Pagina 2 van 2  [ 87 berichten ]

Heb jij een reservewiel?
Ja, thuiskomertje 27%  27%  [ 26 ]
Ja, volwaardig reservewiel 47%  47%  [ 45 ]
Nee 26%  26%  [ 25 ]
Totaal aantal stemmen : 96
Online A4
Master
do 19 jan 2012, 12:08 Bericht 
ANWB bepleit

Hier ben ik gestopt met lezen. Achterlijk babyboom fietsersclubje.
Offline HAW2006
Master
do 19 jan 2012, 12:40 Bericht 
RucphenNB schreef:
Binnen 4 minuten weer buiten met een nieuw ventiel in de velg

Zou kunnen.
1. Op de brug of krik eronder
2. Bouten of moeren losdraaien
3. Wiel naar het bandenapparaat
4. Band demonteren
5. Ventiel vervangen
6. Band monteren.
7. ? Uitbalanceren
8. Wiel weer plaatsen
9. Krik weg of van de brug af.
Toch twijfel ik, met name vwb punt 7.
Offline RucphenNB
Master
do 19 jan 2012, 12:48 Bericht 
Niet gedaan, was niet nodig, je haalt de band er niet af om het ventiel te vervangen. :wink:
Offline Smookey
FS medewerker
do 19 jan 2012, 12:51 Bericht 
RAH schreef:
Maar ja, als je dan geen reserve wiel hebt kan ik ook weinig voor je doen.

Warm houden?

Ongelofelijk hoeveel mensen in hun auto blijven zitten of er pal naast blijven staan op de vluchtstrook terwijl je ondertussen toch beter moet weten met al die slingerende vrachtwagens in een treintje en onoplettende automobilisten.
Offline RAH
Master
do 19 jan 2012, 12:56 Bericht 
Als je wielmoeren met een luchtsleutel worden vast gezet ipv met een momentsleutel moet je serieus overwegen een andere garage te zoeken. En als een wiel vast gerot zit, is er en geen vet gebruikt op de contactvlakken van de wielen bij het monteren, en de remmen zijn waarschijnlijk al veel te lang niet geïnspecteerd.
Offline vw-driver
Master
do 19 jan 2012, 13:05 Bericht 
Bij ons op werk hebben ze voor de Mercedes Sprinters gekozen voor zo´n reparatiesetje , gat opvullen met een soort purschuim en band weer oppompen, ipv resevewiel . Nadeel is dat het maar een tijdelijke oplossing is en de band moet worden vervangen voor nieuw exemplaar. Ga toch liever voor reservewiel en dat je de band kunt repareren :thumb:
Offline Tweebel
Master
do 19 jan 2012, 13:30 Bericht 
Outback schreef:
Van het weekend iemand gehoord die wel een volwaardig reservewiel heeft, maar de lekke band niet los kreeg. Is op zich ook niet zo raar als een velgbout wordt aangedraaid met een slagmoersleutel in plaats van met een momentsleutel.

Bij mij brak de sleutel meteen af toen er iemand op ging staan. Gelukkig was het exemplaar van de helpende marechaussee beter, maar dan nog moest daar iemand bijna op springen om de boel los te krijgen...
Offline Smookey
FS medewerker
do 19 jan 2012, 13:38 Bericht 
vw-driver schreef:
gat opvullen met een soort purschuim

Moet het gat niet te groot wezen, ik ga toch liever voor een echt reserve-wiel, als het moet een thuiskomer maar ik laat een lekke band direct maken, desnoods bij een extra nacht service oid, zeker als ik buiten normale uren niet naar een garage kan overdag, daar waren tot voor kort mijn km's te veel voor om maar 80 te blijven sukkelen.
Offline Sherlock
Master
do 19 jan 2012, 13:51 Bericht 
Tweebel schreef:
Bij mij brak de sleutel meteen af toen er iemand op ging staan.

Heb die van mij ook kromgetrapt inderdaad. Denk niet dat ik 'm nu nog een keer kan gebruiken.
Offline Walker
Master
do 19 jan 2012, 13:52 Bericht 
Mijn collega had bij zijn E-klasse ook zo'n reparatiesetje. 1 klapband, en de halve dag naar de knoppen. Tel uit je winst.
Offline Outback
Die hard
do 19 jan 2012, 14:03 Bericht 

RAH schreef:
Als je wielmoeren met een luchtsleutel worden vast gezet ipv met een momentsleutel moet je serieus overwegen een andere garage te zoeken. En als een wiel vast gerot zit, is er en geen vet gebruikt op de contactvlakken van de wielen bij het monteren, en de remmen zijn waarschijnlijk al veel te lang niet geïnspecteerd.

