Pagina 3 van 4  [ 162 berichten ]
Offline dexter79
Master
zo 28 dec 2008, 21:39 Bericht 
Hangt er vanaf wat voor borden er geplaatst zijn.

Als de foto's van jou hierboven volledig zijn (er staan niet meer verkeersborden dan alleen deze borden), dan mag je gewoon achter die bus aan. Maar meestal staat er een bord bij zoals C6 (gesloten voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen), en dan mag je er vanwege dat bord niet door. Dan heeft het niets met het verkeerslicht te maken.

Offline ArjenR
Master
zo 28 dec 2008, 22:53 Bericht 
egeltjes schreef:
ArjenR schreef:
Leuke bussluis. De weg is namelijk ook gesloten voor bussen. 8)

Scherp, heel scherp. :thumb:

Aanvullend daarop: Hoe had ik kunnen weten dat ((c) egeltjes) :wink: daar een bussluis was, als er helemaal geen bussen mogen komen?

Offline Westlander
Pro
zo 28 dec 2008, 22:59 Bericht 
egeltjes schreef:
Leuke bussluis. De weg is namelijk ook gesloten voor bussen.

Scherp, heel scherp.

Sterker nog, gebeld met Connexxion, er rijden daar GEEN bussen???!!

Offline Smookey
FS medewerker
ma 29 dec 2008, 14:03 Bericht 
De tekst op het bord moet dus worden;

Pasop, personenauto werend obstakel

Offline Westlander
Pro
ma 29 dec 2008, 19:26 Bericht 
Nog een vraag, is een bord "let op bussluis" een geldig waarschuwingsbord als er niet eens bussen rijden?

Offline Piet_Piraat
Master
di 30 dec 2008, 12:38 Bericht 
Westlander schreef:
Nog een vraag, is een bord "let op bussluis" een geldig waarschuwingsbord als er niet eens bussen rijden?

Dat lijkt me wel. Jij hebt het te doen met de bebording die er staat, of je de eventueel ter plekke geldende dienstregeling uit je hoofd kent is niet relevant.

Offline dexter79
Master
di 30 dec 2008, 13:22 Bericht 
Nou ja, in zoverre dat het bord 'bussluis' niets betekent. Wijs het bord immers maar eens aan in bijlage 1 van het RVV.

TS had - zo blijkt inmiddels uit de voortgang van dit topic - uit de overige bebording (die wél terug te vinden is in het RVV) de conclusie moeten trekken dat daar een obstakel lag.

Ik blijf het dubieus vinden, aangezien de gemeente daar een installatie heeft neergelegd die uitsluitend en bewust als doel heeft schade aan te richten. Maar dat is mijn rechtsgevoel, en daaraan kun je dan weer geen rechten ontlenen.

Offline hatchetharry
Eendagsvlieg
wo 14 jan 2009, 18:57 Bericht 

Hoi allemaal,

Vanmidag reed ik dus ook op mijn dooie gemak deze zelfde groeneweg in en kwam ook deze bewuste ''drempel'' tegen. Na wat getuur of ik er makkelijk over kon, en afvragend wat deze vreemd uitziende drempel hier op deze mij al langer bekende weg deed de oversteek gewaagt. De afloop lijkt me bekend, een harde klap, carterpan en voor- achterwielophanging kapot. Geschatte schade ?3000,-. na 1 google hit kwam ik terecht op dit forum(erg leuk forum trouwens). Dus dacht ik zal even bijspringen dat het zeker een erg onduidelijke situatie is en dat ik nu redelijk pissed(natuurlijk deels op mezelf) thuis ben aan gekomen.

Heb op een website ook nog volgend stukje gevonden.

In het verleden is er veel juridisch getouwtrek geweest over bussluizen. Er zijn verschillende rechtszaken geweest waarin automobilisten wier auto beschadigd was door een bussluis, in het gelijk werden gesteld. De rechter oordeelde in die zaken dat de wegbeheerder een onrechtmatige daad pleegde door bewust een obstakel aan te brengen op het wegdek dat letsel en schade kan veroorzaken. Bij latere vergelijkbare rechtszaken werd de aansprakelijkheid van de wegbeheerder echter lager ingeschat. Hoewel de jurisprudentie dus niet geheel eenduidig is op dit punt, is in ieder geval duidelijk dat de wegbeheerder voldoende waarschuwingen moet aanbrengen voor een bussluis.

