Pagina 1 van 1  [ 13 berichten ]
Offline The Driver
Master
do 13 apr 2006, 8:38 Bericht 

Vraag :

Mag de politie het verkeer handhaven en dus ook bekeuringen uitschrijven op eigen terrein d.w.z. particulier eigendom, als het wel of niet openbaar toegankelijk is ?

Offline pASCII
Master
do 13 apr 2006, 8:52 Bericht 
Daar is nogal wat discussie over. Volgens mij mag het wel indien het strafzaken betreft, zoals dronken rondrijden op eigen terrein of zonder rijbewijs het motorvoertuig besturen.

In wat voor situatie zat jij te denken?

Offline beukp
Pro
do 13 apr 2006, 9:11 Bericht 
Volgens mij mag je gewoon op je eigen erf een auto besturen hoor, ook zonder rijbewijs.

Offline The Driver
Master
do 13 apr 2006, 9:12 Bericht 

Volgens mij is het heel verschillend.

Het lijkt mij dat dronken rijden op een openbaar toegankelijk terrein gewoon strafbaar is, (is immers een misdrijf), maar waarom zou je, als je dat zou willen, niet mogen op een afgesloten eigen terrein ?

Verder heeft volgens mij de politie op welk particulier terrein dan ook, geen bevoegdheden voor wat betreft de verkeershandhaving.
De terreineigenaar wil natuurlijk wel dat het eventuele verkeer zich aan bepaalde regels houd en wat is dan eenvoudiger om te stellen, dat de normale verkeersregels hierop van toepassing zijn. Kan die ook gelijk de voor iedereen herkenbare verkeersborden plaatsen en kan hij (de eigenaar) niet aansprakelijk worden gesteld, omdat hij geen regels opgesteld heeft.
Als het een afgesloten terrein is, is het duidelijk natuurlijk, dan mag de politie zich zelfs zonder toestemming niet op dat terrein begeven.
Maar hoe zit het nou op niet afgesloten grote bedrijventerreinen of bijvoorbeeld een ziekenhuisgrondgebied of grote recreatieparken.

Neem bijvoorbeeld een groot Center Parcs terrein, ruime toegangsweg (eigen terrein) er staat bij de ingang een gebodsbord 15 km.
Je rijdt daar 30 een toevallig aanwezige agent pakt zijn lasergun uit zijn achterzak en lasert je op 30 km.
Wat dan ?

Offline MofkaP
FS Juridisch
do 13 apr 2006, 9:17 Bericht 

Of een terrein particulier eigendom is dat is niet relevant voor beantwoording van de vraag.

Het criterium is of de weg openstaat voor het openbare verkeer.

B.v. Schiphol is particulier terrein, toch mag de politie daar schrijven.

Op het afgesloten terrein van b.v. een camping of een bedrijventerrein, waar de toegang geregeld is met een slagboom alleen toegankelijk voor mensen die een toegangskaart hebben of die door de portier worden toegelaten, daar mag de politie niet handhaven.

Bovenstaande geldt alleen voor de verkeerswetten. Voor strafrechtelijke opsporing en aanhouding gelden andere regels.

Laatst bijgewerkt door MofkaP op do 13 apr 2006, 9:17, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Outback
Master
do 13 apr 2006, 9:17 Bericht 

30 op een vakantiepark :nono: En al die overstekende kindertjes zijn zeker verkeersremmende maatregelen.

Offline The Driver
Master
do 13 apr 2006, 9:20 Bericht 

@ Outback

Het is maar een voorbeeld hoor.

Als ik op een Center Parcs een vakantievierende politie-agent met lasergun tegen zou komen, zou ik direct de psychiatische dienst bellen !

Offline Outback
Master
do 13 apr 2006, 9:22 Bericht 

Dat vermoeden had ik al, maar wel een beroerd voorbeeld hoor.

Ik heb trouwens zelf redelijk wat km op die parken gemaakt en soms maak je dingen mee ...

Offline Chris69
Master
do 13 apr 2006, 9:23 Bericht 
http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewto ... ht=veiling

In deze topic is ook e.e.a. beschreven over bekeuren op bedrijfsterrein.

Offline Roadie
Pro
do 13 apr 2006, 12:30 Bericht 
The Driver schreef:
Vraag :

Mag de politie het verkeer handhaven en dus ook bekeuringen uitschrijven op eigen terrein d.w.z. particulier eigendom, als het wel of niet openbaar toegankelijk is ?

Toevallig Ordina / Ballast Nedam terrein in Nieuwegein ???

Ik weet dat ze daar afgelopen week bekeurd hebben.

Indien zo:
Je kan daar ook onderuit doordat er een parkeer verbodsbord staat aan het begin van de weg. Echter geen herhaling na het kruispunt, dus vanaf daar zou je dan ook weer mogen parkeren.

Offline Chemistry
Master
do 13 apr 2006, 12:40 Bericht 
Heb vorig jaar een parkeerbon gekregen omdat ik bij de Megastores in Den Haag niet had betaald. Ik stond echter geparkeerd voor het gebouw van Eneco waar een bord bij staat dat het eigen terrein is én er staan van die klaphekjes op de parkeerplaatsen (die echter bijna altijd naar beneden liggen). Briefje geschreven met foto en kwijtgescholden. O:)

EDIT: was al in 2004.....

Offline WNS2.0D
Master
do 13 apr 2006, 17:59 Bericht 
MofkaP schreef:
Of een terrein particulier eigendom is dat is niet relevant voor beantwoording van de vraag.

Het criterium is of de weg openstaat voor het openbare verkeer.

B.v. Schiphol is particulier terrein, toch mag de politie daar schrijven.

Op het afgesloten terrein van b.v. een camping of een bedrijventerrein, waar de toegang geregeld is met een slagboom alleen toegankelijk voor mensen die een toegangskaart hebben of die door de portier worden toegelaten, daar mag de politie niet handhaven.

Bovenstaande geldt alleen voor de verkeerswetten. Voor strafrechtelijke opsporing en aanhouding gelden andere regels.

die fysieke beperking in de vorm van een slagboom of portier vind ik wat vreemd. is het niet zo dat de politie alleen op particulier terrein mag komen na toestemming van de eigenaar of de ovj?

Offline Worf
Master
do 13 apr 2006, 18:22 Bericht 
Het gaat erom of een weg voor de Wegenverkeerswet als openbare weg wordt gezien. Dat kan ook een bospad zijn waar tig bordjes met Verboden Toegang art 461 WvS hangen. Het gaat erom of je daar gewoon op een normale manier kunt komen.

[ 13 berichten ]