Pagina 1 van 1  [ 16 berichten ]
Offline bart v
Nieuwkomer
zo 05 feb 2012, 20:47 Bericht 

Goedenavond allen,

Vanmiddag helaas staande gehouden door een onopvallende surveillance auto (Mercedes van het KLPD op de A2 bij Abcoude). Sommigen hier zullen dit stuk weg goed kennen. Gaat om het 5 baans stuk waar de belachelijke maximum snelheid geldt van 100 km/h.

De weg was leeg, sneeuwvrij etc. Het weer was goed, en de 2 linkerbanen waren geheel leeg. Ik heb hem dus kort even "ingetrapt" om vervolgens meteen iets af te zakken. Echter passeerde ik daarbij dus de surveillance auto, welke dus op een gemiddelde meting uitkwam van gecorrigeerd 153 km/h. Rijbewijs dus ingevorderd. Balen! Maar eigen schuld. Heb altijd geroepen "die pakken mij niet" Helaas, niets is minder waar!

Ik heb 10 jaar mijn rijbewijs, rij dik 50.000 km per jaar, en heb nooit noemenswaardige overtredingen gehad. Ik rij 15 sec een keer hard waar het qua veiligheid verantwoord is, en wordt meteen afgestraft. Eigen schuld, maar zit wel in de problemen aangezien ik mijn rijbewijs nodig heb om 120 km verderop op mijn werk te komen.

Nu heb ik alvast wat huiswerk gedaan, en kom tot de volgende conclusies:

- Binnen 10 dagen bericht van OvJ, waarschijnlijk met mededeling dat ik rijbewijs 2 maanden kwijt ben? (Die 2 maanden periode is overigens echt schandalig en zelfs hufterig. Zou m.i in proportioneel moeten zijn aan de situatie, en dan met name verkeersveiligeheid/verantwoordelijkheid)
- Periode van 2 maanden is te bestrijden met klaagschrift, bijvoorbeeld een verklaring van je baas dat het onacceptabel is dat je niet op werk kan komen, ontslag dreigt etc.? Tips/ervaringen zijn welkom!

Wat ik nog niet helemaal duidelijk heb:

- Kan ik dit klaagschrift pas sturen nadat ik de 10-dagen brief heb ontvangen?
- Speelt verleden, en met name situatie (5 baans, belachelijk lage max snelheid, rustig etc) nog mee voor hoogte boetebedrag?
- Is er iemand die mij kan vertellen wat het boetebedrag gaat worden in dit geval?
- Wat kan ik verder nog ondernemen om het rijbewijs sneller terug te krijgen/bedrag te verlagen etc?

Alvast bedankt voor alle hulp en adviezen!
Offline Uwe Alzaligheid
Master
zo 05 feb 2012, 21:56 Bericht 
Een paar opmerkingen:

-1. Een verklaring van jouw baas dat het onacceptabel is dat je niet op jouw werk kunt komen zal je niet veel helpen bij het klaagschrift. Enkel een voorwaardelijke aanzegging tot ontslag legt hierbij tegenwoordig nog enig gewicht in de schaal. :o

-2. Het klaagschrift richt zich tegen de beslissing van de OvJ en kan derhalve pas verzonden worden na de beslissing door de OvJ. Je kunt een vergelijkbaar verzoekschrift natuurlijk wel meteen naar de OvJ verzenden. Vraag is of dit zinvol is. :roll:
Ik meen begrepen te hebben (maar weet dit niet zeker) dat alle ingevorderde rijbewijzen tegenwoordig naar het CVOM in Utrecht gaan en dat dit CVOM veelal de volledige beslistermijn 'benut'. Of een verzoekschrift de beslisprocedure kan versnellen weet ik niet.

-3. Verleden en omstandigheden spelen alleen in negatieve zin mee. Als jij recidivist bent 'kost dat extra'. Je zult geen strafvermindering krijgen omdat, in jouw woorden, de Vmax ter plaatse 'belachelijk' is. Sterker nog, ik zou je dergelijke terminologie of suggestieve opmerkingen over de Vmax ter plaatse tegenover een OvJ of een rechter zeer ontraden. Het komt arme belastingbetalers niet toe een mening te hebben over wat de wegbeheerder in al haar (m/v) wijsheid over ons beschikt. Ons komt slechts toe om slaafs en deemoedig te gehoorzamen. :zzz:
(Wat niet wegneemt dat ik het persoonlijk met je eens ben dat een Vmax van 100 op een landingsbaan voor UFO's bepaald onrealistisch is).

