Pagina 1 van 1  [ 43 berichten ]
Offline BrutalBertus
Nieuwkomer
ma 14 nov 2011, 22:48 Bericht 

Beste forum gebruikers,

in de zomer ben ik bekeurd voor te hard rijden met de motor in de bebouwde kom. Toegestaan 70 km/na correctie 122 km. Een motoragent in burger reed gedurende 500 meter achter me en heeft dit gemeten. Ik gaf aan dat dit niet klopte, maar moest het papiertje inleveren. Ik heb bezwaar gemaakt en kreeg vorige week een brief dat het voorlopig opgeschort is. Het rijbewijs heb ik zonder bericht na 3 weken ontvangen (waarschijnlijk na ontvangst bezwaarschrift) en heb verder nog geen sanctie opgelegd gekregen.

Ook werd ik 3 weken later uitgenodigd voor een EMG. Ook bezwaar aangetekend, naar de hoorzitting geweest. Je moet dan toch voor een bepaalde tijd betalen en heb dat gedaan. 2 dagen later kreeg ik de uitnodiging binnen waarin de cursusdagen vermeld staan. Weer 2 weken later krijg ik een brief waarin staat dat ze de termijn 6 weken verlengen omdat ze er nog niet inhoudelijk op in hebben kunnen gaan.

Deze 6 weken lopen parallel aan de cursusdagen. Wat moet ik nu doen?

Ook constateerde ik dat er in de eerste brief van het CBR een andere datum vermeld staat dan dat ik aangehouden ben. Sterker nog toen had ik mijn rijbewijs al ingeleverd.

Ik heb het idee dat je totaal machteloos bent en weet niet zo goed waar ik nu sta. Wel vind ik het geheel onterecht en te zwaar gestraft.

Wat kan ik met bovenstaande punten?

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Groeten
Offline The Driver
Master
di 15 nov 2011, 9:24 Bericht 

Altijd gewoon de EMG cursus volgen, tenzij je bericht hebt van het CBR dat je de cursus niet meer hoeft te volgen, maar zo'n bericht heeft nog nooit iemand gehad.
Offline DidbeZ
Master
di 15 nov 2011, 9:59 Bericht 
Theoretisch: je wint je bezwaar bij de rechter, kan je de EMG-cursus, vrije dagen en dergelijke dan ook vooraf opvoeren als gemaakte onkosten?
Offline The Driver
Master
di 15 nov 2011, 10:57 Bericht 

Als je bezwaar gegrond wordt verklaard bij de bestuursrechter, dan krijg je je geld terug van het CBR, een vergoeding voor je vrije dagen en gemaakte reiskosten dien je apart en vooraf in te brengen bij de bestuursrechter. Zie zijn immers voor iedereen verschillend.
Offline jeroenn
Weet de weg
di 15 nov 2011, 18:43 Bericht 

Kun je misschien vertellen waarom die EMG volgens jou onterecht is?
Offline viffer
Master
di 15 nov 2011, 18:46 Bericht 

jeroenn schreef:
Kun je misschien vertellen waarom die EMG volgens jou onterecht is?

Mwa, een 70 weg binnen de bebouwde kom en daar puur op het feit dat je 50 te snel rijdt is natuurlijk redelijk zuur. Was het een 70 weg buiten de bebouwde kom geweest had hij geen EMG gekregen puur op dat feit.
Offline Robin2
Master
di 15 nov 2011, 19:15 Bericht 

Zuur, maar wel terecht volgens de richtlijnen. Ofwel: kansloze zaak.
Offline jeroenn
Weet de weg
di 15 nov 2011, 20:51 Bericht 

Ik bedoelde in juridische zin. Je moet een verdomd goed verhaal hebben om hier onderuit te komen. Kans is groot dat je jezelf enkel op kosten jaagt. Als je voldoende bewijs hebt kun je voorlopige voorzieningen proberen aan te vragen maar ik vermoed dat je geen poot hebt om op te staan.
Offline BrutalBertus
Nieuwkomer
di 15 nov 2011, 22:57 Bericht 

Heeft het ook geen kans van slagen omdat er in de brief van het CBR een ander strafbaar feit en een andere datum is vermeldt, dan waarvoor ik op een andere datum een proces verbaal gekregen heb?

