Pagina 1 van 1  [ 42 berichten ]
Offline william
Nieuwkomer
ma 28 mei 2007, 18:46 Bericht 

Beste mensen,

Kan iemand mij vertellen welke eisen er gesteld zijn voor het beladen van een aanhanger?

Het gaat hier dan vooral om de afmetingen c.q. overhangen en de veiligheid van de lading.

Alvast bedankt!

William
Offline spEEdy4fun
Master
ma 28 mei 2007, 21:03 Bericht 
Heeee, gaat over veiligheid!

Dan moet je dus bij mij zijn! :thumb:

Mocht je meer info nodig hebben dan hoor ik het wel.

Alsjeblieft, het totale verhaal voor aanhangers ...

Verlichting van een aanhangwagen

Aanhangwagens moeten voorzien zijn van:

- Twee stadslichten aan de voorzijde indien de aanhangwagen breder is dan 1,60 m;
- Twee helder rode achterlichten;
- Twee remlichten;
- Kentekenverlichting achter;
- Twee richtingaanwijzers aan de achterzijde;
- Twee driehoekige, rode retroreflectoren aan de achterzijde (max. 0,40 m uit de buitenzijde);
- Twee witte retroreflectoren aan de voorzijde indien de aanhangwagen breder is dan 1,60 m;
- Niet-driehoekige ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig ( maximaal 3 m h.o.h. en
minstens één op maximaal 1 m van de achterzijde).

De laatste drie mogen zich niet lager dan 0,35 m en niet hoger dan 0,90 m bevinden, gerekend vanaf het wegdek.

Voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg (eigen gewicht plus belading) geldt bovendien de verplichting van:

- Twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde als de wagen breder is dan 2,10 m.
- Zijmarkeringslichten indien de aanhangwagen langer is dan 6 m.
- Eén of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig.

Belading

Voor het beladen van aanhangwagens gelden de volgende regels:

Deelbare lading van een aanhangwagen mag aan de achterzijde 1 m uitsteken;
Ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een motorvoertuig of een eenassige aanhangwagen maxi-maal 5 m uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras;
Ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een meerassige aanhangwagen maximaal 4 m uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras;
Ondeelbare lading die meer dan 1 m achter de aanhangwagen uitsteekt, moet altijd voorzien van een “lan-ge-lading-markeringsbord” (diagonaal rood-wit gestreept, afm. 0,50 m x 0,50 m) dat ’s nachts en bij slecht zicht overdag moet zijn verlicht.

Voor alle soorten lading geldt verder:

De lading mag het laadvermogen van auto en/of aanhangwagen niet overschrijden.
De lading mag nooit aan de voorzijde van een aanhangwagen uitsteken;
De totale breedte van aanhangwagen en lading mag nooit meer bedragen dan 2,55 m;
De lading moet zodanig zijn vastgezet (met spanbanden), dat deze bij plotseling remmen op zijn plaats blijft;
Rijd altijd met gesloten deuren of achterklep.

Reminstallatie

Indien de aanhangwagen zwaarder is dan 1500 kg moet een losbreekreminrichting aanwezig zijn;
Breekkabel(tje) nooit over trekhaak, maar bevestigen aan oog onder de trekhaak;
Meld defecten direct voor reparatie!
Offline vw-driver
Master
ma 28 mei 2007, 21:16 Bericht 
Mooi die info had ik net nodig :thumb: ,heb je ook de artikelen erbij ,kan ik die handhavers van bureau Hengelo eens wat bijbrengen :lol:
Offline ArjenR
Master
ma 28 mei 2007, 21:22 Bericht 
Mistachterlicht(en) zijn toch voor alle aanhangwagens verplicht?
Offline Varkentjes
FS medewerker
ma 28 mei 2007, 21:38 Bericht 
Nee, alleen voor de kleintjes zonder eigen kenteken geldt die verplichting.
Offline vw-driver
Master
ma 28 mei 2007, 21:44 Bericht 
Aanhangers boven de 750 kg vanaf bj 1996 ook mistachterlicht
Offline Varkentjes
FS medewerker
ma 28 mei 2007, 21:49 Bericht 
Best wazig al die regelgeving in Nederland, en het mist ook bijna nooit hier :schudnee:
Offline spEEdy4fun
Master
ma 28 mei 2007, 21:54 Bericht 
Wat ik had gepost was een compilatie van wat terug te vinden is in:

