Postingstijd interval gedetecteerd van 119 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]
Offline Esoroach
Nieuwkomer
ma 28 nov 2011, 14:14 Bericht 

De situatie:
Vorige week was ik klaar met werk en wilde niets liever dan bij mijn vriendin zijn, wie niet!
Na een mooi stukje snelweg neem ik de afslag en zie tot mijn verbazing een Volvo V70 met fluoriderende strepen. Hierop wetende dat het geen nut meer heeft rij ik rustig verder,
10 seconden later helaas het bekende bordje “Stop Politie”.
De agent verschijnt en ik vraag waarom ik ben aangehouden waarop ik de wedervraag krijg;
Weet u waarmee u bezig bent? Waarop ik nogmaals mijn vraag herhaal.

Het gesprek word niet veel gezelliger, en ik moet mijn rijbewijs \ autopapieren tevoorschijn halen. Terwijl ik dit doe krijg ik commentaar dat ik het niet snel weet te pakken. Ondertussen is de andere agent zorgvuldig mijn bandenprofiel etc. aan het controleren. Hierna stappen ze in de Volvo en gebaren mij even op afstand te blijven staan. Even later krijg ik te horen dat mijn rijbewijs is ingevorderd en dat er wat gegevens moeten worden doorgenomen.
Mijn vraag is direct, “huh“ hoe hard heb ik dan gereden. Nu krijg ik een berekening te zien waarbij ze schatten dat ik 175 -180 km reed waar 100 is toegestaan. En na correctie / ijkingstabel is dit 169. Conclusie 69km te hard gereden meneer!

Hierbij sta ik even perplex omdat ik realiseer dat dit mijn eigen enorm domme schuld is. Naar mijn weten reed ik dan ook flink door maar met 150 – 160! (Mede omdat het mistig was en dit dus niet eens haalbaar zou zijn.) Dus vroeg ik naar de videobeelden. Toen kreeg ik de uitleg dat ze me gevolgd waren en door middel van dezelfde snelheid en ijkingstabel dit mijn snelheid moest zijn.

Ondanks ik het niet eens was met de gemeten snelheid, gaf ik mijn gegevens wetende dat ik hierin toch geen gelijk ging krijgen in een discussie. Wel heb ik mijn excuses aangeboden dat ik te hard heb gereden (mijn snelheid) en hiermee egoïstisch met andere mensen ben omgegaan, maar dat ik dit wel op een “veilige” manier heb proberen te doen.(een baan extra ruimte nemen etc.) Hierop ontving ik ook geen “negatief” commentaar.

Omdat ik dichtbij bestemming was vroeg ik naar de mogelijkheid om mij daar met mijn auto heen te brengen. En ondanks het wat minder gezellige gesprek, waren ze hiertoe wel bereid wat ik toch sympathiek vond.

Ontvangen: Kennisgeving van ontvangst van het ingevorderde rijbewijs

Nu:
Momenteel ben ik in afwachting op het antwoord van de officier van justitie, maar lijkt het mij toch erg belangrijk om een verzoekschrift in te dienen gezien ik deze fout 1 jaar eerder al ben begaan met 51km te hard. Helaas is bij mij het kwartje nogal laat gevallen…en wil ik dit ook duidelijk maken.

Vooral omdat ik zonder rijbewijs niet kan functioneren op mijn werk en hierop dan ook ontslag staat. Mede belangrijk voor mijzelf maar niet voor justitie; mijn vriendin woont op 105km afstand en is zonder rijbewijs zeer lastige situatie. Nu wist ik dit natuurlijk van te voren… en is mijn eigen domme fout!! Alleen heb ik geen idee hoe ik het beste verder kan handelen om mijn rijbewijs zo snel mogelijk terug te krijgen. En hoop hier dan ook wat meer informatie / hulp te vinden.

Alvast Bedankt!

(Dit is mijn eerste post, en heb mijn best gedaan het zo duidelijk mogelijk neer te zetten op de gewenste manier. Mochten jullie dit toch graag anders zien please let me know.)
Offline Uwe Alzaligheid
Master
ma 28 nov 2011, 14:25 Bericht 
De gegevens zoals ik ze begrijp:
169@100, snelheidsovertreding tegenover de agenten toegegeven.

