Postingstijd interval gedetecteerd van 83.6 dagen. Deze pagina bevat dus deels relatief oude berichten.

Pagina 1 van 1  [ 49 berichten ]
Offline blondje40
Nieuwkomer
di 15 nov 2011, 8:27 Bericht 

Ik ben op 03-11-11 staande gehouden door een politiebus, ze zeggen dat ik 170 km reed waar ik 100 mocht.De overtreding is 56 km te hard. Ik heb gelijk een verzoekschrift ingediend bij de ovj maar heb gisteren gebeld, omdat ik nog steeds geen brief heb ontvangen en toen werd mij verteld dat ik mijn rijbewijs twee maanden kwijt ben. Heeft het zin om met een advocaat te gaan kijken om een versnelde zitting te krijgen om mijn rijbewijs eerder terug te krijgen? Heb het rijbewijs echt nodig voor mijn werk en met ander vervoer is vanwege mijn werktijden niet mogelijk, daarbij is het een behoorlijke afstand
( 1000km in de week woon/werkverkeer), en ik moet in mijn eigen levensonderhoud voorzien, dus baan kwijt door dit gebeuren zou enorme gevolgen voor me hebben....
En krijg ik na deze twee maanden vanzelf mijn rijbewijs terug tot de zitting of moet ik daar nog iets voor doen...?
En heeft iemand ervaring met hoelang het duurt voordat er een zitting komt en is die twee maanden dan mijn straf of komt daar nog een boete bij?
Ik heb morgen een afspraak met een advocaat maar ik vraag me af of dit zin heeft, ik zit donderdag al op twee weken dus als de advocaat het naar voren krijgt is het misschien over 3 weken en schiet ik er dus uiteindelijk 3 weken mee op, ik denk dat de kosten voor een advocaat dan niet opwegen tegen de tijd dat ik het eventueel eerder terug krijg.
Offline timleeuw
Die hard
di 15 nov 2011, 8:33 Bericht 

Als je vraagt om teruggave heb je kans dat je een week voor de termijn afloopt op bezoek mag. Ik zou geen advocaat inschakelen maar dat is mijn visie. Wacht even op de experts die kunnen je waarschijnlijk beter helpen.
Offline Digital
Die hard
wo 16 nov 2011, 10:12 Bericht 
Waarom in godsnaam neem je de gok om zo hard te rijden, als je voor je inkomen afhankelijk bent van je rijbewijs?
:x :fp:
Offline blondje40
Nieuwkomer
wo 16 nov 2011, 11:32 Bericht 

Is dit een site voor verwijten of voor hulp....?
Volgens mij zit iedereen die op deze site zit in hetzelfde schuitje toch....
Anders bezoek je dit niet......! :duh:
Offline geelhoed
Master
wo 16 nov 2011, 11:34 Bericht 
blondje40 schreef:

Volgens mij zit iedereen die op deze site zit in hetzelfde schuitje toch....

:nono:
Offline viffer
Master
wo 16 nov 2011, 11:40 Bericht 

blondje40 schreef:

Dat was geen verwijt hoor, meer een verbazing (zoals ik het lees)

geelhoed schreef:
olgens mij zit iedereen die op deze site zit in hetzelfde schuitje toch....

Oh? Vertel, weet jij meer dan ik?

blondje40 schreef:
Anders bezoek je dit niet......! :duh:

:kniktja: En met mij velen die je ook nog wel willen helpen.

Je kunt bezwaar aantekenen tegen de beslissing van de OvJ in de hoop dat je je rijbewijs eerder terug krijgt ivm je werk. Als dat lukt reken dan wel op een fiks hogere boete.
Offline fb
Master
wo 16 nov 2011, 11:41 Bericht 
blondje40 schreef:
Heb je echt hulp nodig om er achter te komen dat je toch echt over een hotelletje, onbetaald verlof, OV (wanneer dat wel kan) of een chauffeur moet gaan nadenken?
Offline mwj
Master
wo 16 nov 2011, 11:58 Bericht 
fb schreef:
Heb je echt hulp nodig om er achter te komen dat je toch echt over een hotelletje, onbetaald verlof, OV (wanneer dat wel kan) of een chauffeur moet gaan nadenken?

*proest*

:lol:
Offline Digital
Die hard
wo 16 nov 2011, 12:41 Bericht 
Was inderdaad geen verwijt, meer verbazing. Ben gelukkig niet afhankelijk van mn rijbewijs, maar zet hem dan ook niet op het spel.
Ben sowieso niet de regering aan het spekken....

