Pagina 1 van 1  [ 24 berichten ]
Offline _eLMo_
Nieuwkomer
wo 26 okt 2011, 23:15 Bericht 

Ik heb al wat topics doorgelezen, en ook van een boel mensen al wat tips gekregen omtrent de situatie, maar ik post hier nog even mijn volledige verhaal om wat broodnodig inzicht te krijgen in wat te doen.

Afgelopen zaterdag 22 oktober is op de Cornelis Lelylaan mijn rijbewijs ingevorderd voor een politie agent te motor (BMW f650GS, de nieuwe twin) omdat ik 150kmh heb gereden waar ik 70kmh mocht.

Ik reed samen met 3 vrienden (te motor), ik had iemand achterop. Deze 3 vrienden gingen bij een stoplicht langs een auto waar ik dat liever niet deed (koffers) en ik bleef dus achter de auto (VW golfje) hangen. Ik bleef tot na de kruising (licht was inmiddels groen, vrienden weg), achter de golf hangen omdat deze even twijfelde of hij naar rechts moest gaan. Toen ging ik er voorbij, en trok ik bij naar mijn mederijders.

Het gaat om dit stukje weg.

Eenmaal bij de eerste afrit aangekomen zie ik de rijder die voor mij reed langzaam rijdend op mij wachten, en we rijden de afrit af. Halverwege hoor ik opeens een sirene en zie ik lichten, we worden gesommeerd om op de stoep te gaan staan.

Meneer de Agent zegt zodra we eenmaal stil staan dat ik sowieso mijn rijbewijs kwijt ben. Hij controleert alle papieren van alle rijders, en zegt dat hij vanaf het bureau lelylaan (where ever that may be) al zag dat het verkeerd zou gaan! (subjectief?). Hij vertelt mij dat hij achter mij aanrijdend 140kmh reed, en mij nog zag uitlopen, toen is hij 150kmh gaan rijden, en liep ik nog uit, dus zegt hij: je reed 150kmh. Ik mocht daar 70kmh, mijn rijbewijs is ingevorderd. Hij heeft alles opgeschreven, en vraagt of ik een verklaring wil afleggen, het filmpje nog in mijn hoofd hebbende zeg ik: Ik wens geen verklaring af te leggen.

Vervolgens vertelt meneer agent dat hij geen "gele papiertjes" (Wat is dat?) bij zich heeft, en vraagt of ik "het nummer" wil zodat ik meer informatie kan opvragen.. Hierop antwoord ik ja, ik krijg een nummer op een wit met blauwe-lijntjes papiertje van een notitie blokje. Meneer agent dank mij vriendelijk en vertrekt weer, ik laat mijn passagier mijn motor naar huis rijden.

Ik heb nog nooit eerder een boete gehad op de motor, en ben nog nooit eerder staande gehouden. In de auto heb ik tot nu toe 3 boetes, 1x voor 54kmh, 1x voor 59kmh (allebei in een 50kmh zone), en 1x voor parkeren in vergunningsgebied. Ik ben 24 jaar, heb mijn rijbewijs sinds mijn 18e en heb dus geen beginners rijbewijs meer. Ik rijd zelf een BMW 800GS.

Ik heb op mijn GPS een tracklog die laat zien dat ik gemiddeld ~92kmh heb gereden op die weg. Echter maar 2 meetpunten, dus meer dan een gemiddelde en bewijs dat die 150kmh echt een piek was is het niet.

Ik heb nu al vanalles gehoord:

Advies 1: wachten op brief (paars?) en dan alles WOB'en.
Advies 2: Bellen naar de OvJ / politiebureau en je rijbewijs terugclaimen, want je hebt geen ontvangstbewijs: vormfout ?
Advies 3: Advocaat bellen.

Op papier woon ik in Nijmegen, en werk ik in Amsterdam, dus m'n rijbewijs terugclaimen op basis van "nodig voor het werk" zal niet zo'n probleem zijn (ook niet de handtekening van de werkgever).