En de gemeten snelheid klopt niet, maar dat kan ik niet bewijzen, maar de agent ook niet. Ik heb in 't bezwaarschrift aangegeven dat ik dat wel wil zien. Maar aangezien het strafrecht en bestuursrecht betreft heb ik geen idee welke mogelijkheden ik nu nog heb.
Offline Aanhanger
Master
di 15 nov 2011, 22:59 Bericht 
BrutalBertus schreef:
Heeft het ook geen kans van slagen omdat er in de brief van het CBR een ander strafbaar feit en een andere datum is vermeldt, dan waarvoor ik op een andere datum een proces verbaal gekregen heb

Kun je dit iets meer in detail uitleggen?
Offline BrutalBertus
Nieuwkomer
wo 16 nov 2011, 9:08 Bericht 

In de aanleiding van de brief staat vermeld dat het cbr een schriftelijke mededeling heeft ontvangen met als tekst:

Citaat: Uit de schriftelijke mededeling blijkt dat de bestuurder op x datum als bestuurder binnen de bebouwde kom met een gecorrigeerde snelheid van 122 km reed waar max 70 km is toegestaan.

Op grond van schriftelijke mededeling vermoeden wij dat u niet langer voldoet aan de eisen van rijvaardigheid.

Deze datum klopt niet! Dus het gaat niet over mijn aanhouding, zoals ook op mijn proces verbaal staat!
Offline viffer
Master
wo 16 nov 2011, 9:13 Bericht 

Staan er verder nog referenties in naar het PV? Ik vrees dat je met alleen een verkeerde datum op een bevestiging van een beslissing niet heel ver zult komen.
Offline Aanhanger
Master
wo 16 nov 2011, 9:13 Bericht 
Daar kun je een zaak van maken.
Ik weet te weinig van bestuursrecht om hier de consequenties van te overzien.

Misschien dat Tukker Pat een reactie wil geven, of stuur hem anders een PB'tje.
Offline The Driver
Master
wo 16 nov 2011, 9:14 Bericht 

1) De agent hoeft geen bewijs te leveren, zijn woord is voldoende.

2) De datum krijg je, als je daarom vraagt gewoon een wijziging voor.
Offline viffer
Master
wo 16 nov 2011, 9:15 Bericht 

The Driver schreef:
2) De datum krijg je, als je daarom vraagt gewoon een wijziging voor.

Het gaat hier niet om de WAHV, gaat dat onder bestuursrecht ook zo makkelijk?
Offline Aanhanger
Master
wo 16 nov 2011, 9:18 Bericht 
Volgens mij kun je het hierop winnen, bestuursrecht werkt erg nauw.
Alleen vermoed ik dat men een nieuwe uitnodiging stuurt.
Offline Martijn
FS Webmaster
wo 16 nov 2011, 10:20 Bericht 
Naar de voorzieningrechter gaan en opschorten van de maatregel vragen. Was toch ergens verhaal van iemand die dat traject heeft gevolgd?
Offline BrutalBertus
Nieuwkomer
wo 16 nov 2011, 13:27 Bericht 

voorzieningsrechter? Ik weet echt niet waar ik wat moet zoeken? En wat is WAHV?

Gr
Offline viffer
Master
wo 16 nov 2011, 13:54 Bericht 

WAHV
Offline jeroenn
Weet de weg
wo 16 nov 2011, 16:24 Bericht 

Even lezen:
http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-recht ... fault.aspx

Maar ga ajb even met een advocaat praten voor je naar de rechter stapt. Het zou zonde zijn om een paar honderd euro kosten te maken bovenop die EMG! Gezien je een kwalificerende overtreding hebt begaan en je (nog) niet door een rechter bent vrijgesproken is het lastig. In veel gevallen (maar niet altijd) is zelfs strafrechtelijke vrijspraak onvoldoende om onder een maatregel uit te komen.
Offline Loekieloekie
Die hard
wo 16 nov 2011, 17:27 Bericht 
Waterlinie weg in Utrecht?
Je komt met deze overtreding inderdaad in aanmerking voor een EMG.
Zou niet al je pijlen richten op het verschil in aanhoudigsdag tussen CBR en het proces verbaal. Is wel erg weinig munitie.

Martijn schreef:
Naar de voorzieningrechter gaan en opschorten van de maatregel vragen. Was toch ergens verhaal van iemand die dat traject heeft gevolgd?

Zat ookal te zoeken maar kan dat topic niet vinden. Dat was wel iemand die was vrijgesproken of succesvol bezwaar voor de overtreding maar het CBR toch doorging. Die heeft opschorting aangevraagd omdat anders bij het niet volgen van de EMG zijn of haar rijbewijs ongeldig zou worden verklaard. (emg lag voor datum zitting bestuursrechter)
Die heeft toen via de voorzieningsrechter opschorting van de EMG maatregel gevraagd en gekregen totdat de bestuursrechter ernaar gekeken heeft.
De bestuursrechter heeft diegene toen -geloof ik- ook vrijgesproken voor EMG.