En in hetzelfde schuitje? Nee hoor, kom hier alleen voor de interessante verhalen! :lol:
Offline blondje40
Nieuwkomer
wo 16 nov 2011, 13:41 Bericht 

heb je echt hulp nodig om er achter te komen dat je toch echt over een hotelletje, onbetaald verlof, OV (wanneer dat wel kan) of een chauffeur moet gaan nadenken?

Nee daar heb ik geen hulp voor nodig nee, dat had ik allemaal allang geregeld hoor.....
Het ging mij erom of er nog mensen waren die tips hadden voor de ovj,
maar ik heb het waarschijnlijk toch goed aangepakt, want ik heb net mijn rijbewijs aangetekend terug gehad.......binnen twee weken!!

Dus bedankt voor jullie ontzettende goede adviezen..... :duh: maar ik heb ze niet meer nodig!!! En als je echt op deze site gaat zitten Die hard voor interessante verhalen dan wordt het misschien tijd dat je iets gaat doen met je leven..... Lachen om de misstappen van een ander..... ben blij dat ik nuttige te doen heb!!
Offline Digital
Die hard
wo 16 nov 2011, 13:49 Bericht 
blondje40 schreef:
Lachen om de misstappen van een ander.....

Niet altijd lachen. Maar in dit soort gevallen wel ja.

blondje40 schreef:
ben blij dat ik nuttige te doen heb!!

Ja, zoals wellicht nadenken hoe je dit voortaan kunt voorkomen? :roflol:

Even serieus, ik kijk op deze site omdat ik de verhalen veelal interessant vind. En ja, ik verbaas me elke keer weer over hoe gemakkelijk mensen omspringen met hun rijbewijs, vooral als ze ervan afhankelijk zijn. Geldt niet alleen voor jou. Persoonlijk vind ik het zonde om mn rijbewijs in gevaar te brengen.
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 17 nov 2011, 11:13 Bericht 

Je zal waarschijnlijk ook geen 50000 km per jaar minstens op de weg zitten.... En je weet ook niets van de omstandigheden waardoor dit is gebeurt, dus lekker makkelijk oordelen.... Maar goed ik ben klaar met deze waardeloze discussie en ik heb niet zoveel met dit soort leedvermaak. Als ik iets wil lezen pak ik liever een goed boek.... En ik heb hier niets aan gehad, dacht echt dat dit een site was met tips van en voor andere gebruikers maar daar heb ik me behoorlijk in vergist!!
Offline The Driver
Master
do 17 nov 2011, 11:20 Bericht 

Als de OvJ inmiddels al de beslissing heeft genomen om je rijbewijs 2 maanden in te houden, dan is de kans dat je voor die 2 maanden terug krijgt vrijwel nihil, investeer dus niet in een advocaat. Dan kan je voor die 2 maanden beter investeren in een student-chauffeur als je met je werk gewoon door wilt gaan, dan ben je goedkoper uit dan met een advocaat.
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 17 nov 2011, 11:44 Bericht 

Fijn dat er mensen zijn die wel normaal willen reageren......
De beslissing was genomen voor twee maanden maar ik heb voordat ik de beslissing had gehoord al een verzoekschrift ingediend en heb mijn rijbewijs binnen twee weken aangetekend terug gehad. Wat wel gek is dat ik de 1e brief waar dus in zou staan dat ik twee maanden rijontzegging had nog steeds niet heb ontvangen. Ik wist dit doordat ik zelf had gebeld met het parket, die vertelde mij dus dat de OVJ had besloten tot twee maanden rijontzegging en toen ik vroeg of hij mijn verzoekschrift had meegenomen in zijn beslissing werd er met ja beantwoord, twee dagen daarna stond de postbode aan de deur met mijn rijbewijs. En dat de OVJ deze beslissing had genomen na aanleiding van mijn verzoekschrift.
Offline Dave
FS Webmaster
do 17 nov 2011, 11:51 Bericht 
Digital schreef:
Even serieus, ik kijk op deze site omdat ik de verhalen veelal interessant vind. En ja, ik verbaas me elke keer weer over hoe gemakkelijk mensen omspringen met hun rijbewijs, vooral als ze ervan afhankelijk zijn. Geldt niet alleen voor jou. Persoonlijk vind ik het zonde om mn rijbewijs in gevaar te brengen.

Dat kan je op heel veel zaken terug reflecteren. Roken terwijl men afhankelijk is van de gezondheid, niet iets verzekeren, slecht verzekeren. Beleggingshypotheken afsluiten. Noem maar op.