Kan iemand hier enigszins over zeggen wat een goed idee is om mijn rijbewijs terug te krijgen binnen niet afzienbare tijd? Rijontzegging zie ik niet echt zitten, maar een jaar voorwaardelijke teruggave of een boete van >2000 euro ook niet.
En dat alles voor "even bijtrekken" over ~800 meter :x

Laatst bijgewerkt door _eLMo_ op wo 26 okt 2011, 23:35, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Barbertje
FS Juridisch
wo 26 okt 2011, 23:33 Bericht 
Dit dus:
_eLMo_ schreef:
Advies 2: Bellen naar de OvJ / politiebureau en je rijbewijs terugclaimen, want je hebt geen ontvangstbewijs: vormfout ?

Ik zou dit bij de OvJ doen. Dus arrondissementsparket.

Overigens krijg je bij een dergelijke snelheidsovertreding geen paarse brief maar een dagvaarding om voor de rechter te verschijnen.
Overtreding is goed voor 4-6 maanden intrekking rijbewijs.

Overigens moet je titel niet zijn 150 kmh waar 70 toegestaan ?
Offline _eLMo_
Nieuwkomer
wo 26 okt 2011, 23:37 Bericht 

Titel is gewijzigd, foutje :oops:

Een dagvaarding, okay... Is daar een stappenplan voor?
Ik heb geen idee wat de beste aanpak is, ik ben niet echt zo'n boete-magneet :lol:

Ik kan opzich m'n rijbewijs terugeisen voor m'n werk (baas stelt zo een ontslagbrief op, lol), maar ik zie het niet zo zitten 2 jaar voorwaardelijk te moeten rijden ofzo..
Offline Barbertje
FS Juridisch
do 27 okt 2011, 0:09 Bericht 
_eLMo_ schreef:
Een dagvaarding, okay... Is daar een stappenplan voor?

Nee, slechts een goede verdediging tijdens de zitting.
Je kunt van te voren wel gaan wobben om te zien of er fouten zijn gemaakt.

_eLMo_ schreef:
maar ik zie het niet zo zitten 2 jaar voorwaardelijk te moeten rijden ofzo..

Voorlopig een tijd onvoorwaardelijk. Hou daar alvast rekening mee.

Maar ga eerst achter dat rijbewijs aan zonder kennisgeving van inname.
Offline _eLMo_
Nieuwkomer
do 27 okt 2011, 17:19 Bericht 

En hoe kan ik dat het beste doen ?
Offline Barbertje
FS Juridisch
do 27 okt 2011, 17:31 Bericht 
wob-helpdesk-f39/toepassing-wet-openbaarheid-van-bestuur-bij-strafrecht-t27241.html

En lees ook de aanpassing hierop i.v.m. de Wet Dwangsom op de 1e pagina van de volgende link bij aanwijzing voor Strafrechtelijke transacties:

wob-helpdesk-f39/wob-aanpassingen-wet-dwangsom-in-werking-getreden-t56241.html
Offline _eLMo_
Nieuwkomer
di 01 nov 2011, 9:51 Bericht 

Ik heb inmiddels een brief met kennisgeving van ontvangst ontvangen...
Het is vandaag 10 dagen geleden dat het rijbewijs is ingevorderd, maar ik kan niet echt een eenduidig antwoord vinden of het werkdagen of kalender dagen zijn. Ik ga wachten tot volgende week maandag, dan zijn er 10 werkdagen voorbij.

Klopt het dat als er dan geen beslissing is genomen ik hem ergens kan terugclaimen? (Waar?).
Offline Barbertje
FS Juridisch
wo 02 nov 2011, 0:21 Bericht 
Kalenderdagen.

_eLMo_ schreef:
Klopt het dat als er dan geen beslissing is genomen ik hem ergens kan terugclaimen? (Waar?).

:kniktja: Bij de CVOM in Utrecht. Unit Straf.
Offline _eLMo_
Nieuwkomer
do 03 nov 2011, 20:19 Bericht 

Nog steeds niks gehoord, dus op hoop van zegen, dan ga ik maandag naar het CVOM. Kan ik gewoon 's ochtends ff bellen en dan langsgaan, of zijn hier weer procedures voor?

