Pagina 1 van 1  [ 14 berichten ]
Offline zwaardelul
Nieuwkomer
do 28 feb 2008, 22:49 Bericht 

Wie kan mij adviseren?

Het volgende is het geval; vorige week is mijn rijbewijs ingevorderd bij aanhouding nadat ik op de beelden kon terug zien dat ik 145km/uur reed waar tijdelijk 90 is toegestaan vanwege het ontbreken van een vluchtstrook (de A2). Ofwel 50km te snel na aftrek 3%.

Nu heb ik iets langer dan een jaar geleden ook al eens een flits boete gehad van 50km/uur te hard maar heb daar nooit bezwaar tegen gemaakt.

Nu heb ik gelijk een brief gestuurd met daarin het verzoek tot schikking aangezien ik mijn rijbewijs voor mijn werk nodig heb (binnen/ buitenland). Tevens heb ik een brief van mijn werkgever toegevoegd waarin hij bevestigd dat hij het hebben van een rijbewijs noodzakelijk acht voor mijn functie.

Ik heb een brief ontvangen namens de officier van Justitie dat de strafzaak binnen een termijn van 4 maanden na datum invordering aan de rechter zal worden voorgelegd.
Tevens vestigd hij in deze brief de aandacht dat ik het recht heb een bezwaarschrift in te dienen.

Nadat ik vanmiddag gebeld heb met het parket werd mij wederom verteld dat ik een bezwaar moet indienen. Maar ook dat mijn eerdere brief niet behandeld is aangezien deze voor de brief van de officier kwam.

Vandaag heb ik gelijk de bezwaarbrief uitgestuurd met daarin wederom het verzoek tot schikking en een verwijzing naar mijn eerdere brief waar ook de verklaring van mijn werkgever is opgenomen.

Kan ik nu toch maar beter een advocaat in de arm nemen? Of is er nu eigenlijk al besloten dat ik minimaal 4 maanden mijn rijbewijs kwijt ben? En kan ik het dus wel vergeten volgende week in het buitenland rond te rijden..

alvast dank
Online Maserati Teun
FS medewerker
do 28 feb 2008, 22:56 Bericht 
Even een paar vragen:

* Heb je een gewoon of een beginnersrijbewijs?

* Op welke datum is rijbewijs ingevorderd? De OvJ moet binnen 10 dagen aan jou bekend maken wat hij met het rijbewijs gaat doen. Doet hij dat niet op de 10e dag dan kan je je rijbewijs direct ophalen.

Overigens ben ik bang dat je onder de recidive regeling gaat vallen. Vorige overtreding is vermoedelijk afgedaan met een Transactie voorstel. De overtreding blijft wel geregistreerd staan.

Ik zou nog geen advocaat in handen nemen. Hier zitten deskundigen genoeg die van de hoed en de rand weten. Wacht even totdat zij reageren.
Offline zwaardelul
Nieuwkomer
do 28 feb 2008, 23:04 Bericht 

een gewoon rijbewijs

was de 21e feb

grt en dank
Offline Tukker_Pat
FS Juridisch
vr 29 feb 2008, 7:18 Bericht 
Kan je die brief scannen en hier plaatsen?
Offline zwaardelul
Nieuwkomer
zo 09 maart 2008, 18:08 Bericht 

Helaas kan ik nog een scans toevoegen.

Na eerste een brief te hebben ontvangen namens de officier van jusitie, heb ik nogmaals een bezwaarschrift geschreven.

Hierop heb ik een dagvaarding ontvangen van de officier van justitie dat ik moet voorkomen bij de kantonrechter. Zitting dag is ongeveer 1 maand na de vordering, ik ben dus zeker 1 maand mijn rijbewijs kwijt.

Wat moet ik nu doen? Nogmaals een brief schrijven aan de kantonrechter of een kopie van de al eerder geschreven brieven meenemen naar de zitting en deze overhandigen aan de rechter?
Wie kan mij adviseren wat wel en niet te zeggen tijdens de zitting?
Alvast dank
grt
Offline Walker
Master
zo 09 maart 2008, 22:09 Bericht 
Heb je van de OvJ bericht gehad dat je rijbewijs tot aan de zitting ingevorderd blijft?
Offline zwaardelul
Nieuwkomer
ma 10 maart 2008, 21:06 Bericht 

In de eerste brief van de OVJ staat dat dat het ingevorderde rijbewijs wordt ingehouden.
In de tweede brief staat niets over mijn rijbewijs alleen dat ik me kan beroepen op een aantal mededelingen en dat ik ben gedagvaard voor een terechtzitting.

