Pagina 2 van 2  [ 69 berichten ]
Offline Hidare
Nieuwkomer
do 22 dec 2011, 15:38 Bericht 

ik heb vandaag een brief van het CJIB gekregen met een geldboete van 420 euro.

Omschrijving strafbaar feit: overschrijding van de maximum snelheid binnen de bebouwde kom (gedragsregel); van 40 tot 45 km/h.

Moet ik dit niet krijgen na een hoorzitting? En ze hebben geen exacte snelheid blijkbaar, 40 tot 45 km/h.
Offline Gianluca
Master
do 22 dec 2011, 15:41 Bericht 

Waarom zou er een hoorzitting moeten zijn ? Verder weet men wel de exacte snelheid. Het is slechts een omschrijving van de feitcode, meer niet.

Wat staat boven de brief (grote letter) ?
Offline Hidare
Nieuwkomer
do 22 dec 2011, 15:46 Bericht 

Ja dat zei het CVOM tegen me, telefonisch. Maar ze hebben toch ook me rijbewijs 2 maanden onterecht ingehouden zonder actie te hebben ondernomen.

Er staat geen grote letter, alleen in het groot: STRAFBESCHIKKING

U heeft zich schuldig gemaakt aan het plegen van een strafbaar feit. Hiervoor wordt deze strafbeschikking uitgevaardigd.
Offline Gianluca
Master
do 22 dec 2011, 15:48 Bericht 

Dat zijn twee aparte zaken. Het onterecht inhouden van het rijbewijs en de boete. Voor het rijbewijs volgt een hoorzitting, als ik je goed begrijp. Dit heeft niets te maken met de boete..

Een strafbeschikking word opgelegd door de OVJ. Indien je het er niet mee eens bent en/of de zaak voor de rechter wilt brengen dien je binnen 2 weken verzet aan te tekenen.
Offline Hidare
Nieuwkomer
do 22 dec 2011, 15:49 Bericht 

Dus gewoon betalen en dan is het voorbij met de boetes?
Offline Uwe Alzaligheid
Master
do 22 dec 2011, 15:50 Bericht 
Over die 'omschrijving strafbaar feit' moet je je niet al te druk maken. Men heeft wel een exacte snelheid (in het proces-verbaal), maar deze valt in de genoemde categorie. Dit noemt men feitcodes.

Als je het niet met de Strafbeschiking eens bent moet je binnen veertien dagen verzet aantekenen. Ben je het er wel mee eens, dan kun je rustig betalen. Vanaf de betaaldatum (dus niet de pleegdatum) gaat dan de recidive-termijn van twee jaar lopen. Daarnaast houd je gedurende vijf jaar een 'kruisje achter de naam' bij hernieuwde snelheidsoverschrijdingen.

Sterkte ermee.
Offline Hidare
Nieuwkomer
do 22 dec 2011, 15:53 Bericht 

Bedankt.

De boete krijg ik zowiezo neem ik aan. Dus het is beter om het te betalen zodat dat ''kruisje'' verdwijnt.
Offline Gianluca
Master
do 22 dec 2011, 15:55 Bericht 

Als je betaalt verdwijnt het kruisje niet. Je zult dan juist een kruisje krijgen..Je bekent dan schuld.
Offline Hidare
Nieuwkomer
do 22 dec 2011, 15:56 Bericht 

Gianluca schreef:
Als je betaalt verdwijnt het kruisje niet. Je zult dan juist een kruisje krijgen..Je bekent dan schuld.

Ah oke, dan zal ik maar bezwaar maken.

Bedankt voor de informatie.
Offline Gianluca
Master
do 22 dec 2011, 15:57 Bericht 

Je kunt geen bezwaar maken..

Als je het niet met de Strafbeschiking eens bent moet je binnen veertien dagen verzet aantekenen.

De OVJ zal vervolgens de zaak voor de rechter brengen..
Offline Hidare
Nieuwkomer
do 22 dec 2011, 16:00 Bericht 

Het is lastiger dan ik dacht...ik ben het er niet mee eens dus zal ik verzet aantekenen.
Maar ik dacht van als ik het gewoon betaal er helemaal geen hoorzitting komt en alles is geregeld.
Kan het ook zo zijn dat de rechter de boete verhoogt of blijft het hierbij?

