Pagina 1 van 1  [ 38 berichten ]
Offline GerbenT
Master
ma 30 jan 2012, 17:50 Bericht 
Angst om te rijden in winterweer komt bij bijna één op de drie (29 procent) van de Nederlandse automobilisten voor. In België is zelfs 67 procent van de automobilisten bang voor winterse omstandigheden op de weg.

Dat blijkt uit onderzoek dat Team Vier uitvoerde in opdracht van TomTom. Aan het onderzoek deden in totaal 1.015 automobilisten in Nederland en België mee.

Nederlanders stellen zich wel in op een langere reistijd bij hevige sneeuwval. Vijftig procent van de Nederlandse automobilisten gaat er eerder voor van huis: zo'n vijftien tot twintig minuten. In België is dat 55 procent. Slechts elf procent van de Nederlandse automobilisten besluit bij hevige sneeuwval thuis te werken.

Files versus flitsers
Gevraagd naar mogelijke risico's van winterweer, noemen automobilisten vooral de kans op een ongeluk (Nederland: zestig procent, België: zeventig procent), gevolgd door files en lange reistijden (Nederland: 26 procent, België: tien procent). Automobilisten geven aan dat ze files (gedurende het gehele jaar) zelfs vervelender vinden dan flitsers of politiecontroles: in beide landen bijna zes op de tien mensen. Toch blijven Nederlanders stug in de file staan. Slechts 21 procent geeft aan een alternatieve route via het navigatiesysteem te volgen. In België is dit percentage met 31 procent beduidend hoger.

Risicovolle weersomstandigheden
IJzel en sneeuw blijken de nummers één en twee als het gaat om risicovolle weersomstandigheden. 85 procent van de Belgische en 66 procent van de Nederlandse automobilisten zien vorst aan de grond als meest risicovol. Voor sneeuw op de weg zijn deze percentages 62 procent (Nederland) en 61 procent (België). Vallende sneeuw completeert de top 3 (Nederland: 26 procent, België: negentien procent).

Klopt.... kijk nog maar eens naar dit filmpje (en ik had toen nog slechte banden)

Link
Offline Cweepz
Master
ma 30 jan 2012, 17:54 Bericht 
Mooi, als die 29% dan lekker thuis blijft kunnen we de rest van de winter file vrij rijden :woop:
Offline WimLex
Master
ma 30 jan 2012, 17:58 Bericht 
gisteravond begon het met sneeuwen en op de B-weg ging de snelheid in de bocht meteen met 20 km/u naar beneden :fp:
Offline mistery
Master
ma 30 jan 2012, 18:05 Bericht 
Vanmorgen 06:15 bocht a18 naar de a12 met 30 km/pu genomen... heb mn auto hard nodig. (f)
Offline WimLex
Master
ma 30 jan 2012, 18:09 Bericht 
mistery schreef:
heb mn auto hard nodig. (f)

en natuurlijk geen winterbanden :fp:
Offline mistery
Master
ma 30 jan 2012, 18:15 Bericht 
neuhhhh.... gaat goed met normale banden.
Offline KanarieVW
Master
ma 30 jan 2012, 18:17 Bericht 
WimLex schreef:
en natuurlijk geen winterbanden :fp:

Neeej, want die zijn toch voor mietjes!? :fp: maar dan wel lekker in de weg blijven rijden bij mensen die wel met de omstandigheden om kunnen gaan. Haal je zo'n iemand in ben je nog de aso ook!

niet persoonlijk op Mistery hoor. weet niet eens of je winterbanden hebt of niet :biertje:
Offline mistery
Master
ma 30 jan 2012, 18:22 Bericht 
Op de a18 was 140 geen probleem... heb nog tegen mn voorligger gezegt "oprotten" :oops:
maar ging even om de bocht a18/a12 (f)
Offline mr. mcduc
Die hard
ma 30 jan 2012, 18:25 Bericht 
Cweepz schreef:
Mooi, als die 29% dan lekker thuis blijft kunnen we de rest van de winter file vrij rijden

:thumb: Daar sluit ik me bij aan
Offline KanarieVW
Master
ma 30 jan 2012, 18:34 Bericht 
mistery schreef:

mistery schreef:
Vanmorgen 06:15 bocht a18 naar de a12 met 30 km/pu genomen... heb mn auto hard nodig. (f)

