Pagina 1 van 1  [ 32 berichten ]
Offline Justah
Pro
vr 23 nov 2007, 21:44 Bericht 
Ik beschik sinds kort over een gebroken hand(links ben rechts) en het daarbij behorende gipsje. Mijn pink en ringvinger zijn bedekt maar de rest van mijn vingers kun ik gewoon gebruiken. Technisch gezien kan ik een auto besturen nu de hamvraag.

Is het nu wel of niet toegestaan? Op het internet wordt ik niet wijzer, dat het met loopgips niet mag lijkt me duidelijk en dat het wel mag met een verbandje om de pink wel ook.
Offline egeltjes
Master
vr 23 nov 2007, 22:08 Bericht 
Ik zou het niet doen.
Offline Dabien
Master
vr 23 nov 2007, 22:13 Bericht 
Ach, ik heb met mijn linkerhand in het gips ook wel gewoon motor gereden. Okee, ik had toen niet alle vingers in het gips, dus ik kon wel gewoon koppelen, maar goed.

Ik denk niet dat het bij de wet verboden is. Zolang je het stuur kunt vasthouden en alle hendeltes en knopjes kunt bedienen, zou ik me er weinig zorgen over maken. Daarentegen, als je het zelf niet vertrouwd, dan zou ik het niet doen.

Sterkte met je hand!
Offline Piet_Piraat
Master
vr 23 nov 2007, 22:34 Bericht 
Het is niet toegestaan, althans, bij mij een paar jaar geleden.

Ik heb het twee jaar geleden ook gehad. Pinnen in hand en pols, externe fixateur, maar vingers allemaal vrij en beweegbaar. Was m'n rechterhand, sturen met links en kon probleemloos schakelen enzo. Desondanks zij de verzekering: je bent op dit moment fysiek beperkt, het mag niet. Stel dat je in een noodsituatie komt, je moet uitwijken en snel reageren, dan heb je eigenlijk maar één hand om dat mee te doen, want met die andere ben je inderdaad sterk beperkt, je kunt niet reageren zoals normaal en zoals noodzakelijk kan zijn. Ergo: we keren niets uit; je bent niet verzekerd als je zo gaat rijden.

Conclusie: bel even met je verzekering (voor de zekerheid), maar ik denk dat je het kan vergeten.
Offline Dabien
Master
vr 23 nov 2007, 22:37 Bericht 
Hmmm, een vriend van me heeft maar 1 arm, de rechter. Hij kan dus wel schakelen, maar heeft op zijn stuur zo'n stuurknop zitten. Ik heb geen idee hoe dat verzekeringtechnisch geregeld is, maar hij mag gewoon rijden.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
vr 23 nov 2007, 22:40 Bericht 
@Dabien, die vriend met één arm zal wel een aantekening op zijn rijbewijs hebben (extra code). En dan mag hij rijden.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
vr 23 nov 2007, 22:42 Bericht 
@Justah, ik zou het zeker niet doen.

Reden. Als er een ongeluk gebeurt, zal de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij alles aanpakken om de schuld in jouw schoenen te schuiven. Jij was op dat moment, volgens de maatschappij, niet in staat om een voertig te besturen. Lees anders je polisvoorwaarden er nog even op na.
Offline Dabien
Master
vr 23 nov 2007, 22:50 Bericht 
Maserati Teun schreef:
@Dabien, die vriend met één arm zal wel een aantekening op zijn rijbewijs hebben (extra code). En dan mag hij rijden.

Dat zou goed kunnen. Ik heb hem er nooit naar gevraagd en ik zit ook zonder angst bij hem in de auto, hij rijdt er prima mee.

Maar goed, als de verzekering moeilijk doet over zoiets, dan zou ik er inderdaad goed voor oppassen. Op zich is de kans niet veel groter dat je wat overkomt, maar de gevolgen kunnen al snel uit de klauwen lopen als er letselschade bij komt kijken.
Offline Peter.B
Master
vr 23 nov 2007, 23:07 Bericht 
tja...

ik ben rechts...

en ik werd es geopereerd aan me rechter pols..

verband en alles eromheen...maar kwartier later gewoon gereden...
maargoed...is niet te adviseren eigenlijks..

p.s mag een brace wel?? ik heb geregeld een brace om namelijk
Offline Daffodil31LE
Pro
za 24 nov 2007, 2:16 Bericht 
Ik heb twee jaar geleden een lomp arbeidsongeval gehad waarna men mijn gehavende rechterduim heeft ingenaaid in m'n rechterborst. Zo heb ik een maand moeten rondlopen, maar ik ben wel gewoon zelf teriuggereden naar 't ziekenhuis om m'n rechterarm weer te verlossen. Nou rijd ik wel automaat, dat scheelt enorm.
Offline BMW-gek
Master
za 24 nov 2007, 2:25 Bericht 
Tsja aan de andere kant als je dan toch een ongelukje krijgt, zitten vaak in een klein hoelje hoor, dan kun je dat handje niet meer breken.

