Pagina 1 van 2  [ 55 berichten ]
Offline Djoelzz
Master
di 10 apr 2007, 17:30 Bericht 
Als relatieve nieuwkomer op dit forum heb ik een vraag over een boete die mijn vriendin ongeveer een half jaar geleden gekregen heeft.

Situatie: mijn vriendin moet voor haar werk naar een afspraak. Politie houdt haar staande voor een reguliere controle. Papieren van de auto (v.d. zaak) zijn in orde, maar ze is haar tas in alle haast vergeten waar haar rijbewijs in zit. Na het opgeven van NAW-gegevens wordt nagetrokken of mijn vriendin in het bezit is van een rijbewijs. Dit is natuurlijk het geval, dus alles in orde zou je zeggen. Helaas, agent schijft toch een boete uit voor het niet kunnen tonen van het rijbewijs. Ook een poging de boete te laten vernietigen bij het tonen van het rijbewijs een kwartier later blijkt zinloos. Sterker nog: "mevrouw had ook een boete kunnen krijgen n.a.v. de legitimatieplicht!"

Ok, boete ontvangen (€ 50) en betaald.

Dit is dus redelijk recent.

Aangezien ik toen nog niet echt op de hoogte was van de juridische mogelijkheden bij een boete, heb ik hier verder niets meer mee gedaan. Is het nog mogelijk om bijbehorende stukken etc. op te vragen, ondanks dat de boete al betaald is?

Ik kon het antwoord niet vinden via het zoeksysteem.

Laatst bijgewerkt door Djoelzz op di 10 apr 2007, 17:38, in totaal 1 keer bewerkt
Offline OlavvanGerven
Master
di 10 apr 2007, 17:34 Bericht 
Deze zaak is inderdaad gesloten.

Afgezien daarvan, de boete was correct en had inderdaad hoger kunnen zijn door de legitimatieplicht.

Jammer, maar helaas.
Offline tomtector
Master
di 10 apr 2007, 17:39 Bericht 
Je kan nog wel bezwaar maken nadat je de boete betaald hebt... (sommige doen het zo) alleen het termijn om bezwaar aan te maken is binnen 6 weken na het ontvangen van de bekeuring. Ik denk dat die in dit geval al om zijn.
Offline udo
Master
di 10 apr 2007, 17:41 Bericht 

Het hele papieren-geleuter is zo 1910...

Alles staat in de computer.
Dus als je hard kunt maken wie je bent is alles na te zien.
Overal en altijd.

Of men zich daarop heeft voorbereid of gewoon a la bromsnor werkt is een ander verhaal. Net als enige coulance bij mensen die te goeder trouw zouden kunnen zijn.
Offline Worf
Master
di 10 apr 2007, 17:44 Bericht 
Niet alles is na te zien. Als net 1 kwartier van te voren haar rijbewijs is ingevorderd is dat nergens in de systemen terug te vinden....
Offline Djoelzz
Master
di 10 apr 2007, 17:59 Bericht 
tomtector schreef:
Je kan nog wel bezwaar maken nadat je de boete betaald hebt... (sommige doen het zo) alleen het termijn om bezwaar aan te maken is binnen 6 weken na het ontvangen van de bekeuring. Ik denk dat die in dit geval al om zijn.

Inderdaad, bedankt voor de reactie. Wat de boete betreft: :slotje:

Maar dit is wel een interessante discussie:

Citaat:
Worf Geplaatst: Di 10 Apr 2007, 18:44 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Niet alles is na te zien. Als net 1 kwartier van te voren haar rijbewijs is ingevorderd is dat nergens in de systemen terug te vinden....

udo Geplaatst: Di 10 Apr 2007, 18:41 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Het hele papieren-geleuter is zo 1910...

Alles staat in de computer.
Dus als je hard kunt maken wie je bent is alles na te zien.
Overal en altijd.

Of men zich daarop heeft voorbereid of gewoon a la bromsnor werkt is een ander verhaal. Net als enige coulance bij mensen die te goeder trouw zouden kunnen zijn.