:lol: :kniktja: :roflol:

rechtdoor wel ja!
Offline BMW-gek
Master
ma 30 jan 2012, 18:41 Bericht 
Om heel eerlijk te zijn vind ik sneeuw of ijzel niet erg fijn om in te rijden. Maar zo traag als die zwarte auto in het filmpje ga ik nou ook weer niet. En mocht iemand anders wel meer haast hebben als ik dan ga ik wel even aan de kant.
Thuisblijven is niet echt een oplossing, mijn baas verwacht me wel. Dus liever wat trager en eerder weg dan de zooi in de prak.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
ma 30 jan 2012, 18:49 Bericht 
Ik hoorde dit verhaal net op QM. Het was puur reclame voor TT. Want als je een TT meeneemt, dan ben je goed voorbereid om de dagelijkse rit van huis naar werk te maken. Niets kan je dan meer gebeuren. :fp: :fp:

Eigenlijk was het onderzoek overbodig. Kijk maar eens naar het verkeer als er 2 druppels regen op de voorruit zitten.
Offline Arno
FS Meldingen
ma 30 jan 2012, 18:54 Bericht 
A2 net, mensen die 73km GPS rijden op de linkerbaan, BOK DAN OP NAAR RECHTS :dood:
Offline Raaf
Master
ma 30 jan 2012, 19:07 Bericht 
Vandaag 600 km door Luxemburg, Belgie en Duitsland gereden, ging prima met snelheden wisselend tussen de 90 en 150. In NL waar helemaal niets meer aan de hand was met moeite en veel rechts inhalen af en toe boven de 120 kunnen komen.
Ga dan naar rechts als je niet durft, ipv gelijke tempo van de vrachtwagens aan te houden.
Offline KanarieVW
Master
ma 30 jan 2012, 19:37 Bericht 
Raaf schreef:
Vandaag 600 km door Luxemburg, Belgie en Duitsland gereden, ging prima met snelheden wisselend tussen de 90 en 150. In NL waar helemaal niets meer aan de hand was met moeite en veel rechts inhalen af en toe boven de 120 kunnen komen.
Ga dan naar rechts als je niet durft, ipv gelijke tempo van de vrachtwagens aan te houden.

dat is gewoon standaard. Heeft niet eens echt iets het weer te maken. Heb dat ook altijd als ik uit DL kom. Honderden kilometers heerlijk kunnen rijden en nog geen 100m over de grens kom je de eerste debielen al weer tegen. Je hoeft t bord van grensovergang niet eens neer te zetten, kwestie van naar t verkeer kijken en je weet dat je er weer bent...
Offline Raaf
Master
ma 30 jan 2012, 19:41 Bericht 
KanarieVW schreef:
dat is gewoon standaard. Heeft niet eens echt iets het weer te maken. Heb dat ook altijd als ik uit DL kom. Honderden kilometers heerlijk kunnen rijden en nog geen 100m over de grens kom je de eerste debielen al weer tegen. Je hoeft t bord van grensovergang niet eens neer te zetten, kwestie van naar t verkeer kijken en je weet dat je er weer bent...

Jep.
Frustrerend is dat.
Offline adinsx
Master
ma 30 jan 2012, 20:05 Bericht 
KanarieVW schreef:
mistery schreef:

mistery schreef:

:lol: :kniktja: :roflol:

rechtdoor wel ja!

Op welke auto moet ik gaan letten?
Of alles maar veroordelen dat met 30km/u door die heerlijke bocht rijdt :lol:
Offline Guppenklup
Master
ma 30 jan 2012, 20:27 Bericht 
KanarieVW schreef:

verdomd... het is nog waar ook :fp:
Offline Gaiajohan
Pro
ma 30 jan 2012, 20:36 Bericht 

In de sneeuw durf ik nog prima door te rijden. Op de snelweg gewoon 60/70 aanhouden, en in bochtend even kijken wat lukt.
IJzel heb ik wel een hekel aan, zeker hier in de polder.

