Postingstijd interval gedetecteerd van 96.2 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 27 berichten ]
Offline Underkoffer
Nieuwkomer
di 19 jul 2011, 0:11 Bericht 

Nou, datgene wat mij nooit zou overkomen... gebeurt dan toch. Naar huis gereden en huissleutels vergeten, dus snel terug want het was al wat later (afgelopen zondagavond). Ik weet dat er veel wordt geflitst/gelaserd op de beneluxweg, maar ik wist niet dat ze al zover van voren laserden (motormuis stond op een afrit). Op het moment dat ik hem zag reed ik 100, en was al aan het afremmen. Toen hij me verzocht te volgen liet hij mij tot grote schrik "157" zien op zijn lasergun. Nog steeds heb ik moeite om dat te geloven, maar ik moet het er voorlopig eerst maar mee doen.

Het was op de snelweg van hoogezand naar groningen (A7) wat overgaat in de beneluxweg. Dat grijze overgangsgebied waarop je feitelijk nog op de snelweg rijdt, maar helaas al wel binnen de bebouwde kom (70). Flink te hard dus, maar echt een piekje omdat ik vanaf de oprit accelereerde en daarna alweer afremde.

Nu toch maar een aantal vragen, dit is mijn eerste geregistreerde snelheidsovertreding en ik heb mijn rijbewijs nu 3 jaar. 1) De agent heeft niets gemeld over een EMG, maar nu lees ik op het forum dat ik er in principe voor in aanmerking kom omdat het wordt gezien als binnen de bebouwde kom (los van het feit dat er alleen maar weilanden om me heen waren). Kan ik nu alsnog een EMG krijgen zonder dat de agent er ook maar iets over heeft gezegd? Hij heeft het ook niet genoteerd bij mijn weten en was snel weer weg om de volgende te gaan laseren. Iemand die me daar antwoord op kan geven?

2) Ondanks dat ik van snelweg naar ringweg ging, en de weg zelf niet anders is behalve dan het bordje Groningen die je tegenkomt... heb ik blijkbaar toch veel te hard gereden. Moet ik nu maar gewoon op de blaren zitten en mijn straf aanvaarden of heb ik gezien de locatie nog wel kans om dit in de strijd te gooien in de strafzaak t.z.t.? En ik neem aan dat het sowieso handig is om ijkrapporten etc op te vragen, mocht er iets mis met de procedures zijn gegaan?

Verder vond ik het vreemd dat ik (rijbewijs vergeten) na inname auto + paspoort geen bewijs van inname heb gekregen. Ze hebben me nog even bij de poort afgezet en dat was het. Graag een beetje hulp in wat ik het beste nu kan doen, zoals gezegd... ik heb geen verleden van snelheidsovertredingen. Wel een keer rechtsinhalen over een busbaan (staandehouding) maar ik neem aan dat dit "kleine" overtredingen en dus irrelevant voor de strafzaak later?

Hele lap tekst, excuses. Alvast bedankt voor de moeite die wordt genomen om het door te lezen!
Offline Lmax
Respect
di 19 jul 2011, 8:47 Bericht 

Een EMG mag achteraf nog door een agent worden aangemeld, je hebt dus geen garantie dat je hem niet krijgt. Als hij de volgende ochtend aan de koffie zit en een scherp moment heeft ben je alsnog de klos.

Wat betreft de situatie, ik ben daar niet bekend. Hier kunnen andere mensen meer over zeggen denk ik.

Bij punt 2 zeg je verder dat je rijbewijs niet is ingevorderd, maar je auto en paspoort wel? Aparte gang van zaken. En wie heeft je dan thuis bij de poort afgezet? Andere opgeroepen agenten ofzo, want je zegt zelf dat die motoragent snel weer weg was. Ik neem aan dat ze wel verzocht hebben dat je je rijbewijs alsnog komt inleveren voordat je je paspoort en/of auto retour krijgt.

Verder met een dergelijke overtreding denk ik dat je zeker 4 maandjes mag gaan fietsen. Rijbewijs zal zeker tot de zitting ingehouden blijven.
Offline geelhoed
Master
di 19 jul 2011, 8:56 Bericht 
Underkoffer schreef:
binnen de bebouwde kom (70).

Underkoffer schreef:
en de weg zelf niet anders is behalve dan het bordje Groningen die je tegenkomt.

Zou het dan niet 50 moeten zijn?
Heb je een streetview linkje van het kombord? En is de bebording daarin nog up to date?

Edit hier dus? http://maps.google.nl/maps?q=motorplaze ... 02,,1,0.85
Offline Lmax
Respect
di 19 jul 2011, 9:14 Bericht 

70 binnen bebouwde kom kan. Rotterdam heeft ook zo'n stuk, bosdreef door het kralingse bos.