Toch zal het niet lang meer duren (hoop ik) dat een agent niks krabbelt op een geel papiertje, maar de gegevens online verwerkt, zodat alle systemen realtime informatie bevatten.
Offline OlavvanGerven
Master
di 10 apr 2007, 18:10 Bericht 
I had a dream...

that one day, alle agenten met een computer konden omgaan...
Offline Worf
Master
di 10 apr 2007, 18:15 Bericht 
:x :x :x O:) O:) O:)
Offline gast-zoveel
Die hard
di 10 apr 2007, 19:13 Bericht 

Worf schreef:

Ze kunnen via de computer de volgende dag al de bekeuring in de bus krijgen maar in een computersysteeem inkloppen dat een rijbewijs ingevorderd is kunnen ze niet... Zegt dat iets over de automatisering van de politie of de prioriteiten?
Offline OlavvanGerven
Master
di 10 apr 2007, 19:42 Bericht 
Gast zoveel schreef:
Citaat:
Ze kunnen via de computer de volgende dag al de bekeuring in de bus krijgen maar in een computersysteeem inkloppen dat een rijbewijs ingevorderd is kunnen ze niet... Zegt dat iets over de automatisering van de politie of de prioriteiten?

Stel je voor, je komt op het bureau en aan de balie zit een agent, die net iets in de computer wil tippen. Hij staat op en staat je netjes te woord, geeft nog even een tip en wijst je de weg naar het donkere dierenbos. Dan gaat hij weer zitten en begint te tippen - hij registreert net het feit dat hij een ingenomen rijbewijs heeft liggen. Zo is het kwartiertje (of half uur, of uur) wel verklaart.
Offline Djoelzz
Master
di 10 apr 2007, 20:17 Bericht 
Citaat:
Stel je voor, je komt op het bureau en aan de balie zit een agent, die net iets in de computer wil tippen. Hij staat op en staat je netjes te woord, geeft nog even een tip en wijst je de weg naar het donkere dierenbos. Dan gaat hij weer zitten en begint te tippen - hij registreert net het feit dat hij een ingenomen rijbewijs heeft liggen. Zo is het kwartiertje (of half uur, of uur) wel verklaart.

Daarom moeten deze handelingen "online" gebeuren. M.a.w. digitaal op de "plaats delict".
Offline MofkaP
FS Juridisch
di 10 apr 2007, 20:20 Bericht 
OlavvanGerven schreef:
Stel je voor, je komt op het bureau en aan de balie zit een agent, die net iets in de computer wil tippen. Hij staat op en staat je netjes te woord, geeft nog even een tip

Tijd niet op een politiebureau geweest zeker?
Want hier moet je wel een heel groot voorstellingsvermogen voor hebben.

Het is net een slecht restaurant. Mijn collega komt zo bij u.
Offline Djoelzz
Master
di 10 apr 2007, 20:27 Bericht 
Citaat:

[Frustratie + offtopic modus]

Klopt... Laatste keer dat ik op het politiebureau ben geweest ging ik aangifte doen van mishandeling. Iemand had me na het uitgaat zonder enige aanleiding van mijn fiets geslagen. Omdat er echt geen enkele reden was voor deze belachelijke actie besloot ik aangifte te gaan doen.

"Sorry meneer, dat gaat hier niet, u moet echt naar het bureau in de plaats waar de vermeende mishandeling plaats had."

:schudnee: :schudnee: :schudnee:

[/Frustratie + offtopic modus]
Offline dmachiel
Master
wo 11 apr 2007, 6:09 Bericht 

Citaat:
Tijd niet op een politiebureau geweest zeker?
Want hier moet je wel een heel groot voorstellingsvermogen voor hebben.

Zolang jij nog steeds niet weet wat er dagelijks aan een bureau speelt. lijkt het mij lastig om zo'n opmerking te kunnen ondersteunen met feiten.
Offline MofkaP
FS Juridisch
wo 11 apr 2007, 6:49 Bericht 
Natuurlijk, het gonst er van werklust en bedrijvigheid.
(f)
Offline Bramdaman
Master
wo 11 apr 2007, 9:01 Bericht 
OlavvanGerven schreef:
Deze zaak is inderdaad gesloten.

Afgezien daarvan, de boete was correct en had inderdaad hoger kunnen zijn door de legitimatieplicht.

Jammer, maar helaas.

Wat een onzin.
Tevens kan een boete wel terecht zijn, dat neemt nog niet weg dat er gewoon bezwaar gemaakt mag/moet worden.

Holleeder maakt ook bezwaar.
Offline Braaf
Die hard
wo 11 apr 2007, 10:19 Bericht 

Tja... bekend verschijnsel: Loop je het politie bureau binnen om aangifte te doen wegens vernieling aan je auto, wordt je naar buiten gestuurd: eerst een afspraak maken! Vraag je of je dat nu dan gelijk al kan doen, is het antwoord: Nee, kan alleen telefonisch.
Een week later tijdens de aangifte zit die agent de aangifte in te kloppen met 2 vingers en wel 30 aanslagen per minuut. Tja, dan hou je je verhaal wel kort.
Offline OlavvanGerven
Master
wo 11 apr 2007, 11:28 Bericht 
Waarop je lachend naar butien gaat en vervolgens de WOB start waarin je de korpsbeheerder vraagt om alle relevante stukken met betrekking tot het recht op weigering een aangifte optenemen zonder afspraak. en wel inclusive de besluitvorming hierover, de werkaanwijzingen voor het personeel, de besluiten m.b.t. de openingstijden voor dergelijke aangiften en alles wat je er verder nog aan de haren kunt bijslepen...
Offline Martijn
FS Webmaster
wo 11 apr 2007, 11:54 Bericht 
Citaat:
Sterker nog: "mevrouw had ook een boete kunnen krijgen n.a.v. de legitimatieplicht!"