En ja, ik hu ook niet van mensen die toch met 20kmh door de sneeuw gaan opp hun zomerbanden. Bereid je dan aub voor..
Offline Tweebel
Master
ma 30 jan 2012, 20:42 Bericht 
ik snap sommige bestuurders gewoon niet
de plassen liggen op de weg, je ruiten slaan wit uit van het zoute spatwater en dan maar vmax -40 rijden als ze zien dat de berm wit is.
Online Yootzin
Master
ma 30 jan 2012, 21:07 Bericht 
Bochten kijk ik wel uit. Met 50 ton toch wel handig :kniktja: Geeft zo'n zooi als het toch wel even glad is. Verder? Hij kan nog steeds 90. Asdruk genoeg :x En met me eigen auto winterbanden en ook lekker doorrijden. Gewoon zoals altijd. Alleen de bochten niet zo hard als normaal (Dan lig ik er naast :[ )
Offline Raaf
Master
ma 30 jan 2012, 21:13 Bericht 
Gaiajohan schreef:
In de sneeuw durf ik nog prima door te rijden. Op de snelweg gewoon 60/70 aanhouden, en in bochtend even kijken wat lukt.

Ik wilde in NL gewoon 120 aanhouden met dat kleine beetje prut wat er vandaag op sommige stukjes A2 in Limbabwe lag.

Gaiajohan schreef:
IJzel heb ik wel een hekel aan, zeker hier in de polder

IJzel vind ik ook niet grappig.
Offline Rover
Master
ma 30 jan 2012, 21:17 Bericht 
Cweepz schreef:
Mooi, als die 29% dan lekker thuis blijft kunnen we de rest van de winter file vrij rijden

+1 Zou een hoop schelen.
Offline Gaiajohan
Pro
ma 30 jan 2012, 21:32 Bericht 

Raaf schreef:
Ik wilde in NL gewoon 120 aanhouden met dat kleine beetje prut wat er vandaag op sommige stukjes A2 in Limbabwe lag.

Ik bedoel op de snelwegen een paar centimeter, zoals we 3 jaar gelden in Groningen hadden.
Wat mij opvalt is dat heel veel mensen traag gaan rijden, maar wel bumper aan bumper :fp:
Offline Raaf
Master
ma 30 jan 2012, 21:36 Bericht 
Gaiajohan schreef:
Ik bedoel op de snelwegen een paar centimeter, zoals we 3 jaar gelden in Groningen hadden.
Wat mij opvalt is dat heel veel mensen traag gaan rijden, maar wel bumper aan bumper :fp:

Ah ok.
Zelfde snelheid gewenst, maar gaat meestal niet door overig verkeer :wink:

Grootste probleem is dat je snelheidsverschillen niet snel meer kan verkleinen, en dus niet veel meer dan 20 km/h harder dan de rest kan rijden als je het veilig wil doen.
Offline Zoef
Die hard
ma 30 jan 2012, 21:41 Bericht 
Ik vrees dat we hier in Nederland (lees: met de dramatische rijvaardigheid van de gemiddelde automobilist) blij moeten zijn dat de mensen langzamer gaan rijden.
Dan rijdt het namelijk traag.

Blijft men doorrijden dan is er altijd wel weer een idioot die in paniek raakt en uit lompigheid een ongeluk veroorzaakt. En dan staan we allemaal stil (plus de consequenties van het ongeluk...).

;( :cry:
Offline Raaf
Master
ma 30 jan 2012, 21:44 Bericht 
Heb zowel in Lux als in D een auto in de berm zien liggen. 1 weet ik niet zeker maar die in BE was zeker een NLer.
Het beste is als de mensen die het niet durven niet gaan rijden. Maar dat is weer redelijk onhaalbaar.
Een training op dit soort dingen is wel weer van belang. Het is echt niet moeilijk als je fatsoenlijk materiaal hebt.
Offline TuxX
Master
ma 30 jan 2012, 22:23 Bericht 
Ik vind het ook niet leuk. Maar ik ben niet bang ofzo. Vind het eerder irritant. Ik hou niet van sneeuw, of ik nu wle of niet met de auto de weg op moet dus als het gesneeuwd heeft is rijden ook weer dik tegen mijn zin. Ik hou ook niet van regen dus ik rij ook niet graag in de regen. Heeft niks met angst voor regen te maken.

