Pagina 1 van 2  [ 93 berichten ]
Offline Ring driver inside
Nieuwkomer
di 08 jul 2008, 21:52 Bericht 

Geachte forummers,

lees het forum al een tijdje, maar had me niet aangemeld. Heb gelukkig bijna nooit boetes, maar vind die juridisch getinte verhalen altijd prachtig om te lezen.

Helaas ben ik afgelopen weekend aangehouden. Na het sleutelen aan mijn hobby auto, die ik strikt alleen voor circuits gebruik ben ik samen met een maatje even wat gereedschap gaan terugbrengen. Helaas kwamen wij onderweg een rotonde tegen. Aangezien we allebei een vlotte BMW hebben "moest" er wat rubber achtergelaten worden. Even wachten tot er geen auto's in de buurt waren en gas erop. Na wat "rondjes" kreeg mijn maat een belletje, en stopten bij een naastgelegen parkeerterrein.

Toen we weg wilde rijden kwam er een politiewagen aan die ons de weg blokkeerde en ons vriendelijk verzocht uit te stappen. Na gebruikelijke aantoning papieren moesten wij wachten, en reed één van de agenten weg. De andere meldde dat alle papieren in orde waren, geen alcohol in het spel etc. Wij moesten wachten want er was een burger geweest die video opnames had gemaakt, en de politie opgebeld had. Op basis van deze beelden zouden onze auto's in beslag genomen moeten worden of niet. Opeens reden er 4 politiewagens het terrein op. We werden aangehouden, en moesten direct mee naar het politiebureau, en hup de cel in. Om een lang verhaal nog redelijk kort te houden; we hebben daar zitten wachten tot de hulp officier van justitie uit utrecht naar Veenendaal kwam. Die heeft eerst de beelden gezien, en kwam volledig door het lint melden dat we naar onze rijbewijzen en onze auto's konden fluiten op grond van artikel 5, het mogelijk in gevaar brengen van verkeer, en mogelijk hinderen van verkeer.

Politiemensen van de aanhouding schrokken hier een beetje van. Ik heb diezelfde avond nog een brief gemaakt om een verzoek tot teruggave rijbewijs. Maandag gebeld met de Rechtbank in Utrecht, en met het verkregen faxnummer van afdeling D5 direct mijn verzoek gefaxt. Gelijk een belletje gedaan voor ontvangstbevestiging. Fax was binnen en werd direct behandeld. Half uurtje later kreeg ik een belletje dat ik mijn rijbewijs kon ophalen, maar dat de auto's nog wel even achterbleven.

nu is mijn vraag, hoe krijg ik mijn auto terug. Er zou zondag een techinische keuring plaats vinden, maar dat heeft volgens de politie nog niet plaats gevonden. De rechtbank meldt dat er nog geen beslissing is van de OvJ inzake teruggave voertuig, maar voor technische keuring moet ik naar het politiebureau in Veenendaal. Daar zeggen ze van niets te weten, en dat ik me naar de OvJ moet wenden. Ze willen niets zeggen, alleen bevestigen dat onze auto's nog op het terrein staan, en er geen technische keuring op uitgevoerd is.

Ik ben me er zeer bewust van dat ik een verkeersovertreding begaan heb, maar ik vindt de maatregel wel vrij heftig. Ik snap ook wel dat ik een boete ga tegemoet zien komen. Dat is niet meer dan terecht. Maar ik wil wel graag mijn auto terug, want daar moet binnenkort weer mee geracet worden (ja, op een circuit :wink: ). Mijn auto staat gewoon op kenteken, en ik steek mijn hand in het vuur voor de technische keuring, want er mankeert niets aan. Weet iemand of er een maximum termijn staat voor invordering van een auto n.a.v. artikel 5? Moet die technische keuring ook niet op tijd uitgevoerd worden?

Ik word van het kastje naar de muur gestuurd, iedereen dekt zich in, en mijn auto staat nog steeds op het bureau.

Alvast bedankt.
Offline EotS
Master
di 08 jul 2008, 23:06 Bericht 
Kijk hier eens: http://archief.om.nl/beleid/beleidsregel.php?rid=358

Er vallen mij 2 dingen op:
1.) Artikel 5 wordt niet genoemd als reden om vtg in beslag te nemen..
2.) Er wordt geen termijn gegeven (24 uur is bij techn. onderzoek)

Volgens mij heeft de hulpofficier ietswat buiten zijn boekje gewerkt....
Ik denk dat je hier zeker iets mee kunt !
Offline A(u)30#
Master
di 08 jul 2008, 23:21 Bericht 
Hmm, videobeelden , heb je bij de Mac lopen raggen ? (in Veenendaal)
Mac heeft Camera's + Tango + toegang v/h kantoren terrein.

