Pagina 2 van 2  [ 73 berichten ]
Offline Grande
Master
di 27 dec 2011, 1:45 Bericht 
Supercop schreef:
Maar goed, ik weet dat het hier praten is tegen een grote groep forum gebruikers, die naar mijn mening absoluut niet objectief meer willen kijken. Hun mening klaar hebben en alles wat politie is, slecht is. Een verhaal heeft altijd 2 kanten, iets uit de media plukken en de inhoud voor waar aan te houden is wel heel erg makkelijk.

Je weet vast wel van mij dat ik in ieder geval alle kanten probeer mee te nemen en zeker niet negatief tegen over de politie sta.

Maar in dit geval wil ik zeker mijn kanttekeningen plaatsen.

1. Er is door politie en justitie juist aangegeven dat er een zero tolerance beleid met extra hoge straffen is voor het bedreigen//mishandelen van hulpdiensten.
2. Dat is al meerdere malen voorgekomen, en in mijn ogen terecht.
3. Nu is er sprake van een agent.
4. Plots achter gesloten deuren.
5. Lagere straf (zeg maar amper straf) ivm zijn werksituatie.

Dit ruikt zeer zwaar naar een klasse justitie verhaal. Nogmaals, ik als burger hoef dit echt niet te doen...
Waarom kan een agent er wel met een lage straf vanaf komen, en zou ik dat dan niet kunnen?
Offline Supercop
Die hard
di 27 dec 2011, 1:53 Bericht 

Tweebel schreef:
Ben wel benieuwd wat precies een reden voor ontslag is bij de politie. Ik neem aan dat je voor bv te hard rijden er toch niet uit wordt gegooid?

Nee te hard rijden is echt geen reden om een diender te ontslaan. Op grond van de wet Mulder is het gewoon simpel die prent betalen of bezwaar aan te maken, wat je zelf wil.
Daar hoor je niets over.

30/40+ als je praat over een overtreding dus geen mulder meer, daar hoor je in feite ook niets over. Je krijgt een transactievoorstel, betaal je die prima.

Ergste geval, moet je voorkomen ivm snelheid, invordering RB, rijden onder invloed, artikel 5 / 6 / 7 van de wvw etc.. Dan praat je over misdrijven, dan heb je wat uit te leggen. Dan bestaat de kans ook dat je je baan kwijt raakt, vooral met 7 en 8.

In eerste instantie ben je als diender net zoals elke andere burger een verdachte. (lees misdrijf) Je zal niet direct ontslagen worden als je aangehouden word, je bent verdachte... Daarom lees je zo goed als altijd dat een diender op non actief gesteld wordt. De uiteindelijke keuze om de diender te ontslaan volgt na het beëindigen van het strafrechtelijke proces.

Overigens wat ik hier nu boven omschreven heb, is een algemene ervaring wat ik meegemaakt hebt in het korps waar ik werk.
Offline Supercop
Die hard
di 27 dec 2011, 1:58 Bericht 

MofkaP schreef:
Rechter beslist helemaal niet. Het is een sepot, er wordt geen vervolging ingesteld.

Deze snap ik even niet...
Offline Grande
Master
di 27 dec 2011, 2:03 Bericht 
Supercop schreef:
MofkaP schreef:
Rechter beslist helemaal niet. Het is een sepot, er wordt geen vervolging ingesteld.

Deze snap ik even niet...

De OvJ heeft geseponeerd? Er komt geen zaak.

Maserati Teun schreef:
De strafzaak tegen hem is voorwaardelijk geseponeerd, is vandaag bepaald op een zitting achter gesloten deuren.
Offline Supercop
Die hard
di 27 dec 2011, 2:17 Bericht 

Grande schreef:
Maar in dit geval wil ik zeker mijn kanttekeningen plaatsen.

Ok, ik begrijp je....

Wat misschien niet helemaal duidelijk was is dat ik het niet over het voorval van de ambu personeel had, dat ze bedreigd werden door een hoofdagent buiten diensttijd.

Ik gaf een reactie over hoe een agent behandeld word wanneer hij of zij verdachte is van een misdrijf. Hoe zoiets afgehandeld word.

En ik zeg je eerlijk, als de bedreigingen zodanig waren, het werk van het ambu personeel in het geding kwam of had kunnen komen, ik zeg je eerlijk ik ga liever niet met zo'n "collega" de straat weer op. Niet dat ik bang ben voor iets maar meer uit principe.
Offline -Joske-
Master
di 27 dec 2011, 2:20 Bericht 
Supercop schreef:
Dan vraag ik mij af waar jij dien kennis vandaan haalt, hier suggereer je toch wel degelijk dat er heel wat in de doofpot terecht komt!!??
Hoeveel er in de doofpot komt weet ik niet, maar het gebeurt wel degelijk, daar hoef je geen geleerde voor te zijn omdat te concluderen. Een aantal van die dingen zullen van kleine aard zijn, maar er zijn ook dingen die echt niet kunnen. Dat heb je nu eenmaal met mensen.. Zal je altijd blijven houden, het kan alleen altijd minder.

