Pagina 1 van 1  [ 42 berichten ]
Offline King-Leo
Master
ma 14 jan 2008, 13:31 Bericht 
Ik moet volgend weekend een rol vloerbedekking vervoeren.
Deze is al op een lengte van 3.00 meter gesneden maar in mijn busje past slechts 1.80 mtr.(dubbele cabine)
Als ik één deur deels open laat staan steekt hij dus 1.20 uit.
Met een rode vlag aan het einde en de rol goed vastgezet, loop ik dan veel risico op een bekeuring?
Wat ik op Inet kan vinden is het volgende:

Bij ANWB:
Uitstekende lading aan de achterzijde:
- Lading mag max. 2 mtr uitsteken aan de achterzijde van het voertuig.
- De lading moet voorzien zijn van een vierkant reflecteren bord van 50x50 cm, voorzien van diagonale rode en witte of oranje strepen.

Op Politie.nl:
Lading, uitstekende lading > dan 1 meter / geen voorgeschreven plaat € 75 :schudnee:
Achterklep sluit niet goed (scharnieren en sluiting) € 75 :schudnee:

En weer ergens anders:
lange ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een motorvoertuig of een eenassige aanhangwagen maximaal 500 centimeter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras
lange ondeelbare lading mag aan de achterzijde van een meerassige aanhangwagen maximaal 400 centimeter uitsteken, gemeten vanaf de achterste achteras
uitstekende lading moet overdag gemarkeerd zijn met een vierkant bord met diagonale rood-witte strepen
uitstekende lading moet ‘s nachts aan de voorzijde gemarkeerd zijn met een wit licht, aan de achterzijde met een rood licht

Nou heb ik geen zoals omschreven bedoeld bord, maar als ik s'avonds ga zou een rood (fiets) achterlichtje volstaan? :kniktja:
Offline umpire
FS medewerker
ma 14 jan 2008, 13:50 Bericht 
Verplaatsen naar Juridisch??
Offline King-Leo
Master
ma 14 jan 2008, 13:53 Bericht 
doe maar ja...(foutje) :oops:
Offline Ivo
FS Getrouwd²
ma 14 jan 2008, 14:14 Bericht 
Schop...

Je mag gewoon rijden... Doe anders een rode theedoek oid icm met een rode lamp. Niet zo'n kloteding, maar gewoon een achterlicht op accu oid. (die kan dan wel achterin de bus)

Edit

1.20 uit laten steken is ook niet echt bijzonder trouwens. Daar gaan ze je niet voor aanhouden als je fatsoenlijke verlichting voert cq het duidelijk op laat vallen.
Offline Yootzin
Master
ma 14 jan 2008, 14:20 Bericht 
LET OP!!

Wel je deuren en de rol heel goed vastzetten want als het niet goed is (beter te goed dan net niet goed genoeg) krijg je een bekeuring voor niet goed vast zetten van de lading!!!

En als ze helemaal de pest aan je krijgen kan je ook een gevaarlijke situatie op je dak krijgen want als de rol losschiet heeft de auto achter je een probleem en ze controleren er zeer streng op!

En idd zorg ervoor dat je een rode theedoek of handoek vast maakt en een lamp erop doet. Anders krijg je ook daar een boete voor.
Offline DidbeZ
Master
ma 14 jan 2008, 14:36 Bericht 
Heb regelmatig met ladingen gereden die 1-1,5 meter achter de auto uitstaken. Veel politie gezien, 1 keer aangehouden om te controleren of het zaakje goed vast zat. Rode doek eraan (bij voorkeur gespannen) en een rood 'smart'-fietslicht is voldoende.

Succes!
Offline DidbeZ
Master
ma 14 jan 2008, 15:13 Bericht 
Zolang je het maar goed vast zet of niet plotseling remt...

Afbeelding
Offline Piet_Piraat
Master
ma 14 jan 2008, 15:21 Bericht 
Kwestie van goed vastsnoeren inderdaad, opvallende doek eraan en liefst wat meer verlichting dan alleen zo'n LED-lampje.
Offline Yootzin
Master
ma 14 jan 2008, 15:28 Bericht 
DidbeZ schreef:
Zolang je het maar goed vast zet of niet plotseling remt...

