Pagina 1 van 1  [ 31 berichten ]
Offline Arno
FS Meldingen
di 19 okt 2004, 11:39 Bericht 
Citaat:
AMSTERDAM - Automobilisten zijn steeds minder in staat om koplampjes van hun voertuigen te vervangen. Bij al meer dan 30 procent van de automodellen is een lampje niet binnen korte tijd langs de kant van de weg door de gebruiker zelf te vervangen. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB .

De ANWB heeft 55 van de best verkochte modellen in Nederland aan een nader onderzoek (bij daglicht) onderworpen. Ze vertegenwoordigen ruim 70 procent van de in 2004 verkochte personenauto's. Dat bij ruim 30 procent van hedendaagse auto's de lampen niet eenvoudig te vervangen zijn wordt veroorzaakt door een gecompliceerde constructie, of omdat veel onderdelen uitgebouwd moeten worden om bij de lamp te kunnen.

De bond vindt dit een onwenselijke situatie. Uit het oogpunt van verkeersveiligheid en wetgeving moet een automobilist zelf een lampje kunnen vervangen.

Volgens de wet mag een voertuig met een kapot lampje niet aan het verkeer deelnemen op straffe van een boete van 65 euro. Een defect lampje moet direct vervangen kunnen worden. In de praktijk is de politie coulant als de bestuurder zelf het lampje vervangt. In toenemende mate moet de Wegenwacht te hulp schieten voor dit soort problemen.

http://nu.nl/news.jsp?n=428319&c=10

Offline pASCII
Master
di 19 okt 2004, 11:45 Bericht 
Wat te denken van Xenon verlichting. Die kan je niet eens zelf vervangen. Sterker nog: als particulier kan je die lampen niet eens los kopen...

Offline Woeter
Master
di 19 okt 2004, 11:58 Bericht 
pASCII schreef:
Wat te denken van Xenon verlichting. Die kan je niet eens zelf vervangen. Sterker nog: als particulier kan je die lampen niet eens los kopen...

Het scheelt dat die verlichting ook praktisch niet stuk gaat :wink:

Offline Timster
Die hard
di 19 okt 2004, 12:26 Bericht 
Kon er bij mijn vorige auto ook nooit bij, Renault Megane, nieuwe type. Blijkt er in de wielkast een luikje te zitten zodat je er bij kunt.... Wie verzint zoiets.....

(Je kunt ook gewoon het boekje lezen natuurlijk.... :oops: )

Offline djrir
Respect
di 19 okt 2004, 12:38 Bericht 

Dit doet me denken aan het probleem dat ik heb ondervonden om de koplamp van mijn Fiat Stilo te vervangen. Toen ik dit zelf wilde doen, kwam ik na twee uur ploeteren er achter dat het niet mogelijk was om dit zelf te doen (of je moest een deel van het chassis losschroeven). Toen ik bij de garage kwam, had de monteur het in een halfuur voor elkaar.

De manier waarop:
Auto op de brug, linkervoorwiel eruit, en dan met de arm binnendoor om het lampje te vervangen... dat betekent dus dat als ik mijn lamp wil vervangen, ik een krik nodig heb...? Belachelijk!

Offline Basch
Die hard
di 19 okt 2004, 12:45 Bericht 
Bij practisch alle auto's die ik heb gehad is 't niet te doen. Alleen bij mijn Golf IV was 't niet zo moeilijk.
Niet alleen de onbereikbaarheid van de lampjes is waardeloos, maar vooral de klemmetjes waarmee die dingen op hun plaats worden gehouden. De uitvinder hiervan mij wat mij betreft flink gestraft worden.

Offline Snel weg
Master
di 19 okt 2004, 13:26 Bericht 

basch schreef:
Alleen bij mijn Golf IV was 't niet zo moeilijk
:huh: :huh:

De eerste keer dat ik een kapot koplampje had in mijn Golf IV (bj 2002) heb ik een half uur gezocht hoe ik erbij moest komen, toen in het register van het instructieboekje gezocht op "lampen vervangen". In het hoofdstuk stond letterlijk: "Het zelf vervangen van kapotte lampen is niet mogelijk. Ga hiervoor naar de dichtstbijzijnde dealer."