• Wegenverkeerswet
• Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens
• Voertuigreglement
• Kentekenregistratie

:kniktja:
Offline spEEdy4fun
Master
ma 28 mei 2007, 21:55 Bericht 
Varkentjes schreef:
Best wazig al die regelgeving in Nederland, en het mist ook bijna nooit hier :schudnee:

8) Voor de interpretatie van dit soort regelgeving kan je me altijd pb-en of mailen of bellen.
Offline Varkentjes
FS medewerker
ma 28 mei 2007, 22:02 Bericht 
Ik heb helemaal nog geen trekhaak :x

Maar bedankt voor het aanbod, ik weet je te vinden :thumb:
Offline red devil1
Master
ma 28 mei 2007, 22:21 Bericht 
en hoe zit het met de netten over de lading?? als je met een spanband je lading vastzet is voldoende toch???
Offline Scaniafan
Master
ma 28 mei 2007, 22:27 Bericht 
Dat is afhankelijk van twee dingen:

a) Welke netten jij bedoeld
b) Wat voor een lading jij vervoerd.

Officieel gezien moet je als je een aanhanger met bakstenen vervoerd, alle rijen stenen vastzetten. Daar voor zijn dus netten, omdat je anders lang bezig bent.

Als ik zand vervoer, moet ik voorzieningen treffen zodat ik niets van mijn lading kan verliezen. Dan moet er dus een afdekzeil overheen.

Is het trouwens verplicht om met gesloten deuren of achterklep te rijden, zoals in het tweede bericht staat, of is dit een goedbedoeld advies?
Offline vw-driver
Master
ma 28 mei 2007, 22:30 Bericht 
Granulaattlading hoort een vast dekzeil op te zitten (heb onlangs 200 euro mogen dokken) .Discussie met die motorjut had geen zin :[ ,ondanks dat ik zei dat met klep open rijden meer kans bied op een insect dan een lading cement :x

Laatst bijgewerkt door vw-driver op ma 28 mei 2007, 22:35, in totaal 1 keer bewerkt
Offline red devil1
Master
ma 28 mei 2007, 22:30 Bericht 
ja de netten die ik bedoel hebben een maasweitte van ca 5 cm met verstevigde rand en met rekkers er aan. ik zou oud ijzer kunnen vervoeren of aardappelen in een kist of haardhout in een kist of stropakjes(op een aanhanger of pickup bus)
Offline spEEdy4fun
Master
ma 28 mei 2007, 22:45 Bericht 
Als je met open deuren of laadklep wilt rijden, zet dan ook de motorkap en portieren open tijdens het rijden. Tja, alles of niets natuurlijk! :wink:

Nee, het is er technisch voor gemaakt en scharnierend uitgevoerd om het laden en lossen te vereenvoudigen. Dus gebruiken.

Mocht dit niet kunnen door ondeelbare uitstekende lading dan moet je de deuren / klep zodanig borgen dat dit technisch gezien dezelfde sterkte heeft als de originele constructie. Of beter natuurlijk.

(Nu komen er opmerkingen als: "de originele constructie is zo verroest dat met elastiek vastzetten nog sterker is." Jammer dan, er wordt van het originele ontwerp uitgegaan.)

Nog meer vragen? Ik ga eerst ff :zzz: , wekker gaat om 4.15u weer. :dag:
Offline ArjenR
Master
ma 28 mei 2007, 23:23 Bericht 
Nog een vraag van mij. Ik heb alleen zo'n ding aan mijn trekhaak hangen:
Afbeelding

Daar mag ik dus niet het kabeltje van de losbreekreminrichting aan vastmaken?