Tenminste geloof dat dat het was.
Volgens mij heb ik alleen dat verhaal gelezen van iemand die het met succes opnam tegen het cbr.
Offline The Driver
Master
wo 16 nov 2011, 17:39 Bericht 

Eerst strafrechterlijke vrijspraak, dan als een speer naar de voorlopige voorzieningen rechter en dan naar de bestuursrechter. Meestal is het CBR echter sneller en heb je de oproep voor de EMG al binnen voordat je naar de gewone rechter hebt kunnen gaan voor het strafrechterlijke traject.
Offline Aanhanger
Master
wo 16 nov 2011, 18:03 Bericht 
The Driver schreef:
Eerst strafrechterlijke vrijspraak

Waarom? :huh:
Offline The Driver
Master
wo 16 nov 2011, 18:17 Bericht 

Waarop wil je anders je bezwaar richten, dat kan alleen als de vermeende overtreding niet gepleegd is.
Offline Aanhanger
Master
wo 16 nov 2011, 18:26 Bericht 
Zou wat moois zijn als je op een uitspraak van de strafrechter moet wachten om een voorlopige voorziening aan te kunnen vragen.
Offline The Driver
Master
wo 16 nov 2011, 18:36 Bericht 

Wat moet je dan zeggen tegen voorlopige voorzieningenrechter. Ik wil EMG cursus niet doen, want de strafrechter moet nog bepalen of ik schuldig ben of niet, dat gaat niet werken denk ik.
Offline Aanhanger
Master
wo 16 nov 2011, 18:49 Bericht 
Nee, je vertelt waarom het CBR ten onrechte heeft besloten tot de maatregel, en in afwachting van wat de bestuursrechter daarover gaat oordelen vraag je een opschortende voorziening aan.
De strafrechter staat erbuiten.
Offline Robin2
Master
wo 16 nov 2011, 19:09 Bericht 

The Driver schreef:
Eerst strafrechterlijke vrijspraak, dan als een speer naar de voorlopige voorzieningen rechter

Bij een kort geding wachten op een strafrechter... Niet zo heel handig.
Offline Smookey
FS medewerker
wo 16 nov 2011, 19:25 Bericht 
Robin_v_G schreef:
Zuur, maar wel terecht volgens de richtlijnen. Ofwel: kansloze zaak.

Euh, alle feiten en argumenten gelezen?

Bij het CBR aangegeven dat dit nog onder de hamer is! vragen om een latere datum voor de EMG
Offline jeroenn
Weet de weg
wo 16 nov 2011, 20:06 Bericht 

Het CBR stuurt je een fijne brief bij aanvang van de procedure waarin staat dat ze lak hebben aan de strafrechtelijke procedure inc. verwijzingen naar uitspraken van de hoge raad. Ze willen en hoeven helemaal niet op een veroordeling te wachten omdat de grondslag van de procedure een vermoeden is en niet 'schuld' in strafrechtelijke zin.
Offline Smookey
FS medewerker
wo 16 nov 2011, 20:24 Bericht 
Dat lijkt me een leuke uitdaging voor de pvda, cda, d66 pvv
Offline BrutalBertus
Nieuwkomer
wo 16 nov 2011, 21:10 Bericht 

Ik heb jullie reacties diverse malen doorgelezen (waarvoor dank) en bgrijp dat de beste stap nu is om naar de voorzieningsrechter te stappen. Ook zie ik staan dat ik bij het CBR uitstel moet vragen omdat er nog geen strafrechterlijke uitspraak is geweest. Dit kan ik doen door een aangetekende brief te versturen naar het CBR?

Wat ik vreemd vind is dat de datum niet bepalend is voor de rechtsgang. Valt dit niet onder vormfout? het kan toch niet zo zijn dat het CBR hier een monopolypositie hanteert?

