Pagina 1 van 1  [ 23 berichten ]
Offline GGeek
Die hard
zo 09 aug 2009, 16:18 Bericht 

Heb tijdje geleden mooie brief gehad van het CJIB.
Geheel aan de aandacht ontschoten omdat mijn vriendin hem geopend heeft en mij gebeld op mijn werk.

Hierdoor is hij niet in mijn WOB procedure terecht gekomen tot zo'n 12 dagen gelden. 2 dagen voordat ik mijn bezwaar moest indienen. (op de post doen).

Ik heb wel een bezwaar ingedien waarbij ik mijn twijfels heb geuit over de locatie en de correctheid van de apparatuur.
Echter ik heb nog geen bericht gehad van het CVOM dat mijn betalingsplicht opgeschort word.
Op 11 augustus dient de betaling binnen te zijn. Ik wilde daarom vandaag de betaling uitvoeren met als mededeling het kenmerknummer en de opmerking onder protest.

Tot mijn stomme verbazing geeft de ING Bank de volgende melding:
Voor het overschrijven naar deze rekening is een betalingskenmerk verplicht (Meldingscode: 14.11.1.48)

Kan een bank mij zomaar verplichten om uitsluitend het kenmerk te gebruiken?
Ik ben toch zelf verantwoordelijk voor het vermelden van de verplichte gegevens?
Ik kan dus geen betaling onder protest doen. Ik heb namelijk geen zin in een verhoging van de boete. Ook al is het mar 16 euro (4 km te hard na correctie op de N65 door een flitspaal. Kan me nog steeds niet voorstellen dat ik daar te hard heb gereden, maar dat is een ander verhaal.)

Kortom mag mijn bank mij verplichten om uitsluitend een betalingskenmerk te gebruiken?

Offline Fredje
Die hard
zo 09 aug 2009, 16:27 Bericht 

Kun je niet gewoon als bankgiro overschijven dan ? Bij de rabobank werkt dat naar iedere willekeurige rekening.

Offline weetje11
Master
zo 09 aug 2009, 16:56 Bericht 
Dit is ook een leuke:
http://www.ing.nl/particulier/klantenservice/veelgestelde-vragen/internetbankieren/mijn-ing-met-gebruikersnaam-en-wachtwoord/overschrijven/index.aspx?faquri=tcm:7-18783

12.
Hoe kan ik een Betalingskenmerk en een mededeling invullen?
U kunt bij een Acceptgiro niet een Betalingskenmerk én een mededeling tegelijk invullen.
.

Offline RAH
Master
zo 09 aug 2009, 17:39 Bericht 
Volgens mij heb ik die melding ook wel eens gehad. Gewoon domweg doorklikken werkte toen bij mij.

Offline Yvesart
Master
zo 09 aug 2009, 17:41 Bericht 
gewoon mededeling invullen volstaat dan toch?

alleen beide [en nr. en mededeing] kan niet..

Offline weetje11
Master
zo 09 aug 2009, 17:52 Bericht 
GGeek schreef:
Voor het overschrijven naar deze rekening is een betalingskenmerk verplicht (Meldingscode: 14.11.1.48)

Als een betalingskenmerk verplicht is, en je niet Betalingskenmerk én een mededeling tegelijkertijd MAG invullen, hoe wil je dan een mededeling invullen???

Offline GGeek
Die hard
zo 09 aug 2009, 18:07 Bericht 

Yvesart, ik had alleen een mededeling, toen kreeg ik de melding dat het kenmerk verplicht is.
De bank laat mij geen vrije keuze op welke manier ik het kenmerk vermeld. Dit zou gewoon als mededeling moeten kunnen.

Een reguliere overschrijving met overschrijvingskaarten is het te laat voor. Betalling moet de 11de binnen zijn. Redelijk kort dag dus.

Offline ruudt
Master
zo 09 aug 2009, 18:45 Bericht 
Heb je geen telefoonnummer van de ING welke je kunt bellen hiervoor?

Offline egeltjes
Master
zo 09 aug 2009, 18:46 Bericht 
Ff in leeuwarden langs gaan en aan de balie betalen ???

Offline weetje11
Master
zo 09 aug 2009, 18:50 Bericht 
girofoon?
026-3555666

Offline OlieTankeR
Master
zo 09 aug 2009, 18:58 Bericht 

Eehm wat probeer je sowieso te bereiken? Alsof ook maar iemand de mededeling gaat lezen die je bij het overmaken plaatst. Dan kan je beter een brief sturen en verwijzen naar je overmaking. Dat eindigt misschien nog in een dossier, de mededeling bij je overschrijving niet.

