Pagina 1 van 1  [ 42 berichten ]
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 10:24 Bericht 

Begin Januari werd ik aangehouden bij een stoplicht door een agent die mij later vertelde dat ik 170 KM had gereden op een weg waar ik normaal 80 KM zou mogen rijden. Hij had al een tijdje achter me gereden op de A27. Het was een spontane actie van hem en hij was ook niet in het bezit van officiele documenten op het moment dat mijn rijbewijs werd ingevorderd.
Nu heb ik gisteren die agent gesproken, want ik wil graag een copie van het proces verbaal.
Waar kan ik dat opvragen?
Tevens vertelde hij dat de snelheid na meting is 154 geworden daar het eijkrapport was verlopen!!!
Is de hele aanhouding dan wel geldig?
We hebben geen meting met officiele flitsapparatuur maar gewoon waargenomen op zijn teller.
Wie kan me hier wat meer over vertellen.
Tevens vragen ik me af wat de afstand is met een GOLF GTI om tot 170 KM te komen en wat de remafstand is?
Ik heb namelijk erg mijn twijfels dat ik 170KM reed!

Laatst bijgewerkt door Luca op wo 18 jan 2012, 10:41, in totaal 1 keer bewerkt
Offline shootme
Master
wo 18 jan 2012, 10:34 Bericht 
Luca schreef:
Tevens vertelde hij dat de snelheid na meting is 154 geworden daar het eijkrapport was verlopen!!!
Is de hele aanhouding dan wel geldig?

Een agent kan je bekeuren door achter je te rijden, op zijn eigen snelheidsmeter te kijken en dan de nodige correcties toe te passen.

Omdat de snelheid verlaagd is, valt deze binnen de Mulder en ben je schuldig tot jij kan aantonen dat je onschuldig bent.

Wacht nog even de post af en post het hier (wel alle nummers,kentekens en streepjescodes weghalen).
Offline shootme
Master
wo 18 jan 2012, 10:37 Bericht 
Luca schreef:
Tevens vragen ik me af wat de afstand is met een GOLF GTI om tot 170 KM te komen en wat de remafstand is?

http://www.autoweek.nl/kentekencheck.php

Daar kun je zien wat de max snelheid van jouw auto ongeveer is.

Hoe snel jouw auto kan optrekken hangt van veel dingen af, waaronder je motorinhoud, hoe hoog je in de toeren zit voordat je schakelt, wind etc.

Maar dat lijkt me voor jouw zaak niet relevant.
Offline K1200GT
Pro
wo 18 jan 2012, 10:38 Bericht 
Inventief. Bij twijfel tussen ijk en eik: eijk. :thumb:
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 10:42 Bericht 

:D
Moet me maar eens gaan inlezen in Wet de Mulder.
By the way.....kreeg gisteren wel bericht dat ik mijn rijbewijs vandaag voorlopig krijg terug gestuurd!
Wat kan ik voor een boete verwachten??
Offline frankram
Master
wo 18 jan 2012, 10:52 Bericht 
shootme schreef:
Omdat de snelheid verlaagd is, valt deze binnen de Mulder en ben je schuldig tot jij kan aantonen dat je onschuldig bent.

154 bij 80 is geen mulder.
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 10:59 Bericht 

Wat is Mulder dan precies?
Is het dan wel of niet geldig vanwege het verlopen rapport?
Offline bert65
Die hard
wo 18 jan 2012, 11:05 Bericht 

:huh:
Ik ken op de A27 helemaal geen stuk waar je een vmax hebt van 80 km/u. Wel stukken van 100 en 120 km.
Kan het zijn dat je bent gecontroleerd op een stuk met de vmax 120 en je daarom je rijbewijs hebt teruggehad?
Offline shootme
Master
wo 18 jan 2012, 11:06 Bericht 
frankram schreef:
154 bij 80 is geen mulder.