Dit is niet juist. Dit is eens uitgezocht door een bekende van mij. Hij is nu op vakantie, kan er nog eens naar vragen.
Offline Worf
Master
wo 11 apr 2007, 16:36 Bericht 
IK ben benieuwd (f)
Offline flitspaal
Master
wo 11 apr 2007, 17:00 Bericht 

OlavvanGerven schreef:
I had a dream...

that one day, alle agenten met een computer konden omgaan...

Dat eens alle agenten inlevingsvermogen en tolerantie hebben...
Offline Worf
Master
wo 11 apr 2007, 17:06 Bericht 
Dat iedereen zich eens aan de wet zou gaan houden...
Offline petertjuh
Master
wo 11 apr 2007, 17:08 Bericht 
Als de wet acceptabeler wordt (of in elk geval juiste en logische snelheidslimieten en inhaalverboden op de goede plaatsen) valt daar best over te praten.
Offline Djoelzz
Master
wo 11 apr 2007, 17:11 Bericht 
Martijn schreef:
Citaat:
Sterker nog: "mevrouw had ook een boete kunnen krijgen n.a.v. de legitimatieplicht!"

Dit is niet juist. Dit is eens uitgezocht door een bekende van mij. Hij is nu op vakantie, kan er nog eens naar vragen.

De ene overtreding is een logisch gevolg van de andere... Kan me niet voorstellen dat hier praktijkvoorbeelden van zijn (althans dat hoop ik) maar hoe dit juridisch zit zou ik wel graag willen weten.
Offline Peugie
Master
wo 11 apr 2007, 17:27 Bericht 
Martijn schreef:
Citaat:

Klopt. Dit staat, tot zo ver ik weet, in de aanwijzing/memorie van toelichting die bij de nieuwe WID zit. Los daarvan lijkt het mij niet meer dan een logische gedachte dat je maar voor 1 van de zaken een PV kan krijgen.

MofkaP schreef:

Absoluut. Help soms 4 mensen tegelijk. En tja, dan komt de vijfde aan de balie en die help ik inderdaad met de uitspraak: "Mijn collega komt u zo helpen." En dan zijn er inderdaad nog mensen die vinden dat ze dan niet goed geholpen worden...
Offline kazzoe
Die hard
wo 11 apr 2007, 18:51 Bericht 
Ik ben gewoon goed geholpen op politiebureau.

Uiteindelijk is het allemaal zelf opgelost. Heb ze aan het werk gezet voor iets dat ik zelf beter kon oplossen of ID dat ik teruggevonden had...

Maja, krijgen door mij ook 1500+ belasting dus. Alhoewel ik meer opstrijk, hoe zeg ik niet want dan gaat iedereen mij haten omdat ik ernaast gewoon werk...
Offline dmachiel
Master
wo 11 apr 2007, 19:34 Bericht 

Mofkap schreef:

Citaat:

Lekker hypocriet. Op een ander forum loop je lekker te lijmen en te slijmen bij de heren en dames die bij de politie werken en als ik me het goed weet te herinneren loop je ook nog wel eens wat andere feestjes af waar wat agenten tussenlopen.

Beetje vies om dan te lijmen en te slijmen.
Offline laagvlieger
Master
wo 11 apr 2007, 19:47 Bericht 
MofKap kan toch (zelf)kritiek hebben?

Bij de politie wordt soms best hard gewerkt, maar vriend en vijand is het erover eens dat het wel een 'ambtelijke' club is.
Offline dmachiel
Master
wo 11 apr 2007, 20:05 Bericht 

Ik vind dat er in veel gevallen best wat harder gewerkt kan worden bij de politie. Ik heb echter in het verleden aan een aantal bureaus gewerkt waar de werkdruk door meldingen bizar hoog was en die mensen liepen zich werkelijk de poten uit het lijf.

Mofkap is echter aan het generaliseren en op zich vind ik dat nog geen drama want dat kan voortkomen uit onwetendheid. Waar ik wel moeite mee heb is het feit dat hij elders loopt te likken en dat vind ik persoonlijk een enge eigenschap.