Afbeelding

Daarom liever iets te goed vast dan net niet goed vast :P

Ze zijn er heel streng op sinds december want er valt net teveel lading af...

Die buis kwam van achter of zie ik dat verkeerd? :o
Offline DidbeZ
Master
ma 14 jan 2008, 15:56 Bericht 
Buis kwam idd van achter... chauffeur kan het je niet meer vertellen...
Offline DidbeZ
Master
ma 14 jan 2008, 16:12 Bericht 
Of zo:

Afbeelding

:lol: :lol: :lol:
Offline marcje
Master
ma 14 jan 2008, 19:23 Bericht 
Ik denk dat de rol tapijt kan worden aangemerkt als ondeelbare lading. Derhalve mag deze maximaal 5 meter uitsteken (aan de achterzijde), gemeten ,vanaf de achteras. Vanaf 1 meter uitsteken dient er echter wel een markeringsbord aan de lading (rol tapijt) te worden bevestigd. Formeel is een rode zakdoek niet toegestaan.

De rol tapijt steekt ca. 1.20 uit, dit is dus toegestaan, er dient echter wel een markeringsbord te worden bevestigd.
Offline red devil1
Master
ma 14 jan 2008, 19:39 Bericht 
ik zeg neem een aanhanger. ik zou het risico niet nemen met een lading die zover uitsteekt en ook nog in het donkern. ook met een rood lichtje er aan of een theedoek :schudnee:
je neemt een groot risico denk ik, aanhouding is lading achterlaten en ander vervoer regelen vrees ik
Offline scooby!!
Master
ma 14 jan 2008, 19:54 Bericht 
kan je hem niet gewoon op het dak van de bus vervoeren?
Het is toch tapijt , dus beschadigen doet het niet .
Offline King-Leo
Master
ma 14 jan 2008, 21:13 Bericht 
red devil1 schreef:
ik zeg neem een aanhanger. ik zou het risico niet nemen met een lading die zover uitsteekt en ook nog in het donkern. ook met een rood lichtje er aan of een theedoek :schudnee:
je neemt een groot risico denk ik, aanhouding is lading achterlaten en ander vervoer regelen vrees ik

Ik ben van plan om overdag te gaan, alleen staat er in de ANWB tekst dat in het donker een rode lamp voldoende is.
Een aanhanger van het type "boedelbak" is volgens mij ook te kort en heb ik hetzelfde probleem.
Offline King-Leo
Master
ma 14 jan 2008, 21:15 Bericht 
scooby!! schreef:

Dat krijg je los op het dak niet vastgezet. Dakdragers halen is wel een optie.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
ma 14 jan 2008, 21:22 Bericht 
King-Leo,

Denk wel aan de max. daklast en de last die de dragers mogen hebben. Over het algemeen is een rol tapijt redelijk zwaar.
Offline mistery
Master
ma 14 jan 2008, 21:24 Bericht 
tapijt slapjes opvouwen/rollen dan kun je deze nog een keer dubbel vouwen.
Offline red devil1
Master
ma 14 jan 2008, 21:26 Bericht 
King-Leo schreef:
red devil1 schreef:

Ik ben van plan om overdag te gaan, alleen staat er in de ANWB tekst dat in het donker een rode lamp voldoende is.
Een aanhanger van het type "boedelbak" is volgens mij ook te kort en heb ik hetzelfde probleem.

type E: 3 meter lang, 4 tientjes per dag
http://www.boedelbak.nl/types_en_prijzen/
mocht hij dan nog te lang zijn kun je hem voor iets over laten steken(op het hek leggen zeg maar
Offline Ivo
FS Getrouwd²
ma 14 jan 2008, 21:28 Bericht 
Hoe ver moet je rijden met die vloerbedekking?
Offline DidbeZ
Master
di 15 jan 2008, 10:24 Bericht 
Neem laminaat.... (ook makkelijker schoon te maken)
Offline R
Master
di 15 jan 2008, 12:29 Bericht 
1.20 meter lijkt mij geen probleem.
En Op het dak?
Offline King-Leo
Master
di 15 jan 2008, 13:02 Bericht 
Ivo schreef:
Hoe ver moet je rijden met die vloerbedekking?