Ik maak het liefst nog ff geen slapende honden wakker :P
Offline Uwe Alzaligheid
Master
do 03 nov 2011, 21:15 Bericht 
Voor zover mij bekend kun je niet bij de CVOM langsgaan. Met de CVOM communiceert men schriftelijk of telefonisch. Een teruggave van het rijbewijs gaat, bij mijn weten, altijd over de post.

150@70 wordt, indien bewezenverklaard, vrijwel zeker een onvoorwaardelijke ontzegging tot het besturen van motorvoertuigen (OBM). Je zult jouw reislust dus een paar maanden per fiets moeten botvieren. :cry:

De term 'voorwaardelijk rijden' bestaat in Nederland niet. Je zult sowieso in de toekomst goed op jouw tellen moeten passen omdat je, indien jij veroordeeld wordt, in alle gevallen gedurende twee jaar na de definitieve afdoening van jouw overtreding (meestal de betaaldatum van het laatste deel van het boetebedrag) onder de recidive-regeling valt. Die twee jaar hangt jouw rijbewijs aan het spreekwoordelijke zijden draadje. Daarnaast is er een periode van vijf jaar waarin jij een 'kruisje achter de naam' hebt die meegewogen wordt bij nieuwe overtredingen. Dit alles onder het motto: 'Dubbel genaaid houdt beter'. Overigens gaat het zowel bij de recidive-regeling als bij het 'kruisje' alleen om overtredingen onder het strafrecht, de zwaardere overtredingen, niet om de zogenaamde Mulder-overtredingen, de lichtere overtredingen (WAHV).

Sterkte ermee.
Offline _eLMo_
Nieuwkomer
vr 04 nov 2011, 13:30 Bericht 

Vandaag de brief ontvangen, precies op de laatste dag die mocht.

Rijbewijs word ingehouden in afwachting van de zitten. Inhoudingstermijn is 2 maanden. Eindigt op 21 december indien niet voor die tijd op de strafzaak is beslist.

Bezwaar is mogelijk etc etc.
Offline Uwe Alzaligheid
Master
vr 04 nov 2011, 14:15 Bericht 
Voor 80 km/u overschrijding vind ik 2 maanden nog opvallend weinig. :roll:

Ik schat in dat de agent in zijn p.v. geen 150@70 heeft genoteerd en dat je, na aftrek van de verplichte correctie(s), in de categorie 50-70 km/u overschrijding bent terechtgekomen.

Je kunt middels een klaagschrift/verzetschrift in bezwaar gaan tegen de inhouding van jouw rijbewijs. Daarvoor 'helpt' een (voorwaardelijke) aanzegging tot ontslag. Het 'helpt' ook als er meerdere mensen van jouw inkomen afhankelijk zijn. :x En dan nog is succes allesbehalve gegarandeerd.

Om je voor te bereiden op de strafzitting kun je nu alvast een poging doen om, middels de procedure voor 'WOB bij strafrecht', het papierwerk (in dit geval o.a. het proces-verbaal en de ijktabel van het politievoertuig) boven tafel te krijgen.

Sterkte gewenst.
Offline _eLMo_
Nieuwkomer
vr 04 nov 2011, 14:23 Bericht 

Mag ik in ieder geval jullie alvast hartelijk bedankt voor de hulp :D Top mensen hier!

WOB'en word 'm sowieso, ik heb het nog niet eerder gedaan, maar ik ken wat mensen ( :x ) die dat wel al eens hebben moeten doen.
Offline Uwe Alzaligheid
Master
vr 04 nov 2011, 14:54 Bericht 
Informatie over WOB bij strafrecht:

Toepassing Wet Openbaarheid van Bestuur bij Strafrecht: klik.
Actuele 'hulp-pagina' nu de Wet Dwangsom in werking is getreden: klik.

'Barbertje' is onze plaatselijke WOB-deskundoloog. :thumb:

Je kunt (en moet) je een hoop leesvoer eigen maken voor je aan de slag zult kunnen. Maar al lezende zul je ook een indruk krijgen 'hoe het werkt' en wat jou nog boven het hoofd hangt.

