Pagina 1 van 1  [ 12 berichten ]
Offline --Richard
Nieuwkomer
ma 25 feb 2008, 23:31 Bericht 

Ik het dit forum meermalen afgezocht, maar kon het antwoord op mijn vraag nog niet vinden. Excuus als het toch al eerder is behandeld.

In mijn procedure heb ik alle stappen gevolg. Naar aanleiding van de afwijziging van de OvJ van mijn bezwaar heb ik een brief gestuurd naar de OvJ dat ik beroep aanteken bij de kantonrechter. Hier heb ik duidelijk in gezet dat ik beroep aanteken onder bestuursrecht.

Mogelijk ten overvloede, maar voor de volledigheid hierbij het begin van mijn brief:
Citaat:
Officier van Justitie
Centrale Verwerking Openbaar Ministerie
Unit Mulder Kanton
Postbus 8225
3503 RE Utrecht

Schiedam, 7 februari 2008

Mijn kenmerk: verwijderd
Betreft: Beroep onder bestuursrecht

Aan: de kantonrechter,

Edelachtbare heer/mevrouw,

Op 18 januari 2008 ontving ik de brief van de Officier van Justitie, met datum 14 januari 2008, waarin wordt aangegeven dat de Officier van Justitie een beslissing heeft genomen inzake een vermeende parkeerovertreding, waarvoor ik eerder een beschikking onder nummer verwijderd ontving. Het besluit van de Officier van Justitie luidt dat hij mijn bezwaar niet-ontvankelijk verklaart, met als motivatie dat ik niet, of niet tijdig, de vereiste wettelijke gegevens heb verstrekt.

Tegen deze beslissing stel ik, bij dezen, beroep in onder bestuursrecht.

Naar mijn mening heeft de Officier van Justitie ten onrechte besloten mijn bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren.

etc, etc, etc mewt o.a. de motivatie waarom de OvJ onterecht heeft besloten mijn bezwaar niet-ontvankelijk te verklaren.

Nu ontvang ik een brief met als briefhoofd
Centrale Verwerking Openbaar Ministerie
Wet administratiefrechtelijke
handhaving verkeersvoorschriften

en o.a. als inhoud
Citaat:
Naar aanleiding van het door u ingediende beroepsschrift tegen een opgelegde administratiefrechterlijke sanctie met bovenstaand beschikkingsnummer, deel ik u mede, dat uw beroep door mij in behandeling is genomen onder bovenvermeld registratienummer.

De officier van justitie wijst u erop dat u op grond van art. 11 Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften verplicht bent zekerheid te stellen voor de betaling van de opgelegde sanctie.
<snip>

Het lijkt mij dat, ondanks dat ik heb aangegeven in beroep te willen onder bestuursrecht de officier van justitie het beroep gaat uitvoeren c.q. bij de rechtbank neerleggen onder de WAHV.

Moet ik hier nog op reageren om zeker te stellen dat mijn beroep onder bestuursrecht wordt uitgevoerd, of komt dit vanzelf goed?

Ik ben overigens van plan morgen de zekerheidsstelling vast te betalen (uit zekerheid).

Alvast bedankt voor jullie reactie en hulp!

Groeten,

Richard
Offline salush
Master
di 26 feb 2008, 7:08 Bericht 
Je kan even bellen met het CVOM, het is idd niet de bedoeling dat zij de BOB op gaan lossen. Dat moet de PG doen.

Houd er rekening mee dat je twee trajecten hebt:

het strafrecht (of mulder) traject
het bestuurlijke traject

Beide zijn afzonderlijk, en hebben hun eigen termijnen. Ook al ben je in beroep tegen het bestuurlijke deel, moet je nog altijd het strafrechtelijke volgen (of betalen).
Offline MarkyMark
Master
di 26 feb 2008, 9:30 Bericht 
Ik heb het idee dat je zelf hinkt op twee gedachten: je stuurt aan de unit mulder (= WAHV dus kanton), maar vraagt om bestuursrecht.

Als ik je brief lees, moet hij ook naar Mulder/kanton, je maakt immers bezwaar tegen de beslissing van de OvJ over je overtreding, niet tegen de beslissing van de OvJ over je WOB-verzoek.
Dus of je bedoelt wat anders dan je zegt, of je zegt wat anders dan je bedoelt (geloof ik)
Offline --Richard
Nieuwkomer
di 26 feb 2008, 23:58 Bericht 

Citaat:
Ik heb het idee dat je zelf hinkt op twee gedachten: je stuurt aan de unit mulder (= WAHV dus kanton), maar vraagt om bestuursrecht.

Oke, zit wat in.
Hoe ga ik onder bestuursrecht in beroep tegen de fictieve weigering van de OvJ mij uitstel te verlenen tot nadat de WOB-stukken binnen zijn?
Offline --Richard
Nieuwkomer
vr 29 feb 2008, 13:48 Bericht 

Citaat:
Hoe ga ik onder bestuursrecht in beroep tegen de fictieve weigering van de OvJ mij uitstel te verlenen tot nadat de WOB-stukken binnen zijn?

Eeuuhhmm, kan iemand mij nog helpen met de vraag hoe ik in beroep ga onder de WOB tegen de (fictieve) weigering van de OvJ mij uitstel te verlenen tot ndat de WOB-stukken binnen zijn? Hoe span je hiervoor een kort geding aan? Moet ik een brief schrijven naar een kantonrechtbank of zo?

