Pagina 1 van 1  [ 14 berichten ]
Offline Jack John
Nieuwkomer
di 07 feb 2012, 17:45 Bericht 

Ik heb een EMG-cursus opgelegd gekregen omdat ik met mijn scooter door rood ben gereden en vervolgens voetgangers geen voorrang verleend zou hebben op het zebrapad wat hierachter stond. Ik was van plan gewoon mee te werken aan de cursus om problemen en hoofdpijn te voorkomen, maar door - serieuze - stommiteit had ik zelf de verontstelling dat ik de cursus betaald zou hebben, maar blijkbaar is er bij betaling iets mis gegaan. Ik ontving ongeveer anderhalf week terug een brief van het CBR dat mijn rijbewijs daarom ongeldig verklaard is. Dit is nogal een serieus probleem voor mij en mijn bedrijfje. Uiteraard heb ik als gevolg van die brief direct het bedrag alsnog overgemaakt. Ik heb van het CBR hier ook een bevestiging van ontvangen en krijg nog een datum voor de cursus van ze toegewezen.

Ik moet nu dus wachten op de datum dat ik de cursus kan volgen en ik las tevens ook ergens dat de cursus 7 weken zou duren. Nu ben ik dus minimaal 2 maanden mijn rijbewijs kwijt door een stomme fout.

Ik zat een beetje out-of-the-box te denken. In de brief staat dat het niet betalen van de EMG-cursus gezien wordt als "het niet meewerken aan de EMG-cursus" en dat op basis hiervan het rijbewijs ingevorderd is. Echter, ik heb nog bewijs (een e-mail van mij naar mijn advocaat) dat de cursus al betaald zou zijn (toen nog op tijd). Kortom, er is dus enigszins bewijs dat er iets (administratief) mis is gegaan bij het betalen van de cursus en gaat het niet om het actief niet meewerken aan de cursus, maar duidelijk om een misverstand. Kan ik hier iets mee?

En/of heeft iemand advies hoe ik toch wat coulance bij het CBR kan krijgen om alsnog mijn rijbewijs weer geldig verklaard te krijgen?

Alvast bedankt!
Offline Tweebel
Master
di 07 feb 2012, 18:03 Bericht 
Jack John schreef:
coulance bij het CBR

hmm, die woordcombinatie zal zelden eerder gebruikt zijn.

Heb je van het CBR nooit aanmaningen gehad?
Als je dacht dat je betaald had, waarom dacht je dat dan? Heb je iets van bewijs dat je een opdracht tot betalen hebt gegeven aan de bank?
Offline Aanhanger
Master
di 07 feb 2012, 18:05 Bericht 
Coulance en het CBR gaan niet samen.

Het CBR heeft jou medegedeeld dat je rijbewijs ongeldig is verklaard.
Om welke reden dat exact is, en of dat al dan niet terecht is doet dan niet meer terzake.
Jack John schreef:
Kortom, er is dus enigszins bewijs dat er iets (administratief) mis is gegaan bij het betalen van de cursus en gaat het niet om het actief niet meewerken aan de cursus, maar duidelijk om een misverstand.

Als ik het goed heb is er verder geen spoor van daadwerkelijke betaling.
Citaat:
Artikel 9
Betrokkene verleent onder meer niet de vereiste medewerking aan de educatieve maatregel, indien hij:
a. de kosten van de educatieve maatregel niet heeft voldaan binnen de termijn of op de wijze die is vastgelegd bij het besluit waarbij de verplichting tot het zich onderwerpen aan die maatregelen is opgelegd;

Citaat:
Artikel 132
1. Behoudens de bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde uitzonderingen is diegene verplicht zijn medewerking te verlenen aan de opgelegde maatregel, die zich:
a. ingevolge artikel 131, eerste lid, aanhef en onderdeel a, dient te onderwerpen aan een educatieve maatregel ter bevordering van de rijvaardigheid of geschiktheid,
b. krachtens artikel 118, derde lid, of ingevolge de artikelen 131, eerste lid, aanhef en onderdeel b, of 134, zevende lid, onderdeel a, dient te onderwerpen aan een alcoholslotprogramma, of
c. ingevolge artikel 131, eerste lid, aanhef en onderdeel c, dient te onderwerpen aan een onderzoek naar de rijvaardigheid of geschiktheid.
2. Bij gebreke van de in het eerste lid bedoelde medewerking besluit het CBR onverwijld tot ongeldigverklaring van het rijbewijs van de houder.

Valt echt geen speld tussen te krijgen.
Jammer voor jou maar helaas.
Offline Jack John
Nieuwkomer
di 07 feb 2012, 18:10 Bericht 

Tweebel schreef:
Heb je van het CBR nooit aanmaningen gehad?

Nee. Helemaal niets, gewoon pats-boem. Rijbewijs ongeldig.

Ik heb een naam/nummer terugboeking gevonden zojuist, de vraag is of ik daar een punt mee kan maken bij het CBR?
Offline Tweebel
Master
di 07 feb 2012, 18:11 Bericht 
als er een terugboeking is, is er toch ook een "heen"boeking?
Offline Jack John
Nieuwkomer
di 07 feb 2012, 18:13 Bericht 

Klopt, maar naar verkeerde P-rekening.
Offline Aanhanger
Master
di 07 feb 2012, 18:16 Bericht 
Als je daar iets mee zou willen doen dan moet je bezwaar maken tegen de beslissing van het CBR om je rijbewijs ongeldig te verklaren.
Offline Aanhanger
Master
di 07 feb 2012, 23:27 Bericht 
Ik lees trouwens dat je een advocaat hebt ingeschakeld;
je kunt hem/haar inschakelen om zsm een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechter in afwachting van je bezwaar tegen de beslissing van het CBR.
Als die voorziening toegewezen wordt zou je tijdelijk weer over je rijbewijs kunnen beschikken.
Offline Jack John
Nieuwkomer
wo 08 feb 2012, 12:27 Bericht 

Klopt, goeie tip. Ga ik proberen.
Offline Ch1nnY
Master
wo 08 feb 2012, 12:41 Bericht 
Ik meen dat als je de cursus met positief resultaat hebt afgerond, het rijbewijs wel weer geldig wordt verklaard.
Offline viffer
Master
wo 08 feb 2012, 12:49 Bericht 

Maar voordat TS de cursus kan volgen is hij een aantal weken verder.
Offline Jack John
Nieuwkomer
do 09 feb 2012, 15:55 Bericht 

Ja, en ik las ergens dat de cursus wel 7 weken kan duren. Dit vanaf intakegesprek tot laatste cursusdag: omdat ze een aantal weken ertussen hebben zitten tot de laatste dag.
Offline Koelie
Die hard
vr 10 feb 2012, 17:40 Bericht 
Heb je nou zelf in eerste instantie verkeerd betaald, of heeft je advocaat dat gedaan?
Offline Jack John
Nieuwkomer
za 11 feb 2012, 14:23 Bericht 

Ik heb het zelf verkeerd betaald.
 [ 14 berichten ]