Supercop schreef:
Maar waar jij op doelt, is dat niet vooral het gebruik van de bevoegdheden cq. geweld die door de dienders toegepast worden? Dat zulke zaken in de doofpot worden gegooid?
Er zullen heus gevallen zijn waarbij dat voorkomt. Echter erger ik me meer aan het ambtseed gebeuren. Persoonlijk vind ik dat zeer kwalijk om te gaan liegen zodat jezelf onder je fouten uit komt.. En dat het achteraf al met al in de doofpot wordt gestopt en afgesloten.

Supercop schreef:
Ligt er aan wat die agent gedaan heeft. Is het prive of is het onder werktijd?? Die vraag zul je je ook moeten afvragen. En waarom zou je iemand geen tweede kans geven, ook al werkt hij bij de politie. Nogmaals, het ligt er aan wat hij gedaan heeft.
In Principe ben je 24 uur per dag agent.. Echter staat het lullig als je de hele dag staat te flitsen, en savonds zelf met je auto + 20 te hard rijd.. Dat is een klein vergrijp waarbij je een waarschuwing dient te krijgen.. Het zal me niks verbazen als er agenten zijn wat dit nog proberen te seponeren. (vriendjes politiek). Geweld, criminele activiteiten, oplichting.. Dat dient 24 uur per dag aangepakt te worden... En dan mijn persoonlijke irritatie weer, liegen en bedriegen kan onder werk tijd niet.. Doe je dat, dan verbreek je die belofte wat je gedaan hebt. Een agent zou dan zijn ambtseed moeten kwijt raken, want agenten die liegen is natuurlijk wel het topje van de ijsberg.

Supercop schreef:
Hun mening klaar hebben en alles wat politie is, slecht is. Een verhaal heeft altijd 2 kanten, iets uit de media plukken en de inhoud voor waar aan te houden is wel heel erg makkelijk.
Dat klopt, maar als je tegenwoordig leest hoe vaak de politie in het zwarte daglicht staat.. Om heel eerlijk te zijn kan je zowel de "verdachte" als de politie niet vertrouwen met hun verhaal.. Laten we eerlijk zijn, iedereen liegt. Alleen de één erger dan de ander.. En dat ligt niet aan de politie, maar aan de persoon, alleen hij werkt bij de politie. Alleen bij de politie doen ze er te weinig aan om dat gedrag aan te pakken.

Ik zal eens een flauw voorbeeld noemen... Als jij ziet dat een collega een pak A4 papiertjes in zijn tas stopt en mee neemt naar huis.. Zou je hem dan aanhouden voor het stelen, het tegen je baas zeggen, hem aanspreken, of denken dat is mijn pakkie an niet.. Ik doe er niks mee.

Andere vraag... Je ziet een collega een snoep papiertje op de grond gooien ergens in de stad... Ga je die bekeuren of zeg je niks omdat je anders het zeikerige agentje wordt genoemd etc etc.
Offline Broadie
Die hard
di 27 dec 2011, 7:26 Bericht 
Ja, een politie-agent is ook maar een mens.
Hij kan fouten maken en verkeerde inschattingen en even over de rooie gaan en meer van dat soort dingen.
Allemaal heel begrijpelijk.

Alleen, de vraag is, of we veel opschieten met een politie, die we niet zonder enige twijfel als een voorbeeld voor goed gedrag kunnen respecteren. Wil ik, als gewone burger, wel blauw op straat, dat ik niet zonder haperen kan vertrouwen? Dan liever minder blauw om me heen, dat ik ten minste wel als zodanig kan respecteren en vertrouwen.

Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet het principe, dat een vergrijp tegen een gezagsdrager in veelvoud wordt bestraft, vergeleken met een vergrijp tegen een gewone burger. Hoe is dat grondwettelijk te rechtvaardigen? We zijn allemaal gelijk, maar sommigen onder ons zijn iets gelijker? Ik zal Animal Farm er maar weer eens op naslaan.