Was het daar ?
Nieuwkomer
di 08 jul 2008, 23:27 Bericht 

Thanx, dat is een mooie tip. Wat ik overigens ook heel vreemd vind, is dat ik voor mijn rijbewijs het een en ander moest tekenen, en dat ik een ontvangstbevestiging heb gehad dat mijn rijbewijs ook ingenomen is, maar dat zoiets niet gebeurd is voor mijn auto. Ik heb ze hier dinsdagmiddag over geinformeerd, maar kreeg een vreemde reactie: "Dit gebeurd wel vaker. Mogelijke door u aangetekende schade na aanleiding van de inbeslagname wordt gewoon door de politie vergoed......" Dit is toch te raar voor woorden?

Ik lees overigens in de link wel dat een voertuig in beslag genomen kan worden bij ernstige verkeersdelicten. Ik neem gemakshalve even aan dat "driften op een rotonde" daarbij hoort, dus zou het wel rechtmatig zijn....? Ik vrees helaas van wel.

Woensdag eerst maar eens bellen met de opsporingsambtenaar waarom de keuring nog niet uitgevoerd is. Het is mij er echt niet om te doen om onder een financiële consequentie uit te komen, maar ik wil wel heeeeeel graag mijn auto terug!!

Thanx :thumb:
Offline Superkoerier!
Master
di 08 jul 2008, 23:32 Bericht 
Dokkum toevallig?

http://www.flitsservice.nl/phpBB/viewto ... highlight=
Nieuwkomer
di 08 jul 2008, 23:33 Bericht 

A(u)30# schreef:
Hmm, videobeelden , heb je bij de Mac lopen raggen ? (in Veenendaal)
Mac heeft Camera's + Tango + toegang v/h kantoren terrein.

Was het daar ?

Bij de streetrace mac ben ik nog nooit geweest, was ik zaterdag ook niet, en zal daar ook nooit gaan komen. Ben echt 0,0000000% streetracer.

Ik rij in een pure circuitauto, die op kenteken staat en voldoet aan de actuele wet- en regelgeving, anders mag ik de Nürburgring niet op. 99% van de km's die ie rijdt zijn ook op de Ring. Dat ik op de openbare weg rij is echt incidenteel. Ding staat normaal gesproken lekker in de schuur. Heb in mijn verklaring gezet dat ik het zie als kwajongensstreek, en ik ben betrapt..... en zo zie ik het nog steeds.

Beelden zijn gemaakt door een bewoner die in de nabijgelegen wijk van de rotonde woont, en het drukke verkeer spuugzat is. Kennelijk is dit tegenwoordig een rechtsgeldige bewijslast.... Ideaal die mobieltjes met cam functies.... grrrrr.
Offline Dave
FS Webmaster
di 08 jul 2008, 23:48 Bericht 
Ring driver inside schreef:
Ik word van het kastje naar de muur gestuurd, iedereen dekt zich in, en mijn auto staat nog steeds op het bureau.

Ik heb dit zelf meegemaakt met een goeie vriend van mij op 6 April 2002

http://www.flitsservice.nl/cm_php/main_repo.php?id=119

Na bijna een jaar kwam er eindelijk een rechtzaak waarin ik als getuige optrad wat er uiteindelijk voor gezorgd heeft dat hij z'n auto terug heeft gekregen en alle andere sancties opgeheven werden maar het is wel iets van hele lange adem geweest :roll: :schudnee:

Ik wil niet te negatief zijn maar ik ben bang dat je je auto voorlopig niet terug ziet (rijbewijs wel).

Er zat trouwens wel schade op de auto en er was duidelijk mee gereden (km stand onthouden). Leuk heh, auto's in beslag nemen :slotje:
Nieuwkomer
wo 09 jul 2008, 0:07 Bericht 

"Er zat trouwens wel schade op de auto en er was duidelijk mee gereden (km stand onthouden). Leuk heh, auto's in beslag nemen"

Wij hebben niks geen documenten gezien of getekend omtrent inbeslagname. Zouden ze dit alsnog doen? Ga woensdag weer naar het bureau, want misschien mag ik alsnog km-stand opschrijven, en staat van de auto. Dinsdag liepen er al 2 agenten kwijlend om de auto's heen. Gasten kunnen er dus gewoon meer rijden begrijp ik. Grrr kleuters.

Groeten
Offline Dave
FS Webmaster
wo 09 jul 2008, 1:52 Bericht 
Ik heb het even nagevraagd (nachtmensen :lol: ) maar het valt mee.. Hij was zn auto een maand kwijt terwijl die em eigenlijk al na anderhalve week terug had moeten krijgen (ze waren de hele auto zelf intern 'kwijtgeraakt', goh wat raar :roll: )

Er waren anderen die em langer kwijt waren maar die hadden ook toegegeven dat ze gerace't hadden. Ben daarmee in de war geraakt denk ik.

