Pagina 1 van 1  [ 28 berichten ]
Offline Joris89
Nieuwkomer
ma 07 nov 2011, 16:20 Bericht 

Hallo allen,

Ik ben afgelopen weekend in de fout gegaan en heb te hard gereden. Hierbij is dan ook mijn rijbewijs ingevorderd. Ik ben gelazerd om half 4 in de nacht met een snelheidsovertreding van 53 km/u (gecorrigeerd) en hierbij is dan ook mijn rijbewijs ingevorderd.

Nu ben ik erg benieuwd waar ik qua boeten en rij ontzegging aan kan denken. Ik heb nog nooit eerder een boete gehad. Wel moet ik erbij zeggen dat ik nog een beginnend bestuurder ben(over 6 maanden niet meer). Zijn er stappen die verstandig zijn om te nemen bijvoorbeeld een brief sturen?

Hoor graag wat jullie ervan denken!
Offline Aanhanger
Master
ma 07 nov 2011, 16:25 Bericht 
2 maanden fietsen.
Was het binnen de bebouwde kom?
Offline Joris89
Nieuwkomer
ma 07 nov 2011, 16:30 Bericht 

ja jammer genoeg binnen de bebouwde kom(net voor het grensbord)
2 maanden kan ik mee leven
Offline Aanhanger
Master
ma 07 nov 2011, 16:32 Bericht 
Weet je wat een EMG is?
Offline Joris89
Nieuwkomer
ma 07 nov 2011, 16:35 Bericht 

Ik weet dat het een cursus inhoud. ga er eigenlijk niet vanuit dat ik deze krijg. aangezien het mijn eerste overtreding is.
Offline Robbert89
Respect
ma 07 nov 2011, 16:36 Bericht 
ingevordering? gelazerd? Enfin. Je mag inderdaad 2 maand fietsen. Het feit dat je beginnend bestuurder bent kan nog wel eens worden meegenomen en inderdaad resulteren in een EMG.
Offline Morbid Angel
Master
ma 07 nov 2011, 16:38 Bericht 
50+ bibeko is (bijna) standaard EMG.
Offline Aanhanger
Master
ma 07 nov 2011, 16:38 Bericht 
Robbert89 schreef:
Het feit dat je beginnend bestuurder bent kan nog wel eens worden meegenomen en inderdaad resulteren in een EMG.

Onzin, heeft er niets mee te maken.

Die EMG ga je krijgen ga daar maar van uit.
Offline Joris89
Nieuwkomer
ma 07 nov 2011, 16:39 Bericht 

dat zou erg klote zijn. zijn er manieren hier iets aan te doen. het is 2 dagen geleden gebeurt dus heb nog niks gehoord. de 10 dagen termijn is dus nog van toepassing. een brief misschien?
Offline Aanhanger
Master
ma 07 nov 2011, 16:41 Bericht 
Je kunt binnenkort aangetekende post van het CBR verwachten.
Je rijbewijs zal voorlopig ingevorderd blijven, ga er maar van uit 2 maanden.
Offline timleeuw
Die hard
ma 07 nov 2011, 16:47 Bericht 

Weinig kans maar je kunt het evt proberen.
Offline Robin2
Master
ma 07 nov 2011, 16:48 Bericht 

Joris89 schreef:
zijn er manieren hier iets aan te doen

Gewoon betalen en volgen die cursus, kans is praktisch 0 dat je dit wint. Procederen is duurder en tijdrovender dan die EMG, tegen de tijd dat je klaar bent heb je de EMG al afgerond. En dan verlies je ook nog eens je zaak, je hebt namelijk terecht (volgens de richtlijnen) de EMG opgelegd gekregen.
Offline Joris89
Nieuwkomer
ma 07 nov 2011, 16:58 Bericht 

Ja, de emg cursus word inderdaad tegenwoordig vrij snel opgelegd. Ik kan dus aan nemen dat het nu alleen een kwestie van hopen is dat het misschien nog wat mee valt! Eerste verkeersovertreding is dus wel meteen een zure :(
Offline dharion
Weet de weg
di 08 nov 2011, 0:52 Bericht 

EMG wordt willekeurig opgelegd. Ik heb 119 gereden waar ik 50 mocht, en dat is niet mijn eerste groffe snelheidsovertreding. Tot op heden nog niks van het CBR ontvangen en de termijn van 6 maand is over 10 dagen verstreken...
Offline 18vti
Master
di 08 nov 2011, 10:24 Bericht 
dharion schreef:
termijn van 6 maand is over 10 dagen verstreken...