Vanuit Oss naar Diemen bij A"dam. A2 en A10.
Offline RAH
Master
di 15 jan 2008, 14:06 Bericht 
Volgens mij ben je toch echt verplicht om dat speciale bord te gebruiken om de lading te markeren. Goed vastzetten van de lading spreekt uiteraard voor zich.
Offline fb
Master
di 15 jan 2008, 14:31 Bericht 
mistery schreef:
tapijt slapjes opvouwen/rollen dan kun je deze nog een keer dubbel vouwen.
En dan in het busje gooien dus.

Toch?
Offline Brakefire
FS Getrouwd
di 15 jan 2008, 21:27 Bericht 
DidbeZ schreef:
Afbeelding

DidbeZ schreef:

Geen verjaardagspraat rondstrooien hè :nono:
:wink:

Deze foto is al een paar jaar oud. Vrachtwagen moest in de remmen omdat een bus uit tegenovergestelde richting linksaf sloeg, zonder voorrang te verlenen. In de bus zaten allemaal schoolkinderen en daar wilde de chauffeur niet doorheen :roll:
Anyway: de chauffeur had een klein schrammetje aan zijn arm maar hoefde niet met de ambu mee naar het ziekenhuis.

En stel hè, je bent beroepschauffeur en je komt met je vrachtwagen en je standaard 12 spanbanden van 5 ton (als ze nieuw zijn) bij een adresje waar ze je vertellen dat de pijp uit bovenstaand plaatje mee moet. Wat doe je?
Offline scooby!!
Master
di 15 jan 2008, 22:00 Bericht 
King-Leo schreef:
scooby!! schreef:

Dat krijg je los op het dak niet vastgezet. Dakdragers halen is wel een optie.

vaak zit er op een bus al in de langsrichting steunen
Offline Walker
Master
di 15 jan 2008, 23:53 Bericht 
Brakefire schreef:
En stel hè, je bent beroepschauffeur en je komt met je vrachtwagen en je standaard 12 spanbanden van 5 ton (als ze nieuw zijn) bij een adresje waar ze je vertellen dat de pijp uit bovenstaand plaatje mee moet. Wat doe je?

Vraag me af of de lading ook schuift als je alle banden een slag om de buis doet, en diagonaal vastzet in de wagen. Vaak gaan de banden er alleen dwars overheen, en dan kan eea schuiven...
Offline red devil1
Master
wo 16 jan 2008, 6:22 Bericht 
walker schreef:
Brakefire schreef:

Vraag me af of de lading ook schuift als je alle banden een slag om de buis doet, en diagonaal vastzet in de wagen. Vaak gaan de banden er alleen dwars overheen, en dan kan eea schuiven...

een goed voorschot wil ook wel helpen. als hij zo door de auto is gekomen heeft hij niet tegen het voorschot gelegen(hij heeft snelheid gemakt anders komt hij niet zo naar voren. die spanband is voor ht zijwaards bewegen
Offline DidbeZ
Master
wo 16 jan 2008, 9:00 Bericht 
Brakefire schreef:
DidbeZ schreef:
Afbeelding

DidbeZ schreef:

Deze foto is al een paar jaar oud. Vrachtwagen moest in de remmen omdat een bus uit tegenovergestelde richting linksaf sloeg, zonder voorrang te verlenen. In de bus zaten allemaal schoolkinderen en daar wilde de chauffeur niet doorheen :roll:
Anyway: de chauffeur had een klein schrammetje aan zijn arm maar hoefde niet met de ambu mee naar het ziekenhuis.

http://www.jolmers.com/opleidingen/lasi/ladingszekering.php Dit is de link van de pagina waar de afbeelding vandaan komt. Houd de muis maar even boven het plaatje (je krijgt dan de omschrijving te zien) dan is het uitgelegd denk ik.....
Offline King-Leo
Master
wo 16 jan 2008, 14:10 Bericht 
Probleem(pje) is opgelost, ik krijg een bus vw transporter (niet van het KLPD) mee waar een zware imperial op zit., met ladderrol.
:thumb:
Voor een aanhanger moest ik nog een witte nummerplaat laten maken, deze heb ik nu nog niet. (meteen besteld)

Offline DidbeZ
Master
wo 16 jan 2008, 14:14 Bericht 
Dat word dan een uitstékende lading en dat mag altijd.... :wink:

Succes met leggen!!
Offline Furr
Master
wo 16 jan 2008, 14:44 Bericht 
Lees dit nu pas, in ieder geval de rol niet knikken, dit ga je altijd weer zien, wat wij altijd doen bij klanten is gewoon een zakje eraan van de Kwantum :P jaja oranje haha :) steekt vaak zon anderhalve meter uit en volgens mij altijd nog goed gegaan, nooit klachten gehad.