Zijn uiteindelijke rechtzaak was 3,5 jaar later :o

Time flies...

Ring driver inside schreef:
Heb in mijn verklaring gezet dat ik het zie als kwajongensstreek, en ik ben betrapt..... en zo zie ik het nog steeds.

Hmm je hebt dus iets bekend... Niet echt handig.. Had wellicht onvermijdelijk geweest maar had beter in een later stadium kunnen gebeuren.. Nouja maar zien hoe het balletje rollen gaat.
Offline Yvesart
Master
wo 09 jul 2008, 7:26 Bericht 
pas geleden heeft [s]FURR[/s] ..sorry was Fabian GTI.. toch ook zoiets meegemaakt?? met die eenarmige ruitenwisser en verbreede bandjes.. kon hij ook weken wachten op die technische keuring, maar daarover heeft hij toen wel over gebeld en geschreven en toen werd alles zo opgelost... O:)
[link deel 1]
[link deel 2 van het verhaal]
[link deel 3: ruitenwisser vernietigd]

en die twee racende broertjes die zich vervolgens hier gemeld hebben (al was dat voor een inhaal-'straatrace'-je).. hoe heette hij nu toch :x
Offline Forza!
Master
wo 09 jul 2008, 7:45 Bericht 

Een burger die videoopnames heeftgemaakt en dan de politie bellen. :nono:

Zo iemand moesten ze kaalscheren..
Offline Remo
Master
wo 09 jul 2008, 7:50 Bericht 
Als het goed is moet diegene met de camera aangifte doen, dan heb je volgens mij in het dossier zijn adresgegevens..
Tijd voor een bos bloemen met een baksteen zeg ik..
Offline ruudt
Master
wo 09 jul 2008, 7:57 Bericht 
Bloemetje met baksteen vind ik wat ver gaan.

Ik zal zeker een bakje koffie gaan drinken bij die man om een en ander duidelijk te maken dat dit meer iets van "vroeger" was.
Offline Yvesart
Master
wo 09 jul 2008, 8:39 Bericht 
ben ik niet helemaal met jullie eens.. toevallig was TS op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats.. als dit stelselmatig (door anderen!) gedaan wordt, zou ik ook wel eens een nachtje willen slapen en er eens eentje filmen..

de rechtsgeldigheid van filmbeelden welke door derden gemaakt zijn, en vooral de kwaliteit, moet je vooral boven tafel zien te krijgen..
zoals een van de voorgaande posts al zei: moet die vent dan aangifte doen (overlast) of kan de politie op grond van de beelden je 'gevaarlijk weggedrag opleggen'??

ik zou zo snel mogelijk proberen die beelden te zien.. als daaruit blijkt dat er geen andere weggebriukers zijn dan ben je dus ook niet 'gevaarlijk' bezig geweest ten opzichte van hen.. (enkel ten opzichte van je zelf, maar ja, ik krijg ook geen bekeuring als ik in een vliegtuig ga zitten of elke dag meer dan 1000km rijd.. terwijl ik mezelf dan toch in gevaar breng.. :roll: )
Nieuwkomer
wo 09 jul 2008, 9:04 Bericht 

Maat van mij heeft wel de beelden gezien. Daarop is te zien dat er wel auto's aanwezig zijn, echter niet op de rotonde. Wij hebben ook wel mensen zien staan, maar die stonden te klappen of met de duim omhoog. Ik zou eventueel iemand op kunnen trommelen die dat kan verklaren dat ie daar stond met zijn vrachtwagentje, en bewust bleef kijken omdat ie het wel mooi vond. Maar daar hadden ze geen boodschap aan. Was vlgs hun duidelijk verkeer hinderen en mogelijk in gevaar brengen.

Heb nog wel gevraagd of ik de beelden mog zien, maar die stonden op de telefoon van de hup ovj, en die had ze toen al "zogenaam" doorgestuurd naar ovj, dus die kon ik niet meer bekijken.

Rechtsgeldigheid zit vlgs mij wel goed. De klager had al vaker gebeld voor gevalletje driften schijnt. Moeten ze ook maar niet van die uitdagende rotondes neerleggen :) . Maar de politie had dus gezegd dat ie het dan moest filmen, dan konden ze er wat mee..... Nou dat blijkt wel.
Offline flitspaal
Master
wo 09 jul 2008, 9:14 Bericht 

Forza! schreef:

Zo iemand moesten ze kaalscheren..