Alvast bedankt voor de hulp!!
Offline Yvesart
Master
vr 29 feb 2008, 14:17 Bericht 
PB naar Barbertje .. die heeft een briefje voor de bestuursrechter.. :thumb:
Offline MarkyMark
Master
vr 29 feb 2008, 14:38 Bericht 
De WOB procedure staat formeel helemaal los van de vervolging/afdoening. De OvJ hoeft daarom geen uitstel te verlenen (en hoeft dus ook niet te motiveren waarom)
Tenminste, zo heb ik het altijd begrepen.
Offline Barbertje
FS Juridisch
vr 29 feb 2008, 19:26 Bericht 
Er is in deze totaal geen sprake van een 'fictieve weigering'.

Je bent helemaal afgeweken van de tekst van het Bezwaarschrift onder Bestuursrecht (Stap 1.2)
Wat jij hebt gestuurd is qua tekst een beroepschrift voor de kantonrechter.
Offline --Richard
Nieuwkomer
vr 29 feb 2008, 23:49 Bericht 

Mijn dank aan iedereen die heeft gereageerd!

Stap 1.2 is hier aan voorafgegaan en (volgens mij) heb ik in die stap vrij nauwkeurig de tekst gevolg. Naar aanleiding hiervan heeft de OvJ mij laten weten mijn bezwaar niet ontvankelijk te verklaring omdat ik verzuimd heb de gronden voor mijn bezwaar aan te geven (dan kan ook niet, wat de onder WOB opgevraagde stukken zijn er nog steeds niet). Tegen deze beslissing kon ik in beroep bij de kantonrechter (stap 1.3 WOB), en dat heb ik gedaan met de tekst 7 posts terug. De tekst hoort dus bij stap 1.3 (WOB).

Ik merk dat ik op een ander punt wel fout zit: ik moet niet naar de rechter onder bestuursrecht vanwege een fictieve weigering, ik moet, naar mijn mening, naar de rechter aangezien de stukken die ik onder WOB heb opgevraagd nog steeds niet allemaal heb ontvangen.

Ik hoop dat ik nu wel de juiste vraag stel, excuus voor de verwarring. De juiste vroeg moet volgens mij dus zijn: wat moet ik doen om naar de rechter te stappen nu nog niet alle stukken die onder de WOB zijn opgevraagd zijn ontvangen (er zijn, sinds het eerste verzoek, nog net geen 3 maanden voorbij).

Misschien ten overvloede: de tekst 7 post terug was dus bedoeld als beroep onder bestuursrecht, maar lijkt nu aangemerkt te zijn als beroep onder WAHV. Dus: hoe stel ik zeker dat ik beroep aanteken onder WOB??

Nogmaals excuus voor de verwarring. Ik hoop dat ik zo duidelijker ben (zo niet: laat het even weten, ik doe mijn best). Bij voorbaat vast mijn dank voor de antwoorden!
Offline Barbertje
FS Juridisch
za 01 maart 2008, 19:33 Bericht 
Beroep onder bestuursrecht kan alleen worden aangegaan bij de rechtbank,
sector bestuur. Hier voor moet je 143 Euro griffierecht betalen.
Een bestuurszaak aanspannen doe je niet zelf, maar ik schrijf daar een beroepschrift voor.
Een bestuurszaak kan pas worden aangespannen als er na 6 weken na het versturen van het bezwaarschrift onder bestuursrecht niet is gebeurd.
Dus er is geen beslissing op dit bezwaar (van de Procureurs Generaal) en
er zijn geen documenten ontvangen.

Er liggen thans tientallen zaken over het zelfde onder de rechter, dus het heeft weinig zin om ook nog een bestuurszaak aan te spannen.
We moeten eerst wachten op de rechtbank uitspraken.

De brief die jij +/- 7 posts geleden hebt gestuurd is dus géén bestuursberoep. Zo'n beroep stel je niet in bij de Officier maar bij de bestuursrechtbank.
Wel heeft de CVOM het opgevat als een beroep voor de kantonrechter.
Dit is logisch omdat de inhoudelijke tekst daarop wijst.
Offline --Richard
Nieuwkomer
zo 02 maart 2008, 23:53 Bericht 

Barbertje, bijzonder bedankt voor deze toelichting!

De huidige situatie is dat ik een brief heb gehad van de OvJ dat het WOB verzoek is doorgestuurd naar de politie, en van de politie heb ik een brief ontvangen dat het verzoek is doorgestuurd naar de dienst Stadswacht. Inmiddels 3 maanden na mijn oorspronkelijke verzoek en exact een maand na de brief van de politie dat ze het verzoek doorsturen zijn nog niet alle stukken ontvangen. Ondertussen loopt de WAHV-zaak wel door.

Wat adviseer je mij om te doen?
Offline Barbertje
FS Juridisch
ma 03 maart 2008, 17:43 Bericht 
Je kunt er achteraan gaan bellen (politie) voor de rest is het tandenknarsend
afwachten. Straks wel bij de kantonrechter aan de kaak stellen en wijzen op de uitspraken van de kantonrechters in Breda en Eindhoven.
 [ 12 berichten ]