Pagina 1 van 1  [ 41 berichten ]
Online shootme
Master
do 05 jan 2012, 13:37 Bericht 
NRC schreef:
Het is een kwestie van tijd voordat de recordprijzen voor benzine worden gebroken. De gemiddelde prijs van een liter Euro 95 zit nu met 1,722 euro nog maar 3,5 cent onder het record van april vorig jaar. Diesel kost nu 1,441 euro, nog maar 1,6 cent onder de piek die in november werd bereikt.

Benzine wordt nooit meer goedkoop, voorspelt directeur van de Nederlandse Organisatie voor de Energiehandel (NOVE) Erik de Vries vandaag na een bericht hierover in de GPD-bladen. Hij wijst erop dat de wereldwijde vraag naar benzine en diesel sterk toeneemt, onder meer door de hoge economische groei in landen als China, India en Brazilië.

Als de prijs nog eens daalt zal dat volgens hem hooguit tijdelijk zijn, aldus de directeur van NOVE dat vooral de prijsvechters vertegenwoordigt. “Het zou mij niets verbazen als voor volgende zomer een nieuw record wordt bereikt.”
‘Niet kunstmatig hooggehouden’

Sinds vorige week stijgen de prijzen weer. Dit wordt versterkt door de jaarlijkse accijnsverhoging die per 1 januari is doorgevoerd. NRC-redacteur Marcel aan de Brugh schreef hierover eerder het volgende:

“De overheid zou ook tijdelijk de accijns op benzine en diesel kunnen verlagen, of een plafond kunnen stellen aan de extra btw-inkomsten voor de staatskas. Voor benzine en diesel geldt een btw-tarief van 19 procent. Als de prijzen aan de pomp stijgen, nemen ook de inkomsten voor de Staat toe. De hogere benzine- en dieselprijzen leveren vele tientallen miljoenen euro’s extra op. Het is de vraag of het kabinet-Rutte ingrijpt. Deze meevaller helpt het overheidstekort terug te dringen.”

In november reageerde Maxime Verhagen op vragen van de PVV over de hoge brandstofprijzen. De minister van Economische Zaken beweerde toen dat de accijnzen het probleem niet zijn: de benzineprijs wordt volgens hem niet kunstmatig hoog gehouden.
Brandstofprijs niet alleen afhankelijk van olieprijs

Ook het gegeven dat de waarde van de euro is gedaald speelt mee. Daarnaast dreigt Iran de Straat van Hormuz af te sluiten, een belangrijke olietransportroute, waardoor een hogere prijs voor de ruwe olie moet worden neergeteld. De brandstofprijs is echter niet alleen meer afhankelijk van de prijs van ruwe olie. Volgens NRC-economieredacteur Maarten Schinkel is er niet altijd een rechtstreeks verband is tussen de prijs van olie en die van de producten die er van worden gemaakt.

“Een relatieve stijging of daling van de benzineprijs kan ook het gevolg zijn van capaciteitsproblemen of overschotten bij de raffinage en het vervoer. En de prijzen van olie en gas vertonen ook niet altijd dezelfde beweging. Energiemarkten koppelen zichzelf langzaam los van elkaar.”

Op de markt wordt nu veel gespeculeerd met brandstof, wat ook voor prijsschommelingen zorgt, voegt NOVE-directeur De Vries daar nog aan toe. Daarnaast zijn er andere factoren zoals schepen die steeds vaker op diesel varen.
Offline Christafari
Master
do 05 jan 2012, 13:42 Bericht 
Mooi man, vanaf het voorjaar ga ik proberen op de fiets naar het werk te gaan (15 km enkele reis).
Offline Kenji
Master
do 05 jan 2012, 14:01 Bericht 
shootme schreef:
De minister van Economische Zaken beweerde toen dat de accijnzen het probleem niet zijn: de benzineprijs wordt volgens hem niet kunstmatig hoog gehouden.

Whahahahaha.... sorry hoor, maar WHAHAHAHAHA......
Dat iemand dat met droge ogen durft te beweren. :fp:
Online geelhoed
Master
do 05 jan 2012, 14:06 Bericht 
Oh! Dat durf ik wel. :kniktja:

Afbeelding
Online shootme
Master
do 05 jan 2012, 14:09 Bericht 
geelhoed schreef:
Oh! Dat durf ik wel. :kniktja:

Ok... de linker grafieken snap ik... maar de rest :o
De grafiek van ruwe olie rechts onder doet me meer denken aan "etch and sketch" wat ik als 6-jarige had..