Typisch geval van een kort lontje. Heeft zelf zeker nog nooit een overtreding begaan :nono:
Jammer dat bij klachten over het verkeer altijd direct de alarmbellen gaan rinkelen.
Nieuwkomer
wo 09 jul 2008, 9:20 Bericht 

Je hoort mij toch ook niet klagen over degene die gefilmt heeft? Ik heb een overtreding gamaakt. Ik ben betrapt. Ik krijg een dikke vette boete. Best. End of story. Maar rijbewijs en auto inbeslag vind ik persoonlijk wel een hele heftige maatregel voor een kwajongensstreek die even de achterwielen gebruiken. En als ik her en der de berichten lees ben ik er voorlopig nog niet klaar mee. En daar baal ik een beetje van. Als ik bijvoorbeeld een boete krijg van € 1.000 dan heb ik pech, en that's it. Mijn auto een jaar kwijt is veel erger. Of nog erger, mijn rijbewijs kwijt. Dat hoop ik dus te voorkomen.

Groeten en allen bedankt tot dusver voor het meedenken. Echt topsite hiero.
Offline red devil1
Master
wo 09 jul 2008, 9:34 Bericht 
ask Tukker_Pat even. die heeft meer kennis over in beslagname etc
Offline Yvesart
Master
wo 09 jul 2008, 9:47 Bericht 
mm..dat is wel balen dan.. inderdaad is Tukker_Pat de beste die je hiermee kan helpen.. dat zie je ook wel in die andere topics.. O:)

succes en hou ons op de hoogte, zodat we er ook wat van (kunnen) leren.. :koffie:
Nieuwkomer
wo 09 jul 2008, 10:06 Bericht 

Net met politiebureau in Veenendaal gebeld. Vriendelijke agent die de beelden gezien heeft. Hij zij dat het met het rijbewijs wel mee zal vallen, en dat ik daar waarschijnlijk een eenvoudig sv voor tegmoet mag zien komen. Niet echt spannend dus.

Nu komt het: inbeslagname van de auto was echter wel een behoorlijk zwaar punt. De technische keuring heeft niet plaatsgevonden, omdat ter plekke is geconstateerd dat dit niet veel spannende dingen zou opleveren. Er is dus afgezien van een technische keuring. Da's logisch, want het is een standaard auto die alleen aan de binnenkant gestript is. Echter heeft de OvJ bepaald dat niet naar aanleiding van de technische keuring, maar na aanleiding van de beelden de auto's voorlopig in baslag blijven. De vriendelijke meneer kon wel vertellen dat de OvJ niet echt amused was van het gegil en gerook van de banden. Plus dat er "toeschouwers" stonden die volgens zijn oordeel gehinderd werden (puntje artikel 5). Op basis van de eerste inschatting schatte de politie de kans dat ik mijn auto niet meer terugzie vrij groot in.

Moest nog maar eens contact opnemen met Rechtbank Utrecht zie ie. Maar waarschijnlijk heeft de OvJ de beslissing al overgedragen aan de rechter. Dan zou ik binnen 14 dagen een brief krijgen waarin ik uitgenodigd werd met gelakte schoenen mijn auto proberen terug te krijgen.

Dit is echt mega-shit man. Dat gaat me echt pegels kosten, daar wordt ik echt niet vrolijk van. Die auto moet ik gewoon terug hebben, maar politie kan er niets over zeggen, en OvJ krijg ik geen contact mee. Stuur maar een brief krijg ik als antwoord. Grrrrrrr.

Groeten

Toegevoegd na 2 minuten:

Overigens zei hij dat de nette voordracht tijdens de aanhouding, het vriendelijk te woord staan aan de agenten, en het goede gedrag tijdens verhoor en de snelle reactie met een fatsoenlijk ingediend verzoek geresulteerd heeft in de snelle teruggave van het rijbewijs. :thumb:

Groeten
Offline Quaap
Respect
wo 09 jul 2008, 10:21 Bericht 
Ik ben niet thuis in deze materie, maar ik snap een paar dingen niet.

Je begaat een overtreding, politie komt, neemt rijbewijs en auto in beslag. Rijbewijs heb je in no-time terug, blijkbaar heeft de OvJ verzonnen dat het toch niet zo erg was en dat er geen reden is om het rijbewijs vast houden. Dat is mooi.

Nu die auto, die hebben ze in beslag genomen. Eerst voor technisch onderzoek, maar na een vluchtige inspectie heeft men besloten daarvan af te zien, omdat het voertuig in goede conditie verkeerd (ook niet zo gek, want je zegt dat het een ring-tool is en je wilt niet met 200+ gekke dingen meemaken, m.a.w. je zorgt er wel voor dat je materiaal in orde is). Nu besluiten ze het voertuig vast te houden i.v.m. de overtreding. En wellicht krijg je het voertuig niet terug volgens de agent?