Is van wikipedia dus niet echt oficieel. Maar goed ben dus erg benieuwd wat er bij mijn leasemaatschappij uitkomt en of ik er ook nog voor een bepaald bedrag in zit, want die gaven aan dat dit door eigen schuld misschien deels bij mijn werkgever word neergelegd

Offline Kanariespeed
FS-Tour de France kenner'14
wo 14 jan 2009, 19:04 Bericht 
hatchetharry schreef:
Na wat getuur of ik er makkelijk over kon, en afvragend wat deze vreemd uitziende drempel hier op deze mij al langer bekende weg deed de oversteek gewaagt.

:o

Offline Vernederland
Master
wo 14 jan 2009, 20:07 Bericht 

Toch doen bussluizen heel soms ook goed werk!
Vandaag werden in Tilburg 3 overvallers gepakt door de aanwezigheid van een bussluis in de weg.
Hierdoor moesten de overvallers met hoge snelheid uitwijken en botsten tegen een lantaarnpaal. :kniktja:

:respect: :respect: :respect:

Offline bernardo A.
Master
do 15 jan 2009, 12:15 Bericht 

Je zou misschien via de lokale pers andere slachtoffers kunnen vinden? Verder mis ik de borden: "situatie gewijzigd". Wanneer de weg voor doorgaand verkeer wordt onderbroken met een bussluis lijkt me zo een waarschuwing wel redelijk. Per slot van rekening was je niet het enige slachtoffer daar.

Bovendien wordt met een bord "zone 60" de indruk gewekt dat het om een lange doorgaande weg gaat.

Offline Westlander
Pro
do 15 jan 2009, 18:00 Bericht 
Hier ben ik weer, ik wil jullie even laten wijzen op het artikel wat in onze regionale krant staat:

Afbeelding

zoals je leest zijn nu de borden al wel aangepast.

Offline MofkaP
FS Juridisch
do 15 jan 2009, 18:07 Bericht 

En dan nog zeggen dat het niet duidelijk staat aangeven?

Zelfs een blindegeleidehond gaat bij het zien van die borden en waarschuwingen blaffen.

Offline Westlander
Pro
do 15 jan 2009, 18:09 Bericht 
MofkaP schreef:
En dan nog zeggen dat het niet duidelijk staat aangeven?

Zelfs een blindegeleidehond gaat bij het zien van die borden en waarschuwingen blaffen.

Lezen: de borden zijn nu gewijzigd, dat wat je op de foto ziet is dus al de nieuwe situatie.

Offline dexter79
Master
do 15 jan 2009, 19:12 Bericht 
Dit artikel zou ik dus sowieso als bijlage meesturen met je schadeclaim; mocht er ooit een rechter over buigen dan heb je in elk geval een verhaal dat het voorheen niet duidelijk was en dat die extra borden er niet voor niets zijn bijgeplaatst.

Offline Westlander
Pro
do 15 jan 2009, 20:28 Bericht 
inderdaad, wat ook handig is denk ik om takelbedrijf vreugdenhil te bellen, hoeveel schades ze al hebben gehad van die bussluis

Offline ties33
Pro
do 15 jan 2009, 20:55 Bericht 
niet wachten dus..... gewoon een claim in te dienen.

Offline Maarten-WL
Respect
do 15 jan 2009, 21:42 Bericht 
Het verkeersnetwerk in het Westland is sowieso klote, de sluipweggetjes worden blijkbaar door "bussluizen voor bussen die er niet rijden" ook al afgesloten..
's-middags van Naaldwijk-centrum richting A20 is dramatisch, je ontkomt niet aan knooppunt Westerlee. Gelukkig valt het qua flitsen wel mee hier.

@mede-Westlander; Succes!

Offline Westlander
Pro
vr 16 jan 2009, 9:56 Bericht 
Momenteel ben ik regionale kranten aan het benaderen om advertenties te plaatsen, wie nog meer over deze bussluis is gereden. Ik probeer hierin ook naar flitsservice.nl te verwijzen. Kortom, mensen die uiteindelijk op deze site komen, die het zelfde hebben meegemaakt. Stuur even een bericht.