Jou reacties hebben dus niet echt veel zin. Stop daarmee, zit niemand op te wachten.
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 17 nov 2011, 12:02 Bericht 

Dank je Dave!!!!
Offline viffer
Master
do 17 nov 2011, 12:24 Bericht 

blondje40 schreef:
Het ging mij erom of er nog mensen waren die tips hadden voor de ovj,
maar ik heb het waarschijnlijk toch goed aangepakt, want ik heb net mijn rijbewijs aangetekend terug gehad.......binnen twee weken!!

On Topic:
Welke stappen heb je genomen om je rijbewijs terug te krijgen?
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 17 nov 2011, 13:06 Bericht 

GertJan schreef:
Welke stappen heb je genomen om je rijbewijs terug te krijgen?
IK heb gelijk een verzoekschrift ingediend bij de OVJ, toen bleek dat mijn papieren bij een ander parket lagen dan was aangegeven in de brief van de politie, ben gaan uitzoeken waar het dan wel zou liggen en heb ik een nieuw verzoekschrift gemaakt en dit gefaxt naar de juiste afdeling..het advies van de advocaat was ook om geen standaard te gebruiken voor dit verzoekschrift maar gewoon in je eigen bewoording, en geen verweer tegen je overtreding maar gewoon waarom ik mijn rijbewijs zo hard nodig heb. En nog een tip, laat je niet weerhouden door het parket om het niet te sturen er werd namelijk tegen mij gezegt dat dit geen zin zou hebben, maar dacht niet geschoten is altijd mis, dus volg je eiegen gevoel en laat je niet te makkelijk afschepen, en schrijf de namen op van de personen die je gesproken hebt, dit kan altijd nog van pas komen...
Offline viffer
Master
do 17 nov 2011, 13:16 Bericht 

Maar heb je dan je rijbewijs wellicht terug gekregen omdat de 10 dagen termijn is verstreken?
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 17 nov 2011, 13:33 Bericht 

GertJan schreef:
Maar heb je dan je rijbewijs wellicht terug gekregen omdat de 10 dagen termijn is verstreken?
Nou volgens het parket niet die vertelde mij dat de beslissing van OVJ op tijd was genomen en dat dit twee maanden ontzegging was, en ij de brief bij mijn rijbewijs staat ook datdit besluit genomen is naar aanleidning van mijn verzoekschrift. maar ik blijf het toch vreemd vinden dat ik die andere brief niet heb ontvangen. En ik lees ook overal dat als je rijbewijs eerder wordt terug gegeven dat je dit dan altijd zelf moet ophalen op het parket waar de beslissing is genomen en dat dit niet verstuurd wordt omdat het een officieel document is, maar ik had het dus aangetekend per post.
Offline timleeuw
Die hard
do 17 nov 2011, 13:41 Bericht 

Mijn rijbewijs is een hele tijd geleden ook gewoon verstuurd. Bij een bekende is ie ook verzonden naar z'n adres. Ligt er maar net aan hoe de bui is daar volgens mij.
Offline Sandeman
FS medewerker
do 17 nov 2011, 14:56 Bericht 
Even wat opgeschoond. Dit is juridisch, offtopic neuzelen doe je maar ergens anders.
Offline Uwe Alzaligheid
Master
do 17 nov 2011, 16:32 Bericht 
Misschien kan ik enige helderheid werpen op het verzenden van jouw rijbewijs. Ik weet dit niet uit eigen ervaring, want ik ben mijn rijbewijs (nog) nooit kwijt geweest en ik ben sowieso heiliger dan heilig. O:) Ik weet dit uit informatie van deze site.

In het verleden werden snelheidsovertredingen afgehandeld door het plaatselijk parket (= de OvJ die bevoegd is op de plaats waar de overtreding begaan is). In die tijd moest je het rijbewijs in de regel in persoon bij de balie van het parket komen afhalen. Je mocht pas rijden als je het rijbewijs weer in handen had. Als ik het goed begrepen heb werd een rijbewijs ook in die tijd wel eens per post verzonden, bijvoorbeeld als jouw rijbewijs in Roermond was ingevorderd en jouw woonadres in Den Helder lag. Maar in de regel moest je het rijbewijs in persoon ten parkette komen afhalen.