Bedankt! Ik zal meteen even in de computer kijken waar de fout zit :thumb:
Offline Robin2
Master
di 08 nov 2011, 11:14 Bericht 

Inderdaad niet zo heel slim om dat te melden...
Offline Joris89
Nieuwkomer
di 15 nov 2011, 14:01 Bericht 

Beste,

Ik heb inmiddels een brief ontvangen met daarin de vermelding dat ik 2 maanden rijontzegging heb.
Het lijkt een beetje een standaard brief met daarin ook de melding: hierbij deel ik u mede dat ik uw door de politie op 5 november 2011 ingevorderde rijbewijs in afwachting van de terechtzitting niet zal teruggeven.
inhoudingstermijn 2 maanden

uiterlijk 4 januari eindigen indien niet voor die tijd op de strafzaak is beslist.

Wat kan ik hier nu voor conclusies uit trekken? Ik neem aan dat dit niet betekend dat ik direct voor moet komen maar dat ze eigenlijk nog een besluit over de zaak gaan nemen qua boete ofzoiets?

Ik hoor graag wat ervaringen van mensen wat er nu te gebeuren staat.

Met vriendelijke groet,

Joris
Offline Aanhanger
Master
di 15 nov 2011, 14:07 Bericht 
Je krijgt tzt een uitnodiging voor een babbel met de OvJ.
Daar mag jij je verhaal vertellen en de OvJ komt dan met een strafbeschikking bestaande uit een rijontzegging van 2 maanden (die je dan al achter de rug hebt), en een geldstraf.
Ben je het er niet mee eens dan kun je het alsnog voor de rechter laten komen.
Offline Joris89
Nieuwkomer
di 15 nov 2011, 14:42 Bericht 

Hmm, dan wachten we die uitnodiging maar even af.

Hoe zit het hier met het krijgen van een EMG? Word dit ook aan de hand van dit gesprek gedaan of staat dit er los van en is dat een politie kwestie?
Offline Robin2
Master
di 15 nov 2011, 14:51 Bericht 

Dat is een kwestie van de politie noch de OvJ.

In de praktijk maakt de verbalisant melding aan het CBR dat er iemand met 50+ bibeko gepakt is, vervolgens gaat het CBR met je aan de slag. Dat is allemaal bestuursrechtelijk, niet strafrechtelijk.
Offline Joris89
Nieuwkomer
di 15 nov 2011, 15:14 Bericht 

hmm oke. Dus het is aan de verbalisant of dit ook daadwerkelijk aan het CBR word doorgegeven dan? Interessant...
Offline Robin2
Master
di 15 nov 2011, 15:17 Bericht 

Ja, maar ga er maar vanuit dat dat gebeurd is. Standaardprocedure.
Offline Aanhanger
Master
di 15 nov 2011, 15:46 Bericht 
Meestal volgt de post van het CBR na pakweg twee weken, maar langer kan ook.
Heb je na een maand nog niets gehoord dan zou ik beginnen te hopen dat ze je vergeten zijn.
Offline Robin2
Master
di 15 nov 2011, 15:48 Bericht 

En doe na een jaar een dansje, dan is de termijn verstreken (als ik het goed heb).
Offline Joris89
Nieuwkomer
di 15 nov 2011, 18:27 Bericht 

Haha... Ik ga in ieder geval een paar goede dansschoenen aanschaffen want dansen zal ik doen als ze het vergeten!
Offline viffer
Master
di 15 nov 2011, 18:43 Bericht 

Robin_v_G schreef:
En doe na een jaar een dansje, dan is de termijn verstreken (als ik het goed heb).

Dan kun je al eerder gaan dansen. De politie heeft 6 maanden om melding te doen aan het CBR, het CBR moet binnen 4 weken beslissen of je de EMG daadwerkelijk krijgt opgelegd.
Offline viffer
Master
di 15 nov 2011, 18:44 Bericht 

Joris89 schreef:
Haha... Ik ga in ieder geval een paar goede dansschoenen aanschaffen want dansen zal ik doen als ze het vergeten!

Dat zal er wel af kunnen als je de EMG bespaard blijft (ruim 700 euro)
Offline Koelie
Die hard
do 08 dec 2011, 14:39 Bericht 
Er is nog een kans om door middel van een klaagschrift eerder het rijbewijs terug te krijgen.

De pas verzwaarde tweemaandstermijn bij 50+ wordt zover ik weet (nog) niet gevolgd door de rechter. Ik zou zeggen: zoek daar even wat over op op dit forum.
 [ 28 berichten ]