Nu is een van de mededelingen (3) dat ik de ovj als nog kan vragen om een transactievoorstel te doen. En dat deze niet mag weigeren als ik bereid ben het maximum van de geldboete binnen de gestelde termijn betaal.
Ik denk morgen dus nog maar een brief schrijven naar de OVJ dat ik een transactievoorstel wil doen. Heeft iemand hier voorbeelden van en moet ik deze dan naar de kantonrechter sturen of naar de OVJ?
Offline zwaardelul
Nieuwkomer
do 13 maart 2008, 22:42 Bericht 

Een paar vraagjes:

Situatie:

Invordering rijbewijs 21 feb.

Gelijk een bezwaarschrift geschreven (25 feb gepost en gefaxt) met verzoek tot schikking en teruggaaf van mijn rijbewijs.

In de 1e brief van de OVJ; (26 feb) staat dat mijn ingevorderde rijbewijs wordt ingehouden en binnen 4 maanden aan rechter zal worden voorgelegd.
Tevens staat er dat ik mij kan beroepen op artikel 164; lid 8 van de verkeerswet 1994 en een bezwaarschift kan indienen.
Er staat niet bij op grond waarvan mijn rijbewijs is ingehouden.

Hierop heb ik nogmaals mijn bezwaarschrift geschreven (28feb gepost en gefaxt) en verwezen naar mijn eerdere brief (25feb gepost en gefaxt) met de bijgevoegde werkgeversverklaring dat hij het hebben van een rijbewijs voor mijn functie noodzakelijk acht.

In de 2e brief van de OVJ wordt ik gedagvaard en dat ik dien te verschijnen voor de kantonrechter op 25 Maart.
Het volgende wordt mij ten laste gelegd in hetzelfde schrijven:
geen gevolg gegeven aan een A1 bord van bijlage 1 van het regelment verkeersregels en verkeerstekens 1990. Alwaar de toegestaande max snelheid met meer dan 40km per uur is overschreden: artikel 62 jo bord A1 reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Op de achterkant van deze brief staat een toelichting op de procedure:
Punt 3; Staat op het ten laste gelegd geen andere straf dan een geldboete kunt u een bezwaarschrift indienen ter voorkoming van strafvervolging mits u bereid bent het maximale bedrag, door de OVJ vastgesteld, bereid bent te betalen.

Tevens is er een bijsluiter toegevoegd aan deze brief met daarin de mededeling dat punt 3 alleen van toepassing is op een aantal artikelen van het wetboek van strafrecht; daar staat vermelding naar de verkeerswet.

Ik heb hierop toch brief 3 gestuurd (10 mrt gepost; 11mrt gefaxt) met het verzoek tot schikking en mij de maximale geldboete op te leggen.

Nu heb ik vandaag 13 mrt met het de rechtbank gesproken en die vetelde dat de OVJ een aantal dagen vrij is en mijn brief dus pas volgende week in behandeling genomen gaat worden, maar dat zij weinig kans acht dat deze brief behandeld gaat worden aangezien de bijsluiter van de dagvaarding vermeld dat bezwaar niet van toepassing is op dit artikel.

Vraagjes:
• hadden ze me niet verkeersregels en verkeerstekens 1994 art 164 lid 2; ten laste moeten leggen ipv de oude verkeersregels en verkeerstekens 1990?
• Is zo’n bijsluiter met toelichting op de procedures rechtsgeldig; of heb ik via een ander recht toch recht om een voorstel tot voorkoming van strafvervolging te doen?
Offline Boralis
Master
vr 14 maart 2008, 11:52 Bericht 

Bezwaar in ieder geval baseren op het feit dat de borden met snelheidsbeperking onder discutabele omstandigheden zijn geplaatst en dat alleen dit al reden is om de situatie door de onafhankelijke rechter te laten beoordelen. Er is sowieso al geen sprake van omstandigheden die het onder zich houden op basis van artikel 164 rechtvaardigen.