Sinds enige tijd (medio dit jaar?) worden snelheidsovertredingen afgehandeld door de Centrale Verwerking van het Openbaar Ministerie (CVOM) in Utrecht. Dit heeft een paar gevolgen, waaronder het gevolg dat de teruggave van een rijbewijs niet meer aan de balie van het plaatselijk parket plaatsvindt, maar altijd per aangetekende post. En dat betekent o.a. dat de teruggave i.v.m. de postale verwerking vrijwel altijd (minstens) een dag langer duurt. :boos:

En voor de toekomst. Houd ons op de hoogte van eventuele verdere ontwikkelingen. Er zitten hier genoeg mensen met belangstelling voor verkeersrecht plus enige 'ervaringsdeskundigen' die jou verder kunnen en willen helpen.

Een eerste inhoudelijke suggestie voor de toekomst: Als jouw rijbewijs intussen weer is teruggegeven dan is het minder waarschijnlijk (maar niet: onmogelijk) dat je alsnog bij Strafbeschikking of ter terechtzitting een onvoorwaardelijke rij-ontzegging aan jouw broek krijgt. Je zult jouw rijbewijs (misschien voorwaardelijk) dus vermoedelijk kunnen behouden. Meestal wordt dat dan wel 'gecompenseerd' door een hogere geldboete. Houd daar alvast rekening mee.

Sterkte ermee.
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 17 nov 2011, 17:12 Bericht 

Sandeman schreef:
Even wat opgeschoond. Dit is juridisch, offtopic neuzelen doe je maar ergens anders.

Op de eerste plaats bedankt Sandeman!! vroeg me al af of er geen beheerder was die iets aan dit soort flauwe berichten kon doen, maar dus toch! Ik was echt vast besloten om niet meer op dit forum te komen als t toch niet serieus genomen wordt, maar blij nu toch nog maar even contact houden om misschien andere mensen ook te kunnen helpen.
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 17 nov 2011, 17:29 Bericht 

Misschien kan ik enige helderheid werpen op het verzenden van jouw rijbewijs.

Tot mijn verbazing krijg ik dus nu net met de post de brief van de OVJ dat hij mijn rijbewijs niet gaat teruggeven en het voor twee maanden is gevorderd.. deze brieven hebben elkaar dus gekruist.. Maar dan heb ik nog een paar vragen de datum op de brief dat mijn rijbewijs gevorder blijft is op de 12e dag na inhouding, betekent dit dan alsnog dat de OVJ zijn besluit te laat genomen zou hebben... is niet echt meer van toepassing omdat de brief dat ik het alsnog terug krijg op datum de dag erna staat, maar ik vraag het me gewoon ff af. En dan nog heeft iemand een idee hoelang het zou duren voordat dit nu gaat voorkomen, ik heb gelezen dat het binnen twee jaar na overtreding moet, maar is dat ook de normale gang van zaken...? en mijn derde vraag is, als ik een schikking krijg van het OM met een boete is dit dan handig om te accepteren ( omdat wat ik gelezen heb dat ik dan gelijk schuld beken aan het geen dat mij ten laste wordt gelegd) of kan ik het toch beter voor het gerecht laten komen? ik betwist namelijk nog steeds de snelheid waarmee ik ben aangehouden en het was een politiebus en toen ik zei dat ik niet zo hard had gereden werd mij alleen verteld: wij zitten met zijn 2en in de bus en hebben het gezien dus het is zo!( ik weet dat wat de politie zegt zwaarder telt vanwege de eed die is afgelegd) En krijg je bij dit altijd een bericht dat je bij het OM moet komen of kan het ook zijn dat je een schikkingsvoorstel thuis krijgt? Ik hoop dat iemand hier nog antwoord op kan geven.
Offline Uwe Alzaligheid
Master
do 17 nov 2011, 18:17 Bericht 
Je stelt nu heel veel vragen. Een eerste poging:

-1. Voor de eerste vraag hebben wij meer informatie nodig. Er is weliswaar een tien-dagen-termijn. Maar ook de Termijnenwet is van toepassing, die stelt kortweg dat als de tiende dag geen werkdag is, de beslistgermijn dan automatisch verlengd wordt tot en met de eerste werkdag. Dus onder omstandigheden kan de beslissing nog steeds tijdig genomen zijn. Om dat te beoordelen moeten wij precies weten op welke dag het rijbewijs is ingevorderd (1) en op welke dag de beslissing tot ingevorderd-houden is genomen (2). Zonder deze informatie valt hier niets over te zeggen. :roll:

-2. 156@100 is strafrecht. De termijn waarbij vervolging moet zijn aangevangen bedraagt drie jaar. De feitelijke datum kan erg varieren. Als men kiest voor het opleggen van een Strafbeschikking dan kun je soms al op termijn van weken iets horen. Als men kiest voor een dagvaarding ter terechtzitting dan kan dat al gauw een half jaar duren, maar wees niet verbaasd als het anderhalf jaar duurt. Afhankelijk van de capaciteiten van Uw plaatselijke kantonrechtbank, snapt U. :schudnee:

-3. Als het OM ervoor kiest om jou een Strafbeschikking op te leggen, meld je dan opnieuw voor verder advies. In z'n algemeenheid wordt op deze site ontraden om hier in mee te gaan. Bij een hoorzitting omtrent een Strafbeschikking gaat het alleen om een straftoemeting, je kunt daar niet de correctheid van de meting ter discussie stellen, dat kan wel bij de kantonrechter. (Maar dan zul je wel een zeer goed onderbouwd verhaal moeten houden). De waarschijnlijkheid van een 'eenvoudig' Transactievoorstel lijkt mij, gezien de nieuwe richtlijnen voor strafvordering, minder waarschijnlijk.

Maar wacht nou eerst maar eens af waar Justitie mee komt en meld je dan opnieuw. Bij voorkeur in dit topic, dan hebben wij gelijk alle relevante gegevens bij elkaar. :kniktja:

blondje40 schreef:
... om misschien andere mensen ook te kunnen helpen.

En dat horen wij natuurlijk graag. :thumb: Er zijn meer mensen op deze manier bij de site betrokken geraakt. Let er wel op dat je dingen tamelijk zeker moet weten voor je erover schrijft. Er is ook nog wel wat misinformatie op de site, die vervolgens weer gecorrigeerd moet worden.
Offline Aanhanger
Master
do 17 nov 2011, 18:28 Bericht 
In de praktijk komen transactievoorstellen nog wel voor maar ik heb de indruk dat de meerderheid van dit soort overtredingen inmiddels per strafbeschikking afgehandeld wordt. (het transactievoorstel staat op het punt om geheel te verdwijnen)
In jouw geval betekent dit dat je waarschijnlijk rond de twee maanden na overtreding bij de OvJ uitgenodigd wordt. Daar kun je ook jouw visie op het verhaal geven. Het gaat dan meer om jouw omstandigheden dan om het ter discussie stellen van de overtreding zelf; voor dat laatste moet je bij de rechter zijn.
De officier zal je een strafbeschikking opleggen bestaande uit een geldbedrag en eventueel een ontzegging erbij. Het kan zijn dat het bedrag hoger wordt bij geen of een kortere ontzegging.
Ook is de datum waarop de ontzegging ingaat soms onderhandelbaar, zodat deze bv in kan gaan als je op vakantie gaat.
Binnen twee weken wordt deze strafbeschikking definitief; alleen als je binnen twee weken erna verzet aantekent kun je het bij de rechter voor laten komen, of indien je niet naar de OM zitting zou gaan.
Er verstrijkt dan een lange tijd vooordat je een dagvaarding ontvangt, waarschijnlijk duurt dat een jaar of langer.
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 17 nov 2011, 18:51 Bericht 

Voor de eerste vraag hebben wij meer informatie nodig.

Ik ben op 3-11-11 staande gehouden en is mijn rijbewijs gevorderd en de datum op de brief van vandaag dat mijn rijbewijs gevorderd blijft staat op14-11-11
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 17 nov 2011, 18:55 Bericht 

De termijn waarbij vervolging moet zijn aangevangen bedraagt drie jaar

Dagvaarding moet plaatsvinden binnen 2 jaar ná pleegdatum, dit staat op deze site bij juridisch... maar ik wacht idd gewoon even af en zodra er nieuws is zal ik het melden.. toch bedankt aan de mensen die er serieus op ingaan.
Offline Aanhanger
Master
do 17 nov 2011, 19:00 Bericht 
De beslissing tot het twee maanden ingevorderd houden is standaard bij 56+.
Een klaagschrift kan daarna (maar waarom eigenlijk niet ook ervoor) ingediend worden om omstandigheden aan te geven waarom toch je rijbewijs eerder dan die twee maanden teruggegeven zou moeten worden.
Vaak wordt zo'n klaagschrift niet gehonoreerd, maar een enkele keer wel.
Ik denk dat de brieven/beslissingen elkaar gewoon op een vreemde manier gekruist zijn.
Offline Uwe Alzaligheid
Master
do 17 nov 2011, 22:08 Bericht 
blondje40 schreef:
Dagvaarding moet plaatsvinden binnen 2 jaar ná pleegdatum, dit staat op deze site bij juridisch...