-4. Het boetebedrag zoek ik nog even voor je op. Volgt later.

Sterkte ermee.
Offline Guppenklup
Master
zo 05 feb 2012, 21:56 Bericht 
Ga morgen eerst maar eens bellen met de OvJ. Verder ben je de zoveelste in een lange, lange rij dus ik zou zeggen, ga je eens verdiepen in soortgelijke gevallen, dan weet je ongeveer waar je aan toe bent. Het klaagschrift dien je in zodra de OvJ een negatieve beslissing genomen heeft (2 maanden onvoorwaardelijke inhouding).

Ik zou verder alle emoties even achterwege laten, je schiet er niets mee op. Overigens zal het voor de hoogte van de boete niets uitmaken dat je zelfs 153 overdwars kunt halen. Er staan nu eenmaal (volstrekt onzinnige) bordjes, maar je zou ook moeten weten dat de A2 momenteel goudmijn nummer 1 is in Nederland. Houd er trouwens rekening mee dat wanneer besloten wordt tot een voorwaardelijke inhouding van je rijbewijs de boete aanmerkelijk hoger zal uitvallen.

Wat kun je verder nog doen? Allereerst: de WOB. Hiermee heb je een middel in handen waarmee je alle terzake doende informatie kunt opvragen. Is de meting wettelijk correct verricht, zijn de verbalisanten gecertificeerd, is de auto waar de waarneming mee gedaan is wettelijk geijkt, etc etc.

Je zult dus een degelijk stukje werk moeten doen om te proberen de meting van tafel te krijgen. Lukt dat, dan kom je waarschijnlijk met de schrik vrij.
Offline bart v
Nieuwkomer
zo 05 feb 2012, 22:02 Bericht 

Guppenklup schreef:
Houd er trouwens rekening mee dat wanneer besloten wordt tot een voorwaardelijke inhouding van je rijbewijs de boete aanmerkelijk hoger zal uitvallen

Enig idee hoeveel dit scheelt?

Citaat:
Je zult dus een degelijk stukje werk moeten doen om te proberen de meting van tafel te krijgen. Lukt dat, dan kom je waarschijnlijk met de schrik vrij.

Die moeite is geen probleem. Echter ben ik wel benieuwd naar (en enigzins sceptisch over) de slagingskans.....
Offline Uwe Alzaligheid
Master
zo 05 feb 2012, 22:11 Bericht 
153@100 conform bord A1 is feitcode VM055. Standaardtarief 620 euro plus 2 maanden OBM onvoorwaardelijk. Bron: OM Tekstenbundel voor misdrijven, overtredingen en Muldergedragingen 2012.

Als 'first offender' zou ik zeker een klaagschrift indienen. Als dit wordt toegewezen zal de rechter in de strafzaak waarschijnlijk niet alsnog een OBM opleggen. Wel kun je dan een hoger boetebedrag verwachten.

Probeer zo spoedig mogelijk een WOB-verzoek (Wet Openbaarheid van Bestuur) in te dienen. In dit geval een WOB-verzoek bij strafrecht (dat verloopt iets anders dan WOB bij Mulderzaken). Het WOB-verzoek is een manier om te beoordelen of de opsporingsambtenaren alles volgens de regels gedaan hebben. (Proces-verbaal, evt. ijktabel onopvallend politievoertuig, evt. ijkrapport van het snelheidsmeetmiddel, akten van aanstelling en beëdiging van de opsporingsambtenaren).

Onverminderd sterkte ermee.
Offline bart v
Nieuwkomer
zo 05 feb 2012, 22:16 Bericht 

Bedankt voor je info! Resteert mij enkel nog de vraag hoeveel hoger het boete bedrag zou worden wanneer OBM onvoorwaardelijk wordt omgezet in voorwaardelijk? En hoe snel gaat deze procedure? Oftewel, hoeveel kan je daadwerkelijk winnen van die 2 maanden? Als je 6 weken bezig bent met brieven schrijven, rechtzaken etc, vraag ik me af of dit opweegt tegen het hogere boetebedrag......
Offline Aanhanger
Master
zo 05 feb 2012, 22:33 Bericht 
Eis je rijbewijs terug in een klaagschrift onder verwijzing naar de ongewijzigde oriëntatiepunten van de LOVS.
Verwijs naar jurisprudentie uitspraken BU3276 en BU3280.
Offline Gianluca
Master
zo 05 feb 2012, 22:35 Bericht 