Prima dat je het niet eens bent met de politie maar ga dan niet lopen likken als je je wel onder dat volk begeeft.
Offline FastForward
Master
wo 11 apr 2007, 20:06 Bericht 
Worf,

Citaat:

Tsjongejonge, je laat je nu wel kennen hoor. Wat een misselijke reactie zeg, regels zijn regels en wet is wet zeker?

Tuurlijk, op het moment dat er sprake is van een overtreding of een misdrijf lijkt me duidelijk dat er conform de regels en de wet wordt gehandeld, maar omdat je je rijbewijs op dat moment niet bij je hebt?

Kom op zeg, je kunt ook aangeven dat deze mevrouw later die dag 't rijbewijs komt laten zien op 't bureau ipv. gelijk een bon uit te schrijven. Komt ze niet, krijgt ze alsnog een acceptgiro, kleine moeite, groot plezier, en weer wederzijds respect en begrip gewonnen.

Ik begin door de jaren heen een gruwelijke rothekel te krijgen aan 'oom agent' juist door dit soort praktijken. En dan vraag jij je af waarom de agent in 't algemeen met meer onbegrip en aggressie te maken krijgt?

Gek he, de agent wil zelf ook niet van begrip en inleving in iemands situatie weten, maar verwacht dat wel van de burger? En de enige mogelijkheid die een burger heeft om z'n gram te halen is aggressie, zowel verbaal als fysiek, want een burger heeft nu eenmaal geen bonnenboekje en een vlijtige pen.

Een duidelijk geval van wat je zaait zul je oogsten dus, misschien iets om eens bij stil te staan?

FastForward
Offline Worf
Master
wo 11 apr 2007, 20:33 Bericht 
dmachiel schreef:
Ik vind dat er in veel gevallen best wat harder gewerkt kan worden bij de politie. Ik heb echter in het verleden aan een aantal bureaus gewerkt waar de werkdruk door meldingen bizar hoog was en die mensen liepen zich werkelijk de poten uit het lijf.

Mofkap is echter aan het generaliseren en op zich vind ik dat nog geen drama want dat kan voortkomen uit onwetendheid. Waar ik wel moeite mee heb is het feit dat hij elders loopt te likken en dat vind ik persoonlijk een enge eigenschap.

Prima dat je het niet eens bent met de politie maar ga dan niet lopen likken als je je wel onder dat volk begeeft.

Gelukkig lezen hier ook mensen van dat andere forum hier mee....
Offline Worf
Master
wo 11 apr 2007, 20:36 Bericht 
FastForward schreef:
Worf,

Citaat:

Tsjongejonge, je laat je nu wel kennen hoor. Wat een misselijke reactie zeg, regels zijn regels en wet is wet zeker?

Tuurlijk, op het moment dat er sprake is van een overtreding of een misdrijf lijkt me duidelijk dat er conform de regels en de wet wordt gehandeld, maar omdat je je rijbewijs op dat moment niet bij je hebt?

Kom op zeg, je kunt ook aangeven dat deze mevrouw later die dag 't rijbewijs komt laten zien op 't bureau ipv. gelijk een bon uit te schrijven. Komt ze niet, krijgt ze alsnog een acceptgiro, kleine moeite, groot plezier, en weer wederzijds respect en begrip gewonnen.

Ik begin door de jaren heen een gruwelijke rothekel te krijgen aan 'oom agent' juist door dit soort praktijken. En dan vraag jij je af waarom de agent in 't algemeen met meer onbegrip en aggressie te maken krijgt?

Gek he, de agent wil zelf ook niet van begrip en inleving in iemands situatie weten, maar verwacht dat wel van de burger? En de enige mogelijkheid die een burger heeft om z'n gram te halen is aggressie, zowel verbaal als fysiek, want een burger heeft nu eenmaal geen bonnenboekje en een vlijtige pen.

Een duidelijk geval van wat je zaait zul je oogsten dus, misschien iets om eens bij stil te staan?

FastForward

Ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat jouw reaktie hier is doorspekt van vooroordelen. Alleen en al om het feit dat het hier om een wens gaat en niet om een flitsservice oordeel....
Offline FastForward
Master
wo 11 apr 2007, 20:43 Bericht 
Worf,

Citaat:
Ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat jouw reaktie hier is doorspekt van vooroordelen. Alleen en al om het feit dat het hier om een wens gaat en niet om een flitsservice oordeel....

Dat bedoel ik dus, in plaats van dat je inhoudelijk reageert op mijn post maak je een opmerking die niks aan de discussie toevoegt. Zeker een cursus mediatraining gevolgd? Of is dat de standaard procedure?