Als de auto in de prak ligt (er liggen geen winterbanden op dus niet mijn schuld, het is een leaseslet) krijg ik wel een andere dus dat maakt me niks uit. Maar die verloren dag die je altijd hebt met zo'n stunten, daar heb ik nu 's geen zin in.
Offline KanarieVW
Master
ma 30 jan 2012, 22:43 Bericht 
Heerlijk die winterse omstandigheden! Mag nog wel n beetje sneeuw bij wat mij betreft. Als het echt winters is ga ik zelfs voor de lol routes rijden. niet zo zeer om te driften in sneeuw ofzo, maar wel een beetje de grens opzoeken als de ruimte er is. Word je alleen maar wijzer van.
Offline adinsx
Master
ma 30 jan 2012, 22:57 Bericht 
Er waren tijden dat ik op zaterdagochtend gerust om 07:30 naar buiten keek of er sneeuw lag.
Lag dat er, dan ging ik de auto in om de eerste 'handtekeningen' te zetten op de besneeuwde wegen of lege parkeerplaatsen.

Was ik weer op tijd terug voor het ontbijt.
Moeder: :nono: Vader: :thumb:

heerlijk, en inderdaad, de grens opzoeken, of de opgedane ervaring van de slipcursus weer even uitvoeren.
Offline ZX-driver
Master
ma 30 jan 2012, 23:04 Bericht 

Ik vind het zelf ook niet fijn om met sneeuw/gladheid de weg op te gaan. Maar ik doe het dan gewoon rustiger aan. Ik ga geen situaties uit de weg en ik weet dankzij mijn slipcursus wel wat ik moet doen als ik toch in een slip kom.
Offline Dabien
Master
di 31 jan 2012, 0:14 Bericht 
Nog iets verder vooruitkijken dan normaal, iets meer anticiperen op andermans knulligheden en je komt de winter veilig door.
Offline Scaniafan
Master
di 31 jan 2012, 7:24 Bericht 
Vanochtend ook weer een stuk of 5 van die clowns ingehaald. 50 rijden op een 70 weg, 50 rijden op een 80 weg...

Bocht afwachten, en op het rechte stuk richting aangeven en er voorbij :dag:

Wel voor de volgende bocht even terugschakelen, auto op de motor laten afremmen, bocht door en weer bijgassen :honger:

Heb 4 keer een lichtsignaaltje gekregen dat ik terug naar rechts kon. Vond ik wel lief :lief:
Offline Tweebel
Master
di 31 jan 2012, 8:10 Bericht 
valt mij ook vaak op dat LKW's wat minder moeite hebben met sneeuw dan sommige PKWs
Zelf een keer 100 km achter een LKW aangekacheld die wel links durfde te rijden op de snelweg, iedereen inhaalde en ook nog in 1 keer de weg sneeuwvrij reed. Ideaal!
Offline Scaniafan
Master
di 31 jan 2012, 8:30 Bericht 
Tweebel schreef:
valt mij ook vaak op dat LKW's wat minder moeite hebben met sneeuw dan sommige PKWs

Zolang het verse sneeuw is of goed gestrooid (maar wel die drab) dan is er met een vrachtwagen met goede banden niets aan de hand. Gewicht + hoeveelheid rubber zorgt dat die zooi gewoon aan de kant wordt geduwd.

Met verse sneeuw achter een vrachtwagen hangen zou ik zelf niet zomaar doen, omdat er zo ongeveer direct een ijslaag wordt "samengedrukt" onder de banden.
Offline Wimpster
Die hard
di 31 jan 2012, 8:50 Bericht 

Laat maar komen hoor, een leuke laag sneeuw, dan kan ik weereens gaan driften!

Link

(niet mijn video, vriend)
Offline Tweebel
Master
di 31 jan 2012, 9:03 Bericht 
Scaniafan schreef:
Met verse sneeuw achter een vrachtwagen hangen zou ik zelf niet zomaar doen, omdat er zo ongeveer direct een ijslaag wordt "samengedrukt" onder de banden.

Losse verse sneeuw+luchtverplaatsing LKW...
Rechts was het aangereden.
Links blies de LKW de hele weg schoon...
Online Yootzin
Master
di 31 jan 2012, 19:56 Bericht 
Tweebel schreef:
Zelf een keer 100 km achter een LKW aangekacheld die wel links durfde te rijden op de snelweg, iedereen inhaalde en ook nog in 1 keer de weg sneeuwvrij reed. Ideaal!

Vorig jaar met die heftige sneeuwbuien. Vanaf Hengelo via de A1 naar Amersfoort met ene collega. Auto's reden 35-50 km/u en toen dook er een vrachtwagen naar links. Wij aanhaken en vanaf Holten ongeveer tot Amersfoort gereden. Viel wel op dat ondanks het inhaalverbod er ineens heel veel lkw's op de linkerstrook reden :roflol:
 [ 38 berichten ]