Googlemaps laat trouwens een 90km/u bord en autoweg bord(G3) zien bij de overgang van A7 naar N7(beneluxweg)
Offline phoenix
Respect
di 19 jul 2011, 9:22 Bericht 
Is hier niet eerder een discussie gevoerd over dit stuk? Meen me te herinneren dat het een enorme naai-plek is namelijk. Kan alleen het topic niet meer vinden.
Offline Grayfoot
Nieuwkomer
di 19 jul 2011, 9:38 Bericht 

Mwa naai plek is eerder vanaf de andere kant, dus Groningen richting Hoogezand waar de bebording veel onduidelijker is. Hoe TS is gereden staat ver van te voren al een bordje Groningen samen met de snelheidsaanduiding 70km/h. Ik heb de oprit N7 naar Beneluxweg aangegeven met een rode pijl wat ongeveer dik 1kilometer na deze borden komt.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Offline hoevenpe
Pro
di 19 jul 2011, 9:39 Bericht 

Rond Groningen liggen diverse echte naai plekken, allemaal voormalige of semi-snelwegen zelfs met ongelijkvloers knooppunt driemond maar wel allemaal 70km/h...

100 zou toch het minste zijn op deze trajecten lijkt me zo...
Offline Ibizaaa
Pro
di 19 jul 2011, 9:57 Bericht 
Is het niet zo dat je een bepaalde afstand niet mag controleren? Als de snelheid van 100 teruggebracht wordt naar 70km/u, mag er de eerste x-aantal meters niet gecontroleerd worden. Als TS naar zijn eigen idee ca 100km/u reed op afstand van de agent, kan het zijn dat de snelheid gemeten is te dicht op de overgang van 100 naar 70km/u?

Verder zou dat stukje weg volgens mij 100km/u gaan worden, kan ook zijn dat dat alleen in tegenovergestelde richting is... :-?

Vanaf welke oprit kwam TS dan? Die vanaf de 'oude A7'? Knap dat je dan met 150+ gelaserd wordt... Of stond de agent bij de afrit naar industrie-terrein Driebond, bij t gebouw met die kettingen aan de rotonde? :S
Offline Grayfoot
Nieuwkomer
di 19 jul 2011, 10:15 Bericht 

Wat ik begrijp aan de TS zijn verhaal kwam hij vanaf hoogezand (zoals op mijn foto) en werd hij OP de benelux weg pas gepakt, dus dat is NA de afrit. Bij de rode pijlen begint de afrit N7/oprit Beneluxweg. Beneluxweg loopt over de N7(oude A7) heen wat je heel in de verte kan zien. Dus het bordje 70 stond al zeker 2 tot 2,5km voordat TS werd gelaserd.

EDIT: Ik denk net zoals Ibizaaa zegt bij afrit driebond bij het gebouw met een ketting erom heen.
Offline Underkoffer
Nieuwkomer
vr 22 jul 2011, 17:03 Bericht 

Bedankt voor de reacties, ik zal zsm even de vragen beantwoorden. Ik zat steeds e-mails af te wachten mbt reacties op mijn forumbericht. Die komen er dus niet, dus ik was in de veronderstelling dat nog niemand gereageerd had.
Offline Fludizz
Laat zich horen
vr 22 jul 2011, 17:14 Bericht 
poeh, sterkte ermee... geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om rond groningen te hard te rijden... als er een stad is in nederland waar ze echt flitsgraag zijn is het groningen wel :X Alleen al het aantal vaste flitspalen wat er staat en hoe vaak groningen wel niet langs komt in programma's als wegmisbruikers/etc...

Ik zou in ieder geval kijken hoever vanaf het begin 70 bord ze stonden te flitsen, volgens mij was er een 'grijs' gebied van 100m voor en na een snelheidsbeperking waar ze niet mochten staan?
Offline Underkoffer
Nieuwkomer
za 23 jul 2011, 1:21 Bericht 

Het screenshot van google maps hierboven is juist. Ik reed de ring vanaf assen en dus die krulbocht mee, en dan is het inderdaad 70 daar. Iets te snel geaccelereerd en bij de afslag driebond stond de motormuis. Toen ik hem zag reed ik al 90, maar hij heeft me dus ergens op een piek gelaserd... Dus ik accelereerde even snel, nam weer snelheid af en die piek heeft hij genomen. Dure les dus.