Sterker nog: ik kom de verjaringstermijn van twee jaar ook nog tegen op de FAQ van het Openbaar Ministerie: link

Toch meen ik, in al mijn eigenwijsheid, het beter te weten. Verjaring wordt geregeld in artikel 70 van het Wetboek van Strafrecht. In artikel 70 lid 1 staat:
Citaat:
Het recht tot strafvordering vervalt door verjaring: 1°. in drie jaren voor alle overtredingen; ...

Ik kan het nergens echt duidelijk vinden (ik ben dan ook geen jurist), maar ik meen mij te herinneren dat deze termijnen per 1 juli 2011 gewijzigd zijn. Voor de wijzigingsdatum was de termijn waarbinnen vervolging van een overtreding diende aan te vangen twee jaar, voor overtredingen na de wijzigingsdatum is de termijn waarbinnen vervolging van een overtreding dient aan te vangen drie jaar.

Tenzij een jurist mij corrigeert handhaaf ik nog even mijn mening.

Excuses hiervoor. O:)
Offline Uwe Alzaligheid
Master
do 17 nov 2011, 22:23 Bericht 
En dan nog even een reactie op de vraag over de datum invordering en de datum van de beslissing.

Jij schrijft dat jouw rijbewijs is ingevorderd op 3 november. Dat betekent dat Justitie tot en met 13 november mag beslissen over jouw rijbewijs. Omdat 13 november echter op een zondag valt wordt deze termijn verlengd tot en met de eerstvolgende werkdag. Dat is in dit geval maandag 14 november. De Officier van Justitie heeft dus op 14 november tijdig besloten jouw rijbewijs ingevorderd te houden. :o

Dat betekent overigens ook dat de Officier van Justitie op basis van jouw klaagschrift besloten heeft tot teruggave van het rijbewijs en niet op basis van overschrijding van de beslistermijn. Dat is in dit geval gunstig voor jou. Ik meen nog steeds dat de kans dat je alsnog een onvoorwaardelijke rij-ontzegging (bij Strafbeschikking of bij de rechter) aan jouw broek krijgt minder waarschijnlijk (maar niet: onmogelijk) is. Als jouw rijbewijs was teruggegeven wegens termijnoverschrijding is de kans dat de OvJ het rijbewijs alsnog een tijdje in zijn (m/v) la wil hebben liggen groter.

Een OvJ maakt geen al te sterke indruk als hij eerst beslist het rijbewijs terug te geven en vervolgens alsnog een onvoorwaardelijke rij-ontzegging gaat opleggen (bij Strafbeschikking) of gaat eisen (bij de rechter). :roll:

Maar goed: dat is mijn leken-inschatting.

Nog altijd: sterkte ermee.
Offline Aanhanger
Master
vr 18 nov 2011, 0:38 Bericht 
Ik ga mee met UA.
Formeel gezien kan de OvJ alsnog een OBM eisen, maar de kans is klein.
Hou wel rekening met een hogere geldstraf ter "compensatie".

Die verjaringstermijn is ik dacht in 2009 ofzo al van twee naar drie jaar gegaan, maar op internet kom je die oude termijn nog hier en daar tegen en is onjuist.
Offline geelhoed
Master
vr 18 nov 2011, 6:26 Bericht 
blondje40 schreef:

Ik ben op 3-11-11 staande gehouden en is mijn rijbewijs gevorderd en de datum op de brief van vandaag dat mijn rijbewijs gevorderd blijft staat op14-11-11

Dag van invordering telt niet mee, en de 10e dag was zondag de 13e , de 14 is dus correct.
Offline blondje40
Nieuwkomer
ma 02 jan 2012, 11:21 Bericht 

Ik zou me weer melden als ik nieuws had, ik heb een oproep gekregen om op 8 februari naar de OM zitting te komen, is dit nu wel of niet handig om naartoe te gaan..... Of kan ik beter naar de rechter toe, lees zoveel berichten over als je naar de OM zitting gaat dat je dan je straf krijgt tehoren en dat je dan ook gelijk schuld bekent, dat ik niet goed weet waar ik nu verstandig aan doe......? Graag jullie advies
Offline shootme
Master
ma 02 jan 2012, 11:23 Bericht 
blondje40 schreef:
ik heb een oproep gekregen om op 8 februari naar de OM zitting te komen, is dit nu wel of niet handig om naartoe te gaan

:nono:

Ze zullen dmv intimitatie en pressiemiddelen je een bekentenis afdwingen en dan ben je het bokje.

