
Nieuwkomer
za 05 nov 2011, 6:07 Bericht 

Oke, wat was de strekking van het 'briefje'?
Offline Uwe Alzaligheid
Master
za 05 nov 2011, 12:29 Bericht 
Gokje: Een aanzegging tot voorwaardelijk ontslag. (Werkgever zegt ontslag aan indien de werknemer niet langer beschikt over een geldig rijbewijs).

Een verzetschrift is inderdaad niet op voorhand kansloos. Op een verzetschrift wordt er op korte termijn een hoorzitting gepland. Als ik de informatie op deze site mag geloven moet je denken aan een of twee weken. Mocht de hoorzitting niet tijdig kunnen plaatsvinden dan houdt de inhoudingstermijn van jouw rijbewijs evengoed op na twee maanden. Het indienen van verzet kan je dus geen langere inhouding van het rijbewijs opleveren.

Op deze site is goede informatie te vinden over de procedure en de inhoud van zo'n hoorzitting. Op de hoorzitting wordt niet inhoudelijk ingegaan op jouw overtreding. Op de hoorzitting wordt alleen gekeken of jouw persoonlijk belang het rijbewijs per direct terug te krijgen groter is dan het algemeen maatschappelijk belang dat (in de ogen van de OvJ) vordert dat jouw rijbewijs ingehouden blijft. Zie hiervoor: klik.

Onverminderd sterkte ermee.
Offline Wimmer
Nieuwkomer
za 05 nov 2011, 13:14 Bericht 

Dank voor je uitgebreide reactie!

Denk je dat WOB in deze nog zin heeft?
Offline Uwe Alzaligheid
Master
za 05 nov 2011, 13:36 Bericht 
Voor een eventuele hoorzitting heeft WOB geen zin. Maar de hoorzitting gaat dus ook niet inhoudelijk over jouw overtreding. Tenzij je nu al zeer sterke aanwijzingen hebt dat de constatering van de agent(en) niet kan kloppen, en de rechter in de strafzitting dus hoogstwaarschijnlijk niet tot een veroordeling zal komen, heeft het geen zin om over de overtreding te beginnen. Let op: Zowel de rechter als de OvJ zullen jou op de hoorzitting een bekennende verklaring proberen te ontlokken.

Voor de strafzaak is een WOB-procedure weliswaar 'kort dag', maar niet kansloos. Jij bent gelaserd met 171@120 (na correctie). In het topic: Wat op te vragen bij een WOB-verzoek kun je lezen wat je bij een lasercontrole (zinnig) kunt opvragen, klik. Let op dat je de procedure voor 'WOB bij strafrecht' moet volgen. In het subforum 'WOB-helpdesk' kun je verdere informatie (en mogelijk ook hulp) vinden. De plaatselijke WOB-oloog heet 'Barbertje'. Recente informatie van hem is betrouwbaar.

Mocht het niet lukken om de documenten middels de WOB tijdig boven tafel te krijgen dan kun je het procesdossier in de periode (ik meen twee weken) voor de zittingsdatum ter griffie inzien (maar niet kopieren). Waar dat is en hoe je dit kunt doen staat in de dagvaarding die je zult ontvangen. Maak hier -in jouw eigen belang- vooral gebruik van.

De WOB biedt, boven het procesdossier, het voordeel dat je via de WOB de beschikking kunt krijgen over o.a. ijkrapporten en verklaringen omtrent de beëdiging en het 'laserdiploma' van de agent(en), die niet in het procesdossier zitten. De WOB stelt je dus beter in staat om te controleren of alles wel volgens de regels verlopen is.

Nog altijd: Sterkte ermee.
Offline Wimmer
Nieuwkomer
vr 11 nov 2011, 20:15 Bericht 

Goedenavond, ik heb mijn rijbewijs terug! Op de inhouding van 2 maanden heb ik een verzetschrift ingediend, naar aanleiding hiervan stond voor over 2 weken een hoorzitting. Vandaag per post ineens rijbewijs retour nav dit verzetschrift. Je kunt hier verschillend over denken maar ik vind dit netjes van de OvJ, anders gezegd, hij had dit ook aan de rechter kunnen overlaten. Los van de gegrondheid van mijn verzet.

Nu afwachten op de zitting voor de strafzaak.

Graag bedank ik jullie voor de hulp en waardevolle reacties!
Offline blondje40
Nieuwkomer
di 15 nov 2011, 10:27 Bericht 

Wat voor verzetschrift heb jij ingediend ) heb je daar een voorbeeld van...? Ik zit met hetzelfde probleem en vraag me af of ik dat makkelijk zelf kan indienen of dat ik hier een advocaat voor nodig heb? Kan je hulp goed gebruiken......
Ik heb wel gelijk een verzoekschrift ingediend maar hier is niets mee gedaan, nu ook twee maanden kwijt.....
Offline Wimmer
Nieuwkomer
wo 23 nov 2011, 22:06 Bericht 

Hoi, 2 maanden is inderdaad standaard, mijn verzoekschrift heeft ook niets opgeleverd. Alleen in beroep (verzet) gaan i.c.m. een eventueel horen (altijd om vragen) kan leiden tot eerdere teruggave van je rijbewijs. Dit is prima zelf te doen, voorbeelden elders op deze site. Let er wel op dat wettekst van artikel 164 WvW recent is aangepast, de voorbeelden op de site moeten daar nog op aangepast worden.

Primair heb ik mijn beroep opgezet vanuit artikel 164 lid 6 WVW en secundair vanuit mijn prive omstandigheden: dagelijks op de weg in een commerciele buitendienstfunctie, spanning in de arbeidsrelatie en kostwinner. Verder aangegeven dat mijn overtreding met 51 km te hard relatief meevalt. Zoals eerder gemeld heeft hierop de OvJ beslist tot teruggave en is de rechter er niet aan te pas gekomen wat zorgt voor een relatief snelle teruggave.

Sterkte ermee!
Offline Uwe Alzaligheid
Master
wo 23 nov 2011, 23:25 Bericht 
@Wimmer: Hartelijk dank voor jouw resultaatmelding. Die was mij nog ontgaan, maar het is goed terug te horen hoe iets is afgelopen. :thumb:

@Blondje40: Het advies van Wimmer klinkt prima. Let er ook op dat er op het ogenblik enige frictie is tussen het OM en de rechters over de inhouding van rijbewijzen. Meer informatie hierover vind je in het topic in het subforum: invordering-rijbewijs-en-of-educatieve-maatregel-gedrag, topic: inhouding-2-maanden-onterecht-rechter-beveelt-teruggave. Link: klik.
Let er goed op dat je je, net als Wimmer, in een evt. klaagschrift baseert op de tekst van het 'nieuwe' artikel 164 en secundair op jouw individuele omstandigheden.

Sterkte ermee.
 [ 12 berichten ]