Hier irriteert het waarschijnlijk ook mijn gevoel, dat men een rotte-appel geval als een normale werkgever-werknemer situatie behandelt, waar men alles graag normaal burgerlijk bekijkt.
Echter, in alle overige gevallen wil men graag als Gezag overkomen, dat boven de simpele burger staat, omdat er nu eenmaal Gezag dient te worden uitgeoefend. Dan is een belediging aan het hoofd van een diender plotseling iets heel anders dan wat wij gewone stervelingen elkaar aandoen.

Ook als dat maar schijn lijkt te zijn, als gezagsdrager dien je zelfs de schijn van bevooroordeling en klassejustitie te vermijden. Dat is je opgave als publiek orgaan in een civiele samenleving, die je pretendeert te beschermen en te helpen in nood.
Offline viffer
Master
di 27 dec 2011, 8:20 Bericht 

-Joske- schreef:
En dan is het nog maar de vraag hoeveel de doofpot ingaat, of überhaupt nooit ontdekt wordt.

Supercop schreef:
Dan vraag ik mij af waar jij dien kennis vandaan haalt, hier suggereer je toch wel degelijk dat er heel wat in de doofpot terecht komt!!??

Joske suggereert helemaal niets. Jouw reactie daarentegen geeft een indicatie dat er wel degelijk meer aan de hand is. Want natuurlijk ook niet geheel onverwacht zou zijn, net als in de buitenwereld is een 100% controle niet mogelijk.

Supercop schreef:
Is het prive of is het onder werktijd??

Een agent is 24 uur per dag agent, dat geldt als de burger een prent kan krijgen en dat geldt dan ook voor andere zaken. Ben je het daar niet mee eens? Dan heb je per ongeluk het verkeerde beroep gekozen denk ik.

Supercop schreef:

Politie mensen zijn idd mensen. Maken verkeerde keuzes in het leven en dan kan ontslag het gevolg zijn.

Oh? Ik dacht juist dat we te maken hadden met een bovenmenselijk ras dat nooit fouten maakt of verkeerde constateringen doet.
Offline 944 guy
Master
di 27 dec 2011, 11:21 Bericht 
bruintje beer schreef:
Ambulancebroeders hebben de gebroken pols bekeken, besloten dat ze geen haast hebben en staan nu een beetje hun social media te onderhouden. Hoofdagent wil graag dat zijn zoontje geholpen wordt, want het doet 't knulletje erg pijn, en 'bedreigt' de medewerkers met een bekeuring wegens fout parkeren als ze nu niet gaan helpen.

Zou ook kunnen hè. We weten het niet.

Dat zou net zo erg zijn: mag je namelijk machtsmisbruik op het lijstje bijschrijven.

Deze juut moet oneervol ontslagen worden. Naam en toenaam in de krant.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 27 dec 2011, 11:23 Bericht 
@GertJan, helemaal mee eens.
Offline vent
Respect
di 27 dec 2011, 11:25 Bericht 

Ik zit nog even naar de pdf te kijken :

"Het innen van betalingen voor door hem uitgeschreven boetes, dit geld niet afdragen en het niet inleveren van uitgeschreven Tobiasbonnen."

Ontslag, maar zonder strafrechtelijk traject... ???! :o

ooh, en deze werkt waarschijnlijk nog als agent:
"Arrestant wordt door personeel cellencomplex natgespoten met brandslang om hem "af te koelen". Later wordt dezelfde arrestant in een drenkelingenpak op de luchtplaats gezet, terwijl de temperatuur onder nul is."
Offline esgigt
Master
di 27 dec 2011, 13:49 Bericht 
vent schreef:
"Arrestant wordt door personeel cellencomplex natgespoten met brandslang om hem "af te koelen". Later wordt dezelfde arrestant in een drenkelingenpak op de luchtplaats gezet, terwijl de temperatuur onder nul is."

... dit heet marteling en mag zelfs niet onder het oorlogsrecht :thumb_d: :boos:

... maar natuurlijk zijn ook deze integere personeelsleden weer in gratie aangenomen in de schoot van de organisatie... (f)
Offline volvorijder
Master
wo 28 dec 2011, 11:32 Bericht 
Citaat:
Campagne "Handen af van onze hulpverleners"

M. Stienstra27-12-2011 21:23
FRIESLAND - SIRE (Stichting Ideële Reclame) start vandaag een nieuwe campagne met het thema "Handen af van onze hulpverleners".

In deze campagne stelt SIRE geweld tegen hulpverleners aan de kaak. Uit recent onderzoek van Trendbox in opdracht van SIRE blijkt dat acht op de tien Nederlanders het geweld tegen hulpverleners meer dan zat is. Het merendeel van de Nederlanders (88%) vindt dat hulpverleners ongestoord hun werk moet kunnen doen. Dat wordt beschouwd als een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Toch geeft de meerderheid (58%) aan niet zelf in te grijpen bij geweld tegen hulpverleners.