Offline Westlander
Pro
vr 16 jan 2009, 10:42 Bericht 
Zie ook hier: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2009/ ... _groeneweg

Offline Westlander
Pro
za 17 jan 2009, 9:46 Bericht 
Vraagje, zou ik met behulp van de wob niet wat stukken over deze bussluis kunnen opvragen?

Bijvoorbeeld, wie dit idee heeft verzonnen, en waarom daar een bussluis is geplaatst.

Offline dexter79
Master
za 17 jan 2009, 13:28 Bericht 
Tuurlijk kan dat. Het besluit is genomen door de wegbeheerder (waarschijnlijk de gemeente), en dat is een bestuursorgaan als bedoeld in de WOB. Dus je vraagt bij de gemeente gewoon op in welke raadsvergadering het besluit genomen is, in welke editie van het lokale suffertje het besluit is aangekondigd zodat er bezwaar tegen gemaakt kon worden, hoeveel bezwaarschriften erover zijn binnengekomen, en indien van toepassing: waarom deze bezwaren zijn verworpen.

Offline michbosch
Eendagsvlieg
ma 19 jan 2009, 11:20 Bericht 

Hallo mensen.

Ook ik wil even reageren op dit onderwerp.
Ik zie diverse klachten over deze bussluis en daarbij ook diverse foto's
Jullie vergeten alleen steeds de foto's van de borden op de wegen links en rechts van de bussluis.
Hier staan namelijk ook nog borden, dat de weg doodlopend is.
Ik ben diverse malen al ter plaatse geweest hier, de bebording is goed, de verlichting is goed en steeds zijn het mensen die deze route altijd reden en ineens was er die bussluis.
Het enige wat nog beter zou kunnen, is de plaats voor fietsers en brommers.. dit vind ik persoonlijk wel erg krap.

Groeten

Offline Westlander
Pro
ma 19 jan 2009, 11:50 Bericht 
Mede dankzij Dexter zijn antwoord heb ik de brief hieronder in elkaar gebouwd, kan deze zo op de bus?

Citaat:

Gemeente Westland
Postbus 150
2670AD Naaldwijk

?s-Gravenzande, 18 januari 2009

Betreft: Verzoek om toezending onder de Wet Openbaarheid van Bestuur
betrekking hebbende op bussluis te Groeneweg.

Geachte heer/mevrouw,
Door middel van deze brief vraag ik stukken op betreffende de bussluis te Groeneweg. De gronden van verzoek zullen door mij worden geformuleerd na ontvangst van alle door mij op grond van de Wob en de Wahv c.q. andere wettelijke regelingen op te vragen documenten.
Ik verzoek u mij ingevolge de Wet openbaarheid van bestuur artikel 6 en artikel 7 lid 1a en lid 2, toe te sturen: alle op deze bussluis betrekking hebbende documenten. Met tenminste hierin begrepen kopieën van:
- De raadsvergadering waarin het besluit is genomen van het plaatsen van een bussluis te Groeneweg.
- In welke editie van De Westlander en/of Het hele Westland het besluit is aangekondigd, zodat er bezwaar tegen gemaakt kon worden.
- Hoeveel bezwaarschriften er over de bussluis te Groeneweg zijn binnen gekomen bij de Gemeente Westland.
- Indien van toepassing, waarom deze bezwaren zijn verworpen.
De toezending dient te geschieden overeenkomstig de in deze wet gestelde termijn van twee weken. Volgens art. 4 WOB bent u als bestuursorgaan verplicht dit verzoek, indien u de gevraagde gegevens niet in uw bezit heeft, door te sturen naar de organisatie die deze wel in haar bezit heeft. U blijft echter te allen tijde verantwoordelijk voor een stipte uitvoering door het andere orgaan. De schade is voortgekomen uit ?gemeentelijke gebreken?. Daarom bent u als Gemeente verantwoordelijk voor de verdere afhandeling op deze zaak betrekking hebbende documenten.

Hoogachtend,

@ MichBosch, de beboording is inmiddels veranderd, voorheen was de situatie veel waziger!

Offline ArjenR
Master
ma 19 jan 2009, 12:54 Bericht 
Je kunt ook naast het verzoek even naar de gemeente gaan en daar naar de betreffende zaken vragen, dat scheelt weer een aantal weken wachten.