Goed advies, vooral 's avonds om 11 uur.. :-?

Offline Firestarter
Master
di 19 okt 2004, 13:35 Bericht 
Bij een Polo van '98 is het geen probleem :thumb: gelukkig :P

Offline MarkyMark
Master
di 19 okt 2004, 13:57 Bericht 
Bij mijn Skoda Fabia (2002) is het zowel voor als achter geen enkel probleem, binnen 5 minuten nadat het controlelampje brandt, kan ik weer verder.

Offline Toto
Die hard
di 19 okt 2004, 14:11 Bericht 
Ja en als je aangehouden wordt en stelt dat je de lamp niet kan vervangen (staat in sommige boekjes dat je het niet meer zelf kan) dan krijg je toch een bekeuring.

Offline neom
Die hard
di 19 okt 2004, 14:17 Bericht 

Gelukkig heb ik nog een stuk rubber achter de koplamp zitten rubberen bescherming verwijderen, lampje verwijderen, 5 minuten werk, hoogstens.

Offline Sprint
Respect
di 19 okt 2004, 22:01 Bericht 
Hola,
Xenon lampen kan je wel overal krijgen ze kosten wel veel geld en ze gaan ook regelmatig stuk de levensduur hangt af van het aantal malen dat ze ontstoken worden en niet zo zeer de brand uren.
Dus als met een MB rijd of een BMW of Volvo die zo graag bij daglicht met de lichten aan rijden, dan weet je als je dikwijs moet starten dat de lampen sneller zullen stuk gaan hé.
Ze zitten meestal wel op een speciale mannier vast dat wel.
Meerdere auto's zijn er op voorzien dat je de koplamp er even uithaalt om de lampen te vervangen
Maar wees eerlijk , ook al kan je er goed bij, laat jij je vrouw een lamp vervangen ??? :thumb:

Offline Morbid Angel
Master
di 19 okt 2004, 22:05 Bericht 
10 minuten: beschermkap eraf, connector los, lampje eruit, lampje erin, connector er weer op, beschermkap er weer op. Of de verlichting dan nog correct uitgelijnd is, laat ik in het midden. ;)

Offline Bierbrouwer
Die hard
di 19 okt 2004, 23:49 Bericht 

Maak bij ons op de zaak wel eens mee dat een ervaren moneur minstens een kwartier bezig is om een h7 pitje te vervangen.....

whats the clue ???
naar de dealer om een pitje ;) of zou het te weinig ruimte onder de kap wezen ???
:zzz:

Offline Toto
Die hard
di 19 okt 2004, 23:55 Bericht 
Hmmm ik doe het anders:

Motorkap open, kijken waar in vredesnaam de lamp zit onder al die plastic kappen, nadenken, nog eens nadenken, kap weer dicht en naar de garage :wink:

Offline Bierbrouwer
Die hard
wo 20 okt 2004, 0:05 Bericht 

Het lullige is echter,

stel je hebt een kapotte lamp,
je rijd er vrolijk mee zonder het zelf door te hebben behalve dan dat medeweggebruikers naar je knipperen en jij denkt dat ze ergens staan te flitsen :D

Je word aangehouden door de politie.
Reden: Uw lamp is kapot

Als je deze ter plekke kunt vervangen mogen/kunnen ze je geen bekeuring geven, maar als het allemaal zo moeilijk word en je staat als "leek van autolampen vervangen" langs de weg om je pitje te vervangen, HETZIJ 2 pitten, dit omdat ze vaak ongeveer hetzelfde aantal branduren hebben, dan kan dit;

1 een bekeuring opleveren
2 levensgevaarlijke situaties opleveren....

worden wij hier vrolijk van ??? :nono: :nono: :nono:

Dit lijkt mij nou een nuttig punt voor menner Spee om eens over na te denken :thumb:

Offline Harold
FS Meldingen
wo 20 okt 2004, 7:18 Bericht 
Firestarter schreef:

Nou....