Laatst bijgewerkt door ArjenR op di 29 mei 2007, 0:20, in totaal 1 keer bewerkt
Offline vw-driver
Master
ma 28 mei 2007, 23:27 Bericht 
jawel,als de losbreekkabel er doorheen kan wel,dan heb je denk ik zo'n zo'n splitter daarvoor 8)
Offline spEEdy4fun
Master
di 29 mei 2007, 3:59 Bericht 
Nope, de kabel dient gezekerd bevestigd te zijn. In het geval van je foto schiet de kabel los bij de eerste knikker waar de ahw overheen rijdt.
Offline zadkine
Master
di 29 mei 2007, 8:20 Bericht 
spEEdy4fun schreef:
Heeee, gaat over veiligheid!

Dan moet je dus bij mij zijn! :thumb:

Mocht je meer info nodig hebben dan hoor ik het wel.

Alsjeblieft, het totale verhaal voor aanhangers ...

Verlichting van een aanhangwagen

Aanhangwagens moeten voorzien zijn van:

- Twee stadslichten aan de voorzijde indien de aanhangwagen breder is dan 1,60 m;
- Twee helder rode achterlichten;
- Twee remlichten;
- Kentekenverlichting achter;
- Twee richtingaanwijzers aan de achterzijde;
- Twee driehoekige, rode retroreflectoren aan de achterzijde (max. 0,40 m uit de buitenzijde);
- Twee witte retroreflectoren aan de voorzijde indien de aanhangwagen breder is dan 1,60 m;
- Niet-driehoekige ambergele retroreflectoren aan elke zijkant van het voertuig ( maximaal 3 m h.o.h. en
minstens één op maximaal 1 m van de achterzijde).

De laatste drie mogen zich niet lager dan 0,35 m en niet hoger dan 0,90 m bevinden, gerekend vanaf het wegdek.

Voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg (eigen gewicht plus belading) geldt bovendien de verplichting van:

- Twee markeringslichten aan de voorzijde en twee aan de achterzijde als de wagen breder is dan 2,10 m.
- Zijmarkeringslichten indien de aanhangwagen langer is dan 6 m.
- Eén of twee mistlichten aan de achterzijde van het voertuig.

Belading

Voor het beladen van aanhangwagens gelden de volgende regels:

Deelbare lading van een aanhangwagen mag aan de achterzijde 1 m uitsteken;
Ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een motorvoertuig of een eenassige aanhangwagen maxi-maal 5 m uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras;
Ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een meerassige aanhangwagen maximaal 4 m uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras;
Ondeelbare lading die meer dan 1 m achter de aanhangwagen uitsteekt, moet altijd voorzien van een “lan-ge-lading-markeringsbord” (diagonaal rood-wit gestreept, afm. 0,50 m x 0,50 m) dat ’s nachts en bij slecht zicht overdag moet zijn verlicht.

Voor alle soorten lading geldt verder:

De lading mag het laadvermogen van auto en/of aanhangwagen niet overschrijden.
De lading mag nooit aan de voorzijde van een aanhangwagen uitsteken;
De totale breedte van aanhangwagen en lading mag nooit meer bedragen dan 2,55 m;
De lading moet zodanig zijn vastgezet (met spanbanden), dat deze bij plotseling remmen op zijn plaats blijft;
Rijd altijd met gesloten deuren of achterklep.

Reminstallatie

Indien de aanhangwagen zwaarder is dan 1500 kg moet een losbreekreminrichting aanwezig zijn;
Breekkabel(tje) nooit over trekhaak, maar bevestigen aan oog onder de trekhaak;
Meld defecten direct voor reparatie!