Met deze campagne geeft SIRE een teken van erkenning en respect aan onze hulpverleners. En wil SIRE dat mensen zich gesterkt voelen om op te komen tegen geweld tegen hulpverleners. Besef dat je niet alleen bent en dat je medeburgers het ook zat zijn. Geef hulpverleners de ruimte om hun werk te doen en spreek elkaar aan.

Op de speciale website (www.handenaf.nl) worden mensen opgeroepen een petitie tegen geweld te ondertekenen, mogelijke oplossingen aan te dragen en bijzondere hulpverleners een hart onder de riem te steken en te nomineren voor de Hulpverleners Award.

Geweld
De laatste cijfers over 2011 tonen aan dat hulpverleners ook dit jaar weer met een schrikbarende hoeveelheid gewelds- en agressie-incidenten zijn geconfronteerd. Waaronder 75% van de verpleegkundigen, 73% van de agenten, 44% van de brandweermannen en 75% van het ziekenhuispersoneel. Vrijwel niemand vindt het geweld tegen hulpverleners meevallen of behorend tot het beroepsrisico.

Over de campagne
Met de campagne ‘Handen af van onze hulpverleners’ richt SIRE zich op de hulpverleners met een publieke taak die in de frontlinie opereren zoals politieagenten, brandweer-, ambulance- en ziekenhuispersoneel. Het is belangrijk dat hulpverleners, die vaak moeten werken onder zware omstandigheden die een groot beroep doen op hun mentale en fysieke weerbaarheid, veilig hun werk kunnen uitvoeren en zich gerespecteerd voelen.

In haar campagne trekt SIRE een parallel met de Conventie van Genève. Door de Conventie van Genève hebben hulpverleners in een oorlogssituatie een beschermde status. Als we in oorlog respect hebben voor hulpverleners … waarom dan niet in vredestijd? De campagne baseert zich daarbij op de absurditeit van de werkelijkheid zoals die te zien is in de YouTube-filmpjes waarin hulpverleners worden gemolesteerd.

De campagne bestaat uit televisie- en radiocommercials, website www.handenaf.nl en outdoor- en printadvertenties. Met het oog op de jaarwisseling wordt gestart met de campagne op dinsdag 27 december. Het is de 105e campagne sinds de oprichting van SIRE in 1967. De campagne loopt in ieder geval tot en met eind februari 2012.

BRON: www.sire.nl
www.handenaf.nl

(mijn) Bron: http://www.112fryslan.nl/Home?&action=show&newsid=7386
Offline Broadie
Die hard
wo 28 dec 2011, 12:48 Bericht 
volvorijder schreef:
Campagne "Handen af van onze hulpverleners"
Wat een gehuilebalk allemaal.
Zo langzaam aan is onze maatschappij toch echt totaal verweekt. Bij elke stomp van een tokkie wordt moord en brand geschreeuwd.

Alsof ik en anderen nooit eens in aanvaring zijn gekomen met medeweggebruikers (-misbruikers?), die met asociaal gedreig en gestomp menen de uiting van hun persoonlijke mening kracht bij te moeten zetten.
Laat je dan toch ook niet zo snel intimideren en neem houding aan. Maar ga niet in het openbaar janken hoe moeilijk je het hebt. Dat is zo laf en slap, dat je je eerder moet afvragen, of we wel geschikt bent voor het beroep, dat je uitoefent.

Wie denkt men nu te bereiken met een campagne als deze? In ieder geval niet diegene, die eigenlijk zouden moeten worden aangesproken. De handtastelijke tokkie niet, die greinst hierom en neemt nog een slok uit zijn bierflesje.

Met jammeren verbeter je geen enkele maatschappij. Wel met daadkracht en doortastendheid. Sla terug, als je wordt geslagen. Of weer af en neutraliseer het gevaar, maar kom niet met soft geleuter over percentages van 76% en dergelijke, om ogenschijnlijk aan te tonen hoe zeer de modale agent met openlijk geweld te maken heeft gehad.