En het kan wel zo zijn dat het goed staat aangegeven, maar als er elke dag iemand vast komt te staan, is er toch iets mis.

Offline Westlander
Pro
ma 19 jan 2009, 14:29 Bericht 
Bedankt voor je reactie Arjen,

inderdaad wel een goed idee om gewoon even langs te gaan. Ik heb nu van twee lokale kranten te horen gekregen dat ze mijn oproep gaan plaatsen!

Vanochtend stond er op het AD:
http://www.ad.nl/denhaag/westland/29257 ... sluis.html

Dit zijn dus de mensen die vast zitten, niet zoals ik, die schade hebben en nog kunnen door rijden.

Offline Frank1986
Master
ma 19 jan 2009, 15:18 Bericht 
Westlander schreef:
alle op deze bussluis betrekking hebbende documenten.

Wees je er van bewust dat dit wel eens een pallet kan zijn. Ik zou er een zinnetje bij zetten van dat als de kosten boven de €5 komen dat ze dan eerst even contact opnemen.
Westlander schreef:
kopieën van:
- De raadsvergadering waarin het besluit is genomen van het plaatsen van een bussluis te Groeneweg.

Kopie van wat? De raadsvergadering? Je wilt dat ze een toneelstukje opvoeren bij je thuis en het naspelen. Of zoek je de notulen.

De WOB is echt heel gevaarlijk hierin. Je moet echt kraakhelder omschrijven wat je nodig hebt.

ArjenR schreef:
Je kunt ook naast het verzoek even naar de gemeente gaan en daar naar de betreffende zaken vragen

Goede suggestie. Maak een afspraak en er is vast wel een bode die je wil helpen in het archief. Scheelt een hoop tijd en geld!

Offline Loekieloekie
Die hard
ma 19 jan 2009, 16:10 Bericht 
En nummer 17:

http://www.ad.nl/denhaag/westland/29257 ... sluis.html

Blijkbaar zijn er meer mensen die denken dat het wel kan.

Offline Westlander
Pro
ma 19 jan 2009, 16:14 Bericht 
@ loekieloekie, die link had ik al geplaatst, maar dit zijn dus alleen nog maar de mensen die echt vastzitten. Dit zijn niet de mensen die er overheen geknalt zijn, en nog konden doorrijden.

Bedankt voor de tips Frank1986, ik pas het aan :thumb:

Offline Loekieloekie
Die hard
ma 19 jan 2009, 16:25 Bericht 
ohja ik zie het. Dan heb ik niets gezegd. Las het in het ad en moest aan dit topic denken. Had natuurlijk even moeten kijken of er niemand anders was die het al gezien had :).

Offline michbosch
Eendagsvlieg
ma 19 jan 2009, 16:50 Bericht 

Toch vraag ik me af, hoe kan je dit obstakel over het hoofd zien ?
Het is daar super goed verlicht, en toch die borden....
De borden op de doorgaande wegen, waarop staat dat het doodloopt stonden er ook al in de eerste periode..

Ik ben puur geinteresseerd, geen commentaar aan het geven

Offline Westlander
Pro
ma 19 jan 2009, 17:36 Bericht 
Tja michbosch, ik zou precies hetzelfde denken als jou, totdat het jezelf overkomt. Het is sochtends vroeg, je komt er al jaren, weet niets van een bussluis en dan staat het ook nog slecht aangegeven.

Offline onewheeldrive
Master
ma 19 jan 2009, 20:06 Bericht 
Video op de RTV West site....

WESTLAND - De nieuwe bussluis op de Groeneweg in 's-Gravenzande zorgt voor grote problemen. Sinds de opening van de sluis vijf weken geleden, hebben al achttien mensen hun auto erop kapot gereden.
Sinds begin december is de Groeneweg afgesloten voor personenauto's. De bussluis laat alleen nog fietsers en brede vrachtwagens door. Maar alleen al afgelopen weken was het twee keer raak. De schade loopt voor auto's in de duizenden euro's.

De gemeente Westland laat weten dat de bussluis een kwestie van gewenning is. Ook zijn er volgens een woordvoerder meer dan voldoende waarschuwingsborden geplaatst.