En hoe lang mag een eenassige/tandemas aanhangwagen zijn?
En hoe lang mag de afstand van de as tot de koppeling zijn?
Dat bepaalt vlgs mij de maximale lengte van ondeelbare lading.
(Van koppeling tot 5 meter achter de as dus)
Offline red devil1
Master
di 29 mei 2007, 8:21 Bericht 
als je een lus in je losbreek kabel legt blijft deze er altijd in zitten(haakje terug naar kabeltje en dan vasthakken)
Offline Scaniafan
Master
di 29 mei 2007, 8:52 Bericht 
red devil1 schreef:
ja de netten die ik bedoel hebben een maasweitte van ca 5 cm met verstevigde rand en met rekkers er aan. ik zou oud ijzer kunnen vervoeren of aardappelen in een kist of haardhout in een kist of stropakjes(op een aanhanger of pickup bus)

Jep, daar zijn die netten geschikt voor, er vanuit gaande dat het net zelf een eventueel verschuivend gewicht houden.

Dan nog iets anders. Ik werd laatst met de dieplader achter de trekker aangehouden, terwijl ik een graafmachine had geladen en in het midden vast gezet met kettingen. Die motormuis wilde graag even de ladingzekering controleren en kwam met de mededeling dat het verplicht is om ladingzekering op een dusdanige wijze aan te brengen dat het van buitenaf zichtbaar is :o Dat was dus niet het geval, de kettingen zatten tussen de rupsbanden.

En ik vraag me dan meteen af hoe dat zit met normale gesloten vrachtwagens of aanhangers.... :x
Offline spEEdy4fun
Master
di 29 mei 2007, 9:11 Bericht 
Wat een nonsens van die motorslaaf. Je kan lading ook zekeren met "kikkers" die in de bodem van de oplegger verzonken zitten. Ook niet zichtbaar.

Next time vragen of hij zo vriendelijk wil zijn om aan te geven waar dit staat in de NL-wetgeving. Voor zover ik weet is hierover geen enkele bepaling opgenomen.
Offline spEEdy4fun
Master
di 29 mei 2007, 9:22 Bericht 
zadkine schreef:
En hoe lang mag een eenassige/tandemas aanhangwagen zijn?
En hoe lang mag de afstand van de as tot de koppeling zijn?
Dat bepaalt vlgs mij de maximale lengte van ondeelbare lading.
(Van koppeling tot 5 meter achter de as dus)

@Zadkine: komt me niet bekend voor.

1. Zie hieronder.
2. Is daar een maximum afstand voor dan?
3. Volgens mij niet maar hierover kan natuurlijk altijd regelgeving bestaan die ik niet ken.

Technische en gebruikseisen aanhangwagens van 750 kg t/m 3.500 kg.

Afmetingen en massa’s
Aanhangwagens mogen 12 meter lang, 2,55 meter breed en 4 meter hoog zijn.
Middenasaanhangwagens van voor 1 juli 1967 en middenasaanhangwagens van na 30 juni 1967 maar vóór 1 januari 1987, met een toegestane maximum massa tussen de 2500 kg en 3500 kg mogen 10 meter lang zijn.
Middenasaanhangwagens van na 31 december 1986 mogen 12 meter lang zijn.
Combinatie van personenauto en aanhangwagen.

Lengte van personenauto en daardoor voortbewogen aanhangwagen
De combinatie van personenauto en aanhangwagen mag niet langer zijn dan 18 meter.

Lading
De lading mag:
niet meer dan één meter aan de achterzijde uitsteken;
niet vóór de auto uitsteken.

Trekgewicht
De te trekken aanhangwagenmassa staat vermeld op het kentekenbewijs (voorheen op het aanvullingsblad). Deze massa mag niet worden overschreden. Let op! Het maximale trekgewicht van een trekhaak kan
een beperkende factor zijn.

Breedte van personenauto plus aanhangwagen en lading
De breedte van de personenauto en aanhangwagen inclusief lading mag niet groter zijn dan de maximum toegestane breedte van de personenauto of aanhangwagen.

Lading van personenauto’s mag niet meer dan 20 cm aan elke zijkant uitsteken.