Dit laatste kan ik niet rijmen met het eerste. Als er flinke overtreding heeft plaatsgevonden moet je iemand niet z'n rijbewijs terug geven. Een auto is hierin niet van belang. Een auto innemen o.b.v. wat driften is een veel te zwaar middel, immers het treft geen doel. Wrs. beschik je over een andere auto en je hebt een geldig rijbewijs dus je kan het zo weer doen als je wilt. M.a.w. het vasthouden van de auto kan m.i. niet. Zoals gezegd, ik heb er verder geen verstand van maar ik snap het verhaal van geen kant.

Tukker_Pat?
Nieuwkomer
wo 09 jul 2008, 10:28 Bericht 

Driften in een Golf V 1.6?.......Dat wil je echt niet :D :thumb_d:

Maar vind het inderdaad vreemd. Vroeg de agent ook wel of de auto überhaupt in beslag genomen mag worden op basis van artikel 5. Maar daar jaag je ze een beetje mee op de kast, want dat vond ie niet leuk. Maar hij zei dat men verplicht is een auto in beslag te nemen bij dergelijke overtredingen. OvJ gaat verder beslissen.

Hoe zou het bij de OvJ overkomen als je nog een brief stuurt ivm verzoek tot teruggave voertuig? En dab bedoel ik een brief met daarin een soort van verweer waarom ik vind dat ik mijn auto terug mag krijgen? Want die agent zei dat de OvJ ook kan beslissen voordat het naar de rechter gaat......

Groeten
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
wo 09 jul 2008, 11:04 Bericht 
Je moet inderdaad een verzoek doen tot opheffing van het beslag. Strikt genomen moet je dat via een verzet doen, maar ik zou eerst eens even in de pen klimmen voor een "normale teruggave".

Ik ben wel even benieuwd naar de reden voor beslag. Waarschijnlijk is het onttrekking aan het verkeer wegens de technische staat van het voertuig.

Stel je op de mening dat er geen dwingende redenen meer zijn het beslag in stand te houden nu het rijbewijs terug gegeven is en er geen technisch onderzoek verricht gaat worden.

Zorg dat je van alle uitspraken een motivering kunt bijsluiten, liefst met naam tijdstip van gesprek.
Nieuwkomer
wo 09 jul 2008, 11:20 Bericht 

Tukker_Pat schreef:
Je moet inderdaad een verzoek doen tot opheffing van het beslag. Strikt genomen moet je dat via een verzet doen, maar ik zou eerst eens even in de pen klimmen voor een "normale teruggave".

Ik ben wel even benieuwd naar de reden voor beslag. Waarschijnlijk is het onttrekking aan het verkeer wegens de technische staat van het voertuig.

Stel je op de mening dat er geen dwingende redenen meer zijn het beslag in stand te houden nu het rijbewijs terug gegeven is en er geen technisch onderzoek verricht gaat worden.

Zorg dat je van alle uitspraken een motivering kunt bijsluiten, liefst met naam tijdstip van gesprek.

Groeten

Vanochtend zei die agent dat bij dergelijke verkeersovertredingen de auto's altijd in beslag worden genomen. Hij herhaalde letterlijk wat artikel 5 inhoud (dat heb ik nu al 100 keer gehoord) en dat op basis van het mogelijke gevaar voor medeweggebruikers en mogelijk hinderen van het vrije verkeer de auto ontrokken is.

Heb overigens geen officieel document gehad dat mijn auto in beslag genomen is, dus weet feitelijk nog niet waarom. Mondeling heb ik dus artikel 5 gehoord. Maar als je ze daarmee confronteerd krijgt meestal de toonzetting een ander wending :(

Komt er kort op neer dat ze het een dergelijke actie is waarbij ze een verpletterende maatregel gesteld wordt door OvJ. Alles wat ze tegenkomen bij aanhouding in beslagnemen (inclusief de veters uit mijn schoenen), en daarna pas gaan bekijken wat ze terug gaan geven. Dat resulteerd momenteel in mijn kleine persoonlijke bezittingen ter plaatse, mijn rijbewijs afgelopen maandag, en het voertuig zie ik voorlopig niet meer terug met mogelijk helemaal nooit meer.

Ga nav het gesprek met de politie van vanochtend idd nog maar eens een brief schrijven. Misschien de beste optie. Maar ik ben bang dat ze denken: wat een zeikerd. Nou hup, kom je auto maar ophalen, maar dan krijg je wel een rijontzegging van een half jaar...... dan ben ik toch echt liever mijn auto kwijt. Wil eignenlijk gewoon een dikke prent ipv rijbewijs en auto kwijt. snappie?

Groeten en iedereen tot zover maar weer bedankt.
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
wo 09 jul 2008, 11:27 Bericht 
Citaat:
Vanochtend zei die agent dat bij dergelijke verkeersovertredingen de auto's altijd in beslag worden genomen. Hij herhaalde letterlijk wat artikel 5 inhoud (dat heb ik nu al 100 keer gehoord) en dat op basis van het mogelijke gevaar voor medeweggebruikers en mogelijk hinderen van het vrije verkeer de auto ontrokken is.