Beantwoord de vraag nu eens? Ik stel simpelweg dat 't begrip en respect voor 'oom agent' deels te wijten is aan de houding van de politie jegens de burger. Ik geef daarnaast een goede alternatieve oplossing voor dit specifieke geval die juist begrip en respect kweekt.

FastForward
Offline Worf
Master
wo 11 apr 2007, 20:47 Bericht 
Dat is gewoon het gevolg van de doorsnee burger ten opzichte van de wetshandhaver. De tijd van waarschuwen is voorbij. En helaas moeten ook hier de goeden met de kwaden leiden...
Offline FastForward
Master
wo 11 apr 2007, 20:54 Bericht 
Worf,

Citaat:
Dat is gewoon het gevolg van de doorsnee burger ten opzichte van de wetshandhaver.

Da's dus een kip en ei discussie, 't kan net zo goed omgekeerd zijn, en zoals je zelf ook al aangeeft, wordt 't er niet beter op. Kortom, vooral doorgaan zo, dan krijg je straks Amerikaanse praktijken hier.

Wat je zaait zul je oogsten, da's hier een waarheid als een koe. Een agent die mij met respect en begrip behandelt kan dat ook terug verwachten. Jammer dat je 't zo blijft zien, en erin blijft volharden, dan blijft de neerwaartse spiraal bestaan.

FastForward
Offline laagvlieger
Master
wo 11 apr 2007, 21:01 Bericht 
Worf schreef:
Dat is gewoon het gevolg van de doorsnee burger ten opzichte van de wetshandhaver. De tijd van waarschuwen is voorbij. En helaas moeten ook hier de goeden met de kwaden leiden...

Ik denk ook dat het andersom is hoor !

Ach, wat zeur ik ook, in veel andere landen, zoals Oezbekistan of Rusland of Nigeria behandelt de politie je nog veel beroerder. Als je daar een collega een grote bek geeft, wordt je in mekaar gemept of verdwijn je gewoon, zo ver is het hier niet, gelukkig! Hier wordt het meer zoals in Singapore, waar het volk gedreseerd wordt en voor elke scheet een boete krijgt.

Ik denk dat ik zelf maar ga solliciteren en aan de andere kant werken, dat is de enige plek waar je nog vrijheid hebt! Beetje scheuren met de auto, koffie drinken, lekker lid worden van de vakbond :colaatje: en snel je quotumpje schrijven door de plaatselijke sukkels, ook wel bekend als "burgers", boetes te geven. En je draagt nog bij aan de veiligheid in dit land ook! :colaatje: :D 8) (OK, sommingen doen ook ander werk, maar ja, de goede moeten lijden onder de slechten he? ) :wink:
Offline Marcel
FS medewerker
wo 11 apr 2007, 21:03 Bericht 
Waarom is de tijd van waarschuwen voorbij dan?
Offline FastForward
Master
wo 11 apr 2007, 21:08 Bericht 
Worf,

En overigens is d'r altijd nog een hemelsbreed verschil tussen willen en kunnen. Kennelijk ontbreekt ook de wilskracht om de burger normaal en met respect te behandelen, het is ogenschijnlijk veel makkelijker om gewoon te schrijven zonder tekst en uitleg te hoeven geven, of je in te leven in een situatie.

Het kan dus altijd, maar kennelijk is 't makkelijker en ook lucratiever om gewoon te schrijven en de burger maar te laten schelden en vloeken en te laten proberen om begrip te krijgen van de agent voor zijn situatie. Kortom, oogkleppen voor, oordoppen in, en gewoon schrijven.

En dan vraag je je af waarom agenten fysiek worden aangevallen? Of met de rug worden aangekeken? Respect en achting kan je niet afdwingen, alleen verdienen. Een agent die fair is en beschikt over een dosis inlevingsvermogen zal eerder zo benaderd worden door een burger dan eentje die gelijk z'n bonnenboekje trekt.