Twee redenen:

1= Je handje zit al in het gips en niet te vergeten,
2 = Je handje was al gebroken....

:x :x :x :x :x

Voor de rest heel veel beterschap (f) (f) (f)
Offline Cweepz
Master
za 24 nov 2007, 2:41 Bericht 
Je mag toch ook rijden terwijl je een shagje aan het vouwen bent en een tripple whopper naar binnen aan het schuiven bent, dus waarom zou dit nou weer niet mogen :lol:

Beterschap!!
Offline dexter79
Master
za 24 nov 2007, 4:01 Bericht 
Na mijn ongeluk van vorig jaar is mij de rijbevoegdheid nooit ontzegd. OK, zitten of lopen (of ademen zonder zuurstoftoevoer) kon ik niet meer, maar autorijden had theoretisch nog gewoon gemogen. Heeft de politie achteraf ook verklaard.

Of het handig is, is een tweede. Zoals hierboven al gezegd, zal een verzekeringsmaatschappij er alles aan doen om onder het uitkeren van de schade uit te komen.
Offline MoNo_eGo
Master
za 24 nov 2007, 6:00 Bericht 
of het mag weet ik niet , maar mocht je een ongeluk krijgen gewoon verklaren dat de ambulance broeders zeer snel waren met het aanbrengen van het gips :-0
Offline Justah
Pro
za 24 nov 2007, 9:22 Bericht 
Ik ga maandag de lease/verzekerings maatscapij wel even lastigvallen.

Dank voor de reacties iig.
Offline tjappie (Guus)
Master
za 24 nov 2007, 9:32 Bericht 
als je twijfelt moet je het niet doen

en beterschap (f)
Offline S60
Master
za 24 nov 2007, 10:23 Bericht 
Maserati Teun schreef:
@Justah, ik zou het zeker niet doen.

Reden. Als er een ongeluk gebeurt, zal de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij alles aanpakken om de schuld in jouw schoenen te schuiven. Jij was op dat moment, volgens de maatschappij, niet in staat om een voertig te besturen. Lees anders je polisvoorwaarden er nog even op na.

Vreselijk veel geneuzel....
Ben het volledig met Maserati Teun eens. Het gaat er niet om of je kunt rijden, maar als er wat gebeurd...
Een Tegenpartij met een Rechtbijstandsverzekering maakt het je dan erg lastig!

Fred :biertje:
Offline Grzzl
Respect
za 24 nov 2007, 10:27 Bericht 

Justah schreef:
Ik beschik sinds kort over een gebroken hand(links ben rechts) en het daarbij behorende gipsje. Mijn pink en ringvinger zijn bedekt maar de rest van mijn vingers kun ik gewoon gebruiken. Technisch gezien kan ik een auto besturen nu de hamvraag.

Is het nu wel of niet toegestaan? Op het internet wordt ik niet wijzer, dat het met loopgips niet mag lijkt me duidelijk en dat het wel mag met een verbandje om de pink wel ook.

Ah, een boksersfractuur. Heb je iemand in elkaar geslagen?

Niet doen, het is verboden te rijden als je door een handicap je auto niet volledig kan besturen. Bovendien kan e.e.a. weer verschuiven bij het schakelen en dat zetten is geen pretje zoals je inmiddels weet.

Edit: owh links, blijf erbij dat je voorzichtig met die hand moet zijn.
Offline ikkeke
Master
za 24 nov 2007, 18:38 Bericht 
Begin dit jaar had ik mijn linkervoet gebroken. Navraag bij verzekeraar en cbr leverde op dat het niet verboden is, maar wel op eigen risico is in het geval van een ongeluk te rijden in een automaat.