Zolang het goed vastzit ed is er niks aan het handje
Offline Scaniafan
Master
wo 16 jan 2008, 14:55 Bericht 
Brakefire schreef:
DidbeZ schreef:
Afbeelding

DidbeZ schreef:

In eerste instantie een aantal rubber matten op de laadvloer leggen. Vervolgens 6 houten wiggen op de bodem vastspijkeren zodat de buis in het midden blijft liggen

Buis tegen het kopschot aan laten laden, en 8 spanbanden zetten over de buis heen, vast aan 3 bevestigingspunten (dus V | V | V).

Dan een spanband achter de buis langs leggen en aan bevestigingspunten minimaal 2 meter voor het einde van de buis vastmaken.

Zeilen dicht, TIR-koord eraan, zegel erop en karren maar. En dan heb ik niets gebruikt dat onze wagens als standaarduitrusting mee hebben. Zodra ze bij een depot komen, kunnen de gebruikte dingen aangevuld worden als de oplegger gekoppeld is. Is de oplegger door dezelfde trekker naar de eindbestemming gebracht, hoeven alleen de houten wiggen vervangen te worden :wink:
Offline Jurjen
FS medewerker
wo 16 jan 2008, 15:20 Bericht 
Maserati Teun schreef:
King-Leo,

Denk wel aan de max. daklast en de last die de dragers mogen hebben. Over het algemeen is een rol tapijt redelijk zwaar.

Dakdragers kunnen 75 kg hebben... en niet 75 kg+ mij :oops:
Afbeelding

En wat de vraag betreft, ik zou het wel doen hoor. Neem aand at je niet heel NL door hoeft.
Offline King-Leo
Master
wo 16 jan 2008, 15:57 Bericht 
Veel kindermenu's eten Jurjen dan kan dat straks wel hoor. :P

Heel Nederland niet maar wel vanuit Oss naar Diemen bij A"dam. Via de A2 en A10.
Offline King-Leo
Master
wo 16 jan 2008, 15:58 Bericht 
DidbeZ schreef:
Dat word dan een uitstékende lading en dat mag altijd.... :wink:

Succes met leggen!!

Komt helemaal goed. :thumb:
Offline Furr
Master
wo 16 jan 2008, 22:42 Bericht 
3 meter vloerbedekking weegt als max een keer 50 kilo als je heeeel dik tapijt hebt ;)
Offline King-Leo
Master
do 17 jan 2008, 14:05 Bericht 
@ Furr, 3 meter vloerbedekking weegt als max een keer 50 kilo als je heeeel dik tapijt

3 mtr breed en dan 5,50 mtr lang. Kilo's ??
Offline konrad
Pro
do 17 jan 2008, 14:17 Bericht 
Citaat:

diagonaal vastknuppen
Offline Furr
Master
do 17 jan 2008, 15:54 Bericht 
King-Leo schreef:
@ Furr, 3 meter vloerbedekking weegt als max een keer 50 kilo als je heeeel dik tapijt

3 mtr breed en dan 5,50 mtr lang. Kilo's ??

Dik tapijt, hoogpolig? Dat weegt om en de nabij de 75 kilo idd, maar gewoon laagpolig weegt wel minder :)
Offline Yootzin
Master
do 17 jan 2008, 16:23 Bericht 
Brakefire schreef:
DidbeZ schreef:
Afbeelding

DidbeZ schreef:

net wat scaniefan schrijft.

al heb ik meestal ook pallets mee dan leg ik die buis in het midden spanbanden tussen de pallets door (in de ruimte die ik vrij hou daarvoor) En een houten plaatje achter de buis en dan de spanband anders trek je hem kapot aan de scherpe rand. (is me 1 keer gebeurd zonder plaat)

helaas hebben wij geen wiggen aanboord en ook geen 6 spanbanden (2 max) Gelukkig rijd ik die dingen zelden.
 [ 42 berichten ]