Zoek maar eens een dooor de leasemij voorgeschreven bandenboer op die het wel met een momentsleutel doet. Ik heb die nog niet kunnen vinden. En er iets van zeggen heeft geen zin. Je mag de werkplaats niet in en ze doen toch gewoon waar ze zin in hebben (is sneller).

En aangezien ik toch geen reservewiel meer heb zal het mij nu ook jeuken of de bouten (geen moeren) vast zitten.
Of zou het soms nog ergens anders slecht voor zijn? Dan kan ik ook eens aan de leasemij voorleggen.
Offline Gaiajohan
Pro
do 19 jan 2012, 14:19 Bericht 

Ik wil gewoon een volwaardig reservewiel in de auto, dus niet zo'n dom thuiskomertje. Er ligt dan ook een mooi stalen exemplaar in de Focus, past prima, terwijl het thuiskomertje ergens op een plek ligt waar ik nooit kom.

heb 1x lek gereden met 3 wielen.. :roll: 3 ventielen kapot na een volledige bandenwissel..
En 1x een bobbel op de band, dus toen was een volwaardig wiel wel handig.

Maargoed, verder geen problemen, maar ik wil wel zo goed mogelijk voorbereid zijn. In België al eens een megabobbel op de band gehad (Dacht dat het trillen van de auto eerst lag aan het Belgische wegdek)..Deze goed kunnen vervangen op een parkeerplaats.
Offline Sherlock
Master
do 19 jan 2012, 14:51 Bericht 
Laten ze eerst maar eens wat doen aan het gebrek aan tankstations daar. :x
Offline VTEC_Driver
Master
do 19 jan 2012, 14:53 Bericht 
RAH schreef:

Bij mij worden de wielen vastgezet met luchtratel en daarna nagetrokken met een momentsleutel.
Heb zelf 1x moeren los moeten maken maar dat ging zonder problemen. Kwestie van regelmatig naar de sportschool
O:)
Offline RucphenNB
Master
do 19 jan 2012, 15:03 Bericht 
VTEC_Driver schreef:
Bij mij worden de wielen vastgezet met luchtratel en daarna nagetrokken met een momentsleutel.

Ik zet de wielen gewoon vast met een 24v sleutel, gaan altijd makkelijk los. Je hoeft die wielen niet zo vast te zetten.
Sherlock schreef:
Laten ze eerst maar eens wat doen aan het gebrek aan tankstations daar.

In België zijn er genoeg te vinden langs de snelweg anders, zoveel heb ik er niet nodig om dwars door België te kunnen rijden. O:)
Offline Guppenklup
Master
do 19 jan 2012, 15:03 Bericht 
VTEC_Driver schreef:
Heb zelf 1x moeren los moeten maken maar dat ging zonder problemen. Kwestie van regelmatig naar de sportschool

Ik niet hoor. Goeie kruissleutel die mijn poezelige gewichtje kan hebben (100+ kg) en iedere wielmoer komt los (f)
Offline RAH
Master
do 19 jan 2012, 15:53 Bericht 
Voor moeren die echt vast zitten (zoals die van de aandrijfas, meer dan 300 nm) heb ik een wringijzer. Maar wielmoeren mogen over het algemeen niet zo vast zitten. Bij stalen velgen is het niet zo schadelijk maar nog altijd niet gewenst, maar bij lichtmetaal kan een te strakke moer of bouw zorgen voor scheuren in het lichtmetaal.

En vast zetten met een luchtsleutel en natrekken met een momentsleutel werkt alleen als de moeren of bouten met de momentsleutel nog een stukje gaan. Als je met een luchtsleutel de moer of bout vast zet tot 150 nm en daarna een momentsleutel op 90 nm zet heeft dat niet veel zin.