Vorig jaar betrapt met 51 km/u overschrijding. Heb je hiervoor een transactievoorstel ontvangen, zo ja, kun je jaar plus maand van de BETALING van het transactievoorstel melden. Vanaf die datum gaat nl. de recidive-termijn lopen. Of ben je al eens eerder voor de rechter geweest? Wat is er dan opgelegd en wanneer is het boetebedrag BETAALD. De pleegdatum is niet relevant voor de recidive-regeling.

Het lijkt erop dat je onder de recidive-regeling valt. Dat maakt jouw kansen om jouw rijbewijs binnen 2 (of zelfs 4) maanden terug te zien minimaal. :cry:
Tenzij er enorme vormfouten gemaakt zijn. En daar ziet het voorlopig niet naar uit. :schudnee:

Verhalen als: 'nodig voor werk', 'direct ontslag' zullen leiden tot de opmerking: Daar had U eerder aan moeten denken, mijnheer. Met een 'geregeld s e x-leven' heeft de rechter al helemaal niets te maken. :D En dat geldt zeker als je al recidivist bent.

Sterkte ermee.
Offline Esoroach
Nieuwkomer
ma 28 nov 2011, 15:08 Bericht 

Het valt inderdaad onder de recidive-regeling, dit was namelijk februari 2011 met (uit mijn hoofd) 572 euro boete. Deze is betaald in juni.

Omdat ik dit gevoel zelf ook al had wil ik een verzoekschrift indienen (elke kans is er 1), en heb ik er alles voor over om kans te maken het terug te krijgen. Al moet ik in een panda rijden (mijn excuses voor de eigenaren) en mijn auto verkopen. Of eventuele andere maatregelen.
Verder heeft het ook weinig effect om tegen het verhaal van 2 agenten onder ambtsplicht in te gaan lijkt mij.

Is het in mijn situatie handig om het "verzoekschrift_rijbewijs_10dagen.doc" te gebruiken als sjabloon? Of kan ik beter een andere opmaak / inhoud gebruiken?

Bedankt voor u snelle reactie Uwe Alzaligheid.
Offline viffer
Master
ma 28 nov 2011, 15:42 Bericht 

Welke snelheid is nu opgeschreven? Je snelheid is op de teller geconstateerd dus dient er een dubbele correctie te worden toegepast. Eerst omdat de teller in de politieauto niet de juiste snelheid aangeeft en met behulp van de correctietabel een juiste snelheid geeft, vervolgens ook nog de wettelijke correctie.

6 km is wel weinig voor een dubbele correctie
Offline Esoroach
Nieuwkomer
ma 28 nov 2011, 16:27 Bericht 

Helaas weet/wist ik dit niet op dat moment. Anders was ik hier wel verder op door gegaan.
Ze schatte 175/180 en hiervan ging 3% correctie vertelde de agent mij. Daarna ging er een correctie van de ijkingstabel over. Hoort dit dan anders te worden berekend?
Offline shootme
Master
ma 28 nov 2011, 18:08 Bericht 
Moet zeggen dat ondanks dat het onderwerp minder leuk is, de TS een duidelijke openingspost geschreven heeft die lekker wegleest.. kudo's :thumb:
Offline Uwe Alzaligheid
Master
ma 28 nov 2011, 18:15 Bericht 
Drie opmerkingen:

-1. Nu zeker is dat je onder de recidive-regeling valt is te voorzien hoe de strafeis bij de OM-zitting voor Strafbeschikking of bij de terechtzitting zal luiden. Volgens de recidive-regeling geldt bij een tweede overtreding: tarief eis ter zitting 1e overtreding + 20% + OBM 4 maanden onvoorwaardelijk. (OBM is de Ontzegging tot het Besturen van Motorvoertuigen).
Volgens de OM Tekstenbundel 2011 van januari 2011 is de eis ter zitting 1e overtreding voor feitcode VF 070 het bedrag van 870 euro. De eis ter zitting voor de tweede overtreding wordt dus 870 euro plus 20% is 1040-1050 euro plus een onvoorwaardelijke OBM van 4 maanden. :o