Wat zou jij zelf doen?
Offline Gianluca
Master
do 22 dec 2011, 16:01 Bericht 

Hidare schreef:
Maar ik dacht van als ik het gewoon betaal er helemaal geen hoorzitting komt

Dat klopt...Echter:

Vanaf de betaaldatum (dus niet de pleegdatum) gaat dan de recidive-termijn van twee jaar lopen. Daarnaast houd je gedurende vijf jaar een 'kruisje achter de naam' bij hernieuwde snelheidsoverschrijdingen
Offline Lmax
Respect
do 22 dec 2011, 16:08 Bericht 

Hidare schreef:
Kan het ook zo zijn dat de rechter de boete verhoogt of blijft het hierbij?

Dat kan, maar gebeurd zelden. Heb je wel een goed verhaal om jezelf te verantwoorden bij de rechter? Als je daar staat met "ik ben het er niet mee eens want ik vind boetes niet leuk" denk ik dat de rechter er misschien wel een schepje bovenop doet.
Offline Hidare
Nieuwkomer
do 22 dec 2011, 16:13 Bericht 

Lmax schreef:
Dat kan, maar gebeurd zelden. Heb je wel een goed verhaal om jezelf te verantwoorden bij de rechter? Als je daar staat met "ik ben het er niet mee eens want ik vind boetes niet leuk" denk ik dat de rechter er misschien wel een schepje bovenop doet.

Tja, ik kan wel met wat argumenten komen...maar weet niet of ze sterk genoeg zijn. Ik heb bijvoorbeeld een bewijs van dat mijn moeder die nacht heel erg ziek was (ze heeft namelijk een chronisch ziekte). En de politie heeft helemaal geen opname/snelheidsmeting gedaan, ze hebben mijn rijbewijs ingevorderd terwijl ik niet eens boven de 50 km/h ben gekomen...maar begreep later dat binnen de bebouwde kom al bij 30 km/h wordt ingenomen.

Maarja, een hoorzitting voor een snelheidsovertreding win je meestal niet heb ik begrepen.
Offline ikkeke
Master
do 22 dec 2011, 16:13 Bericht 
Hidare schreef:
Deze agenten zaten in een burgerpolitieauto en stonden stil bij het stoplicht waarna ik met ongeveer 75 km/u door rood licht langs hun reed, waarna deze achter mij aan kwamen rijden en een stop teken gaven.
Als ik dit stuk lees dan stonden ze stil bij stoplicht toen jij voorbij kwam rijden en ben je direct staande gehouden. Dan hebben ze nooit een geldige meting kunnen doen. Zelfs een agent kan met zijn haviksogen vanuit stilstand zittend in zijn auto geen exacte snelheid bepalen. Een vermoeden van je reed wel honderd MOET ergens op gebaseerd zijn.

Ze hebben je hierna toch niet een stukje gevolgd en met gelijke snelheid achter je gereden? Want dan kunnen ze adhv hun boordsnelheidsmeter wel een snelheid bepalen en dan met dubbele correctie dit vaststellen...
Offline Koelie
Die hard
do 22 dec 2011, 16:19 Bericht 
Oftewel via de WOB het PV (en overige documenten) opvragen, als je dat niet al gedaan hebt. (f)
Offline Hidare
Nieuwkomer
do 22 dec 2011, 16:22 Bericht 

ikkeke schreef:

Ja ze hadden me daarna ongeveer 200 meter achtervolgt, maar dat om mij in te halen. Ze hebben wel een dubbele correctie vastgesteld.
Offline Hidare
Nieuwkomer
do 22 dec 2011, 16:23 Bericht 

Nee heb helemaal niks opgevraagt.
Offline Hidare
Nieuwkomer
wo 11 jan 2012, 11:49 Bericht 

uiteindelijk heb ik 2 boetes in de bus gekregen, nl:

1. Snelheid
2. Door rood gereden

2 weken terug had ik een officier aan de lijn omdat alles zo verkeerd was gelopen, deze officier zei tegen mij dat ik recht op een schadevergoeding heb voor elke dag dat mijn rijbewijs niet in mijn bezit had. (2 maanden). Ik heb ook de gegevens van degene gekregen waar ik het naar op moet sturen. Nu is mijn vraag aan jullie of jullie toevallig een voorbeeldbrief hebben voor een schadevergoeding? (Het gaat om een schadevergoeding dat mijn rijbewijs te lang bij het OM heeft gelegen).

Alvast bedankt.
 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2