En een beetje vet doet wonderen. Ik snap echt niet dat een wiel bijvoorbeeld aan de naaf vast gerot kan zitten. Bij mijn auto kan ik na 80.000 km met met mijn pink zelfs de remschijf van de naaf drukken als de boutjes eenmaal los zijn. En daar heb ik ook wel eens mensen flink op zien hengsten.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
do 19 jan 2012, 19:49 Bericht 
In beide auto's heb ik geen reserve band en geen spuitbus.

Als ik een lekke band heb, bel ik of de ANWB of de dealer.

In ruim 1 miljoen kilometers heb ik 1 lekke band gehad en 1 zag zoonlief dat er een spijker in de band zat.
Offline Kwibus
Master
do 19 jan 2012, 20:13 Bericht 
geelhoed schreef:
Eens in de 150000 km rijd je lek.
13 jaar rijbewijs/auto's, ergens tussen de 750k en 800k gereden, geen enkele lekke band. En toen in een gloednieuwe voorloopauto binnen een dag een ster en binnen een week een lekke band (rechts voor) 's ochtends op de A4. En 6 maanden later in de nieuwe auto lekke band nummer 2 (links achter) op de A12. Het kan verkeren...

Voorloop Volvo had thuiskomertje, en de 6 alleen maar busje schuim. Gezien de rokende band en de flarden had dat busje weinig zin :lol:

En op de vluchtstrook van b.v. de A4 of de A12 ga ik niet lopen sleutelen. Weet sowieso niet hoe dat zou moeten, maar daar kom ik wel uit. Maar ben gewoon niet levensmoe. Lekker achter de vangrail totdat-ie veilig is afgesleept en kijken we verder. Mocht daar een rekening voor komen, prima...

Overigens is de regel dat pechauto's zo snel mogelijk worden afgesleept en pas ergens anders worden gerepareerd. Incidentmanagement mag max. 20 minuten duren voordat politie/rijkswaterstaat zelf uitrukt/laat uitrukken. Geleerd bij de 1e lekke band. Niets van gemerkt op de A12 overigens, bijna 2 uur gekost voordat ik daar weg was. Geen politie of RWS gezien, wél een ANWB die stopte en volgens afspraak na 10 minuten weer terug was :thumb: Maar toen was de sleepdienst er ook net
Offline Aanhanger
Master
do 19 jan 2012, 20:52 Bericht 
Kwibus schreef:
Incidentmanagement mag max. 20 minuten duren voordat politie/rijkswaterstaat zelf uitrukt/laat uitrukken.

Bron?

Dat lijkt wel waar de ANWB het nu over heeft, in 20 minuten kun je een reservewiel monteren, maar dan moet het er wel zijn.

Als er afgesleept moet worden staat er direct een kijkersfile; er valt dus wel iets voor het reservewiel te zeggen.
Offline Kanariespeed
Master
do 19 jan 2012, 21:04 Bericht 
Ik heb dit een keer gehad, ongelofelijk maar waar, maar dit werd opgemerkt door een achterligger, waar ik zeer dankbaar voor was.

Afbeelding
Online geelhoed
Master
do 19 jan 2012, 21:05 Bericht 
Check, ook gehad om 03:00 op de Autoroute...
Offline RucphenNB
Master
do 19 jan 2012, 21:15 Bericht 
geelhoed schreef:
Check, ook gehad om 03:00 op de Autoroute...

Een opmerkzame achterligger?
Online geelhoed
Master
do 19 jan 2012, 21:18 Bericht 
Nee, zo'n bobbel. Thuiskomertje omgelegd en voor de bandenboer in de auto gaan slapen.
Offline bruintje beer
Master
do 19 jan 2012, 21:22 Bericht 
Kanariespeed schreef:
Ik heb dit een keer gehad
Oei, da's een gemene, ook nog aan de binnenkant...
Offline 944 guy
Master
do 19 jan 2012, 21:28 Bericht 
RAH schreef:
maar bij lichtmetaal kan een te strakke moer of bouw zorgen voor scheuren in het lichtmetaal.

<-- aluminium moeren is nog erger. 2x de luchtsleutel erop en je kan met een nauw passende cirkelzaag aan de gang. Ik zet de luchtsleutel op standje 1, en dan natrekken. Maar het is dan ook mijn eigen tijd.
RAH schreef:
En een beetje vet doet wonderen. Ik snap echt niet dat een wiel bijvoorbeeld aan de naaf vast gerot kan zitten. Bij mijn auto kan ik na 80.000 km met met mijn pink zelfs de remschijf van de naaf drukken als de boutjes eenmaal los zijn. En daar heb ik ook wel eens mensen flink op zien hengsten.