Soms word ik er wel redelijk radeloos van. Naar een voorzieningsrechtergaan/ kan iemand mij zeggen waar ik daar meer informatie over kan vinden mbt te nemen stappen?
Offline jeroenn
Weet de weg
do 17 nov 2011, 9:27 Bericht 

Lees nog eens goed!
Offline BrutalBertus
Nieuwkomer
do 17 nov 2011, 20:00 Bericht 

Je hebt gelijk; thanks :wink:
Offline BrutalBertus
Nieuwkomer
do 24 nov 2011, 22:40 Bericht 

Kan iemand me nog op weg helpen want ik begrijp er niet(s) van:
Ik heb de site goed doorgelezen (voorzieningenrecht) en volgens mij kan ik nu dus alleen nog daar terecht dmv een brief te versturen.

zitten hier nu (al) kosten aan verbonden?
Offline jeroenn
Weet de weg
vr 25 nov 2011, 8:58 Bericht 

Ja en je moet tegelijk ook beroep aantekenen. Totaal twee keer griffierecht dat is totaal iets van €310 nu geloof ik. Dit moet je voor de zitting bij de voorzieningenrechter hebben betaald.
Offline Aanhanger
Master
vr 25 nov 2011, 9:52 Bericht 
Nogmaals, ik weet niet of het zinvol is, het kan ook zijn dat je bezwaar toegewezen wordt en je dan gewoon een nieuwe brief met de juiste datum erop thuisgestuurd krijgt.
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
vr 25 nov 2011, 10:14 Bericht 
Het besluit tot verplicht volgen van de EMG is genomen op basis van een melding. Belangrijk is dus de datum die in die melding staat. Het proces-verbaal is belangrijk, maar niet doorslaggevend. Bestuursrecht hé? Ik doe nog even geen uitspraak of dit kan of niet, maar ik zou die papieren wel eens willen zien. O:)

EDIT 1: Alles even goed doorgelezen. Het kan een schrijffout zijn in de brief, een onjuist overgenomen datum, In dat geval ben je zo goed als kansloos. Het kan ook een schrijffout zijn in de mededeling ex. artikel 130 en/of proces-verbaal. Dan ben je iets minder kansloos.
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
vr 25 nov 2011, 10:28 Bericht 
BrutalBertus schreef:
Heeft het ook geen kans van slagen omdat er in de brief van het CBR een ander strafbaar feit en een andere datum is vermeldt, dan waarvoor ik op een andere datum een proces verbaal gekregen heb?

Oohww?? Vertel?
Offline BrutalBertus
Nieuwkomer
vr 25 nov 2011, 16:55 Bericht 

In de brief staat:

Dhr heeft een of meerdere malen afwijkend rijgedrag vertoond. Hiervan heeft de politie Gelderland op x-x-2011 een schriftelijke mededeling gedaan, zoals bedoeld in art 130 van de WVW94. Het CBR heeft deze mededeling op datum x ontvangen (3 dagen later). Uit de mededeling blijkt dat u op x-x-2011 (onjuiste datum) als bestuurder van een motorrijtuig binnen de bebouwde kom met een gecorrigeerde snelhied van 122 km/u reed waar maximaal 70 km/u is toegestaan.
Hierbij delen wij mee welk besluit wij hebben genomen als reactie hierop

Deelname EMG.

Het aantal te hard gereden km is incorrect. heb ik aangegeven bij OVJ maar bezwaar loopt ook nog.

Er staat ook: Wij leggen een EMG op omdat u aan 1 of meer vd criteria van art 131 wvw94 en art 10b een overschrijding binnen de bebouwde kom is geconstateerd.

Ik hoor het graag
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
vr 25 nov 2011, 18:46 Bericht 
Is het mogelijk dat ik alle correspondentie in kan zien? Dus ook je bezwaar aan zowel het CBR als het OM?

En heeft het CBR al een beslissing op bezwaar genomen?

Wat heb je inmiddels van het OM ontvangen? Al een transactie of strafbeschikking ontvangen?
Offline BrutalBertus
Nieuwkomer
vr 25 nov 2011, 23:40 Bericht 

Ja ik wil dat je wel mailen. Kan het via dit forum of op een andere manier?

Ik heb van het CBR een brief gehad waarin ze uitstel aangeven, maar die einddatum is na de laatste cursusdag. Daar moet je verplicht heen.

Ook van OM heb ik een brief gekregen dat ze mijn bezwaar nog niet hebben kunnen behandelen/tijdelijk opgeschort. Het vreemde was wel dat nadat ik mijn bezwaar verstuurd had, ik mijn rijbewijs binnen 2 weken terug had. Maar bij de begeleidende brief stond niet bij waarom ze dat besloten hadden.
Offline Smookey
FS medewerker
ma 28 nov 2011, 9:02 Bericht 
Het wel/niet ontnemen van de rijbevoegdheid doet de rechter, de OvJ moet besluiten of tot de zitting hij je wel/niet het rijbewijs terugstuurt, er wordt dan gekeken naar je verleden, blijkbaar heb je (nog) niet zoveel op je kerfstok.
 [ 43 berichten ]