Echter, hoe het met je hand zit, geen idee. Ik zou het navragen en als het een leasebak is en leasemij geeft toestemming dan is het wel prima zo.
Offline Scaniafan
Master
za 24 nov 2007, 18:52 Bericht 
:schudnee: Kijk uit met dat laatste stukje "als het een leasebak is en leasemij geeft toestemming dan is het wel prima zo".

De leasemaatschappij heeft niets te zeggen over de verzekering. Het is aan de verzekeringsmaatschappij om te bepalen of de TS mag rijden. Zegt de verzekeringsmaatschappij Nee, hou je daar maar aan.

Als je staande wordt gehouden bij een routinecontrole en oom Agent ziet het gipsen pootje, wordt denk ik heel snel de verzekeringsmaatschappij opgebeld.

Als die nee hebben gezegd, zit TS in een auto met verzekering, maar doordat TS rijdt, vervalt die verzekering op dat moment.
Offline Piet_Piraat
Master
za 24 nov 2007, 20:09 Bericht 
Dabien schreef:
Hmmm, een vriend van me heeft maar 1 arm, de rechter. Hij kan dus wel schakelen, maar heeft op zijn stuur zo'n stuurknop zitten. Ik heb geen idee hoe dat verzekeringtechnisch geregeld is, maar hij mag gewoon rijden.

Heeft hij geen automaat? En dan nog, inderdaad een aantekening en ik ga er vanuit dat e.e.a. bekend is bij de verzekering. Bovendien dmv die stuurknop (en geheid nog meer dingen, zoals richtingaanwijzer anders geplaatst e.d.) een aangepaste auto.
Offline V40115
Master
ma 26 nov 2007, 8:49 Bericht 

Ik heb, vlak voor mijn rijexamen in de midden jaren tachtig mijn arm gebroken.
Mijn hele onderarm zat in het gips maar met een gipsspalk kon ik mijn elleboog en pols gewoon gebruiken. Ik mocht echter niet meer lessen en afrijden, voordat het gips verwijderd was.

Dus lessen en afrijden mocht in ieder geval niet.
Daarnaast zit ik ook te denken in de richting die Maserati Teun en S60 aangeven.
Offline Justah
Pro
ma 26 nov 2007, 10:40 Bericht 
Grzzl schreef:
Justah schreef:
quote]

Ah, een boksersfractuur. Heb je iemand in elkaar geslagen?
.

Nee, met hockey gebeurd..
Citaat:
Niet doen, het is verboden te rijden als je door een handicap je auto niet volledig kan besturen. Bovendien kan e.e.a. weer verschuiven bij het schakelen en dat zetten is geen pretje zoals je inmiddels weet.
Geen idee, zitten 4 schroeven en een plaatje in/op.

Citaat:
Edit: owh links, blijf erbij dat je voorzichtig met die hand moet zijn

I know, technisch is het echt geen probleem kan het stuur gewoon vast pakken en knipperen e.d. wil alleen geen problemen als er dan (al dan wel niet door mijn toedoen) iets gebeurd.
Offline zadkine
Master
ma 26 nov 2007, 10:57 Bericht 
En wat zegt de arts? Kan die je geen "keurings" rapport verstrekken waarin staat dat je normaal een auto kunt besturen?

Dan ben je zogezegd "medisch geschikt" .

(Of niet natuurlijk als de arts die verklaring niet geeft)
Offline Justah
Pro
ma 26 nov 2007, 11:15 Bericht 
De verzekeraar geeft groen licht!
Offline Smookey
FS medewerker
ma 26 nov 2007, 12:30 Bericht 
Tuurlijk, man je moet gewoon geen telefoon vast willen houden en voor de rest als jij denkt dat je het redt gewoon rijden. Er zijn zat mensen met volledig functionerende ledematen die voor geen meter kunnen rijden.
Offline Piet_Piraat
Master
ma 26 nov 2007, 13:24 Bericht 
Justah schreef:
De verzekeraar geeft groen licht!

Supermooi, had ik niet verwacht!
Offline Dabien
Master
ma 26 nov 2007, 13:38 Bericht 
Mikkie schreef:
Dabien schreef:

Heeft hij geen automaat? En dan nog, inderdaad een aantekening en ik ga er vanuit dat e.e.a. bekend is bij de verzekering. Bovendien dmv die stuurknop (en geheid nog meer dingen, zoals richtingaanwijzer anders geplaatst e.d.) een aangepaste auto.