Offline Dave-R
Die hard
zo 09 aug 2009, 19:06 Bericht 
wou net zeggen of ze het gaan lezen!
De bezwaren lezen ze al niet eens, gaan ze echt niet in het betaal overzicht al die dingen lezen.

Offline smul
Pro
zo 09 aug 2009, 19:14 Bericht 
Bij elke bank is het zo dat bij een acceptgiro je geen verdere omschrijving mee kan geven.

Een klacht of wat dan ook is zinloos.

Offline zadkine
Master
zo 09 aug 2009, 19:15 Bericht 
Overschrijving en bij mededeling ZOWEL het betalings kenmerk als de rest (je protest)

Per slot staat er dat je bij het zelf overschrijven altijd het betalingskenmerk dient te vermelden.
En uiteraard ook per brief bevestigen.
Ze zijn zo verplicht je betaling te lezen want zo iets wordt door de automatische verwerking afgekeurd. Hoewel een administratieve kracht uiteraard daar verder niets mee doet.....

Per slot kan niemand je verplichten met een accept te betalen. Buitenlanders hebben zo? ding niet eens

Hodud wel rekening dat je moet kunnen bewijzen op tijd betaald te hebben. Zo'n verwerking gaat echt niet automatisch goed.

(En ik weet niet wat het cjib ervan vind als op grote schaal de automatische verwerking verstoord gaat worden...)

Offline Superkoerier!
Master
zo 09 aug 2009, 20:23 Bericht 
Gewoon als betalingskenmerk 1940.1941.1942.1943.1944.1945 invullen. Of iets dergelijks.

Offline ruudt
Master
zo 09 aug 2009, 22:15 Bericht 
Of in hexadecimaal :colaatje:

Offline GGeek
Die hard
ma 10 aug 2009, 7:00 Bericht 

Om eerlijk te zijn, boeit het me niet of iemand mijn mededeling bij de transactie leest. Waar het wel om gaat is dat er bij staat of ik iets onder protest toch uitvoer.

Maar het heikel punt in dit alles is dat de bank mij niet de keuze laat of ik het als acceptgiro storting wil doen of als reguliere transactie. De bank dwingt mij om de transactie als acceptgiro over te boeken met het bijbehorende kenmerk.

Offline Celica
Die hard
ma 10 aug 2009, 7:34 Bericht 
Als het een M is maakt het geen klap uit, gewoon betalen. Geld krijg je terug als je wint.

Offline Superkoerier!
Master
ma 10 aug 2009, 9:17 Bericht 
Andere 'oplossing' is om via een buitenlandse rekening te betalen. Kan kiezen uit een B en D bankrekening en zeker weten dat daar niet zo'n verplicht veld is.

Offline dexter79
Master
ma 10 aug 2009, 9:18 Bericht 
Bijkomend voordeel van betalen vanaf een buitenlandse rekening is waarschijnlijk, dat ze die buitenlandse bank niet kunnen dwingen Mulder-boetes af te schrijven als ze je rekeningnummer eenmaal hebben.

Offline Freddy
Master
ma 10 aug 2009, 10:15 Bericht 
Klopt dat ze dat doen, al jaren bij betalingen aan Belastingdienst, en nu dus ook CJIB.
Maar als het je niet boeit of iemand het leest, waarom wil je dan toch erbij hebben dat het onder protest is? :huh:

Offline GGeek
Die hard
ma 10 aug 2009, 10:49 Bericht 

Bewijs dat betaling onder protest is gedaan bij een rechter ?
Als ik aan geef bij de transactie dat het onder protest gebeurd kan ik later aanvoeren dat ik er toen ook zo overdacht. Immers de mededeling kan ik later niet meer aanpassen.

Het CJIB zal het niets uitmaken of ik onder protest betaal of niet. Als ik maar gewoon betaal.
Een brief is nogal makkelijk te 'verliezen' of niet op te nemen in een dossier.

Offline Superkoerier!
Master
ma 10 aug 2009, 11:31 Bericht 
Freddy schreef:
Klopt dat ze dat doen, al jaren bij betalingen aan Belastingdienst, en nu dus ook CJIB.
Maar als het je niet boeit of iemand het leest, waarom wil je dan toch erbij hebben dat het onder protest is? :huh:

Je hoeft niet per se erbij te zetten dat het onder protest is. Ik zet er meestal iets bij zoals 'boetegeld = bloedgeld' of maak vergelijkingen tussen het CJIB en de DDR tijden van weleer.

[ 23 berichten ]