Je hebt gelijk, heb daar overheen gelezen, dacht 154 op A27, dus 154@120 :fp:

Wel heel vreemd dat je het rijbewijs weer terug krijgt dan.
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 11:07 Bericht 

Nee, op de A27 ben ik vanaf Huizen al gevolgd, maar draaiende op de A6 en vervolgens op de tussenring Almere (80) aangehouden en alleen daarvoor aangeklaagd.
Heb een fax gestuurd naar het OM en vervolgens gisteren te horen gekregen dat ze het gisteren voorlopig hebben opgestuurd. Nu wachten op de post en kijken wat er verder bij staat.
Offline frankram
Master
wo 18 jan 2012, 11:09 Bericht 
Luca schreef:
Wat is Mulder dan precies?

minder dan 30km/h te hard op gewone wegen en minder dan 40km/h te hard op snelwegen.
Wat mulder precies is vind je hier.
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 11:14 Bericht 

Maar goed, want kan ik nu met dat verlopen Ijkrapport doen of niet?
Mag dat zomaar met verlopen rapport werken?
Of is het aftrekken van een aantal KM extra dan genoeg?
Offline frankram
Master
wo 18 jan 2012, 11:14 Bericht 
Luca schreef:
Moet me maar eens gaan inlezen in Wet de Mulder.

:nono: :nono: Daar heb je niets aan. :schudnee: :schudnee: Jouw overtreding valt onder strafrecht.
Offline frankram
Master
wo 18 jan 2012, 11:16 Bericht 
shootme schreef:
Wel heel vreemd dat je het rijbewijs weer terug krijgt dan.

Dat zal wel in verband met het verlopen ijkrapport zijn.
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 11:16 Bericht 

OK....strafrecht.
Heeft iemand nog tips voor me?
Offline shootme
Master
wo 18 jan 2012, 11:17 Bericht 
bert65 schreef:
Kan het zijn dat je bent gecontroleerd op een stuk met de vmax 120 en je daarom je rijbewijs hebt teruggehad?

Ik hoop voor de TS dat dit inderdaad het geval is.

Want dan is het mulder..

Was het echter in een 80 km gebied.. dan heb je een groot probleem (wil je niet onnodig bang maken)

Citaat:
OK....strafrecht.

Even afwachten op de post.
Kan zijn dat je je rijbewijs weer moet inleveren.
Ben wel erg benieuwd op welk stuk de agent nu gaat aanhalen.
Offline frankram
Master
wo 18 jan 2012, 11:20 Bericht 
Luca schreef:

Goed inlezen hier op de site. :kniktja: :kniktja: En niet bang zijn om vragen te stellen.
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 11:28 Bericht 

Nee, het was echt een 80KM weg, maar misschien dat mijn rustige gedrag heeft geholpen met het snelle (voorlopig)terug krijgen van mijn rijbewijs?
Komt het vaak voor dat je eerst je RB terug krijgt en vervolgens eventueel na de zitting weer moet inleveren?
Offline viffer
Master
wo 18 jan 2012, 11:39 Bericht 

frankram schreef:
minder dan 30km/h te hard op gewone wegen en minder dan 50km/h te hard op snelwegen.

:nono: tot 40 km/h te snel op autosnelwegen en t/m 30 km/h te snel op alle overige wegen

Luca schreef:
By the way.....kreeg gisteren wel bericht dat ik mijn rijbewijs vandaag voorlopig krijg terug gestuurd!

Van wie heb je dat bericht gekregen? Hiertoe mag volgens mij alleen de OvJ beslissen en de standaard eis bij 74 km/h te snel is 4 maanden inhouding. Mee aan de slag dus want dit lijkt aan alle kanten te rammelen
Offline frankram
Master
wo 18 jan 2012, 11:46 Bericht 
GertJan schreef:
:nono: tot 40 km/h te snel op autosnelwegen en t/m 30 km/h te snel op alle overige wegen

:o :o :o :o Verkeerde toets geraakt. :oops: :oops: :oops:
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 11:53 Bericht 

Ik heb hem zojuist binnen gekregen met de mededeling dat de officier van justitie zich het recht voorbehoudt om te zijnertijd op de terechtzitting een (on)voorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid te eisen.
Offline viffer
Master
wo 18 jan 2012, 12:00 Bericht 

frankram schreef:
:o :o :o :o Verkeerde toets geraakt. :oops: :oops: :oops:

(f)

Ah, de OvJ heeft dus een beslissing genomen. Wel vreemd overigens, als de 74 overschrijding stand houdt zal er 4 maanden ontzegging worden geëist. Zo snel mogelijk dus starten met een WOB verzoek om alle gegevens boven tafel te krijgen zoals PV, ijkrapport etc. Kijk hiervoor even in het WOB topic.
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 12:02 Bericht 

GertJan schreef:

Ik moet er inkomen hoor...
Een WOB verzoek ?
Offline shootme
Master
wo 18 jan 2012, 13:34 Bericht 
WOB staat voor Wet Openbaarheid van Bestuur.

Jij als burger hebt recht op openbare informatie van overheidsorganisaties.
Door deze wet kun je verschillende informatie opvragen die je kunt helpen om te controleren of bijvoorbeeld deze agent wel een bekeuring mag uitschrijven.
Ook het pv (proces verbaal) kun je via wob opvragen.

Kijk bij andere topics voor meer info.

Het is heel veel informatie en ik kan je adviseren hier 1 of 2 avonden voor vrij te maken en er goed voor te gaan zitten.
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 13:45 Bericht 

Dank je wel voor je uitleg......

Hoe heet het verzoek om te vragen of zo'n agent wel een bekeuring mag uitschrijven?
Offline Guppenklup
Master
wo 18 jan 2012, 13:50 Bericht 
Luca schreef:
Hoe heet het verzoek om te vragen of zo'n agent wel een bekeuring mag uitschrijven?

Akte van beëdiging, kan onderdeel van het WOB verzoek zijn.
Offline Koelie
Die hard
wo 18 jan 2012, 13:55 Bericht 
Je kan daarnaast voor de volledigheid ook een "akte van aanstelling" vragen.

Overigens heb ik nog niet meegemaakt dat iemand op grond van een van deze akten succesvol bezwaar heeft gemaakt.
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 14:01 Bericht 

Hoezo: Heb ik nog niet meegemaakt?
Zit je in deze business dat je er zoveel ervaring mee hebt?
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 14:24 Bericht 

Beste Koelie,

Heb je ook ervaring met auto's met een verlopen ijkrapport?
Is zo'n aanhouding/bekeuring ect dan rechtsgeldig?
Offline shootme
Master
wo 18 jan 2012, 14:33 Bericht 
Luca schreef:
Hoezo: Heb ik nog niet meegemaakt?
Zit je in deze business dat je er zoveel ervaring mee hebt?

Op dit forum komen vele zaken langs, sommige mensen zijn zo aardig om de uitslag hier ook te posten (hint, hint).
Daarnaast hebben sommige mensen op dit forum vele boetes van familie en vrienden in behandeling en doen op die manier ervaring op.

Ook lopen hier wat (semi-)juristen rond.

Luca schreef:
Heb je ook ervaring met auto's met een verlopen ijkrapport?
Is zo'n aanhouding/bekeuring ect dan rechtsgeldig?

Ik weet niet of dit voor alle snelheden geldt, maar een agent in mijn auto die achter jou aan rijdt, kan je al een boete geven, mbv mijn snelheidsmeter.

Sterker: een Agent kan bijv. in een woonwijk mij een boete geven door een schatting te doen dat ik met 110 km/uur voorbij kom.

Dus ik denk niet dat je het daarmee gaat winnen.
Offline viffer
Master
wo 18 jan 2012, 14:50 Bericht 

shootme schreef:
k weet niet of dit voor alle snelheden geldt, maar een agent in mijn auto die achter jou aan rijdt, kan je al een boete geven, mbh mijn snelheidsmeter.

Sterker: een Agent kan bijv. in een woonwijk mij een boete geven door een schatting te doen dat ik met 110 km/uur voorbij kom.

Nou nou, zo zout wordt het nu ook weer niet gegeten.

Binnen een woonerf mag inderdaad geschat worden of de snelheid hoger is dan stapvoets (hier wordt 15 km/h aangehouden, dus dat is behoorlijk doorstappen). Daarbuiten moet gewoon gemeten worden.