Bron: Wegenverkeerswet, Voertuigreglement en Regeling permanente eisen.
Offline zadkine
Master
di 29 mei 2007, 10:18 Bericht 
Ik hen ook nog even gezocht :

Ik heb in een ander forum hetvolgende nog gevonden:
Betreft situatie van na 1 januari 2006.
Hierbij wordt dan uitgegaan van ondeelbare lengte van max 13 meter op een aanhanger van 12 meter, voldoend aan onderstaande draaicirkels.

(Transport wedstrijd roeiboten)
citaat schreef:
Wat is er veranderd per 01-01-2006:
de RDW verleent geen ontheffing meer om te rijden met ongedeelde vieren als die voorbij de koppeling van de aanhanger steken.

Het voertuigreglement zelf is ongewijzigd. Ondeelbare lading mag reiken van koppeling tot 5m voorbij de achterste as.

Daarbij geldt dat de aanhanger (indien >750 kg) maximaal 12m lang mag zijn. De maximale afstand van koppeling tot as wordt beperkt door het verhaal van de bestreken baan van artikel 5.18.16 van het voertuigreglement. Is dus mede afhankelijk van de wielbasis van het trekkende voertuig.

Wie is zo handig en kan maakt een formule waarbij uit de lengte en/of wielbasis van het trekkende voertuig de maximale lengte koppelig tot as kan worden berekend?

Als dat bijvoorbeeld 8m is, mag er dus lading vervoerd worden van 8 + 5 = 13m!

Het wordt pas echt leuk bij meesturende assen...

Johan Wilmer.

Hier de artikelen uit het voertuigreglement.

Artikel 5.18.13
lid 1
In afwijking van het bepaalde in artikel 5.18.12 mag bij het vervoer van in de lengte ondeelbare lading, met uitzondering van afzetbakken, wissellaadbakken en containers:
a de lengte van een voertuig of samenstel van voertuigen met inbegrip van de lading meer bedragen dat ingevolge artikel 5.18.12 is toegestaan, waarbij:
1 de lading niet meer dan 5,00 m achter de achterste as van het voertuig mag uitsteken;
2 de lading niet meer dan 3,50 m voor het hart van het stuurwiel van het voertuig mag uitsteken;
3 de lading niet voor de voorzijde van de aanhangwagen, niet zijnde een oplegger, mag uitsteken.
4 de lading die voor of meer dan 1,00 m achter het voertuig uitsteekt, aan de voorzijde dan wel de achterzijde moet zijn voorzien van een markering die voldoet aan de door Onze Minister vastgestelde eisen.
b onverminderd het gestelde in onderdeel a, de lengte van een beladen samenstel van trekker en oplegger meer bedragen dan ingevolge artikel 5.18.12 is toegestaan doch niet meer dan voor dat vervoer noodzakelijk met een maximum van 22,00 m.

Artikel 5.18.16
lid 1
Bij het inrijden en vervolgens doorrijden van een cirkel met een straat van 12,50 m, waarbij het inrijden geschiedt met de buitenzijde van het samenstel van voertuigen langs de binnenzijde van de raaklijn van de cirkel, en het doorrijden van de cirkel geschiedt over een hoek van 360o met de voorzijde van het samenstel langs de binnenzijde van de cirkel, mag de uitscheermaat van samenstellen van trekkend motorrijtuig en aanhangwagen niet meer dan 0,80 m bedragen en mag de bestreken baan niet meer dan 7,20 m bedragen

bron: http://www.nlroei.nl/modules.php?op=mod ... c&start=15

Overigens mogen aanhangers <750 kg met 1 as of tandem as niet langer zijn dan 8 meter.
Wegenverkeerswet artikel 13
§ 2. Afmetingen en massa’s
Artikel 5.13.6
Aanhangwagens mogen:

a. niet langer zijn dan 12,00 m, dan wel niet langer dan 8,00 m indien het een middenasaanhangwagen betreft;

b. niet breder zijn dan 2,55 m;

c. niet hoger zijn dan 4,00 m.
Offline spEEdy4fun
Master
di 29 mei 2007, 12:54 Bericht 
Klopt, meeste stond hierboven ook al volgens mij. 8)
Mooie aanvulling voor <750kg ahw.
Als er behoefte is aan info over de zware aanhangwagen vanaf 3500 kg dan hoor ik het wel.