Aan de bestuurderskant is het zo krap dat ik de beugel vd accu meestal ff losdraai, zodat ik de accu een paar centimeter naar achteren kan schuifen, anders wordt het ook moeilijk. Maar het is inderdaad maar een paar minuten werk, dus dat valt wel mee.

Offline golf v6
Respect
wo 20 okt 2004, 11:09 Bericht 

Basch schreef:
Alleen bij mijn Golf IV was 't niet zo moeilijk.

Hoe denk je dan over het stads/groot en knipper licht.
Of heb ik een probleem omdat er bij mij een 2.8 v6 blok in ligt.
Golf uit 2000

ps. weet iemand de levens duur van xenon.

Offline Jeeper
Master
wo 20 okt 2004, 11:13 Bericht 
golf v6 schreef:
ps. weet iemand de levens duur van xenon.

Code:
Xenon HID lampen zijn ontwikkeld om de levensduur van uw auto mee te gaan, ze hebben ongeveer +2000 brand uren, een halogeen lamp heeft maar 350 brand uren.

bron:http://www.autobedrijf-schaap.nl/f_a_q_.htm

Offline Fiore!
Pro
wo 20 okt 2004, 11:15 Bericht 
ik kan al mijn lampjes zonder problemen vervangen, alleen rechtsvoor kan ik niet bij de koplamp. auto is Peug 307. vorige auto van me pa, mazda 626 kon je er ook goed bij, behalve rechtsvoor, omdat de eikels van de gasinbuw de gascomputer achter de koplamp hadden gemonteerd, dat betekende dus naar de dealer, gascomputer eruit, lampje er in, dan gascomputer er weer in, wie verzint zoiets nou !??! :huh:

Offline ///m
Nieuwkomer
wo 20 okt 2004, 11:33 Bericht 

Dacht hier laatst nog over. Valt me de laatste tijd op dat ik veel auto's zie met een defect voor of achterlicht (ook remlicht). Meer dan vroeger het geval (?).

Volgens mij hebben *bijna alle* auto's voorzien van Xenon lichten een waarschuwing op het dashboard. Feit blijft wel dat je ze inderdaag erg moeilijk zelf kunt vervangen en dus bent aangewezen op de dealer... en ze zijn vrij prijzig. Mijn vorige auto had ook Xenon's en 1 ervan hield er na 1 1/2 jaar mee op. Is toen gratis vervangen door de dealer. Ze zouden langer mee moeten gaan dan 1 1/2 jaar normaal gesproken, maar er gaat natuurlijk wel eens iets fout...

Trouwens, ik zou het een goede zaak vinden als het verplicht wordt om altijd licht te voeren tijdens het rijden. Dat draagt IMHO meer op voor de verkeersveilighied dan al dat geflits...

Offline Firestarter
Master
wo 20 okt 2004, 11:39 Bericht 
Harold schreef:
Firestarter schreef:

Nou....

Aan de bestuurderskant is het zo krap dat ik de beugel vd accu meestal ff losdraai, zodat ik de accu een paar centimeter naar achteren kan schuifen, anders wordt het ook moeilijk. Maar het is inderdaad maar een paar minuten werk, dus dat valt wel mee.