-2. Je zult met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een brief van de OvJ ontvangen waarin hij jouw rijbewijs voor vier maanden inhoudt. Daartegen kun je in verzet. Hiervoor kun je als sjabloon het voorbeeld verzetschrift/klaagschrift van deze site gebruiken: klik. Je kunt ook klaagschrift nummer 2 als uitgangspunt nemen, al naar de gelang de omstandigheden van jouw zaak: klik.
Het heeft GEEN zin om het klaagschrift terugvordering rijbewijs bij overschrijding tien-dagen-termijn als sjabloon te gebruiken als de OvJ ofwel nog in de beslistermijn zit, ofwel binnen de beslistermijn besloten heeft. :schudnee: Terzijde overigens dit: de OvJ heeft tien dagen ingaande op de dag na invordering om te beslissen. Dat betekent niet dat jij ook uiterlijk op die tiende dag van de beslissing in kennis gesteld moet zijn. Je zult ook na de tien dagen nog even geduld moeten oefenen. :[

-3. GertJan merkt terecht op dat 6 km/u wel erg weinig is voor een dubbele correctie. Officieel hoort de boordsnelheidsmeter afgelezen te worden, vervolgens hoort deze aflezing te worden gecorrigeerd aan de hand van de ijktabel en tenslotte hoort hier de 3% correctie weer op te worden toegepast. Bij 175 km/u wordt voor de 3%-correctie normalerwijze 6 km/u afgetrokken. Ik kom dan op 169 km/u. :roll: Uit jouw verslag lijkt het erop dat er (nog) geen correctie volgens ijktabel heeft plaatsgevonden. Om hierover zekerheid te krijgen zul je het proces-verbaal moeten opvragen. Dit kan middels een WOB-verzoek. Zoek hiervoor onder 'WOB bij strafrecht'. Dit is vrij specifieke kennis. Ik ben geen WOB-oloog, ik kan je hierin niet raden.
Reken je overigens niet rijk. Ook na de correctie volgens de ijktabel zul je boven de 50 km/u snelheidsoverschrijding blijven, zodat de OvJ tot inhouding zal besluiten. Wel is het zo dat de vormvereisten bij strafrecht veel strikter zijn. Je zult een meer-deskundige moeten raadplegen om te bezien of je hier voordeel uit kunt halen. (Uiteraard alleen indien de correctie volgens ijktabel ook werkelijk achterwege is gebleven).

Onverminderd sterkte ermee.
Offline Esoroach
Nieuwkomer
di 29 nov 2011, 12:38 Bericht 

Bedankt voor de heldere uitleg! Leuk is anders... Maar dat had ik van te voren kunnen bedenken.
Nu weet ik tenminste waar ik ongeveer aan toe ben.

Wel bevind ik mij nog in de beslistermijn van 10 dagen. En binnen deze 10 dagen is het mogelijk om een "Verzoekschrift" anders dan een "Klaagschrift" in te dienen. Deze zal dan worden doorgenomen voorafgaande het besluit van justitie.

Niet dat dat veel zal uitmaken in mijn situatie, maar raden jullie mij aan deze alsnog de deur uit te doen?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
Offline Uwe Alzaligheid
Master
di 29 nov 2011, 13:02 Bericht 
Niet geschoten is altijd mis. Argumenten voor zo'n verzoekschrift kunnen zijn:
- voorwaardelijk ontslag aangezegd krijgen (bewijsmiddelen helpen),
- evt. gezinsleden die afhankelijk zijn van jouw inkomen.

Zet in het verzoekschrift en evt. latere klaagschrift niets dat op een bekennende verklaring zou kunnen lijken. Ga niet in op de overtreding, tenzij je deze volledig ontkent. (Maar deze laatste optie lijkt minder sterk nu je de overtreding al tegenover de agenten hebt toegegeven).

Vraag daarnaast zo spoedig mogelijk het proces-verbaal op (WOB-verzoek, WOB bij strafrecht). Daarin moet staan hoe er gemeten is en welke correcties zijn toegepast. Vervolgens moet je beoordelen of jij tegen (onderdelen van) het proces-verbaal wilt ingaan of alleen zoveel mogelijk de schade wilt beperken. Dat moet leidend worden voor jouw 'processtrategie'.
Mocht uit het proces-verbaal blijken dat de correctie volgens ijktabel niet is toegepast, dan heb je daar alvast een punt voor de rechter. Of en hoeveel voordeel je hier uit kunt halen zal een meer ter zake deskundige moeten zeggen. Ikke is namelijk geen jurist.