Verouderde maar nog steeds geldige documentatie staat H I E R.

Het verhaal van de koppeling is leuk maar daar wordt het verhaal niet anders van. Maatgevend blijft de afstand van de achterste as tot einde uitsteek lading.
Offline SanderS
Die hard
di 29 mei 2007, 13:04 Bericht 

TS: om wat voor reden ben je aangehouden / heb je een bekeuring gekregen?
Offline william
Nieuwkomer
di 29 mei 2007, 18:31 Bericht 

Speedy bedankt voor de uitgebreide info!

Is het waar dat de lading aan de zijkant niet meer dan 20cm ten opzichte van de breedte van de personenauto mag zijn of is de regel van maximale breedte van 2,55m van toepassing?

Ik heb namelijk een bon aan m`n broek hangen van 130 euro.

In elk geval bedankt voor de vele reacties!

William
Offline red devil1
Master
di 29 mei 2007, 18:33 Bericht 
de lading mag niet meer dan 20cm uitsteken buiten het voertuig of de aanhanger(net waar je het op vervoerd)
Offline william
Nieuwkomer
di 29 mei 2007, 18:38 Bericht 

OK 20 cm, in dit geval van een aanhager. Maar is dit dan 20cm ten opzicht van de totale breedte van de aanhager (dus inclusief wilekasten + 20 cm) of is dat dan laadbak + 20cm?
Offline spEEdy4fun
Master
di 29 mei 2007, 20:47 Bericht 
Ik zou zeggen buitenste lijn van voertuig of ahw en dan +20cm mits je breedte onder 2,55 meter blijft natuurlijk.

Zoek het even op...

Correctie: er wordt werkelijk nergens gesproken over uitstekende lading van de ahs aan de zijkanten. Dus als je de tekst letterlijk wil nemen mag alleen bij de voertuigen een oversteek van 20 centimeter zijn.

Laatst bijgewerkt door spEEdy4fun op di 29 mei 2007, 21:03, in totaal 2 keer bewerkt
Offline spEEdy4fun
Master
di 29 mei 2007, 20:53 Bericht 
@Zadkine: om ff terug te komen op de afstand koppeling etc.:

Dit is WEL van belang bij het ontwerpen en vervaardigen van een aanhanger. Zo te lezen uit je postings gaat het in "jouw geval' om het vervoeren van skifs of een 4 of 6 of 8 of zo.

Bij het ontwerp zijn er bepaling voor:
- wielbasis
- hart koppeling - achterzijde voertuig
- voorzijde voertuig - hart koppeling

Afmetingen die hierbij horen zijn niet van belang voor het beladen maar wel degelijk voor het construeren.

Laatst bijgewerkt door spEEdy4fun op di 29 mei 2007, 21:01, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 29 mei 2007, 21:01 Bericht 
Aanhangers van klussers gevaarlijk

RIDDERKERK, dinsdag

Weekendklussers brengen hun zand, stenen en andere rommel vaak in zeer gevaarlijke aanhangwagentjes naar de stortplaats.

Bij een controle van deze ’bakkies’ in de buurt van een vuilnisbelt in Ridderkerk bleken maar liefst 28 van de 35 karretjes niet in orde. De bestuurders werden op de bon geslingerd vanwege onder meer losliggende lading, overbelading en ondeugdelijke koppelingen. Vorige maand had de Rotterdamse politie bij een controle bij de stortplaats ook al geconstateerd dat van 85 procent van de klussers die zijn rotzooi kwam brengen het aanhangwagentje niet deugde.