Klik op de videolink voor het verslag van Omroep West

http://delft.rtvwest.nl/nieuwsitem/25937

Offline Westlander
Pro
ma 19 jan 2009, 21:20 Bericht 
Bedankt voor de link onewheeldrive, zoals je hoort is het erg donker en zijn er pas de laatste 2 weken borden bijgeplaatst!

Offline ArjenR
Master
di 20 jan 2009, 1:02 Bericht 
Ik heb inderdaad de ervaring dat de mensen die in zo'n stadswinkel, "Kenniscentrum Bestuursdienst" (Hoe verzin je het?) of hoe ze het ook noemen behulpzaam zijn. Ook kun je daar ter plekke selecteren wat je nodig hebt, zodat je niet een eindeloos pak papier thuis hebt staan.

De borden zijn inderdaad duidelijk. Maar ik vind de bussluis zelf wel slecht zichtbaar. Misschien heeft dat de maken met de situatie, het lijkt een doorgaande weg waar je zo'n sluis niet zou verwachten (borden die een sluiproute alternatieve route verbieden wel).

De borden kunnen dan wel duidelijk zijn, maar op het moment dat het zo vaak mis gaat moet er wel iets mis zijn. De gemeente kan wel nonchalant reageren dat de borden in orde zijn, maar ik vind dat ze toch wel een op mijn minst morele plicht hebben om toekomstige schade te voorkomen. Ook lijkt het mij dat de gemeente op een gegeven moment niet meer juridisch vol kan houden dat de waarschijnlijkheid dat het mis zal gaan klein is als de praktijk het tegendeel bewijst.

Offline onewheeldrive
Master
di 20 jan 2009, 8:08 Bericht 
Je kunt het er altijd nog op gooien dat je analfabetist bent...

Offline Westlander
Pro
di 20 jan 2009, 9:19 Bericht 
Dus ik ga naar het gemeente huis en daar kan ik gewoon de dingen hieronder vragen, of moet daar speciaal een afspraak voor worden gemaakt?

- welke raadsvergadering het besluit genomen is
- welke editie van het de Westlander, het hele westland het besluit is aangekondigd zodat er bezwaar tegen gemaakt kon worden
- hoeveel bezwaarschriften erover zijn binnengekomen
- indien van toepassing: waarom deze bezwaren zijn verworpen.

Offline MofkaP
FS Juridisch
di 20 jan 2009, 9:35 Bericht 

Je steekt veel energie in een verloren gevecht, een gelopen koers.

Ook al is er geen raadsbesluit, geen verkeersbesluit of enig ambtelijk stuk, dan nog staan die borden er.

Het is niet aan de weggebruiker om te beoordelen of een verkeersbord of -teken terecht of met inachtneming van de juiste procedure is geplaatst (standaard rechtspraak).

De verkeersborden blijven geldig. De weggebruiker heeft zich er slechts aan te houden. Zelfs als ze er neergezet zijn door het buurtcomité ter bevordering en behoud van bussluizen in Nederland.

Als je de gemeente met succes wilt aanspreken voor de schade, dan is het enige dat je moet doen, aantonen dat de bebording niet voldeed aan de eisen van zichtbaarheid en waarneembaarheid.
En dat is m.i. kansloos.

Offline ties33
Pro
di 20 jan 2009, 9:37 Bericht 
----
Een woordvoerder van de gemeente reageert nuchter. "Er hangen al meer waarschuwingsborden dan volgens de regelgeving noodzakelijk. Voor automobilisten zal het een kwestie van gewenning moeten worden."
----

Aanpakken die woordvoerder... :boos:

Als 18 mensen hun auto kapot rijden, is er gewoon is mis met de situatie.
Hoe veel moeten er nog volgen?

Offline Westlander
Pro
di 20 jan 2009, 9:46 Bericht 
We zullen zien mofkap, ik hoop dat er over een paar maanden een krantenkop staat in de trend van:

21-jarige zorgt voor verdwijnen bussluis :[

en dan iets in het artikel over, alle betrokkenen krijgen schade vergoeding.

De beboording is daar gewoon niet in orde, inmiddels hebben ze er borden bijgeplaatst, maar als er nog steeds zoveel overheen rijden, dan moet er toch een belletje gaan rinkelen. Op pagina 1 van dit topic schreef iemand dat er ergens 8 borden bijgeplaatst zijn, en dat het nu wel goed gaat.
Het kan toch niet zo zijn, dan er zo maar een bussluis geplaatst mag worden terwijl er geen sprake is van sluipverkeer of iets dergelijks. Een bussluis waar bussen niet eens over heen mogen rijden. Daar wil ik mij gewoon graag voor inzetten.