Mwoah, met alu velgen wil dat wel eens. Mijn peug heeft een redelijk nauwe passing met de naaf en het wiel waardoor een beetje corrosie de boel enorm doe knellen. Remschijven moet ik ook vaak losrammen, een heel enkele keer met de hamer. Dit is ook auto en ontwerp afhankelijk overigens, op de porsche hoef ik het zonder hamer echt niet te proberen. Daar zit een hele goeie passing in en met een tikje roest mag ik bijna een pers erop zetten, alleen heb ik die niet en wordt het een blok hout + een vuistje. Maar ja, kwaliteitsremmerij vergt ook wat concessies mbt onderhoudsgemak, niet? :roflol:
Werk je wel eens met auto's ouder dan 10 jaar? :lol:
Offline Kwibus
Master
do 19 jan 2012, 21:30 Bericht 
Aanhanger schreef:
Bron?

Uitleg van de politie die achter m'n auto kwam staan. Toen ik zei dat ik al 20 minuten stond dus zeg een kwartiertje na het bellen en de reactie van de hulpdienst was dat het een half uurtje zou duren werd er meteen met RWS gebeld. Die net iets later dan de sleepdienst aan kwam rijden. Standpunt is nu dat pechgevallen z.s.m. weg moeten van de vluchtstrook. Vanwege gevaar, maar ook vanwege de effecten op het overige verkeer. Afremmen, kijken, niet opletten voor je, filevorming etc. Reparatie op de vluchtstrook mag ook niet meer, afslepen naar veilige plek en pas dan verder kijken.

En het geheel werd 6 maanden later herbevestigd, zij het dat het aan de uitvoering wel wat schortte :lol:

En thuiskomertjes zijn een drama. Max 80, dus meteen op zoek naar dichtsbijzijnde lease-mij opgedragen bandenboer. Die was gelukkig dichtbij, maar die had mijn merk band niet, noch de maat. Vestiging "in de buurt" had wel mijn maat maar niet het merk. Dan moet lease-mij dus toestemming geven voor 2 banden (want blijkbaar mogen banden op 1 as niet van verschillende merken zijn?), was ook weer gedoe. Voorgesteld om de dichtsbijzijnde Volvo dealert dan maar te bezoeken, en die kon inderdaad de juiste band leveren. Maar dat duurde wel 1 1/2 uur voordat dat overal accoord was. Dus om 09:30 klapband en om 15:10 was ik 10 km. verderop weer klaar :x

De 6 werd gewoon naar de dealer gesleept, afgetakeld en ik ben daarna thuis afgezet. Als ik de sleutels door de deur had gegooid was de auto al klaar geweest voordat ik wakker was. Maar ja, moest eerst de lease-mij vragen of bij de dealer de band mocht worden vervangen ipv bij de bandenboer. Moeilijk, moeilijk.... maar goed doe dan maar. Hoe ik anders de auto dan bij de bandenboer had moeten krijgen lieten ze overigens in het midden :fp:
Offline Morbid Angel
Master
do 19 jan 2012, 21:38 Bericht 
In 2003 was bij mij de laatste lekke band, er zat een spijker in (waarvan de kop al was afgesleten). (Volwaardig) reservewiel heeft misschien 10km gereden (richting Euromaster en terug ;-)).
De twee auto's er na hadden ook een volwaardig reservewiel, echter nooit gebruikt. In de huidige zit (vanwege af-fabriek 19") helaas een thuiskomertje.
Offline InsecureThreat
Master
do 19 jan 2012, 21:46 Bericht 
Met de bestelbus van het werk één keer een lekkend ventiel gehad. Ik vond de band er zo zacht uit zien terwijl ik toch een week eerder de spanning gecontroleerd had. Maar weer doen, toen hoorde ik hem sissen.