Lijkt me tijd dat die agent zijn schoolgeld weer op moet gaan halen. Beslag, onttrekken aan het verkeer, wordt alleen gedaan bij kans op herhaling, het doen stoppen van de overtreding, of in het geval van concrete en daadwerkelijke gevaarzetting.

Leesvoer, ook voor de agent. :wink: Er wordt hier géén Artikel 5 genoemd.

Laatst bijgewerkt door Tukker_Pat op wo 09 jul 2008, 11:39, in totaal 1 keer bewerkt
Offline red devil1
Master
wo 09 jul 2008, 11:39 Bericht 
invordering rijbewijs was billijk geweest, auto vind ik te ver gaan.
Dus Pennen: Tukker_Pat heb jij niet toevallig een voorbeeldje liggen??
Offline dave84
Master
wo 09 jul 2008, 11:57 Bericht 
gadverdamme, een burger die video-opnames maakt en dan de pliesie belt,zo iemand zou je toch hard tegen een boom aanplakken
Nieuwkomer
wo 09 jul 2008, 12:13 Bericht 

Tukker_Pat schreef:
Lijkt me tijd dat die agent zijn schoolgeld weer op moet gaan halen. Beslag, onttrekken aan het verkeer, wordt alleen gedaan bij kans op herhaling, het doen stoppen van de overtreding, of in het geval van concrete en daadwerkelijke gevaarzetting.

Maar wat verstaan ze onder concrete en daadwerkelijke gevaarzetting? Kan toch zijn dat zij dit een gevaarlijke actie vonden?

Groeten
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
wo 09 jul 2008, 12:26 Bericht 
Dát is concrete gevaarzetting.

Daadwerkelijke gevaarzetting is dat er ook daadwerkelijk gevaar was voor iemand, van iemand. Er moet dus iemand in gevaar zijn gebracht, daadwerkelijk. Daar lijkt me in jouw geval geen sprake van.

Je staat naast een guillotine met een geslepen mes. Dat is concrete gevaarzetting. Als het mes valt, ben je hooguit geschrokken. Concreet gevaar, niet daadwerkelijk. Nu zit je kop in een guillotine met een geslepen mes, je kop zit vast, je kan er niet uit. Dat is concrete en daadwerkelijke gevaarzetting. (voor jou dan :wink: ) Als het mes valt......

Toegevoegd na 8 minuten:

Extra info;

Citaat:
Artikel 94 WvSv

1.Vatbaar voor inbeslagneming zijn alle voorwerpen die kunnen dienen om de waarheid aan de dag te brengen of om wederrechtelijk verkregen voordeel, als bedoeld in artikel 36e van het Wetboek van Strafrecht, aan te tonen.

2.Voorts zijn vatbaar voor inbeslagneming alle voorwerpen welker verbeurdverklaring of onttrekking aan het verkeer kan worden bevolen.

3.Van de inbeslagneming van een voorwerp wordt, ook in geval de bevoegdheid tot inbeslagneming toekomt aan de rechter-commissaris of de officier van justitie, door de opsporingsambtenaar een kennisgeving van inbeslagneming opgemaakt. Zoveel mogelijk wordt aan degene bij wie een voorwerp is inbeslaggenomen, een bewijs van ontvangst afgegeven.

Citaat:
Artikel 116 WvSv

1.Zodra het belang van de strafvordering zich niet meer verzet tegen de teruggave van een inbeslaggenomen voorwerp, doet het openbaar ministerie dit teruggeven aan degene bij wie het is inbeslaggenomen.
Nieuwkomer
wo 09 jul 2008, 12:42 Bericht 

Ook zoiets. we hebben wel netjes een ontvangstbevestiging gehad voor inbeslagname rijbewijs, maar omtrent inbeslagname auto hebben we niets getekend, of een bevestiging van gehad. we kregen te horen dat mocht er iets beschadigt zijn, de politie dit vergoed.

Ik zelf denk dat de agenten de auto in beslag genomen hebben vanwege technische keuring, maar dat de OvJ de strafmaatregel gaat nemen op basis van inbeslagname auto.....

Ik wordt er nu wel een beetje ziek van. Net utrecht gebeld, en kreeg weer 0 op rekest..........

Groeten
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
wo 09 jul 2008, 12:58 Bericht 
Je moet niet bellen. Je moet schrijven en faxen. Dus nog één keer bellen voor het faxnummer.
Offline Dave
FS Webmaster
wo 09 jul 2008, 18:39 Bericht 
Forza! schreef:

Tsja ik kan me er wel iets bij voorstellen.. Iedere week dat gezeik voor je deur, dat wordt vervelend.