Omdat, door deze discutabele omstandigheden, het oordeel van de rechter ook nog eens niet op voorhand vast staat en er dus terdege rekening moet worden gehouden dat er geen onvoorwaardelijke ontzegging zal worden opgelegd, moet het rijbewijs in afwachting van het oordeel van de rechter dan ook geretourneerd worden op basis van artikel 164 lid 6.
Offline zwaardelul
Nieuwkomer
vr 14 maart 2008, 22:40 Bericht 

Ik weet niet of ik hier iets mee kan want ik heb mijn bezwaarschift al geschreven en dit daar niet in vermeld. Wel heb ik vragen over het plaatsen van verbodsborden voor het ontbreken van een vluchtstrook. Zijn hier nog Europese richtlijnen voor zijn die we dienen na te streven? Of kun je iets specifieker zijn met het geen onduidelijk is?

Vandaag met de OVJ gesproken en die was gezien mijn vorige boete niet van plan te schikken en het verder aan de rechter over te laten.

Andere puntje wat ik nog niet genoemd heb in mijn schrijven is dat tijdens invorderen van mijn Rijbewijs er ook een 2e auto bij betrokken was. Deze auto was op de beelden ook duidelijk te zien en is tevens gelijk met mij aan de kant gezet. Ik een stopteken aan de achterkant van de politie auto en de andere auto kreeg een stopteken aan de voorkant. Politie auto heeft ons ingehaald en is tussen ons in komen rijden.
Nu heb ik in de media gelezen dat het zou gaan om maar een rijbewijs; (belachelijk trouwens dat men dit vermeld in de media, met behoorlijk veel details: Woonplaats; snelheid leeftijd) terwijl tijdens het invorderen de andere bestuurder volgens de politie ook zijn rijbewijs kwijt zou zijn. Deze bestuurder reed volgens de beelden tevens sneller dan ik. Toen ik de beelden te zien kreeg was het voor mij onduidelijk welke auto ze nu aan het meten waren.
Moet ik dit nog vermelden tijdens mijn verweer?

Heeft iemand nog ander tips voor het verweer bij de kantonrechter? Of alleen maar de stukken meenemen en kopieen uitdelen zoals elders vermeld?
Offline yohost!
Weet de weg
za 15 maart 2008, 13:39 Bericht 
Meestal doet de OvJ toch weer een transactievoorstel als het langer dan een jaar is geleden dat je 30+ hebt gereden?

Wat is de reden dat hij dat nu niet doet?
Offline zwaardelul
Nieuwkomer
za 15 maart 2008, 19:28 Bericht 

Staat er niet bij waarom.
Ik denk door het volgende

1994 artikel 164 4 e. op grond van andere feiten of omstandigheden ernstig rekening moet worden gehouden met de mogelijkheid dat de bestuurder opnieuw een feit als bedoeld in het tweede of derde lid zal begaan,
Is volgens mij de enige reden waarop ze het mogen vasthouden?
Vorige boete van 50 was toch iets korter dan een jaar geleden dan iets langer.
Offline zwaardelul
Nieuwkomer
di 25 maart 2008, 19:23 Bericht 

de kantonrechter heeft uitspraak gedaan;
Rijbewijs wordt teruggegeven:
Vonnis; 4 mnd voorwaardelijk rijontzegging (met aftrek van de rijontzegging van de afgelopen maand) wanneer binnen 2 jaar wederom de max geldende snelheid wordt overtreden plus een geldboete van 600 euro.

Volgens mij kom ik dus wel goed weg hier; met dank aan flitservice
juridisch kopje hoorzitting!

Ik zal mijn rijbewijs nog maar niet gaan halen met mijn eigen auto.
Offline Boralis
Master
wo 26 maart 2008, 13:37 Bericht 

Dat is best wel snel. Dit was dus al de uiteindelijke zitting? In ieder geval maar even rustig aan doen dus. Dus niet de 50 te hard als "toegestaan" aanhouden, maar de 30/40 (gewoon, autosnelweg)!
 [ 14 berichten ]