Wel is het zo dat er met elk willekeurig voertuig de snelheid mag worden gemeten, dus ook als deze niet geijkt is, maar dan moet nadien een controle plaatsvinden met een geijkt voertuig om de juistheid van de meting alsnog vast te stellen.

Indien de ijking is verlopen zul je met dit soort overschrijdingen niet wegkomen. Een rechter kan dan bijvoorbeeld een "extra correctie" van bijvoorbeeld 10 % toevoegen, beetje afhankelijk hoe lang de ijking verlopen is natuurlijk.
Offline shootme
Master
wo 18 jan 2012, 15:13 Bericht 
GertJan schreef:
Nou nou, zo zout wordt het nu ook weer niet gegeten.

Binnen een woonerf mag inderdaad geschat worden of de snelheid hoger is dan stapvoets (hier wordt 15 km/h aangehouden, dus dat is behoorlijk doorstappen). Daarbuiten moet gewoon gemeten worden.

Zou je denken ;)

Citaat:
De politie heeft me staande gehouden omdat ik te hard reed, maar ze hebben geen bewijs in de vorm van videobeelden of een flitsfoto. Ik wil beroep instellen, want Justitie kan nooit bewijzen dat ik te hard heb gereden.

Naar het Nederlandse recht is het voldoende dat een beëdigd opsporingsambtenaar de snelheidsoverschrijding heeft geconstateerd. Meestal gebeurt dat via geijkte snelheidsmeters, maar de politie kan in bijzondere gevallen ook een bekeuring uitschrijven na het volgen met een auto met een ongeijkte meter. In zeer uitzonderlijke gevallen kunt u zelfs bekeurd worden doordat die opsporingsambtenaar zelf ziet dat iemand rijdt met een op zijn ervaring als politieagent geschatte snelheid van xx km/h. Dat moet dan wel een veel hogere snelheid zijn dan de ter plaatse geldende maximumsnelheid. Deze situatie komt overigens nauwelijks voor. Resultaat: als een beëdigd opsporingsambtenaar een proces verbaal van de overtreding heeft opgesteld, is dat voldoende bewijs - aanvullend bewijs zoals een foto is niet nodig. De Officier van Justitie zal het beroep waarschijnlijk ongegrond verklaren.

http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/be ... _bezwaren/

Jaja, als ze je willen naaien.... :(
Offline shootme
Master
wo 18 jan 2012, 15:29 Bericht 
Luca schreef:
Het was een spontane actie van hem en hij was ook niet in het bezit van officiele documenten op het moment dat mijn rijbewijs werd ingevorderd.

Nog even..

Een agent zonder officiele documenten maar zich wel kenbaar maakt als agent, is strafbaar!
Je had gewoon 112 kunnen bellen :lol:

Maar ik lees ook nergens dat je een kennisgeving van beschikking ontvangen hebt.

Citaat:
Ik ben staande gehouden voor een verkeersovertreding, maar heb geen bon overhandigd gekregen. Ik wil beroep instellen want dat mag toch niet?

Dat hangt er vanaf. Volgens de wet moet u zo mogelijk meteen een 'aankondiging van beschikking' uitgereikt krijgen, tenzij het bijvoorbeeld te gevaarlijk is om iemand aan de kant te zetten. Het niet-uitreiken van de beschikking terwijl dat in redelijkheid wel had gekund, kan leiden tot vernietiging van de beschikking, maar alleen als u daardoor 'in enig rechtens belang' bent geschaad. Het weigeren van een bon heeft overigens weinig zin, want in de wet staat letterlijk: 'weigering de beschikking in ontvangst te nemen, schort de bekendmaking daarvan niet op'. Resultaat: De Officier van Justitie kan de beschikking vernietigen als de aankondiging beschikking niet is uitgereikt terwijl dat in redelijkheid wel had gekund, en als u daardoor bent geschaad in enig rechtens belang. In de praktijk komt dit echter weinig voor omdat de aankondiging van beschikking niets meer of minder is dan (het woord zegt het al) een aankondiging.

http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/be ... _bezwaren/

(sorry voor de langere tijd tussen posts, ben aan het werk :P )
Offline viffer
Master
wo 18 jan 2012, 15:40 Bericht 

shootme schreef:
De Officier van Justitie zal het beroep waarschijnlijk ongegrond verklaren.

