Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
Offline E.V.E
Eendagsvlieg
do 01 apr 2010, 15:00 Bericht 

Al vaak besproken maar voor mij niet vaak genoeg. Ik hoop dat iemand hier al dergelijke ervaringen mee heeft en mij kan helpen.
In 2008 is mijn rijbewijs ingevorderd door gebruik van alcohol achter het stuur. Ik was beginnend bestuurder dus door justitie een half jaar rijontzegging en een boete. Daarna ingevorder door het CBR. Er volgde het wel bekende onderzoek. Uit het onderzoek bleek dat ik misbruik van alcohol maakte. De daarbij zogenaamd uitleggende brief was voor mij nogal onduidelijk. Er stonden een paar waarden, die waren niet hoog genoeg om afhankelijkheid van alcohol vast te stellen. In combinatie met een psychiatrisch onderzoek (ik heb enkel alleen de beste man zijn hand geschut) bleek dat er toch sprake was van alcohol misbruik.

Nou ja, terecht dacht ik. Ze hebben ook volkomen gelijk. Ik ben met mijn volle verstand toch na die paar glazen achter het stuur gestapt en dat moet gestraft worden. Kan niet, mag nooit meer gebeuren. Ik kon na een jaar recidief vrij mijn rijbewijs weer opnieuw aanvragen.

Nu een jaar na dato heb ik mijn eigen verklaring opgestuurd om mijn rijbewijs terug te krijgen naar het CBR. Krijg ik doodleuk de reactie dat ik voor een tweede onderzoek moet komen. (voor wat? om nog eens te gaan verklaren wat ik een jaar geleden heb gedaan, dacht ik)

Dus ik braaf voor het onderzoek gekomen. Wat denk je. Vier weken later een brief.... Mevrouw, er is nog steeds sprake van alcohol misbruik, gemeten door uw CDT waarde, probeert u het over een jaar nog eens...

Ik naar het CBR gebeld en uitgelegd dat er nog steeds sprake is van acohol GEBRUIK geen MISBRUIK. Na de invordering heb ik eens aardig achter mijn oor gekrabt en besloten dat ik wellicht wat minder rode wijn moet nuttigen. Heb besloten alleen nog te drinken in het weekend. Ik drink verder niks anders dan rode wijn, soms wit. Ik bedoel en waarom ook niet, ik hoefde namelijk niet meer te rijden....Het blijkt dat deze hoeveelheid wijn garant staat voor alcohol misbruik. Sterker nog, het blijkt dat 2 glazen alcohol per week al een verhoogd CDT waarde geeft. De enige manier om onder hun marge van CDT waarde te zitten is als je niet drinkt. Als zij als maatstaaf hadden dat ik een jaar lang HELEMAAL geen alcohol mocht gebruiken hadden zij dit toch echt even moeten aangeven. Krijg ik gewoon het antwoord, ja mevrouw maar als we dat hadden gezegd dan was u misschien speciaal vlak voor het onderzoek uw levenstijl gaan aanpassen en weer vrolijk verder gegaan als u uw rijbewijs terug had...????

Uh....JAAAAA! idd! Ik heb namelijk mijn les geleerd in het feit dat alcohol achter het stuur een absolute NO GO is maar ik was niet op de hoogte van het feit dat het CBR bepaald heeft dat ik een ernstig probleem heb en dat de recidiefvrije periode inhoud dat ik helemaal geen alcohol mag drinken.... CBR hield zich toch bezig met verkeer? Nooit geweten dat het een maatschappelijke instelling was die zich bezig hield met wat ik in mijn vrije tijd doe, zonder dat ik achter het stuur zit of op een andere manier aan het verkeer deelneem.

Dus voor al die mensen die denken dat jij jou alcoholgebruik onder controle hebt en dat je geleerd hebt van een fout in het verleden en dit graag wil bewijzen, laat het CBR het maar niet horen want die verteld je wel anders.

BIZAR!!!
Offline frankram
Master
do 01 apr 2010, 15:15 Bericht 
Het wordt hoog tijd dat alle CBR medewerkers ook een bloedonderzoek krijgen. Eens kijken hoeveel alcoholmisbruik we dan tegenkomen. :kniktja: :kniktja:
Offline V40115
Master
do 01 apr 2010, 15:20 Bericht 

oké, dan moet ik dus ook oppassen. Ik ben dus ook alcohol misbruiker. Ik hou van een goed glas wijn, een lekkere whisky of cognac, en zelfs een stevige pint op zijn tijd sla ik niet af.

Maar dan idd wel alleen in het weekend. En niet als ik moet rijden, zeker niet strontlazarus wordt (want dan is het niet meer voor het lekkere). En ik rust ook voldoende voordat ik weer in de auto stap.

Maar heb ik dan een drankprobleem? Wat een waardeloos argument van het CBR.