Offline MofkaP
FS Juridisch
di 20 jan 2009, 9:51 Bericht 

Westlander schreef:
Het kan toch niet zo zijn, dan er zo maar een bussluis geplaatst mag worden terwijl er geen sprake is van sluipverkeer of iets dergelijks. Een bussluis waar bussen niet eens over heen mogen rijden.

Waarom niet?
Mogen op een autoweg alleen maar auto's rijden?

Offline Westlander
Pro
di 20 jan 2009, 10:00 Bericht 
Omdat dat toch krom is, dan zou je dus zomaar overal een bussluis kunnen plaatsen.

Offline ties33
Pro
di 20 jan 2009, 21:11 Bericht 
Westlander schreef:
Het kan toch niet zo zijn, dan er zo maar een bussluis geplaatst mag worden terwijl er geen sprake is van sluipverkeer of iets dergelijks. Een bussluis waar bussen niet eens over heen mogen rijden. Daar wil ik mij gewoon graag voor inzetten.

Ik denk wel dat je zonder veel moeite op veel plekken een bussluis mag plaatsen. Alleen als iedereen dan schade maakt omdat er blijkbaar een onoverzichtelijke situatie is ontstaan - dan is de gemeente toch verkeerd bezig. Ik denk dat de gemeente dan moet zorgen dat de situatie veranderd. Dit hebben ze dan ook gedaan door meer borden te plaatsen.
Waarmee ze eigenlijk toegeven dat de situatie niet goed genoeg was. :wink:

Offline Westlander
Pro
do 22 jan 2009, 8:17 Bericht 
Goed, ik wil dus vanmiddag naar het gemeentehuis gaan.

Dit zijn de dingen die ik daar dus ga opvragen, weet iemand of ik deze dan ook gelijk mee krijg? Moet ik er nog bij vertellen dat ik dit op vraag aan de hand van WOB?

- welke editie van het de Westlander, het hele westland het besluit is aangekondigd zodat er bezwaar tegen gemaakt kon worden
- hoeveel bezwaarschriften erover zijn binnengekomen
- indien van toepassing: waarom deze bezwaren zijn verworpen.

Online zadkine
Master
do 22 jan 2009, 10:09 Bericht 
Wat mij nog steeds verbaast is dat de gemeente die bussluis in DECEMBER plaatst, oftewel als het zo lang mogelijk donker is en je derhalve door 1 tegenligger met verkeerd afgestelde lampen de borden kan missen. Zoiets moet je eind MEI plaatsen.
Dan pas kan je zeggen dat iemand de borden had moeten zien. (Mits laagstaande zon niet op zeker moment het zicht op de borden 's avonds laat kan ontnemen.)

Ook dit zou je als wanprestatie de gemeente kunnen aanwrijven.

Offline Westlander
Pro
do 22 jan 2009, 10:16 Bericht 
Zadkine, je hebt gelijk! Zeker een goede tip om mee te nemen.

Offline SimonH
Laat zich horen
do 22 jan 2009, 10:26 Bericht 

Uit jurisprudentie blijkt dat een bussluis een gevaar op de weg is. De wegbeheerder moet er vervolgens alles aan doen om te voorkomen dat het gevaar zich verwezenljikt.

Kijk eens op http://www.rechtspraak.nl. Zoek in de jurisprudentie op zaken met "bussluis", "roadblocker" "poller" e.d. Lees in welke gevallen de wegbeheerder aansprakelijk is en bekijk zo je eigen kansen.

Hou er rekening mee dat dit voor de rechtbank uitgevochten kan worden en je dus een advocaat in zult moeten schakelen. Wellicht is het raadzaam direct een advocaat in te schakelen als je de procedure voort wilt zetten.

Toets de situatie in ieder geval hieraan:

Citaat:
Volgens vaste jurisprudentie vloeit hieruit voort dat wanneer de gemeente ter fysieke ondersteuning van verkeersmaatregelen een weg zodanig inricht dat deze zonder beveiligingsmaatregelen gevaar oplevert voor personen of zaken, zij door deugdelijke beveiligingsmaatregelen (zoals waarschuwingen) ervoor zorg behoort te dragen dat de veiligheid van personen en zaken voldoende gewaarborgd blijft. De gemeente dient hierbij mede in aanmerking te nemen dat niet alle verkeersdeelnemers steeds de nodige voorzichtigheid en oplettendheid zullen betrachten.