Heb je niet een conclusie voor ons geelhoed? :wink:
Offline Rens
Die hard
do 05 jan 2012, 14:20 Bericht 

geelhoed schreef:
Oh! Dat durf ik wel.

Ik teken voor die 60 cent per liter dan :[
Online geelhoed
Master
do 05 jan 2012, 14:20 Bericht 
Dat accijns een stabiele factor is die veel minder hard stijgt dan de grondstofkosten.

De uitleg van het plaatje is misschien inderdaad wel handig. Links spreken voor zich zoals je al zei. De onderste daar geeft aan dat de kale dieselprijs veel afhankelijker is van de ruwe olie dan benzine. Ik reken voor de pompprijzen 4,5%/jaar voor diesel en 3,3%/jaar voor benzine.
Dan midden boven, eigenlijk de belangrijkste, als ik de fit uit linksonder toepas op de ruwe olie krijg ik een voorspelde kale prijs, je ziet dat dat uitstekend past en darmee is die prijs dus alleen afhankelijk van de grondstoffen.
Midden onder (en rechts onder): verschil tussen benzine en diesel, weer een resultaat van de sterkere afhankelijkheid van diesel. Het (kunstmatige)verschil aan de pomp zal bij stijgende prijzen nog verder afnemen.
Rechtsboven geeft aan hoe snel de pompprijs reageert op de ruwe olieprijs. Benzine reageert vrijwel meteen, terwijl diesel een week naijlt.
Online Archiebald
Master
do 05 jan 2012, 14:21 Bericht 
Ik denk dat ik toch maar Diesel ga rijden :schudnee:
Online geelhoed
Master
do 05 jan 2012, 14:26 Bericht 
:lol:
geelhoed schreef:
Het (kunstmatige)verschil aan de pomp zal bij stijgende prijzen nog verder afnemen.
Offline Mikkie
Master
do 05 jan 2012, 14:41 Bericht 
Archiebald schreef:
Ik denk dat ik toch maar Diesel ga rijden :schudnee:

Ook dat is niet zaligmakend en daar zal uiteindelijk ook wel het nodige aan stijgen. Zowel qua brandstofprijs, als mrb.
Online Archiebald
Master
do 05 jan 2012, 17:06 Bericht 
Het was ook niet serieus, ik weet hoe anti-dieselrijden Geelhoed is, vandaar... :)

Waarom heb ik anders net een "nieuwe" benzine auto gekocht. Ik ga nu alleen van 1:9 naar 1:15,5 :thumb:
Offline 944 guy
Master
do 05 jan 2012, 17:09 Bericht 
geelhoed schreef:
Dat accijns een stabiele factor is die veel minder hard stijgt dan de grondstofkosten.

Dat accijns niet op de korte termijn voor prijsstijgingen zorgt is obvious. Maar dit is wel weer heel creatief met statistieken omgaan hoor. Accijns is zowat tweederde van de prijs van benzine en de helft voor diesel en de overheid is daar als enige partij schuldig aan. Niet dat jou analyse nergens op slaat, je toont tenslotte wel iets aan, maar NIET dat de overheid haar best doet om de prijs betaalbaar te houden, integendeel.
Overigens: natuurlijk zal brandstof nooit goedkoper worden in euroos, gezien de inflatie en eindeloze bijdrukken van euros de laatste tijd (pas schudden ze even 500 miljard uit de mouw) is dat onvermijdelijk.
Offline Vroeg op
Master
do 05 jan 2012, 17:12 Bericht 
Dat wordt gas.
Offline puntenrijbewijs
Respect
do 05 jan 2012, 17:14 Bericht 

Al word de prijs + 2 euro per liter...