Nu de moraal van dit verhaal:
Stap dus altijd nuchter achter het stuur. Dan krijg je dit gesodemieter niet. Maar wel waardeloos dat je voor normaal gebruik al zo gestraft wordt.

En voor jou een lesje:
Stop inderdaad een maand of 2/3 voordat je weer op moet helemaal met drinken (geen druppel).
Offline The Driver
Master
do 01 apr 2010, 15:46 Bericht 

Het CBR gaat er vanuit, dat als je alcoholafhankelijk bent ( meer dan 2 glazen per dag ), dat je dan toch regelmatig met teveel op achter het stuur zit. Maar omdat de pakkans zo gering is, gaan ze zelf maar op de stoel van de rechter zitten.
Offline nicotdi
Die hard
do 01 apr 2010, 15:54 Bericht 
Eigenlijk te triest voor woorden.... Ik drink ook met enige regelmaat, maar ze zullen mij echter nooit betrappen op rijden onder invloed, behalve op de fiets.

Wat ik me nu echter wel afvraag; wat nu wanneer ik op de fiets aangehouden wordt, of op een andere manier met cbr in aanraking kom (EMG?); loop je dan ook gevaar met een dergelijk 'drinkgedrag'?
Offline freudeamfahren
Master
do 01 apr 2010, 16:03 Bericht 
Als jij hard kan maken dat er alcoholmisbruik wordt geconstateerd op basis van 2 glazen per week, dan zou ik afhankelijk van de mogelijkheden, bezwaar/beroep/voorlopige voorziening rechtstreeks een beroep doen op art.8 EVRM het recht op eerbiediging van het privéleven.
:glaasje:
Offline frankram
Master
do 01 apr 2010, 16:04 Bericht 
nicotdi schreef:
Ik drink ook met enige regelmaat, maar ze zullen mij echter nooit betrappen op rijden onder invloed, behalve op de fiets.

Zelfs op de fiets betrappen ze me niet met een slok op, terwijl ik toch wel een borreltje lust. :kniktja: :kniktja: Ik rij niet als ik nog moet drinken. :kniktja: O:) O:)
Offline Maserati Teun
FS medewerker
do 01 apr 2010, 21:33 Bericht 
Voor de zelftesters

http://www.alcoholenik.nl/?gclid=CKbXtvOr5qACFZEqDgodhDByFg
Offline feitelijk_oud
Master
do 01 apr 2010, 21:42 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Voor de zelftesters

lol, Ook als je aangeeft nooit alcohol te drinken moet je aangeven hoeveel glazen per keer, en het maakt nog uit voor je score ook! :lol:

E.V.E schreef:
ik heb enkel alleen de beste man zijn hand geschut

Tja, welke uitslag verwacht je anders als je het pistool van de psychiater afpakt?
Offline Kwibus
Master
do 01 apr 2010, 21:51 Bericht 
Uhhh, van die zelftest site:

De verantwoorde grenzen voor alcoholgebruik liggen volgens de recentste onderzoeken voor mannen op 2 glazen per dag en voor vrouwen op 1 glas per dag, waarbij u 2 dagen per week niet drinkt.

Weten ze bij CBR blijkbaar ook nog niet :x
Offline Maserati Teun
FS medewerker
do 01 apr 2010, 22:32 Bericht 
Kwibus schreef:
Uhhh, van die zelftest site:

Domain name: alcoholenik.nl
Status: active

Registrar:
Hic et Nunc
Lichtenauerlaan - 120
3062ME ROTTERDAM
Netherlands

Domain nameservers:
ns1.hicetnunc.nl 91.142.241.244
ns2.hicetnunc.nl 85.158.253.241
ns3.hicetnunc.nl 91.142.242.244

Record maintained: NL Domain Registry

Hic et Nunc is een advies bureau http://www.hicetnunc.nl/nl/index.cfm

Kom je niet veel verder mee.
Offline 18vti
Master
do 01 apr 2010, 23:47 Bericht 
Ik scoor toch een aardige 18 punten :biertje: :glaasje: :biertje: :glaasje: :biertje: :glaasje: :biertje: :glaasje: :biertje:

Vrijdag en zaterdag wordt er standaard gedronken...als je om 20:00 na de koffie je eerste :biertje: neemt en doorgaat tot 3:00...2 per uur minimaal = 14 glazen per avond standaard...Ik ben er mee opgevoed, toch is het ietwat veel zo lees ik :x
Offline aapje
Master
do 01 apr 2010, 23:56 Bericht 
Je legt de vinger op de zere plek. Echt te gestoord voor woorden daar bij het CBR. Ik vind het ook niet eens heel gek dat sommige mensen dan maar gewoon zonder rijbewijs gaan rijden.