Respect voor hulpverleners? Prima. Maar dat respect begint al eerder, bij het heel gewone respect voor iedereen, die van goede wil is.
Hulpverlener of niet, ik ben graag bereid te werken aan een leefbare samenleving, maar laat mij tegelijkertijd niet aanpraten dat het de schuld van de anderen is, als er iets misgaat, dat de anderen iets hadden moeten doen. Ik kom op voor mijzelf, als mij dat redelijkerwijs noodzakelijk lijkt.
Komt iemand scheldend en dreigend op mij af en meent te moeten slaan en dergelijke, dan is die flauwekul snel afgelopen, wat mij betreft. Niks geen gejank, gewoon aanpakken.
Daar hebben we overigens ook wetten voor.
Offline esgigt
Master
wo 28 dec 2011, 12:57 Bericht 
Broadie schreef:
bij het heel gewone respect voor iedereen

+1
Offline Grande
Master
wo 28 dec 2011, 13:14 Bericht 
Broadie schreef:
Komt iemand scheldend en dreigend op mij af en meent te moeten slaan en dergelijke, dan is die flauwekul snel afgelopen, wat mij betreft. Niks geen gejank, gewoon aanpakken.

Eens, doch wanneer een hulpverlener (of een agent) dit doet dan is de wereld te klein.

Er lopen teveel idioten rond die erg in hun eigen wereldje leven, daarnaast is het inlevingsvermogen van de gemiddelde NL'er drastisch afgenomen.
Het moet op mijn manier, zsm en alles wat niet meewerkt moet kapot.
Offline WimLex
Master
wo 28 dec 2011, 13:31 Bericht 

Link
Offline Maserati Teun
FS medewerker
wo 28 dec 2011, 13:35 Bericht 
De straf wordt volgens het OM verdrievoudigd. Krijgt de agent in dit draadje nu 3 maal geen straf? :honger: :honger:
Offline viffer
Master
wo 28 dec 2011, 13:38 Bericht 

:kniktja: Voor de komende 2 keer heeft hij nu al een vrijstelling
Offline Warmaster
Master
wo 28 dec 2011, 15:21 Bericht 
Maserati Teun schreef:
De straf wordt volgens het OM verdrievoudigd. Krijgt de agent in dit draadje nu 3 maal geen straf?

Warmaster schreef:
Burger krijgt tot 3 keer een hogere straf, een politieagent krijgt een 3 keer lagere straf

GertJan heeft het bij het rechte eind. Een hoop blabla van het OM, burgemeesters en weet ik al niet wie, maar zodra het blijkt dat een agent over de schreef gaat dan is het opeens niet meer van toepassing.
Offline Hideyoshi
Master
wo 28 dec 2011, 15:26 Bericht 
Maar natuurlijk wel erg dat hulpverleners hun werk niet veilig kunnen doen. We leven nu in 2011/2012. Ik houd mijn hart vast als het 2017 is.
Offline Broadie
Die hard
do 29 dec 2011, 6:31 Bericht 
Grande schreef:
Er lopen teveel idioten rond die erg in hun eigen wereldje leven
Juist daarom bereik je niets met gejammer over hoe erg het toch allemaal is. Dat zal de doelgroep van een dergelijke campagne volkomen worst zijn.
De geweldsplegers zijn inderdaad zielige pietlutten zonder perspectief. En heel af en toe een modale burger met baan en eigen huis, die het rood voor de ogen krijgt. Maar die is dan toch echt de uitzondering.
Als dat geduw en gehaartrek illustratief moet zijn (weet niet wat er verteld werd in die RTL-bijdrage, zonder geluid op mijn PC) voor het geweld, dan bevestigt dat mijn inschatting, dat het een hoop gejammer en aandachttrekkerij is.
Je wilt midden in de maatschappij staan en overal helpen? Kijk dan niet vreemd op, dat het er soms ruw aan toe gaat. Ik zou het ook graag anders zien, maar neem geen slachtofferrol aan. Daarmee help je jezelf en anderen geenszins.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
vr 27 jan 2012, 19:28 Bericht 
Agent werkt weer na bedreigen ambulancebroeders

Een hoofdagent die was geschorst omdat hij in september ambulancemedewerkers zou hebben bedreigd, mag weer aan het werk. De man was sinds het incident geschorst en wordt als hij zich het komende jaar gedraagt niet ontslagen.

De man, die het nieuws donderdag te horen kreeg, wordt dus niet de laan uit gestuurd, besloot de korpsbeheerder van de politie Brabant Noord, burgemeester van Den Bosch Ton Rombouts.

De ambulancebroeders, die een familielid van de destijds 51-jarige politieman wilden helpen, hadden aangifte gedaan van bedreiging. De hoofdagent was op dat moment niet in functie.

Justitie had de zaak in december al laten vallen, op voorwaarde dat de man twee jaar niet opnieuw de fout in gaat.

Bron http://www.nieuws.nl/679811

Maserati Teun schreef:
Bijvoorbeeld ook dat de man mogelijk nog een disciplinaire sanctie wacht van het politiekorps. De politie neemt daarover in januari een beslissing.

Dat moet een heel zware straf zijn als je weer terug moet komen in je oude korps.
 [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2