Met de vrachtwagen 1x een klapband (was bijrijder), gestuurde as, het wiel had ooit een klap gekregen en stond een beetje scheef. Het was pas de 3e band in 5 maanden :roll:
6 dagen later, zelfde collega reed. Met de wang van de achteras tegen een uitstekende bout van een brug aangezeten :roll:

Zelf 2x een lekke band wegens een stukje metaal in de band en nog één keer waarvan ik niet weet hoe het komt. Hij was plat toen ik bij de wagen aan kwam en iemand anders had die dag ervoor er mee gereden.
Offline Tweebel
Master
do 19 jan 2012, 22:21 Bericht 
Kwibus schreef:
want blijkbaar mogen banden op 1 as niet van verschillende merken zijn?

Banden van verschillende merken en mn van verschillende profieldiepte hebben vaak redelijke verschillen in weggedrag, zeker als het gaat om waterafvoerend vermogen. Je zit er niet op de wachten dat de ene kant van je auto veel meer grip heeft dan de andere kant.
Offline Kwibus
Master
do 19 jan 2012, 22:39 Bericht 
Thx (f)

Maar is dat wettelijk geregeld, of is dat meer "afgedwongen common sense"?
Offline okkiwokki
Die hard
do 19 jan 2012, 23:08 Bericht 
1x een wat slappere band gehad, verse lucht er in en niks aan de hand. Half jaar later bij de apk zei de garageman "oh ja, ik heb die spijker maar uit je band gehaald"

Er ligt wel een volwaardig wiel onder m'n auto, vraag me af in wat voor staat maar ik zal er vast wel veilig mee bij de bandenboer kunnen komen.
Offline Gaiajohan
Pro
do 19 jan 2012, 23:29 Bericht 

Kwibus schreef:
(want blijkbaar mogen banden op 1 as niet van verschillende merken zijn?

In Nederland mag dat wel. in Duitsland had de bandenwisselaar (Na die bobbel in België) er ook geen problemen mee. Monteerde gewoon Fulda rechtsachter, terwijl linksachter Vredestein zat.
https://www.bandengids.nl/over_banden/
Citaat:
1.3 Mag ik verschillende banden monteren?

In Nederland mogen op één wielas verschillende merken banden gemonteerd worden. Wel moet u er rekening mee gaan houden dat het in sommige Europese landen verplicht is hetzelfde merk, maat, gebruikscategorie (zomer / winter) en snelheidsindex op één wielas te hebben.

Rechtsachter zat toen eerst overigens Uniroyal die een bobbel kreeg. De rest vd auto was Vredestein..
Offline Dennis_on_the_road
Master
do 19 jan 2012, 23:34 Bericht 
geelhoed schreef:
Eens in de 150000 km rijd je lek.

Is dat afhankelijk van het feit of je een eigen- of leaseauto hebt? Of zijn het de Overall Km's ongeacht het voertuig? O:)
Anders kan ik verlopig weer ff vooruit :honger:
Mijn voorkeur heeft wel een volwaardig reservewiel, maar die kan ik niet behoorlijk kwijt in de kofferbak :duh:
Offline Gaiajohan
Pro
do 19 jan 2012, 23:35 Bericht 

Overigens is een Mercedes C63 AMG veel leuker te rijden op vier thuiskomertjes adn 4 standaard banden

Link
:D
Offline Grande
Master
vr 20 jan 2012, 0:44 Bericht 
Ik wilde nog even het oranje licht halen dus gaf een dot gas bij, te gefocused op het oranje dat ik te krap instuurde en liet daar nu net een hoekje van de stoeprand uitsteken...
Thuiskomertje erop naar de bandenboer gereden, binnen 2 uur nieuwe band erop al met al.

Godzijdank achteraf, 8 uur later stapte ik in de auto naar Italië voor de zomer vakantie.....(mijn vriendin had me doodgemaakt als door dat grapje we een dag later zouden gaan)
Offline Ducantoni
Master
vr 20 jan 2012, 2:53 Bericht 
Tja, inbouw gastank op de plaats van de reservewielbak, dus bij aankoop van de auto geen 5e wiel aanwezig, dat heb ik later van een sloopauto gekocht. Staat overigens in de garage, omdat mijn auto in staat is op 3 wielen te kunnen rijden dankzij de kenmerkende vering 8) . Enkel in het geval het echt nodig is laat ik iemand dat wiel ophalen vooropgesteld dat het niet extreem ver van huis is..
De hobbyauto heeft gelukkig wel een volwaardig reservewiel (f)
 [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2