Kan iemand me overigens helpen met de procedure om ijkrapporten e.d. op te vragen? Of misschien een linkje naar een forumbericht toe die voor mij nuttig kan zijn? Daarnaast, de 10 dagen procedure. Die gaat in vanaf het moment dat mn rijbewijs formeel is ingenomen of vanaf het moment dat ik hem heb geruild voor mijn auto?
Offline bruintje beer
Master
za 23 jul 2011, 7:41 Bericht 
phoenix schreef:
Is hier niet eerder een discussie gevoerd over dit stuk? Meen me te herinneren dat het een enorme naai-plek is namelijk. Kan alleen het topic niet meer vinden.
Ik denk dat je deze bedoelt.
Offline Underkoffer
Nieuwkomer
ma 01 aug 2011, 14:45 Bericht 

Nou, ik heb zojuist gebeld met het OM in Groningen en daarna met het OM in Utrecht.

Voor de duidelijkheid: mijn rijbewijs is ingevorderd per 17 juli en toen had ik deze niet bij me dus is de auto ook ingevorderd. Deze heb ik 19 juli opgehaald en dus mijn rijbewijs ingeleverd. Ik heb tot nu toe nergens een bewijs of formulier van gekregen, helemaal niets dus.

Bij het bellen met het OM bleek dat er in geen enkel systeem iets bekend was bij hen, dus dat er geen rijbewijs is toegestuurd. Ook bij bellen met de politie had men moeite met iets terugvinden, mogelijk omdat ik toevallig net een nieuw rijbewijs heb gekregen na inname van mijn (oude) rijbewijs. Maar goed, het rijbewijs is in principe nu "zoek".

De 10 dagen zijn allang voorbij, en die brief ga ik nu toesturen zodat ik het rijbewijs terug kan eisen. Ik kom er echter niet uit m.b.t. WOB gedeelte. Ik wil natuurlijk de rapporten opvragen om te zien of er ergens in de procedure wat fout is gegaan.

Kan iemand mij wegwijs maken met welke brief of brieven ik kan of moet sturen (en waarheen)? Netto was het een 79 km/u overschrijding bibeko (waar ik mijn vraagtekens bij zet) middels lasergun motormuis.
Offline Guppenklup
Master
ma 01 aug 2011, 15:50 Bericht 
Underkoffer schreef:
De 10 dagen zijn allang voorbij, en die brief ga ik nu toesturen zodat ik het rijbewijs terug kan eisen.

Succes, per 1 juli zijn er gewijzigde termijnen ingevoerd en ben je met een dergelijke overschrijding zes maanden je rijbewijs kwijt.
Underkoffer schreef:
Maar goed, het rijbewijs is in principe nu "zoek".

Ook dat klinkt bekend, het OM raakt regelmatig rijbewijzen kwijt :fp:
Offline Underkoffer
Nieuwkomer
ma 01 aug 2011, 17:20 Bericht 

Guppenklup schreef:
Succes, per 1 juli zijn er gewijzigde termijnen ingevoerd en ben je met een dergelijke overschrijding zes maanden je rijbewijs kwijt.

Jeetje, ik had gerekend op 4 maanden. Maar goed, ik wil mijn rijbewijs niet terug om mijn "straf" te ontlopen, echter valt het nu extra vervelend omdat ik midden in een verhuizing zit + vakantieplannen heb. In de herfst/winter wil ik best gaan fietsen.

Guppenklup schreef:
Ook dat klinkt bekend, het OM raakt regelmatig rijbewijzen kwijt :fp:

Het gaat hier dus niet om het OM, de politie is mijn rijbewijs kwijt geraakt of heeft verzuimd deze op te sturen. Ze zijn nu bezig om uit te zoeken waar de fout is ontstaan, maar het OM kon op mijn naam überhaupt geen invordering of proces verbaal vinden. De politie eerst ook niet, en later via een dieper systeem wel (vreemd verhaal).

Ik weet niet of ik al iets sterker sta met zulke fouten, maar ik zou graag op weg worden geholpen met een WOB verzoek. Hoe en via welke brief zou ik het beste kunnen wobben? Ik heb nog gene proces verbaal of transactievoorstel of brief... Dus helemaal nada. Ik heb wel het registratienummer via telefoon ontvangen van de agent die ik sprak. Iemand die hulp kan bieden?
Offline Guppenklup
Master
ma 01 aug 2011, 22:29 Bericht 
Underkoffer schreef:
Ik heb nog gene proces verbaal of transactievoorstel of brief

Vreemd dat het nog niet bekend is bij het OM. Dergelijke overtredingen worden niet via een transactie afgedaan. Je zult, ik schat zo over een maand of zes, een uitnodiging ontvangen om bij de kantonrechter te komen. De OvJ zal een boete eisen van rond de 800 euro plus een onvoorwaardelijke rijontzegging van zes maanden. Je zult dan waarschijnlijk je rijbewijs terugkrijgen omdat je het al zes maanden bent kwijt geweest. Ik laat een eventuele EMG buiten beschouwing, maar de kans daarop is vrij groot.