Aanhanger schreef:
Eis

:huh:
Offline Aanhanger
Master
zo 05 feb 2012, 22:38 Bericht 
Ok, begin met "Lieve officier,.."
Offline Gianluca
Master
zo 05 feb 2012, 22:38 Bericht 

Er valt niets te eisen. Wel te verzoeken....
Offline bart v
Nieuwkomer
zo 05 feb 2012, 22:48 Bericht 

Aanhanger schreef:
Eis je rijbewijs terug in een klaagschrift onder verwijzing naar de ongewijzigde oriëntatiepunten van de LOVS.
Verwijs naar jurisprudentie uitspraken BU3276 en BU3280.

Goed punt, maar beide uitspraken waar je naar verwijst gaan over invordering bij alcohol gebruik. Ik vraag me dus af of deze verwijzingen in mijn geval zinvol zijn.....
Offline Aanhanger
Master
zo 05 feb 2012, 22:51 Bericht 
Ja, want het gaat om dezelfde ongewijzigde oriëntatiepunten die ook op snelheidsovertredingen van toepassing zijn.
Offline bart v
Nieuwkomer
ma 06 feb 2012, 21:11 Bericht 

Kan iemand mij zeggen wat de wettelijke richtlijnen zijn voor een snelheidsmeting met een surveillance auto? Ik heb namelijk kort een hoge snelheidspiek gehad, maar ben daarna direct terug gegaan. De agenten hadden het er over dat de meting gemiddeld was over 780 meter. Dit vind ik erg kort, en gezien het snelheidsverschil waarmee ik de surveillance auto passeerde (dit heb ik terug gezien) betwijfel ik of de meting wel correct is? Want zie zegt dat ze niet harder hebben gereden om mij bij te houden, en hebben ze dit meegemeten? En wie zegt dat ze hem niet vroegtijdig gestopt hebben om de meting gemiddeld hoger uit te laten vallen?

Iemand hier ervaringen mee? Ik hoop hiermee een realistisch punt te kunnen vinden waarmee ik straks bezwaar kan gaan indienen. Ik twijfel serieus aan de meting, omdat ik de agenten absoluut niet gezien heb in mijn binnenspiegel toen ik daadwerkelijk te hard heb gereden. Pas toen ik vele langzamer reed heb ik ze gezien wat kan betekenen dat ze harder hebben gereden dan ik om het gat te dichten.
Offline bart v
Nieuwkomer
zo 12 feb 2012, 11:06 Bericht 

Kan iemand mij uitleggen hoe exact een WOB procedure te starten voor dit geval. Het gaat hier namelijk om strafrecht, en om een video surveillance auto. Ik kan hier geen concrete voorbeelden van vinden op de site.

Klopt het dat ik de WOB procedure al direct kan starten, en dus niet hoef te wachten op post van het CJIB. Klopt het ook dat de WOB in dit geval gestuurd moet worden aan het betreffende politiekorps die de overtreding heeft vastgesteld?

Na doornemen van dit topic kom ik op de volgende zaken:
wob-helpdesk/toepassing-wet-openbaarheid-van-bestuur-bij-strafrecht-t27241.html

- Een kopie van het op ambtseed gemaakte proces verbaal, zoals voorgeschreven in het Wetboek van Strafvordering Artikel 152 en 153;

- indien van toepassing bij radar, laser, traject controle: Het ijkrapport van de apparatuur waarmee de vermeende overtreding is geconstateerd en een foto van de
gemaakte overtreding, welke voorzien is van datum en tijdstip. Hierop moet duidelijk het voertuig en kenteken te zien zijn. Indien er meerdere voertuigen op de foto zichtbaar zijn,
moet er duidelijk zijn welk voertuig de overtreding zou hebben begaan

VRAAG:Het gaat bij deze echter om een staandehouding door een videowagen. Zijn deze documenten dan ook op te vragen?? De foto moet in dit geval een video zijn, aangezien ik de meting in twijfel trek.