Drankrijden praat ik niet goed maar in dit geval heeft het niets meer met de eerdere veroordeling te maken.
Offline huffie
Die hard
vr 02 apr 2010, 6:53 Bericht 
Kan mij iemand uitleggen wat CDT waardes zijn?
En hoe word dit gemeten?
Kun je dit zelf?
Offline Dion
FS medewerker
vr 02 apr 2010, 7:07 Bericht 

Kortweg is CDT te beschouwen als een eiwit dat ontstaat bij overmatig alcoholgebruik over een periode van minimaal een week. Eiwitten zijn vaak voorzien van suikergroepen, die noodzakelijk zijn voor hun herkenbaarheid en functie. De kenmerken van bloedgroepen bijvoorbeeld, zijn terug te voeren op verschillende soorten suikergroepen aan het membraan van de rode bloedcellen. Ook het ijzertransporteiwit transferrine bevat twee karakteristieke koolhydraat ketens, welke samen gemiddeld vier zogenaamde siaalzuren bevatten. Onder invloed van een afbraakproduct van alcohol (acetaldehyde) ontstaat een transferrinevorm waar een of beide koolhydraat ketens afwezig zijn: we spreken dan van carbohydraat deficiënt transferrine ofwel CDT. Het CDT wordt gerapporteerd als % van het totaal transferrine om het effect van schommelingen in het transferrine gehalte, bijvoorbeeld een stijgend transferrine bij ijzergebrek, op te heffen. Het blijkt dat het %CDT in bloed verder stijgt naarmate er meer alcohol gedronken wordt. Bij onthouding daalt het CDT doorgaans binnen twee tot drie weken naar een normale waarde, maar na langdurig alcoholgebruik kan deze normalisatie veel langer duren.

Bron
Offline huffie
Die hard
vr 02 apr 2010, 8:39 Bericht 
Dion schreef:
Bij onthouding daalt het CDT doorgaans binnen twee tot drie weken naar een normale waarde, maar na langdurig alcoholgebruik kan deze normalisatie veel langer duren.

Ik drink elk weekend behoorlijk wat ,al 2 jaar ofzo hoe lang zou ik eigenlijk geen drank meer moeten drinken zodat het dan weer normaal is?
Offline Kwibus
Master
vr 02 apr 2010, 11:08 Bericht 
Eerder maanden dan weken :colaatje:
Offline huffie
Die hard
vr 02 apr 2010, 11:14 Bericht 
Kwibus schreef:
Eerder maanden dan weken

Pff denk niet dat ik dat zou trekken :lol:
Offline Christafari
Master
vr 02 apr 2010, 16:44 Bericht 
Dion schreef:
Kortweg is CDT te beschouwen als een eiwit dat ontstaat bij overmatig alcoholgebruik over een periode van minimaal een week. Eiwitten zijn vaak voorzien van suikergroepen, die noodzakelijk zijn voor hun herkenbaarheid en functie.

Je zegt dat het te beschouwen is als een eiwit. Gebruik voor het trainen eiwitshakes maar dan hebben we het over hele andere eiwitten mag ik hopen? Kan dat van invloed zijn op je CDT?
Offline AudiFahrer
Master
vr 02 apr 2010, 16:50 Bericht 
Christafari schreef:
Kan dat van invloed zijn op je CDT

Kortgezegd, nee.

Dion schreef:
Onder invloed van een afbraakproduct van alcohol (acetaldehyde) ontstaat een transferrinevorm waar een of beide koolhydraat ketens afwezig zijn: we spreken dan van carbohydraat deficiënt transferrine ofwel CDT
Offline Christafari
Master
vr 02 apr 2010, 16:58 Bericht 
:lol: precies toen haakte ik af met lezen vh bericht van Dion 8) . Tnx!
Offline AudiFahrer
Master
vr 02 apr 2010, 17:03 Bericht 
Christafari schreef:
precies toen haakte ik af met lezen vh bericht van Dion . Tnx!

Welcome
Offline stefaaaan
Nieuwkomer
zo 04 apr 2010, 11:57 Bericht 

hee,

heb je verhaal gelezen op het forum. Echt belachelijk, rare mensen daar bij het CBR. Ik heb echter hetzelfde als jou meegemaakt en vraag me af of je mij kan helpen met wat vragen.
Ben tijd geleden aangehouden op snorfiets, veelste op en moet voorkomen (rijbewijs nu al wel terug).

Wanneer krijg jij te horen dat je een cbr onderzoek moest doen?, Hoeveel dagen/maanden oid na je aanhouding kreeg je te horen dat je cbr onderzoek moest doen? Ik ben namelijk met carnaval aangehouden en heb vanaf toen niet meer gedronken om een eventueel cbr onderzoek goed door te komen. Ik heb nog niks van het cbr gehoord, maar wel dat ik voor moet komen.

Zou fijn zijn als je me kort kan vertellen hoe t bij jou ging.

Alvast bedankt
 [ 23 berichten ]