Nederlanders zullen niks doen, beetje mokken en mopperen maar zoals in andere landen de overheid duidelijk maken dat het wel welletjes is zal nooit gebeuren.
Offline Warmaster
Master
do 05 jan 2012, 17:20 Bericht 
shootme schreef:
De minister van Economische Zaken beweerde toen dat de accijnzen het probleem niet zijn

Altijd dat gejank van de overheid, "nee wij kunnen er niks aan doen dat de benzine zo duur is". :nothanks:
Offline umpire
FS medewerker
do 05 jan 2012, 17:24 Bericht 
K ben benieuwd wat de benzineprijs in Koeweit is momenteel. In Oktober was het nog 10 cent de liter :woop: :woop: :lol:
Offline Elwood
Master
do 05 jan 2012, 17:28 Bericht 
Gewoon nooit meer tanken dan 100 euro (of minder bij een kleine auto) :wink:
Offline 18vti
Master
do 05 jan 2012, 18:33 Bericht 
umpire schreef:
Koeweit is momenteel. In Oktober was het nog 10 cent

Is echt een asociaal verschil t.o.v. de 16x hogere prijs hier....kunnen die lui niet bij de EU komen?? O:)
Offline hneel
Master
do 05 jan 2012, 18:42 Bericht 
Ja maar, in Koeweit wordt olie gewonnen. Hier niet. Daarom kan het daar zo goedkoop zijn.

Om dezelfde reden is aardgas in Nederland 10 keer zo goedkoop dan in onze buurlanden. :kniktja:
Offline 357kurt
Die hard
do 05 jan 2012, 18:53 Bericht 
Je wil niet weten wat een liter drinkwater kost in Koeweit, wel wat meer dan die paar euro voor 1000 liter hier..
Offline ZX-driver
Master
do 05 jan 2012, 18:59 Bericht 

Als de benzineprijzen in Duitsland niet abnormaal stijgen, dan ga ik gewoon naar Duitsland om te tanken als het zo ver komt. Een retourtje Schöningsdorf is 40 kilometer rijden en het kan nu net niet uit om daar heen te gaan om te tanken, maar misschien dat het in de toekomst wel kan.

Tenzij de euro kapot gaat, dan zit je weer met geld wisselen en dergelijke.

Archiebald schreef:
Waarom heb ik anders net een "nieuwe" benzine auto gekocht. Ik ga nu alleen van 1:9 naar 1:15,5

Wat voor auto? :)
Offline Aanhanger
Master
do 05 jan 2012, 19:07 Bericht 
hneel schreef:
Om dezelfde reden is aardgas in Nederland 10 keer zo goedkoop dan in onze buurlanden.

Wat stom zeg.
Ik zou het dan lekker voor het 10-voudige aan het buitenland verkopen en op kolen stoken. :roflol:
Offline red devil1
Master
do 05 jan 2012, 19:09 Bericht 
Christafari schreef:
Mooi man, vanaf het voorjaar ga ik proberen op de fiets naar het werk te gaan (15 km enkele reis).

ik zou het ook haast gaan doen (22km enkele reis). Even een paar andere banden onder m mtb en gaan. Al zal ik eerst nog wat moeten werken aan mn conditie.
Maar het wordt tijd dat een NMA eens een onderzoek gaat doen en kijken hoeveel oliemaatschappijen verdienen aan ons. Prijs van euro is in paar dagen al met 3 cent gestegen. En die verrekte accijnsverhoging helpt ook nog eens mee :thumb_d:Nou ja als de benzine prijs in februari maar weer daalt. totdie tijd heb ik wel voorraad

O:) (f) (f)
Online Archiebald
Master
do 05 jan 2012, 19:15 Bericht 
@ZX... zie het "watvoor auto rijden" topic :) een Punto 1.2 16v sporting uit 2000
Offline Warmaster
Master
do 05 jan 2012, 19:31 Bericht 
hneel schreef:
Ja maar, in Koeweit wordt olie gewonnen. Hier niet. Daarom kan het daar zo goedkoop zijn.

Om dezelfde reden is aardgas in Nederland 10 keer zo goedkoop dan in onze buurlanden.

Alleen jammer dat die gigantische energietoeslag je dan alsnog nekt. ;(

357kurt schreef:
Je wil niet weten wat een liter drinkwater kost in Koeweit, wel wat meer dan die paar euro voor 1000 liter hier..

Hoeveel kost een kuub water hier?! :huh:
Offline Dave
FS Webmaster
do 05 jan 2012, 19:42 Bericht 
ZX-driver schreef:
Een retourtje Schöningsdorf is 40 kilometer rijden en het kan nu net niet uit om daar heen te gaan om te tanken, maar misschien dat het in de toekomst wel kan.

En dan? Bespaar je 2 Euro en moet daar een half uur voor omrijden?