Tegen de tijd dat je post van het OM ontvangt zul je alle relevante informatie moeten gaan opvragen via de WOB.
Offline tutuur
Respect
do 04 aug 2011, 8:14 Bericht 
Als je je rijbewijs ingeleverd hebt zou je sowieso een brief moeten ondertekenen dat dit het geval is...
Gaat weer lekker daar :roll:
Offline Underkoffer
Nieuwkomer
ma 08 aug 2011, 13:07 Bericht 

Nou, vanmorgen een zitting gehad m.b.t. klaagschrift omdat de 10 dagen voorbij waren (ruimschoots). Rechter heeft een andere uitspraak gedaan dan de officier, ik krijg mijn rijbewijs eerst terug. Ook omdat er helemaal geen invordering op mijn naam staat o.i.d.

Ik heb tot op heden nog steeds niets ontvangen, geen PV, geen info, geen ontvangstbewijs... etc. Dus dat gaat inderdaad lekker daar. Ik zorg er wel voor dat ik eerst mijn rijbewijs terug heb, en vervolgens wacht ik maar eerst af. Misschien hoor ik er wel niets meer van, wat mij niet eens zou verbazen aangezien er bij het OM nog niets bekend is.

In ieder geval, eerst bedankt voor de reacties! Als ik meer info heb of moeite heb met een wob verzoek klop ik weer aan.
Offline tutuur
Respect
di 09 aug 2011, 17:08 Bericht 
Als je al een wob gedaan hebt moet je na 4 weken een ingebrekestelling sturen.
Offline Underkoffer
Nieuwkomer
zo 13 nov 2011, 21:44 Bericht 

Het is inmiddels 4 maanden later. Ik heb nog steeds geen PV of anderzijds relevante informatie ontvangen van het OM/politie.

Het CBR heeft mij wel een vriendelijke uitnodiging gestuurd. EMG in de pocket.

Nu wil ik eigenlijk wel graag weten waar ik aan toe ben. Kan ik ook al zonder PV een wob verzoek starten of kan ik beter wachten (geen slapende honden wakker maken)? Gezien de voorhistorie is er namelijk een kans dat er van het OM verder geen oproep meer komt.

Heeft iemand hier wat tips in? Hoelang duurt het normaal gesproken voordat je iets krijgt van het OM/politie? De enige administratie die ik heb ontvangen is tot nu toe van het CBR geweest.
Offline Underkoffer
Nieuwkomer
do 01 dec 2011, 22:13 Bericht 

Niemand die mij hierin wat verder kan helpen? Het hele verhaal hierboven hoeft niet per se gelezen te worden om mijn vragen te beantwoorden (voor zover ik het kan inschatten).

Zou mij in ieder geval erg helpen! :)
Offline Lmax
Respect
do 01 dec 2011, 22:24 Bericht 

Een PV ga je zoizo niet ontvangen zonder een WOB verzoek te doen. Het doel van een WOB verzoek is om o.a. het PV te bemachtigen. Je kan een WOB verzoek doen met de eventuele zaaknummers die je nu wel moet hebben. Je hebt neem ik aan wel iets van correspondentie gehad waar iets op staat?
Offline viffer
Master
do 01 dec 2011, 22:45 Bericht 

Het CBR heeft toch een PV ontvangen op basis waarvan jij een EMG krijgt opgelegd. Neem eens contact op met de politie of het CBR hierover, dan kun je wellicht in elk geval een dossiernummer krijgen waarmee je het wob-traject in kunt gaan
Offline Underkoffer
Nieuwkomer
do 01 dec 2011, 22:58 Bericht 

Ik heb enigszins twijfels (gezien voorgeschiedenis) dat bij het OM niet zoveel bekend is over mij en ik wil liever geen slapende honden wakker maken door een instantie te bellen. Maar goed, misschien maar de gok nemen dat dat wel gebeurt en vervolgens in ieder geval wel weten waar ik aan toe ben.
Offline viffer
Master
do 01 dec 2011, 23:20 Bericht 

Justitie mag er 3 jaar over doen, dus die hebben nog wel even tijd. De kans dat je onder de EMG uit komt is vrij klein dus daarvoor hoef je het ook niet te doen (en zelfs als je strafrechtelijk wordt vrijgesproken moet je nog hemel en aarde bewegen om een EMG ongedaan te krijgen). Als je zelf geen haast hebt zou je ook rustig kunnen afwachten.
Offline Underkoffer
Nieuwkomer
do 01 dec 2011, 23:37 Bericht 

Oke, dat is inderdaad waar ik een beetje op doelde... kan ik het rustig afwachten, en op het moment dat er toch wel iets komt van het OM... alsnog wobben :)

EMG heb ik me allang bij neergelegd, ik heb hier op het forum al gelezen dat ik een grotere kans heb om tijdens de komende oudejaarsloterij multimiljonair te worden.

Bedankt in ieder geval voor je reacties!
 [ 27 berichten ]