Rechter is de way to go.
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 12 jan 2012, 8:21 Bericht 

shootme schreef:
Ze zullen dmv intimitatie en pressiemiddelen je een bekentenis afdwingen en dan ben je het bokje.

Rechter is de way to go.

Ik denk idd dat ik jullie advies opvolg om het voor de rechter te laten komen, moet ik nou nog aan de slag met WOB, ik zou namelijk niet weten wat ik moet opvragen, er is namelijk geen bewijs...... Dus volgens mij kan ik alleen bewijs van ambtseed en ijkrapport politiebusje opvragen? Of zijn er nog andere stukken die ik erbij kan vragen....
En ik neem aan dat ik dit naar de politie moet sturen en niet naar OVJ....? Ik heb nog geen voorstel gehad dat is pas oproep voor 08-02-12 bij OM! en heeft er iemand een idee als ik niet naar OM ga hoe lang het dan nog duurt voordat het bij de rechter komt?
Offline viffer
Master
do 12 jan 2012, 8:32 Bericht 

Niet vergeten om het PV op te vragen. Daar moet in staan hoe er gemeten is.
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 12 jan 2012, 9:08 Bericht 

GertJan schreef:
Niet vergeten om het PV op te vragen. Daar moet in staan hoe er gemeten is.

Het was met een politiebus op de snelweg en het is op ambtseed verklaart, er is verder niets... heb een correctie gekrege volgend de lijst van afwijkingen van de bus en 3% wettelijke correctie.... Het was dus 170 en nu 157 km waar 100 toegestaan was.
Offline viffer
Master
do 12 jan 2012, 9:10 Bericht 

Dan nog moet er een Proces Verbaal opgemaakt worden. Daar staat in beschreven hoe één en ander geconstateerd is. Wat heb je precies opgevraagd en hoe?
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 12 jan 2012, 9:26 Bericht 

GertJan schreef:
Dan nog moet er een Proces Verbaal opgemaakt worden. Daar staat in beschreven hoe één en ander geconstateerd is. Wat heb je precies opgevraagd en hoe?

Ik heb tot nu nog niets opgevraagd, ik heb eerst afgewacht wat er ging gebeuren, nu uitnodiging van OM wat iedereen me afraad, al zou ik het zelf liever afgehandeld hebben. Dus nu het naar de rechter gaat, vraag ik me af of het zin heeft om WOB op te vragen en wat dan precies omdat er niets gemeten is. Dus ijkrapport politiebus en PV en Ambtseed verklaring..... Het staat me tegen dat de mogelijkheid er is dat de zaak pas over een jaar dan bij de rechter komt, en dat dan pas mijn straf ingaat ben ik zo 1.5 jaar verder... dat is voor mij ook nog steeds de afweging om wel dan niet naar OM zitting te gaan. Al ben ik het nog steeds niet eens met de snelheid die mij gemeld is heb het ook ter plaatse ontkent en heb eingelijk geen zin om iets te gaan betalen wat ik niet heb gedaan, al heb ik wel te hard gereden dat is absoluut ook geen ontkenning. Heb ondertussen ook van twee agenten gehoord dat er in Nederland geen politiebusjes zijn die 170 rijden, dat aakt het voor mij ook weer duidelijk dat ik idd niet zo hard heb gereden maar ik kan niets bewijzen: De verklaring wij hebben het gezien en het is zo..... wat kan ik daar verder mee
Offline Gianluca
Master
do 12 jan 2012, 9:32 Bericht 

blondje40 schreef:
Heb ondertussen ook van twee agenten gehoord dat er in Nederland geen politiebusjes zijn die 170 rijden,

Die busjes zijn er wel....Waren het wel echt twee agenten ?? O:)
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 12 jan 2012, 10:03 Bericht 

Gianluca schreef:
Waren het wel echt twee agenten

Ja dat weet ik zeker
Offline Gianluca
Master
do 12 jan 2012, 10:04 Bericht 

En die weten niet dat er meer dan genoeg politiebusjes zijn die harder kunnen rijden dan 170 km/h ?? :fp:
Offline blondje40
Nieuwkomer
do 12 jan 2012, 10:28 Bericht 

Gianluca schreef:
En die weten niet dat er meer dan genoeg politiebusjes zijn die harder kunnen rijden dan 170 km/h ??