Bron: Telegraaf /abonnee gedeelte

Ter illustratie.
Offline DoleBole
Pro
di 29 mei 2007, 22:36 Bericht 
Vergeet ook de kogeldruk niet
Offline zadkine
Master
di 29 mei 2007, 22:44 Bericht 
spEEdy4fun schreef:

Dit is WEL van belang bij het ontwerpen en vervaardigen van een aanhanger. Zo te lezen uit je postings gaat het in "jouw geval' om het vervoeren van skifs of een 4 of 6 of 8 of zo.

- wielbasis

Afmetingen die hierbij horen zijn niet van belang voor het beladen maar wel degelijk voor het construeren.

Betreft vervoer van vieren. Andere boten zijn korter dus leveren geen probleem. (achten worden in tweeen gedeeld)
Offline HAW2006
Master
wo 30 mei 2007, 15:48 Bericht 
ArjenR schreef:
Mistachterlicht(en) zijn toch voor alle aanhangwagens verplicht?

spEEdy4fun
IK heb in 'Auto" een topic geopend over dit onderwerp. Kun je mij daar antwoord op geven.
B.v.d.
Offline spEEdy4fun
Master
wo 30 mei 2007, 20:00 Bericht 
zadkine schreef:
spEEdy4fun schreef:

- wielbasis

Betreft vervoer van vieren. Andere boten zijn korter dus leveren geen probleem. (achten worden in tweeen gedeeld)

Okay. Gave sport trouwens. "Vroeguh" bij Daventria geroeid en heb telkens het plan om er toch weer mee te starten. Nu je het zegt, die achten worden idd in tweeën gedeeld.
Offline Brakefire
FS Getrouwd
do 31 mei 2007, 11:38 Bericht 
spEEdy4fun schreef:
Ik zou zeggen buitenste lijn van voertuig of ahw en dan +20cm mits je breedte onder 2,55 meter blijft natuurlijk.

Zoek het even op...

Correctie: er wordt werkelijk nergens gesproken over uitstekende lading van de ahs aan de zijkanten. Dus als je de tekst letterlijk wil nemen mag alleen bij de voertuigen een oversteek van 20 centimeter zijn.

Zou betekenen dat de lading 2,55 m breed mag zijn.
Maaruh... als dit +20 cm breder is als het trekkende voertuig heb je wel caravanspiegels nodig denk ik O:)
Offline zadkine
Master
do 31 mei 2007, 13:34 Bericht 
spEEdy4fun schreef:
zadkine schreef:
spEEdy4fun schreef:

- wielbasis

Okay. Gave sport trouwens. "Vroeguh" bij Daventria geroeid en heb telkens het plan om er toch weer mee te starten. Nu je het zegt, die achten worden idd in tweeën gedeeld.

k Ben daar ooit een keer geweest. (een keer meegedaan aan de tocht Rees - Deventer )
Offline zadkine
Master
do 31 mei 2007, 13:36 Bericht 
Brakefire schreef:
spEEdy4fun schreef:

Zoek het even op...

Zou betekenen dat de lading 2,55 m breed mag zijn.
Maaruh... als dit +20 cm breder is als het trekkende voertuig heb je wel caravanspiegels nodig denk ik O:)

Lijkt me verstandig , maar hangt wel af van het feitelijke uitzicht. (Bij een lage aanhanger kijk je er nog overheen)
Offline william
Nieuwkomer
ma 04 jun 2007, 11:40 Bericht 

Bedankt voor alle reacties!

Ik ben bekeurd tijdens het vervoeren van een bouwmat van 2.00 m breed. De reden voor de bekeuring is in dit geval scherpe lading.

Ten opzichte van de buitenste zijde van de aanhanger (breedte van +- 1.80 meter) is er een oversteek geweest van +/- 10 cm?

Gelden er nog andere regels met betrekking tot scherpe lading?

PS DE LAADBAK IS 1.30 meter breed.

William
Offline SanderS
Die hard
di 05 jun 2007, 14:12 Bericht 

Gaat dit over een vorig topic?
Ik mis de aanleiding namelijk.
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
di 05 jun 2007, 14:18 Bericht 
Ja dus, dus worden deze samengevoegd.

Done......