Heb je ergens aan zitten snuffelen?
Offline Maserati Teun
FS medewerker
do 05 jan 2012, 19:44 Bericht 
Ik tikte vanavond € 1.785 per liter af. 75 Ltr kostte dus € 133.88

Hiervan is 0ngeveer 2/3 deel voor de Roverheid :o :o
Offline Toolman30
Master
do 05 jan 2012, 19:47 Bericht 
Warmaster schreef:
Hoeveel kost een kuub water hier?!

Citaat:
Duizend liter water (één kubieke meter, of ‘kuub’) kost in Nederland gemiddeld  € 1,48 oftewel 148 eurocent. Met andere woorden: voor één liter water uit de kraan betaal je 0,15 eurocent. Een bezoekje aan het toilet kost dus 1 eurocent. Per bezoek spoel je namelijk ongeveer 7 liter weg (en 7 x 0,15 = 1,05 eurocent)

Bron
Offline Ton.
Master
do 05 jan 2012, 22:58 Bericht 
geelhoed schreef:

De uitleg van het plaatje is misschien inderdaad wel handig. Links spreken voor zich zoals je al zei. De onderste daar geeft aan dat de kale dieselprijs veel afhankelijker is van de ruwe olie dan benzine. Ik reken voor de pompprijzen 4,5%/jaar voor diesel en 3,3%/jaar voor benzine.
Dan midden boven, eigenlijk de belangrijkste, als ik de fit uit linksonder toepas op de ruwe olie krijg ik een voorspelde kale prijs, je ziet dat dat uitstekend past en darmee is die prijs dus alleen afhankelijk van de grondstoffen.
Midden onder (en rechts onder): verschil tussen benzine en diesel, weer een resultaat van de sterkere afhankelijkheid van diesel. Het (kunstmatige)verschil aan de pomp zal bij stijgende prijzen nog verder afnemen.
Rechtsboven geeft aan hoe snel de pompprijs reageert op de ruwe olieprijs. Benzine reageert vrijwel meteen, terwijl diesel een week naijlt.

Voor wat het waard is: Het meeste kan ik bevestigen uit eigen data-analyse.
Na-ijl effect van diesel is ook logisch te verklaren uit de praktische toepassingen/winning van diesel.
@GH, je gebruikt wel Brent toch?

De prijsstijging aan de pomp op dit moment is voornamelijk het gevolg van het duurder worden van de dollar.
Offline Kenji
Master
do 05 jan 2012, 23:03 Bericht 
geelhoed schreef:
Oh! Dat durf ik wel. + hoop onduidelijke kutgrafiekjes

Ik ben geen grafiekfetishist zoals jij, dus ik kan daar helemaal niks uithalen.

Mijns insziens is de regering nog steeds de grootste dief en die houden door de 70% van de totaalprijs aan belasting op de peut nog steeds de prijs idioot hoog.

Dat de benzineprijs fluctueert doordat de olieprijs daalt of stijgt kan ik begrijpen, maar de regering mag wel eens iets temperen.
Online geelhoed
Master
vr 06 jan 2012, 6:16 Bericht 
Ton. schreef:
@GH, je gebruikt wel Brent toch?

:kniktja:
Kenji schreef:
70% van de totaalprijs

Hoe kom je daaraan?

944 guy schreef:
Accijns is zowat tweederde van de prijs van benzine en de helft voor diesel en de overheid is daar als enige partij schuldig aan.

Dat is nog wat anders dan dat de prijs kunstmatig hooggehouden wordt. Dat zou betekenen dat de accijns zou worden aangepast als de prijs daalt.
Archiebald schreef:
Het was ook niet serieus, ik weet hoe anti-dieselrijden Geelhoed is, vandaar... :)

Ooooohoooo! Troll!
Offline Toolman30
Master
vr 06 jan 2012, 6:27 Bericht 
:lol:
Offline Broadie
Die hard
vr 06 jan 2012, 7:01 Bericht 
Ton. schreef:
De prijsstijging aan de pomp op dit moment is voornamelijk het gevolg van het duurder worden van de dollar.
Klopt.
In 2008 was de prijs voor ruwe olie nog hoger dan nu. Toch waren de benzine- en dieselprijzen aan de pomp toen lager dan nu. De lagere euro-koers voelen we dus aan de pomp rechtstreeks in onze portemonnee.