FastForward
Offline TheRealRex
Die hard
wo 11 apr 2007, 21:36 Bericht 
Worf schreef:

Mooi, dan zal een aantal dagen later alsnog duidelijk worden dat de dame in kwestie druk bezig was met het plegen van een misdrijf (ik kan het ook niet helpen dat dat zo genoemd wordt als je ondanks een ingenomen rijbewijs toch achter het stuur kruipt)
Vervolgens zal ze merken dat ze zichzelf nog verder in de nesten heeft gereden dan alleen het niet ter plaatse kunen tonen van het rijbewijs....
Ik vind het persoonlijk echt absurd om een bon op te lopen als je even je papieren niet bij je hebt.
Mijn gevoel zegt dat er van enige coulance geen sprake lijkt te zijn op het moment dat er een georganiseerde controle is georganiseerd.
Bij ad-hoc controles kom je er vaak nog wel mee weg (als de controleur tenminste niet in een al te nukkige bui is en je je papieren in korte tijd alsnog komt tonen op het bureau)
Offline burpman
Master
wo 11 apr 2007, 23:06 Bericht 
Soms loop ik ook weleens zonder ID rond op het werk. Dit heeft een praktische reden. Ik heb op het werk namelijk geen opbergmogelijkheden voor persoonlijke bescheiden zoals de papieren en ID kaart.

Ik heb er namelijk niet zo een trek in dat mijn papieren gejat worden. Daar kan ik een hoop ellende mee krijgen. Moet ik dan bekeurd worden omdat ik op dat moment niks bij mij heb?

Of moet ik bewust het risico lopen dat mijn papieren gejat kunnen worden waarmee er ook een hoop ellende kan ontstaan?

Ik zou behoorlijk pissed-off worden als ik een prent krijg wegens het niet bij mij hebben van een ID kaart of andere papieren. Ik heb in dat geval geen respect voor de bekeurende ambtenaar.

Als de betreffende ambtenaar of agent, mij vertelt dat ik dezelfde dag nog mijn papieren moet komen laten zien, zou ik hem dankbaar zijn en beter kunnen respecteren dan dat ik gelijk maar een prent krijg.

Zo heb ik pas geleden bij een snelheidscontrole, een opmerking gehad over mijn bromfietskentekenplaat. Het is een lange plaat die niet helemaal lekker op mijn achterkant paste.

Aan de onderkant was hij lichtelijk omhoog gebogen waardoor de indruk gewekt zou kunnen worden, dat ik hem onleesbaar zou willen hebben voor flitspalen of Gatso's op een 3-poot.

De controleur'trice vertelde mij dat zij daarvoor geen prent ging uitschrijven maar dat ik het wel moest oplossen. Op dat moment dacht ik: zo zouden meer agenten kunnen optreden.

Inmiddels heb ik mijn kentekenplaat mooi recht op mijn spatbord zitten :thumb:

De manier waarop deze controleur'trice het bracht, verdiende veel meer mijn respect dan dat ik gelijk een bon zou hebben gehad voor iets dat ik niet eens moedwillig gedaan had.

Zo kan het dus ook.

De vrouw uit het verhaal van TS, had gewoon een kans moeten krijgen om haar papieren te tonen aan het bureau. Het is gewoon knap lullig om een prent te krijgen voor iets dat onbewust is gebeurd.

De dame in kwestie heeft er nu een rotgevoel aan over gehouden en dat kan de bedoeling toch niet zijn volgens mij.
Offline MofkaP
FS Juridisch
wo 11 apr 2007, 23:15 Bericht 
Worf schreef:

Misschien moet je eens een ander topic lezen over het slopen van hekwerk.
Offline Guppenklup
Master
do 12 apr 2007, 0:25 Bericht 
laagvlieger schreef:
Hier wordt het meer zoals in Singapore, waar het volk gedreseerd wordt en voor elke scheet een boete krijgt.

Zeker nog nooit geweest. Valt wel mee met dat dresseren. Snelheidslimieten worden ter kennisgeving aangenomen. (als het verkeer tenminste niet volledig vaststaat)
Offline OlavvanGerven
Master
do 12 apr 2007, 6:11 Bericht 
"Alle agenten..."
"Alle Turken..."
"Alle Apen..."

Dat zijn altijd gevaarlijke discussies. Een voorbeeldje wat niets met goed of slecht handelen te doen heeft kent denk ik iedereen. Op een gegeven moment werd het in de lente een beetje warmer en je wilde een korte broek (of rok) aan. Moeder zegt nee en je zeurt "Maar alle andere kinderen..." en moeder zegt "maar ik ben alleen jouw moeder..:"

De politie is in zijn samenstelling een spiegeling van de maatschappij, dat is bewust gewild, omdat zo (in iedergeval dat is de filosofie daarachter) de acceptatie in de bevolking groter wordt. In de jaren zeventig was het bv. in Wormerveer gewild, dat er een of twee Molukkers bij het korps zaten, omdat dit de relaties met de grote groep Molukkers zou verbeteren.

Het feit dat we (en daar zijn we het hier toch wel min of meer over eens) zien dat binnen de politie niet iedereen gewild en/of in staat is zich aan regels van fatsoen te houden, tekend dus de (nederlandse) samenleving, aangezien de politie een spiegel is.