Nog altijd sterkte ermee.
Offline Esoroach
Nieuwkomer
di 29 nov 2011, 13:24 Bericht 

Hartelijk dank.

Update: Net weer gebeld met CVOM, en er was een besluit genomen (middels onderweg naar mijn brievenbus). Het rijbewijs is ingevorderd voor 4 maanden en ik zal moeten voorkomen.

Ik hoop vandaag het WOB-verzoek door te lezen en te kunnen opsturen. Verder denk ik dat het met mijn situatie averechts zal werken om tegen delen van het proces-verbaal in te gaan. Dit omdat het niet de eerste keer is. En ik mijn excuses al heb aangeboden aan de agenten voor de door mij zelf geconstateerde snelheid. Dan blijf als enig punt liggen "de correctie" wat alsnog boven de 50km zal blijven.

Momenteel werk ik tijdelijk op kantoor (maar dit zal niet voor lange duur mogelijk zijn) en met 4 maanden zal het dan ook einde dienstverband betekenen.
Daarnaast zijn er nog privé redenen maar dit is voor justitie al helemaal niet relevant.
Dat ik dit allemaal al had kunnen weten vooral met als 2e maal de fout in... maakt mij natuurlijk moeilijk geloofwaardig.

Dus moet ik dan nu alsnog niet ingaan op de overtreding?
Offline Uwe Alzaligheid
Master
di 29 nov 2011, 13:47 Bericht 
Jij maakt, in mijn ogen, een tamelijk realistische inschatting van jouw eigen situatie. :thumb:

Let even op wat er met 'voorkomen' bedoeld wordt. Dit zou kunnen wijzen op een strafbeschikking (door de OvJ) of op dagvaarding ter terechtzitting (bij de rechter). Mocht je een uitnodiging om gehoord te worden i.v.m. een strafbeschikking ontvangen, meld je dan nog eens. Als je dan inmiddels over het proces-verbaal beschikt valt er over een strafbeschikking nog wel iets te zeggen i.v.m. do's en don'ts. :roll:

Pas als je het proces-verbaal ingezien hebt kun je een gefundeerde beslissing nemen over jouw proces-strategie. Dus ik raad je aan in jouw klaagschrift niet op de overtreding in te gaan. :schudnee:
(Wel op de overtreding ingaan wordt alleen geadviseerd als je op voorhand sterke en geloofwaardige argumenten kunt aandragen waarom de rechter bij inhoudelijke behandeling van jouw overtreding (de strafzaak) hoogstwaarschijnlijk niet tot een OBM (rij-ontzegging) zal besluiten. Dat lijkt mij hier -voor jou helaas- niet aan de orde).

Is een student-chauffeur een mogelijkheid om jouw baan te behouden?

Het beste ermee.
Offline Esoroach
Nieuwkomer
di 27 maart 2012, 14:48 Bericht 

Ik ben uit vreugde compleet vergeten hier nog mijn verhaal te posten;)

Inmiddels heb ik mijn rijbewijs weer terug. (eerdere teruggave. Officier van justitie (mevrouw) begreep mijn verhaal maar wilde wel duidelijk maken dat dit de 2e maal was binnen 1 jaar tijd. + puntenrijbewijs (Toen ik gepakt werd was dit de laatste maand van de 5 jaar.) En hierop had ik dan ook een duidelijk verhaal.

Na mijn verhaal (wat ik hier later nog zal posten om andere te kunnen helpen) is er besloten om mijn rijbewijs direct terug te geven. Wel heb ik een boete a 960 euro mogen ontvangen waar ik toch wat minder blij mee was,
Maarjah: Wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten. :wink:

Hierbij wil ik jullie dan ook bedanken voor jullie advies en wijze woorden!

Na mijn volgende update kan dit topic worden gesloten;)

Mvg
Offline John24
Pro
wo 28 maart 2012, 4:08 Bericht 
Heb je nou ook een OBM gekregen dan? Of alleen de boete? In elke geval: wat is het verhaal geweest?
 [ 13 berichten ]