Ik vind het interessanter wat een rechter daarvan vindt. Dit staat er over in de aanwijzing snelheidsoverschrijdingen en snelheidsbegrenzers

Citaat:
2.1.3 Niet-geijkte boordsnelheidsmeter
Voor het vaststellen van snelheidsoverschrijdingen wordt in beginsel alléén een geijkte boordsnelheidsmeter gebruikt. In de uitzonderlijke gevallen dat toch (mede) gebruik wordt gemaakt van een dienstvoertuig waarvan de boordsnelheidsmeter niet werd gecontroleerd / geijkt, moet als volgt worden gehandeld.
De afwijking van de snelheidsmeter in het dienstvoertuig moet zo spoedig mogelijk na de constatering worden bepaald met behulp van geijkte apparatuur. De meetonzekerheid bij de ijking is afhankelijk van de gebruikte ijkapparatuur. De verbalisant neemt in het proces-verbaal op dat hij heeft geconstateerd dat gewerkt is met een niet-geijkte boordsnelheidsmeter. Verder verdient het aanbeveling te vermelden dat hij op grond van zijn ervaring in het verkeer inschat, dat betrokkene / verdachte reed met een snelheid van xx km/h, in elk geval met een snelheid die hoger lag dan de ter plaatse toegestane maximumsnelheid.[13]
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 16:10 Bericht 

Beste Gert Jan,

Waar heb je jouw citaat vandaan?
Offline shootme
Master
wo 18 jan 2012, 16:16 Bericht 
GertJan schreef:
Verder verdient het aanbeveling te vermelden dat hij op grond van zijn ervaring in het verkeer inschat, dat betrokkene / verdachte reed met een snelheid van xx km/h, in elk geval met een snelheid die hoger lag dan de ter plaatse toegestane maximumsnelheid.[13]

Dat komt weer overeen met wat ik eerder zei: Een agent mag je zelfs op het blote oog een boete geven voor een overschrijding van XX-km's :fp:

Je zou bijna bang voor agenten worden...
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 16:30 Bericht 

Beste Shootme,

Op woensdag 4 januari is mijn RB ingenomen en op dinsdag 10 januari heb ik een kennisgeving van ontvangst van het ingevorderd rijbewijs ontvangen.
Offline viffer
Master
wo 18 jan 2012, 16:34 Bericht 

Luca schreef:
Waar heb je jouw citaat vandaan?

GertJan schreef:
aanwijzing snelheidsoverschrijdingen en snelheidsbegrenzers
Offline shootme
Master
wo 18 jan 2012, 16:35 Bericht 
Maar heb je ook een geel papiertje gekregen toen je werd staande gehouden?

En vraag aan Gert-Jan, wat voor gevolgen heeft het of kan het hebben dat de agent zich niet kon ligitimeren?
Offline viffer
Master
wo 18 jan 2012, 16:37 Bericht 

shootme schreef:
Dat komt weer overeen met wat ik eerder zei: Een agent mag je zelfs op het blote oog een boete geven voor een overschrijding van XX-km's :fp:

En zoals ik al eerder schreef; het is pas interessant wat een rechter daarvan vind. In de regeling wordt verwezen naar HR 27 november 1973, VR 1974/37 en HR 8 oktober 1974, VR 1975/20, die lijken mij wel een beetje oud.
Offline shootme
Master
wo 18 jan 2012, 16:47 Bericht 
GertJan schreef:
beetje oud.

Daar heb je ook helemaal gelijk in.
Offline Luca
Nieuwkomer
wo 18 jan 2012, 16:53 Bericht 

Nee, heb geen geel papiertje ontvangen!

De agent is trouwens uiterst behulpzaam en begripvol!
Weet nu niet of het komt door het verlopen ijkrapport en/of geen officiele document bij zich hebben.....
 [ 42 berichten ]