Pagina 1 van 1  [ 2 berichten ]
Offline Bestuurder1986
Eendagsvlieg
vr 23 dec 2011, 0:10 Bericht 

Hallo allemaal,

Mijn rijbewijs is enige tijd geleden ingevorderd geweest wegens te snel rijden. Inmiddels heeft de rechter de onverwijlde teruggave van mijn rijbewijs gevorderd op 20-12-2011. Echter begrijpen ze volgens mij bij het CVOM niet helemaal wat er met onverwijld bedoeld wordt, namelijk onmiddellijk oftewel zonder enige vertraging. Nadat ik 3 dagen wel 6 a 7 keer per dag met zowel het CVOM als met de rechtbank aan de telefoon heb gezeten, hebben ze hem vandaag naar mij verzonden. Door slecht contact met de eigen OvJ welke bij de uitspraak aanwezig was, ontving het CVOM de bevestiging van de uitspraak niet direct. Nu moet ik maar hopen dat mijn rijbewijs voor de kerst hier aankomt.
Ik begrijp dat het leed voor mij niet zo ernstig is, het betreft enkele dagen en geen weken zoals ik bij anderen wel eens gelezen heb. Maar dat doet niets af aan het feit dat wanneer een rechter de onverwijlde teruggaaf vordert, daar niet mee bedoeld wordt dat er eerst nog dagen bijna gesmeekt moet worden om de teruggave. Ookal gaf het CVOM telefonisch toe dat de fout voor de vertraging bij hen lag, ze waren alsnog niet bereid om het rijbewijs te laten afhalen of het met spoed terug te verzenden. Zelfs niet toen ik aangaf dat ik de kosten voor de spoedzending voor mijn rekening zou nemen.

Nu heb ik contact opgenomen met mijn advocaat en deze meldde mij dat deze gang van zaken inderdaad onwettig is en dat ik een procedure kon inzetten, maar dat dit voor mij veel werk zou zijn en heel weinig oplevert. Tegen de tijd dat de procedure afgerond zou zijn heb ik mijn rijbewijs al ruimschoots terug.
Maar als niemand iets doet, blijft het CVOM per persoon minimaal 2 dagen ongeoorloofd extra rijontzegging opleggen.
Nu kan ik een klachtenprocedure starten, welke dan mogelijk ongegrond verklaard zal worden. Dan zou ik mijn klacht kunnen voortzetten bij de Ombudsman.
Ook kan ik alsnog een rechtelijke procedure starten om een schadevergoeding te eisen.

1. Nu vraag ik mij af heeft iemand hier ervaring mee?
2. De OvJ meldde mij dat wanneer ik zou gaan rijden voordat ik het rijbewijs ontvangen heb, dit even strafbaar is als wanneer ik met een ingevorderd rijbewijs zou gaan rijden. Is dit zo?
3. Is het misschien mogelijk om gezamenlijk een klacht tegen deze handelswijze te starten, aangezien het mogelijk een fout in het beleid is?
Offline NooitTeSnel
Master
vr 23 dec 2011, 1:02 Bericht 
2. De OvJ meldde mij dat wanneer ik zou gaan rijden voordat ik het rijbewijs ontvangen heb, dit even strafbaar is als wanneer ik met een ingevorderd rijbewijs zou gaan rijden. Is dit zo?

Ja, WvW 1994 Artikel 9 lid 7:
Citaat:
Het is degene van wie ingevolge artikel 164 de overgifte van een op zijn naam gesteld rijbewijs, een hem door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland afgegeven rijbewijs of een internationaal rijbewijs is gevorderd, dan wel van wie zodanig bewijs is ingevorderd en aan wie dat bewijs niet is teruggegeven, verboden op de weg een motorrijtuig van de categorie of categorieën waarvoor dat bewijs was afgegeven, te besturen of als bestuurder te doen besturen.

Dus technisch gezien mag je nooit meer rijden als de officier van justitie je rijbewijs kwijt raakt, want dan wordt het ingevorderde rijbewijs (in de tekst: "dat bewijs") nooit teruggegeven.
 [ 2 berichten ]