Ik heb geen problemen met de accu trouwens, bij mij zit er zo'n kapje voor de lampjes, is er zo af kan er met mijn handen zo bij en licht is ook zo verwisseld :D

Offline Marcel Q4
Die hard
wo 20 okt 2004, 12:05 Bericht 
:o Xenon bij mijn AR 166 geen probleem(ik hoop het niet want ze zijn erg duur)Bij mijn vriendin d"r Smart moet je eerst je arm op drie plaatsen breken, dan gaat het net!( H4 ) :biertje:

Offline gz
FS Reportage beheerder
wo 20 okt 2004, 16:41 Bericht 
De pers haalt oud stof op ;) http://images.flitsservice.nl/phpBB/viewtopic.php?t=7433

Offline ibizaking
Master
wo 20 okt 2004, 17:32 Bericht 

oke dan, vandaag even 4 achterlichtjes laten vervangen, 1tje was kapot, maar omdat de winter voor de deur staat, dacht ik, ik laat ze alle 4 vervangen (Ibiza 2002 heeft 4 achterlichten waarvan 2 gecombineerd met remlicht).
Omdat ze in de werkplaats erg druk waren, deed de jongen van de receptie het maar even zelf, was geen probleem en in een minuut of 10 zaten ze er allemaal in. Totaal: onderdelen (dus de lampjes): 6,54 euri
uurloon: 14,85 ex BTW :evil: totaal: 25,45 icl. BTW
je wordt op deze manier gewoon genaaid! :evil:
dus aarbeidsloon is ongeveer 3 x de waarde van die 4 lampjes.....
waar zijn we mee bezig?

Offline Autogek
Master
wo 20 okt 2004, 18:02 Bericht 
///m schreef:
Dacht hier laatst nog over. Valt me de laatste tijd op dat ik veel auto's zie met een defect voor of achterlicht (ook remlicht). Meer dan vroeger het geval

Klopt helemaal! De constructie van de moderne lamp leid tot minder koeling van de lamp. (oa. om de reflector tegen vocht en verweren te beschermen.

Offline Autogek
Master
wo 20 okt 2004, 18:06 Bericht 
Het is ook niet zo moelijk om als je toch eens bij de garage bent, de monteur te vragen hoe je dit doet.
Zeker is dat als je het lampje moet vervangen het donker is!
Dus oefen eens bij dag licht.

Offline boersma
Master
wo 20 okt 2004, 20:54 Bericht 
Zo vandaag weer eens twee koplampen vervangen: H7 blue laserlight.

Opel Astra uit 1999... Wel een geklooi, je kunt er aan de bestuurderskant erg slecht bij maar het is gelukt.
Het valt me wel op dat de fittingen erg snel de puntjes afbreken (al twee keer gebeurt en ik doe best voorzichtig).

Ik rijdt altijd met lampen aan en doe nog geen half jaar met een setje tot ze weer es doorgebrand zijn: dure hobby.

Gisteren bij een tankstation Gulf in Zwolle voor 17,90 twee nieuwe blue laserlight gehaald H7. De prijs viel mee t.o.v. originele lampen (kosten 13 euri/stuk.

Ik ben toch zeker een minuut of 10 aan het pieren geweest maar goed het is weer klaar voor een paar maanden.

Offline Bierbrouwer
Die hard
wo 20 okt 2004, 23:28 Bericht 

H7, een kleinere pit in een vaak kleinere behuizing waardoor die minder koeling krijgt en sneller stuk raakt.

Offline ha-es
Nieuwkomer
do 21 okt 2004, 6:26 Bericht 
MARCEL Q4 schreef:
Bij mijn vriendin d"r Smart moet je eerst je arm op drie plaatsen breken, dan gaat het net!( H4 ) :biertje:

Klopt, ik had ook een Smart en daarbij gold hetzelfde. Waarschijnlijk werken er kleine japanners in de garage van Smart, omdat ze zeer buigbare armen hebben. Zonder die buigbare armen en mini-vingers kom je in een Smart niet ver met het verwisselen van de lampen. :)

Offline Marcel
FS medewerker
do 21 okt 2004, 6:54 Bericht 
@boersma.
die blue laserlight zijn ook niet echt kwaliteitslampen hoor.
Ga dan voor Osram Light@day ofzo.

En bovendien Astra's staan bekend om het snel verslijten van koplampen.
Er is zelfs een speciaal modificatieset voor de lampen om de spanning beter te reguleren....

[ 31 berichten ]