Ongeveer 2/3 van de benzineprijs bestaat uit accijns en BTW. De producenten wijzen graag op de geringe marges, die overblijven op de verkoop van hun brandstoffen. Het zou om luttele centen gaan. Dat kan wel waar zijn, maar wat kost de productie en verkoop dan eigenlijk? Hoe ziet de totale balans er uit?
Dat wij als consumenten een veelvoud kwijt zijn aan de pomp, is evident, maar dat betekent nog niet, dat Shell/Total/BP/Texaco/Gulf/Q8 het financieel maar net kunnen rondbreien met hun handel. Voor de pomphouder zal het inderdaad geen vetpot zijn, maar dat geldt wel voor meer vormen van handel.
Christafari schreef:
Wat? Maar 15 km? Dan had ik allang de auto laten staan.
Ik overweeg zelfs om eerst 43 km auto te rijden, op een carpoolplaats te parkeren en met de fiets de laatste 22 km af te leggen. En in de zomer soms de hele afstand te fietsen. Laat zich in 2,5 uur best doen.
Offline bruintje beer
Master
vr 06 jan 2012, 7:04 Bericht 
Dave schreef:
Heb je ergens aan zitten snuffelen?
:lol: :roflol:
Offline Superkoe
Master
vr 06 jan 2012, 10:12 Bericht 
geelhoed schreef:
Dat is nog wat anders dan dat de prijs kunstmatig hooggehouden wordt. Dat zou betekenen dat de accijns zou worden aangepast als de prijs daalt.

Dat truukje wordt inmiddels al wel bij dalende huizenprijzen toepast. En de bewering was niet alleen dat de pijs niet kunstmatig wordt hoog gehouden, maar ook dat accijnzen niet het probleem zijn. :duh:
Online geelhoed
Master
vr 06 jan 2012, 10:17 Bericht 
De accijnzen zijn ook niet het probleem van de stijgende pompprijzen.
Offline Warmaster
Master
vr 06 jan 2012, 10:34 Bericht 
Klopt, maar wel van de dure brandstof aan de pomp.
Offline 944 guy
Master
vr 06 jan 2012, 13:31 Bericht 
ZX-driver schreef:
Als de benzineprijzen in Duitsland niet abnormaal stijgen, dan ga ik gewoon naar Duitsland om te tanken als het zo ver komt. Een retourtje Schöningsdorf is 40 kilometer rijden

Het kan voor mij echt niet uit om naar duitsland te rijden om te tanken. Scheelt je max 10 cent de liter en als je dat op een koude motor moet doen kost het je zeker 3 liter (ook met een benzine econobak). Om idd maar te zwijgen van de extra tijd investering. Combineren met een booze-run daarentegen... :thumb:
geelhoed schreef:
De accijnzen zijn ook niet het probleem van de stijgende pompprijzen.

Je praat echt als een ambtenaar :fp: Nogmaals, wat je zegt klopt helemaal, maar je gaat je gelijk toch niet halen op woordkeus, tsjongejonge. Ja prijzen fluctueren door de olieprijs, maar ze zijn in absolute zin zo hoog door de overheid. Zolang die tweederde vd prijs bepaalt, zijn zij de hoofdrolspeler. Die fluctuaties kunnen mij gestolen worden zolang de overheid zoveel geld jat.
Offline Trasher
Master
vr 06 jan 2012, 13:49 Bericht 
944 guy schreef:
Je praat echt als een ambtenaar :fp: Nogmaals, dat klopt helemaal, maarj e gaat je gelijk toch niet halen op woordkeus, tsjongejonge. Zolang de overheid tweederde vd prijs bepaalt, zijn zij de hoofdrolspeler. Die fluctuaties kunnen mij gestolen worden zolang de overheid zoveel geld jat.

+1. De overheid is nog steeds de grootste graaier in deze en dat zie ik die graaigeile pluchebezetters echt niet veranderen. De automobilist is nu eenmaal een rijke kip om van te plukken

*mompelt iets over kwartjes*
Offline Mikkie
Master
vr 06 jan 2012, 14:42 Bericht 
Dave schreef:
En dan? Bespaar je 2 Euro en moet daar een half uur voor omrijden?

Dat zou ik ook niet doen, nee. Maar ik zit hier redelijk dicht bij de grens, best jammer dat de diesel in Duitsland duurder is dan hier :P
Offline EJvL
Die hard
vr 06 jan 2012, 15:39 Bericht 
Toch maar terug naar de houtgas generator dan?

Afbeelding
 [ 41 berichten ]