Dit soort dingen kan je alleen doen op verlaten industrieterreinen of op bijvoorbeeld havengebied.

Sommige omwoners vinden het juíst mooi maar smaken verschillen.
Nieuwkomer
do 10 jul 2008, 9:04 Bericht 

Was overigens op een rondweg, tussen de industrieterreinen in. Voor zover ik weet ook buiten bebouwde kom en een Vmax van 60km/h. Maar schijnt dat het iemand geweest is die boven een bedrijf woont.....

Toegevoegd na 14 uren 17 minuten:

Dag mensen,

Ik heb telefonische bevestiging gehad dat mijn ingediende verzoek tot teruggave van mijn auto ontvangen is. "Het ligt nu bij het dossier, en dat ligt op het burueau van de OvJ. Die gaat nu beslissen over de zaak, of ik mijn auto terugkrijg, of niet. Als hij beslist dat ik mijn auto terugkrijg, dan krijg ik hiervoor vanzelf bericht. Als hij beslist dat ik hem niet meer terugkrijg zal hij zijn advies overbrengen naar de rechter, en krijg ik hier ook bericht van. Probeert u over 5 weken nog eens een belletje....."

Nu heb ik hier gelezen dat in het kader WAB dat de OvJ 16 weken de tijd heeft om te beslissen. Ik heb nog niks gezien van enige boete, bevestiging of enig ander document welk te maken heeft met mijn aanhouding. Het enige wat ik heb gehad was de bevestiging dat mijn rijbewijs ingevorderd is. Die mocht volgens het politiebureau de prullenbak in, want ik heb me rijbewijs toch al terug. Dus momenteel heb ik geen documentatie waaruit blijkt dat ik aangehouden ben.

Mijn vraag: moet ik nu echt 16 weken gaan wachten voordat de OvJ überhaupt contact opneemt ofzo? Begrijp er echt niets van. Kan ik niet gewoon aangifte van diefstal doen? Ik heb geen bevestiging gehad dat mijn auto inbeslag genomen is.

Groeten
Offline guus_flater
Eendagsvlieg
do 10 jul 2008, 16:43 Bericht 

Ik zou als ik jou was eens gaan bellen met een advocaat...
staat de auto op jouw naam?

Ik ken een geval, 200 waar je 100 mag, en daar werd rijbewijs en auto inbeslag genomen.
Auto stond op naam van iemand anders, en was 2 dagen later terug. Rijbewijs 2 weken later.

Dat je geen bewijs hebt of krijgt van inbeslagname van de auto gaat helemaal nergens over, maar typisch voor de nederlandse politie: liever lui dan moe. Nogmaals, zet er een advocaat op, want ze hebben lak aan jou.
Nieuwkomer
do 10 jul 2008, 16:55 Bericht 

Als ze lak aan mij hebben heb ik het idee dat het dan een bijkomend voordeel is. Volgens mij als de OvJ lak aan mij heeft, dan ziet de rechter dat ook. Een 'lak aan' hebben is wel appart, want de overheid heeft net als ik zich aan de regels te houden. Zo niet is dat in het voordeel van de burger....toch :huh: :lol:
Offline Barbertje
FS Juridisch
do 10 jul 2008, 16:59 Bericht 
:huh: :huh: :huh: :huh: :huh: Was dat maar waar..................... :boos:
Offline meranto
Master
do 10 jul 2008, 17:19 Bericht 
guus_flater schreef:
Ik zou als ik jou was eens gaan bellen met een advocaat...
staat de auto op jouw naam?

Ik ken een geval, 200 waar je 100 mag, en daar werd rijbewijs en auto inbeslag genomen.
Auto stond op naam van iemand anders, en was 2 dagen later terug. Rijbewijs 2 weken later.

Dat je geen bewijs hebt of krijgt van inbeslagname van de auto gaat helemaal nergens over, maar typisch voor de nederlandse politie: liever lui dan moe. Nogmaals, zet er een advocaat op, want ze hebben lak aan jou.

Wat zou een advocaat anders adviseren dan hier wordt gedaan, anders dan dat hij er veel geld voor wil hebben?
Offline Walker
Master
do 10 jul 2008, 18:55 Bericht 
Een OvJ schrikt niet ineens als hij de naam van een advocaat onder een brief of fax ziet staan, in plaats van de naam van de dader/benadeelde. Die advocaat is namelijk dezelfde man waar hij tussen de middag gaat lunchen, en na een dag in de rechtszaal een biertje staat te hijsen na "weer zo'n drukke dag".