Als je kijkt hoeveel procent van de nederlandse bevolking zich niet weet te gedragen en/of crimineel is (i.d.z.v. strafrecht en niet vanuit de optiek van KS), kan en mag je er van uitgaan dat je deze mensen ook binnen het politiekorps, de strijdmachten, het OM, de tweede Kamer en waar dan ook vind. Misschien niet in het zelfde percentage, maar dat ze er zijn is duidelijk.

Om daaruit echter af te leiden dat "Alle agenten" lui, onfatsoenlijk en ongekwalificeert zouden zijn is onterecht. Feit is, met name de jongere agenten hebben vaak de neiging in hun toon en optreden onze gezelschap iets te duidelijk te spiegelen - dat is niet in orde, maar tot op zekere hoogte onvermijdelijk.

De hier op dit forum schijvende agenten, voor zover ik ze via het forum ken, horen volgens mij allemaal bij de groep die "weet hoe ze zich gedragen moeten".

De door een van de laatste schrijvers gebrachte verwijzing op het slopen van een hekwerk bij de demonstratie in Zaandam is juist een typisch voorbeeld van wat er in onze gezelschap gebeurd: Mensen zien iets en kijken weg - niet omdat het ze niet interesseerd, maar omdat ze bang zijn voor hun eigen huid.
Offline MofkaP
FS Juridisch
do 12 apr 2007, 7:01 Bericht 
dmachiel schreef:
Mofkap schreef:

Citaat:

Lekker hypocriet. Op een ander forum loop je lekker te lijmen en te slijmen bij de heren en dames die bij de politie werken en als ik me het goed weet te herinneren loop je ook nog wel eens wat andere feestjes af waar wat agenten tussenlopen.

Beetje vies om dan te lijmen en te slijmen.

Mijn contacten met politie en justitie zijn heel goed en die wens ik graag zo te houden. Sterker nog: ik heb zelfs regelmatig vergaderingen op het politiebureau; erg hè. De koffie is er zelfs nog te drinken ook.

Dat betekent niet dat ik kritiekloos tegen de organisatie of de uitvoerders sta.
Wanneer ik een dooddoener hoor als kreet:"de tijd van waarschuwen is voorbij", dan kan ik niet anders dan constateren dat "die tijd" kennelijk alleen maar geldt t.a.v. verkeersovertredingen, vooral de meest simpele.
Maar die overtreders zijn ook zo gemakkelijk te pakken, nietwaar. Een bonnetje is zo geschreven. Dat is wat anders dan optreden tegen een groep die overduidelijk strafbare feiten pleegt en de maatschappelijke orde aantast. Stel je voor dat je als agent klappen oploopt of erger.

Water stroomt tenslotte ook naar het laagste punt.

Nederland kent nog steeds verrreweg het hoogste aantal verkeersboetes per capita van heel Europa. Rijden wij dan echt zoveel slechter? Of is er toch iets aan de hand met de prioriteitsstelling van het politionele apparaat? Het aantal onopgeloste strafrechtelijke delicten - in vergelijk met andere landen - is echter erbarmelijk. Maar ja, er is toch iets waar je trots op moet zijn en jezelf op de borst kunt kloppen.
Offline FastForward
Master
do 12 apr 2007, 7:08 Bericht 
Citaat:
Nederland kent nog steeds verrreweg het hoogste aantal verkeersboetes per capita van heel Europa. Rijden wij dan echt zoveel slechter? Of is er toch iets aan de hand met de prioriteitsstelling van het politionele apparaat? Het aantal onopgeloste strafrechtelijke delicten - in vergelijk met andere landen - is echter erbarmelijk. Maar ja, er is toch iets waar je trots op moet zijn en jezelf op de borst kunt kloppen.

Precies, maar daar kraait geen haan naar, maar geeft wel aan waar men voor gaat in Nederland, makkelijk scoren, over de rug van de burger.

FastForward
Offline Peugie
Master
do 12 apr 2007, 9:38 Bericht 
Ik zie op zich een tegenstrijdigheid in de discussie ontstaan. Enerzijds vinden mensen dat ze slecht geholpen worden aan het politiebureau, dat ze lang moeten wachten of zelfs later pas terug moeten komen. Anderzijds vinden mensen dat als zij geen papieren bij zich hebben dat zij de kans moeten krijgen deze alsnog later te tonen aan datzelfde het politiebureau. Tja, zo worden de wachtrijen nooit korter.