Nog altijd: sterkte ermee.
Offline _eLMo_
Nieuwkomer
do 24 nov 2011, 19:07 Bericht 

Vandaag een brief ontvangen van het CBR dat ik een EMG krijg.

We zijn nog bezig met WOB'en. Maar kan iemand mij vertellen wat ik allemaal kan WOB'en in dit verhaal ?

Definitief is het nu 136kmh waar je 70kmh mocht.

Zittingsdatum nog niet bekend.
Offline Barbertje
FS Juridisch
do 24 nov 2011, 20:46 Bericht 
Bij de politie:
- brondocument
- proces-verbaal van bevindingen.
- proces-verbaal inname rijbewijs
- ijkrapport boordsnelheidsmeter van de gebruikte motor.
- akte van aanstelling van de verbalisant
- akte van beëdiging van de verbalisant
Offline puntenrijbewijs
Respect
do 24 nov 2011, 21:33 Bericht 

Ik begrijp dat je te hard hebt gereden, maar waarom die emg?
Offline NooitTeSnel
Master
do 24 nov 2011, 21:39 Bericht 
waarom die emg?

Meer dan 50 te hard binnen de bebouwde kom.

Mijn advies: Zoek een advocaat, gebruik je GPS log als bewijs, eis je rijbewijs terug voor je werk, maak bezwaar tegen de EMG omdat het proces-verbaal waarop die EMG gebaseerd is onjuist is. WOB zo snel mogelijk alles boven tafel om je verdediging zo goed mogelijk te laten aansluiten op het PV.

De grootste kans zit hem denk ik in uitleggen dat de agent heel ver achter je begon, toegeven dat je 92 reed (GPS logs als bewijs) en dat je de agent extreem hard naar je toe zag komen in de spiegels. Hij moet dus veel harder gereden hebben dan jij en heeft op die grote afstand verkeerd ingeschat dat jij veel langzamer reed.
Offline _eLMo_
Nieuwkomer
vr 25 nov 2011, 10:45 Bericht 

Barbertje schreef:

Dankjewel Barbertje!

Ik ga proberen mijn advocaat de GPS log als bewijs aan te laten voeren, maar dat is lastig aangezien je ze ook na kan maken / kan aanpassen.
Offline _eLMo_
Nieuwkomer
do 08 dec 2011, 14:38 Bericht 

Inmiddels ben ik met een advocaat bezig met de zaak, en hij heeft ook de stukken opgevraagd.
Wat ik me afvroeg, ik ben 21 oktober aangehouden, en volgens mijn brief krijg ik inafwachting van de zitting mijn rijbewijs niet terug, met een maximum van 2 maanden. In de brief staat 22 december vermeld als de datum dat ik mijn rijbewijs weer zou terugkrijgen. Hebben jullie enig idee van de snelheid waarmee je zoiets normaliter (afgezien van de aankomende feestdagen :boos:) op krijgt gestuurd?

Kan ik erop rekenen dat hij de 23e in de bus ligt, of hoe gaat zoiets?
Offline Barbertje
FS Juridisch
vr 09 dec 2011, 22:40 Bericht 
Je zou het de 23e of de 24e in de bus moeten krijgen.
Offline flierp
Nieuwkomer
za 17 dec 2011, 20:53 Bericht 
_eLMo_ schreef:

Kan ik erop rekenen dat hij de 23e in de bus ligt, of hoe gaat zoiets?

Mijn rijbewijs werd ingehouden tot 31 Oktober ik heb deze 3 November ontvangen dat is in principe 1 dag te laat maar dat kwam omdat er een GPS storing was waardoor er geen post verzonden kon worden oid
Offline viffer
Master
za 17 dec 2011, 23:27 Bericht 

flierp schreef:
dat is in principe 1 dag te laat

Waarom? Welke termijn staat daarvoor?
Offline _eLMo_
Nieuwkomer
vr 23 dec 2011, 18:29 Bericht 

Rijbewijs inmiddels terug :woop:

Nu nog in afwachting van de zitting en binnenkort het CBR betalen voor de EMG.
 [ 24 berichten ]