- indien van toepassing Een certificaat waaruit blijkt dat diegene die de meting heeft verricht ten tijde van de meting bevoegd was om gebruikte meetapparatuur te bedienen;

VRAAG: Geldt ook voor video wagen?

- indien van toepassing Het kenteken en datum van APK keuring van het voertuig van waaruit de meting is verricht;

VRAAG: Is dit zinvol?

Ik kom dan op deze brief:

Politie] Verzoekschrift

Naam
Adres

Betreft: kennisgeving van bekeuring, nummer

Geachte heer/mevrouw

Naar aanleiding van de staande houding op xx-xx-200x verzoek ik u, om op bovenstaand adres, de volgende dossierstukken toe te zenden op een wijze als bedoeld in artikel 6, artikel 7.1a en artikel 7.2 van de Wet Openbaarheid van Bestuur.

- Een kopie van het op ambtseed gemaakte proces verbaal, zoals voorgeschreven in het Wetboek van Strafvordering Artikel 152 en 153;

- Het ijkrapport van de apparatuur waarmee de vermeende overtreding is geconstateerd en de video van de gemaakte overtreding, welke voorzien is van datum en tijdstip. Hierop moet duidelijk het voertuig en kenteken te zien zijn. Indien er meerdere voertuigen op de video zichtbaar zijn, moet er duidelijk zijn welk voertuig de overtreding zou hebben begaan. (Tevens dienen de beelden te bevestigen dat de meting reglementair is uitgevoerd, waarbij maximale volgafstand, en minimale traject lengte waarop de gemiddelde snelheid wordt berekend zijn gerespecteerd.)

- indien van toepassing Een certificaat waaruit blijkt dat diegene die de meting heeft verricht ten tijde van de meting bevoegd was om gebruikte meetapparatuur te bedienen;

- indien van toepassing Het kenteken en datum van APK keuring van het voertuig van waaruit de meting is verricht;

De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van twee weken. (VRAAG: Dit is volgens mij 4 weken inmiddels?)

Hoogachtend,

handtekening

Het deel tussen haakjes van punt 2 is mijn eigen toevoeging. Is dit een zinvolle toevoeging? Ik kon zelfs niets vinden van WOB bij staandehouding door videowagen. En weet iemand wat de regels zijn voor dit soort snelheidsmetingen? (dus volgafstand, traject lengte, eigen snelheid etc). De meting was namelijk heel kort, en de surveillanten kwamen van heeeel ver. Meting is niet objectief imho.

Alvast bedankt weer voor jullie advies!
Offline bart v
Nieuwkomer
wo 15 feb 2012, 12:05 Bericht 

Niemand hier iets op aan te merken?

Ik twijfel met name over mijn eigen toevoeging bij punt 2. Gezien het feit ik twijfel aan de meting, wil ik mijn kansen maximaliseren middels de wob documenten.
Offline Uwe Alzaligheid
Master
wo 15 feb 2012, 15:08 Bericht 
Ik ben geen WOB-oloog, dus ik waag mij niet aan WOB-technisch advies. Dat is voor anderen.

Ik zou overigens ook de acten van aanstelling en beëdiging van de opsporingsambtenaren opvragen. Het is niet waarschijnlijk dat daar iets niet deugt, maar als je dan toch bezig bent. :roll:
Je kunt daarnaast natuurlijk de video opvragen, maar hoe had je die eigenlijk op papier willen ontvangen? Ga er overigens maar rustig vanuit dat de videoregistratie inmiddels allang is gewist. Juridisch bezien maakt dat ook niets uit. De strafzaak wordt gevoerd op basis van de tekst van het proces-verbaal, niet op basis van videobeelden.

Als je meent dat de videoregistratie jou van iedere schuld vrijpleit, had je binnen 24 uur bij de agenten, bij hun directe diensthoofd en bij de betreffende politie-organisatie moeten WOBben. Ik heb echter nog nooit gehoord dat zo'n WOB-verzoek ook succesvol was en dat een verdachte (dus op verzoek van de verdachte, niet op verzoek van het OM/de politieorganisatie) de video-opnamen in de rechtszaak heeft kunnen bezien en/of gebruiken. Maar goed, er is altijd een eerste keer.
En je kunt natuurlijk altijd vragen wat je wilt. Of het reëel is te verwachten dat het WOB-verzoek ook slaagt is een heel andere vraag.

Hoe dan ook, succes ermee.
 [ 16 berichten ]