En waarschijnlijk ook nog een oud-studiegenoot :[
Nieuwkomer
do 10 jul 2008, 19:40 Bericht 

Heb nog is effe alles goed doorgenomen, maar vrees helaas voor mij dat er niets anders opzit dan wachten. Waarschijnlijk zal er een brief binnenkomen dat beslag is gelegd op het voertuig omdat "er een ernstig verkeersdelict is begaan".

Verder zal het voertuig in bewaring blijven zolang dit in "het belang van de strafvordering" is.

Helaas. denk dat het wachten wordt......

Misschien kan ik aanvoeren dat de agenten die mij staande hielden de auto inbeslag genomen hebben omdat in hun ogen een technische keuring nodig was, en dat de hulp officier daar een draai aan gegeven heeft om de auto in beslag te nemen op grond van artikel 5.

Las overigens ook in de wet dat het zeer onwaarschijnlijk is dat ik nu een onvoorwaardelijke rijontzegging aan mijn broek krijg, omdat ik mijn rijbewijs zo snel al teruggekregen heb. da's dan weer een lichtpuntje.

@ Barbertje?: excuseer mij. gevalletje net nieuw zeg maar... :oops:

Groeten
Offline scooby!!
Master
do 10 jul 2008, 21:49 Bericht 
lijkt mij slim om een papiertje te vragen waarin staat dat ze jouw auto in beslag hebben genomen, nu heb je niks op papier staan, alleen maar woordjes gehoord.
En laat de kilometerstand ook noteren, desnoods zet je het met pen op de brief en laat je de betreffende ambtenaat tekenen voor gezien
Nieuwkomer
do 10 jul 2008, 22:08 Bericht 

Maar dan weet ik al waar ze mee komen... Voordat ik gefouilleerd ben in mijn resterende kleding en de cel in moest, heb ik een briefje getekend waarin stond dat alles in beslag genomen werd. Maar dat was meer een algemeen papiertje. Voor het rijbewijs moest ik andere papieren tekenen, dus ga er vanuit dat het 1e papiertje meer een algemene strekking had, en dat we voor de auto ook hadden moeten tekenen. Bovendien heb ik mijn overige bezittingen als schoenveters, cap en horloge etc gewoon meegekregen en daar heb ik niet voor getekend. Dus als ze gaan janken dat er op het 1e papiertje duidelijk staat dat mijn voertuig in beslag genomen is en die dus nog daar is, dat ik ook plotseling mijn horloge en schoenveters nog kwijt ben :P

Er staat duidelijk in de wet dat omtrent inbeslagname van een voertuig zo veel als mogelijk gedocumenteerd moet worden en wenselijk met beeldmateriaal. Daar is dus totaal geen sprake van.

Groeten
Offline marcje
Master
do 10 jul 2008, 22:19 Bericht 
In welke wet staat dat ..
Offline Barbertje
FS Juridisch
do 10 jul 2008, 22:23 Bericht 
Marcje, heb je nou nog steeds je schoenveterstrik diploma niet :wink:
Offline marcje
Master
do 10 jul 2008, 22:24 Bericht 
Ik ben nog steeds aan het oefenen.. :wink:
Offline Barbertje
FS Juridisch
do 10 jul 2008, 22:25 Bericht 
:lol: :lol:
Nieuwkomer
do 10 jul 2008, 22:33 Bericht 

marcje schreef:
In welke wet staat dat ..

WbSv art 94 lid 3.

Heb voor me studie als accountant ooit ook eens recht gehad O:) , dus heb vanavond maar eens die 2 fijne boeken formaat "holy shit!" uit de kast getrokken :lol:

Groeten
Offline marcje
Master
do 10 jul 2008, 22:38 Bericht 
Daar staat dat, zoveel mogelijk, een ontvangsbewijs word af gegeven. Er staat niets over zoveel als mogelijk documenteren of over documentatie middels beeldmateriaal..
Nieuwkomer
do 10 jul 2008, 22:41 Bericht 

marcje schreef:
Er staat niets over documentatie middels beeldmateriaal..

Moet ik effe doorzoeken, maar dacht 't toch zeker ergens gelezen te hebben... hou je nog tegoed :thumb:

Groeten
Offline marcje
Master
do 10 jul 2008, 22:42 Bericht 
Ik hoor het wel van je.. :D
Offline Barbertje
FS Juridisch
do 10 jul 2008, 22:43 Bericht 
Citaat:
3. Van de inbeslagneming van een voorwerp wordt, ook in geval de bevoegdheid tot inbeslagneming toekomt aan de rechter-commissaris of de officier van justitie, door de opsporingsambtenaar een kennisgeving van inbeslagneming opgemaakt. Zoveel mogelijk wordt aan degene bij wie een voorwerp is inbeslaggenomen, een bewijs van ontvangst afgegeven.

Het digitale boek:
http://www.st-ab.nl/wetten/0475_Wetboek ... ing_Sv.htm
 [ 93 berichten ]