Als je van mening bent dat de gemeente onvoldoende beveiligingsmaatregelen heeft genomen, dan kun je ze aansprakelijk stellen. De rechtbank neemt dit al snel aan, zo blijkt uit dit voorbeeld

(zaaknummer 194297/HA ZA 05-924).
- Gemeente plaatst, om sluipverkeer tegen te gaan, roadblockers, voorzien van een VRI. De roadblocker werkt volgens een doseersysteem.
- De bestuurder verklaarde dat bij het groene licht zijn motor afsloeg. Vervolgens werd het licht rood en besloot hij door te rijden, aangezien de roadblocker nog verzonken was. De gevolgen laten zich raden
- De roadblocker werd op afstand beveiligd met twee keer een bord "J27". Nu is dat volgens mij een waarschuwing voor overstekend groot wild, maar volgens de rechtbank gaf het bord een waarschuwing voor bewegende obstakels aan "met een afbeelding van een auto hangend met zijn voorwielen op het obstakel". Verder was de tekst "bij groen één voertuig" geplaatst.
- Op 5 meter van de roadblocker is nog een hele serie borden neergezet met waarschuwingen voor de roadblocker en "bij groen één voertuig".
- Bij de roadblocker stonden verkeerslichten, een stopstreep op de weg en wederom de tekst "bij groen één voertuig". Op de roadblocker stond een rond bord met een rode rand en de tekst STOP afgebeeld.
- De bestuurder verwijt de wegbeheerder dat er niet werd gewaarschuwd dat het ding na verloop van tijd weer vanzelf omhoog zou komen. Verder wordt de gemeente verweten dat er minder ingrijpende maatregelen mogelijk zijn.
- De gemeente geeft aan dat zij aan de zorgplicht hebben voldaan. Verder vordert de gemeente grove eigen schuld van de bestuurder. De fouten van de bestuurder zijn dusdanig zwaar dat een eventuele schadevergoedingsplicht in het niet valt.
- Dan oordeelt de rechter. De rechter geeft de bestuurder gelijk. De gemeente heeft onvoldoende veiligheidsmaatregelen getroffen. De tekst "bij groen één voertuig" is niet duidelijk genoeg voor gevallen als deze bestuurder. De gemeente is aansprakelijk voor de schade.
- De rechtbank buigt zich over de 'eigen schuld' van de bestuurder. De bestuurder was ter plekke zeer goed bekend. Uit het computerlog bleek dat de bestuurder achteruit is gereden, weer over de stopstreep heen. Na vijf seconden te hebben gewacht besluit hij het rode licht te negeren en alsnog door te rijden.
- De gemeente acht de bestuurder voor 70% aansprakelijk voor de schade en de gemeente voor 30%.

Ik denk dat je een goede kans maakt. Eén waarschuwing voor de bussluis vlak voor de bussluis is te weinig.

Offline dexter79
Master
do 22 jan 2009, 10:28 Bericht 
Westlander schreef:
Dit zijn de dingen die ik daar dus ga opvragen, weet iemand of ik deze dan ook gelijk mee krijg? Moet ik er nog bij vertellen dat ik dit op vraag aan de hand van WOB?
Of je het gelijk meekrijgt, hangt er vanaf of ze even tijd voor je hebben. Ze zijn niet verplicht het gelijk mee te geven, maar het gebeurt soms wel.
Je kunt altijd verwijzen naar de WOB bij het vragen. Doe je het niet direct, dan doe je het wel nadat ze in eerste instantie weigeren dit mee te geven. Laat je in elk geval niet wegsturen met de lezing dat je hier geen recht op zou hebben, want dat heb je wel.

Offline Westlander
Pro
do 22 jan 2009, 10:32 Bericht 
Thanx iedereen voor de reacties, ik hou jullie op de hoogte.

Offline ties33
Pro
do 22 jan 2009, 14:11 Bericht 
succes en tot snel (met je resultaten)... :thumb:

[ 162 berichten ]