Volgens hun niet, en ik ben een leek, maar goed dat is ook niet het allerbelangrijkste in dit verhaal.
Offline Gianluca
Master
do 12 jan 2012, 10:29 Bericht 

Het is inderdaad niet het belangrijkste. Het viel wel op, vandaar..... :wink:
Offline Muro01
Nieuwkomer
di 17 jan 2012, 14:50 Bericht 

Een gemiddeld busje haalt wel meer dan 170kmpu geloof me maar.
Offline Uwe Alzaligheid
Master
di 17 jan 2012, 15:11 Bericht 
blondje40 schreef:
..., ik zou namelijk niet weten wat ik moet opvragen, er is namelijk geen bewijs ...

De verklaring van de opsporingsambtenaren is het bewijs. Meer bewijs is er niet en meer bewijs is ook niet nodig. Met de verklaring van de opsporingsambtenaren kun jij (overdrachtelijk) aan de hoogste boom worden opgeknoopt.

Om je tegen dit bewijs te kunnen verdedigen is het noodzakelijk om het proces-verbaal op te vragen. Dat doe je door midel van een WOB-verzoek. Hoe dat precies moet vind je elders op deze site.

Aangezien het op voorhand aannemelijk is dat de opsporingsambtenaren gebruik hebben gemaakt van de boordsnelheidsmeter van het dienstvoertuig zou ik meteen ook de bijbehorende ijktabel van het dienstvoertuig opvragen.

Wat je mogelijk verder nog zinvol kunt opvragen lees je hier: klikkerdeklik.

Sterkte ermee.
Offline blondje40
Nieuwkomer
di 10 apr 2012, 6:39 Bericht 

Hallo daar ben ik weer, ik heb op 27-02 het volgende Wob verzoek ingediend:
Naar aanleiding van de staande houding op 03-11-2011 verzoek ik u, om op bovenstaand adres, de volgende dossierstukken toe te zenden op een wijze als bedoeld in artikel 6, artikel 7.1a en artikel 7.2 van de Wet Openbaarheid van Bestuur.

- Een kopie van het volledige brondocument;
- Een kopie van het op ambtseed gemaakte proces verbaal, zoals voorgeschreven in het Wetboek
van Strafvordering Artikel 152 en 153, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding
is waargenomen;
- Het ijkrapport van de apparatuur waarmee de vermeende overtreding is geconstateerd;
- Het kenteken en datum van APK keuring van het voertuig waarmee de meting is verricht;
- De akte van beëdiging van de dienstdoende verbalisant;
- De akte van aanstelling van de dienstdoende verbalisant;

De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van vier weken.

Ik heb tot op heden niets ontvangen, ik heb mijn Wob verzoek ingediend bij de politie district waar mijn rijbewijs is gevorderd, ik heb nu de volgende brief gemaakt:

Betreft: Ingebrekestelling WOB-verzoek van 27 februari 2012

Geachte heer/mevrouw,

Op 27 februari jl heb ik bij de Politie Rotterdam – Rijnmond, District 10 Zuid een WOB verzoek ingediend m.b.t. het verkrijgen van:

- Een kopie van het volledige brondocument;
- Een kopie van het op ambtseed gemaakte proces verbaal, zoals voorgeschreven in het Wetboek
van Strafvordering Artikel 152 en 153, waaruit ondubbelzinnig blijkt hoe de vermeende overtreding
is waargenomen;
- Het ijkrapport van de apparatuur waarmee de vermeende overtreding is geconstateerd;
- Het kenteken en datum van APK keuring van het voertuig waarmee de meting is verricht;
- De akte van beëdiging van de dienstdoende verbalisant;
- De akte van aanstelling van de dienstdoende verbalisant;

Aangezien de wettelijke termijn van vier weken wachttijd vanaf 27 februari 2012 ruim is verstreken, en u geen beslissing naar mij hebt verzonden inzake het WOB verzoek van 27 februari 2012, ontvangt u bij deze de ingebrekestelling wegens het niet tijdig beslissen op mijn WOB verzoek.

Ik wil u er bij deze op wijzen dat u vanaf dagtekening van dit bericht nog twee weken de tijd hebt voor het nemen van een beslissing op mijn WOB verzoek van 27-02-2012

Er vanuit gaande u voldoende te hebben geïnformeerd, en in afwachting van uw antwoord verblijf ik.

Is dit nu correct op deze manier of doe ik iets niet goed en als ik over twee weken geen reactie heb, wat moet ik dan pecies doen..... Ik heb nog steeds geen oproep ontvangen om voor de rechter te verschijnen. Graag zou ik nog wat reacties ontvangen van deskundigen. Ik heb de brief gefaxt en per post verstuurd.......
 [ 49 berichten ]