Het lijkt heel simpel om de papieren dan maar later op het bureau te laten tonen. Echter, e.e.a. moet dan wel eerst ingevoerd worden in het systeem door de verbalisant, anders weet de collega van bijvoorbeeld de volgende dienst of die dienst doet op het bureau niet wat de gene op het bureau komt doen met zijn papieren. Vervolgens moet het door de collega achter de balie verwerkt worden zodat de agent die aan de persoon heeft verzocht om zijn papieren te tonen ook op de hoogte wordt gesteld van het feit dat de papieren inderdaad getoond zijn.

Al met al gaat daar per geval zo'n 10 minuten tot een kwartier werk inzitten. Als de politie iedereen die mogelijkheid zou geven dan is de politie alleen nog maar daar mee bezig. En dan nog: als iemand totaal geen identiteitsbewijs bij zich heeft moet je als agent maar afvragen of degene een juiste naam opgeeft.

Al met al dus weer een hoop werk voor de politie, wat niet nodig is als je gewoon even je rijbewijs meeneemt als je gaat rijden. Nog kleinere moeite en nog groter plezier. Natuurlijk begrijp ik ook wel dat er momenten kunnen zijn dat het ook bij "de burger" even niet helemaal lekker loopt ne dus onverhoopt niet zijn papieren bij zich heeft. Maar primair is en blijft het de verantwoordelijkheid van de burger. Niet de agent in kwestie maakt de fout, maar de burger. Die krijgt dan ook soms terecht een bekeuring ervoor. Om dan vervolgens te gaan wijzen naar de politie lijkt mij de omgekeerde wereld.
Offline FastForward
Master
do 12 apr 2007, 9:43 Bericht 
Peugie,

Ik kan daar heel kort over wezen, hieronder een quote van een eerdere post van mij in dit topic:

Citaat:
En overigens is d'r altijd nog een hemelsbreed verschil tussen willen en kunnen. Kennelijk ontbreekt ook de wilskracht om de burger normaal en met respect te behandelen, het is ogenschijnlijk veel makkelijker om gewoon te schrijven zonder tekst en uitleg te hoeven geven, of je in te leven in een situatie.

Het kan dus altijd, maar kennelijk is 't makkelijker en ook lucratiever om gewoon te schrijven en de burger maar te laten schelden en vloeken en te laten proberen om begrip te krijgen van de agent voor zijn situatie. Kortom, oogkleppen voor, oordoppen in, en gewoon schrijven.

En dan vraag je je af waarom agenten fysiek worden aangevallen? Of met de rug worden aangekeken? Respect en achting kan je niet afdwingen, alleen verdienen. Een agent die fair is en beschikt over een dosis inlevingsvermogen zal eerder zo benaderd worden door een burger dan eentje die gelijk z'n bonnenboekje trekt.

FastForward
Offline Djoelzz
Master
do 12 apr 2007, 9:51 Bericht 
Peugie schreef:
Het lijkt heel simpel om de papieren dan maar later op het bureau te laten tonen. Echter, e.e.a. moet dan wel eerst ingevoerd worden in het systeem door de verbalisant, anders weet de collega van bijvoorbeeld de volgende dienst of die dienst doet op het bureau niet wat de gene op het bureau komt doen met zijn papieren. Vervolgens moet het door de collega achter de balie verwerkt worden zodat de agent die aan de persoon heeft verzocht om zijn papieren te tonen ook op de hoogte wordt gesteld van het feit dat de papieren inderdaad getoond zijn.

Dit mag misschien wel kloppen, maar mijn vriendin bood aan om een kwartier later haar rijbewijs te komen laten zien. Dus geen verdere invoeracties o.i.d. op het bureau.

Uiteraard valt er juridisch niks in te brengen tegen deze overtreding, maar veel sympathie kweek je er niet meer natuurlijk.
Offline Peugie
Master
do 12 apr 2007, 9:53 Bericht 
Over het algemeen vindt ik dat de burger met voldoende respect wordt behandeld. De burger vindt zich vaak al niet meer met respect behandeld als zij een bekeuring krijgen. Dat vind ik de omgekeerde wereld. Ik maak zelfs mee dat mensen compleet door het lint gaan na een waarschuwing. :-?

Natuurlijk weet ik ook wel dat er ook onder mijn collega's mensen tussen lopen die je onder het kopje klootzakken zou kunnen scharen. Ik kan ze op 1 hand tellen en dus ook aanwijzen. Reken ook maar dat deze daarop worden aangesproken.
Offline Martijn
FS Webmaster
do 12 apr 2007, 9:54 Bericht 
Helemaal als je ze belt voor een inbraak en ze mooi niet op komen dagen of pas na 2 uur wachten of zo: "prioriteiten...."
 [ 55 berichten ]