Ja verdomd, hij heeft inderdaad een automaat. Ook redelijk logisch natuurlijk, maar ik had er eigenlijk nooit bij stil gestaan. Dat maakt het rijden natuurlijk wel wat minder ingewikkeld.
Offline Walker
Master
ma 26 nov 2007, 13:49 Bericht 
Maatje van me rijdt in een aangepaste auto, en heeft van zijn vorige bus een leuke repo gemaakt: http://www.luukfieten.nl/bus/
En ondanks zijn handicap, voel ik me bij hem veiliger in de auto dan bij anderen die geen lichamelijke beperking hebben..... :kniktja:
Tegenwoordig rijdt hij rond in een Vito, die door de moderne uitrusting in aanschaf duurder was, maar met ombouwen weer goedkoper....
Offline Boralis
Master
ma 26 nov 2007, 17:46 Bericht 

Mikkie schreef:
Desondanks zij de verzekering: je bent op dit moment fysiek beperkt, het mag niet. Stel dat je in een noodsituatie komt, je moet uitwijken en snel reageren, dan heb je eigenlijk maar één hand om dat mee te doen, want met die andere ben je inderdaad sterk beperkt, je kunt niet reageren zoals normaal en zoals noodzakelijk kan zijn. Ergo: we keren niets uit; je bent niet verzekerd als je zo gaat rijden.

Vrouw van mijn neef heeft maar 1 arm en wel een rijbewijs ... weliswaar wel met de beperking tot automaat ... Zie overigens ook:

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=3402

Puur juridisch telt maar 1 ding: ben je geschikt, ja of nee. Verzekering zal uiteraard zo snel mogelijk nee zeggen. Feit is, dat je met 1 arm gewoon in een automaat mag rijden: sturen met 1 hand is dus blijkbaar "geschikt".

De vraag is vervolgens hoe goed je nog kunt schakelen en de rest bedienen. Heb je daar ook die hand voor nodig waar je mee stuurt: dan wordt het wel erg kritisch.
Offline Smookey
FS medewerker
di 27 nov 2007, 11:23 Bericht 
Dus met een lui oog dichtgeplakt en nog meer van dat soort fratsen (oor vol met water na het zwemmen) ben je dus de klos als de verzekeringsmij vervelend wil doen. Ik zeg nix meer na een evt. aanrijding, snel de voorkant invullen en wegwezen.
Offline Piet_Piraat
Master
di 27 nov 2007, 21:12 Bericht 
Dabien schreef:
Mikkie schreef:
Dabien schreef:

Ja verdomd, hij heeft inderdaad een automaat. Ook redelijk logisch natuurlijk, maar ik had er eigenlijk nooit bij stil gestaan. Dat maakt het rijden natuurlijk wel wat minder ingewikkeld.

:) Dan kan het wel inderdaad. Een kennis van me heeft dat ook, van alles aangepast, automaat, en dan het. Mét aantekening, overigens.

Boralis schreef:
Mikkie schreef:
Desondanks zij de verzekering: je bent op dit moment fysiek beperkt, het mag niet. Stel dat je in een noodsituatie komt, je moet uitwijken en snel reageren, dan heb je eigenlijk maar één hand om dat mee te doen, want met die andere ben je inderdaad sterk beperkt, je kunt niet reageren zoals normaal en zoals noodzakelijk kan zijn. Ergo: we keren niets uit; je bent niet verzekerd als je zo gaat rijden.

Vrouw van mijn neef heeft maar 1 arm en wel een rijbewijs ... weliswaar wel met de beperking tot automaat ... Zie overigens ook:

http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=3402

Puur juridisch telt maar 1 ding: ben je geschikt, ja of nee. Verzekering zal uiteraard zo snel mogelijk nee zeggen. Feit is, dat je met 1 arm gewoon in een automaat mag rijden: sturen met 1 hand is dus blijkbaar "geschikt".

De vraag is vervolgens hoe goed je nog kunt schakelen en de rest bedienen. Heb je daar ook die hand voor nodig waar je mee stuurt: dan wordt het wel erg kritisch.

Vandaar dat die auto's helemaal aangepast zijn. Je kunt inderdaad geschikt zijn, maar dan automaat, stuurknop etc. En aanpassingen (verplicht!) zijn dan meestal extra pedaaltjes (op de plek van de koppeling en nog verder naar links) voor knipperlicht, groot licht e.d. Althans, zo is het bij een kennis van me geregeld die nog maar één arm heeft.
 [ 32 berichten ]