Pagina 1 van 1  [ 26 berichten ]
Offline heavyk
Weet de weg
vr 21 okt 2005, 6:37 Bericht 

www.nu.nl

SYDNEY - In het Australische Melbourne heeft een man van 71 een week lang dood achter het stuur van zijn auto gezeten voordat iemand hem opmerkte. En dit terwijl de auto geparkeerd stond op een druk parkeerterrein van een winkelcentrum. De man kreeg zelfs nog een parkeerbon op zijn voorruit, terwijl hij dood in zijn auto zat.

Dit hebben Australische media vrijdagochtend gemeld. De burgemeester van Melbourne heeft zijn excuses aangeboden voor de 'onoplettendheid' van zijn parkeerwachter.

Parkeerboete

De nabestaanden van de dode parkeerder krijgen de parkeerboete kwijtgescholden, aldus de autoriteiten van Melbourne vrijdag.
Offline Raaspit
Pro
vr 21 okt 2005, 6:47 Bericht 

Citaat:
De nabestaanden van de dode parkeerder krijgen de parkeerboete kwijtgescholden, aldus de autoriteiten van Melbourne vrijdag.

De gemeente Melbourne is te goed. :x

Als dit in Amsterdam gebeurt zou zijn zou de gemeente vast ook iets dergelijks triomfantelijks verklaren, zonder er bij te zeggen dat ze die boete toch niet op de nabestaanden kunnen verhalen.
:roll:
Offline Brrrtje
Die hard
vr 21 okt 2005, 7:00 Bericht 
onvoorstelbaar: dat je gewoon een boete krijgt als je nog in de auto zit!
het minste wat je dan even kan doen is aankloppen en vragen waarom je daar nog staat, maar ja: dat komt toch wel weer angstig dicht bij sociaal zijn, dat mag niet want als controleur/parkeerwachter zijn al je sociale eigenschappen de kop ingedrukt
Offline Janinho
Die hard
vr 21 okt 2005, 8:02 Bericht 

Als de boete niet zou worden kwijtgescholden, wat dan: een dode gaan dagvaarden omdat hij maar niet betaald? :-?
Offline Dave
FS Webmaster
vr 21 okt 2005, 11:33 Bericht 
Verhalen op de nabestaande(n), doet het CJIB ook (eigen ervaring)
Offline Gast 100
Master
vr 21 okt 2005, 11:40 Bericht 

Dave schreef:

Serieus?

Neem aan dat de OvJ niet-ontvankelijk wordt verklaard??
Offline Roelf
Master
vr 21 okt 2005, 11:49 Bericht 

Dave schreef:

Zuiver geredeneerd is dat natuurlijk ook wel terecht als het gaat om een achterstallige (parkeer)belasting. Als iemand komt te overlijden, moeten eerst schulden worden ingelost voordat het (eventueel) resterende deel onder de erfgenamen kan worden verdeeld. Zou mooie boel worden als dat niet zo was natuurlijk.

Ik ken jouw specifieke situatie niet, maar ik kan me ook voorstellen dat er gevallen zijn waarbij het te innen bedrag niet opweegt tegen het verdriet en de ergernis die je de nabestaanden aandoet.
Bij één parkeerboete (naheffing parkeerbelasting) is volgens mij wel sprake van zo'n situatie.
Offline Janinho
Die hard
vr 21 okt 2005, 12:36 Bericht 

Tja, er zullen weinig mensen zijn die denken: "laat ik eens even een parkeerboete oplopen want ik ga toch zo dood". :huh:
Offline Roelf
Master
vr 21 okt 2005, 12:47 Bericht 

Janinho schreef:
Tja, er zullen weinig mensen zijn die denken: "laat ik eens even een parkeerboete oplopen want ik ga toch zo dood". :huh:

Dat is inderdaad waar.

Aan de andere kant, op het moment dat je (belasting)schulden kwijt gaat schelden bij een overlijden, zijn er volgens mij ineens een hoop mensen bereid om te leven alsof er geen dag van morgen is.
Offline Fulcrum
Die hard
vr 21 okt 2005, 13:07 Bericht 
- Geeft toch weer mogelijkheden. Na begraven, cremeren en bijzetten hebben we nu ook nog afslepen. De uitvaartdienst zal plaatsvinden bij parkeerbeheer. (Geen bloemen graag)
Offline dexter79
Master
vr 21 okt 2005, 13:53 Bericht 
Dave schreef:

Hoe triest dat ook is, in dat geval gaat het waarschijnlijk om een boete die is uitgeschreven toen de persoon in kwestie nog leefde.

Maar in dit geval is de boete pas uitgeschreven toen de persoon in kwestie al dood was. Dat lijkt me een andere situatie. Kun je als dode wel een boete krijgen? Lijkt me toch sterk, zelfs volgens het Nederlandse recht...
Offline Roelf
Master
vr 21 okt 2005, 14:02 Bericht 

dexter79 schreef:
Dave schreef:

Hoe triest dat ook is, in dat geval gaat het waarschijnlijk om een boete die is uitgeschreven toen de persoon in kwestie nog leefde.

Maar in dit geval is de boete pas uitgeschreven toen de persoon in kwestie al dood was. Dat lijkt me een andere situatie. Kun je als dode wel een boete krijgen? Lijkt me toch sterk, zelfs volgens het Nederlandse recht...

Volgens mij kun je als dode de wet niet overtreden. De overtreding is begaan terwijl je leefde. Constatering kan wel gebeuren terwijl je dood bent.
Offline Marcel Q4
Die hard
vr 21 okt 2005, 14:09 Bericht 
:o Dus parkeerbeheer daar, die de bonnen uitschrijven hebben het zelfde niveau als hier onze eigen Esmeralda van wielklem en Co!:x

Laatst bijgewerkt door Marcel Q4 op vr 21 okt 2005, 14:54, in totaal 1 keer bewerkt
Offline freudeamfahren
Master
vr 21 okt 2005, 14:11 Bericht 
Misschien gestorven aan hartaanval nadat die persoon de bon had gezien tussen de ruitenwisser ?
Offline Roelf
Master
vr 21 okt 2005, 14:16 Bericht 

freudeamfahren schreef:
Misschien gestorven aan hartaanval nadat die persoon de bon had gezien tussen de ruitenwisser ?

scherp, daar had ik nog niet eens aan gedacht..
Offline Dave
FS Webmaster
vr 21 okt 2005, 14:22 Bericht 
Roelf schreef:
Ik ken jouw specifieke situatie niet, maar ik kan me ook voorstellen dat er gevallen zijn waarbij het te innen bedrag niet opweegt tegen het verdriet en de ergernis die je de nabestaanden aandoet.
Bij één parkeerboete (naheffing parkeerbelasting) is volgens mij wel sprake van zo'n situatie.

Het is gewoon betaald (om geen zin te hebben in de extra belastbaarheid) maar het is wel een beetje zielig natuurlijk. Ik vind het eigenlijk niet menselijk. Tuurlijk, volgens de regels hoort het allemaal zo. Maar zijn we niet een beetje doorgeslagen als je nog een boete gaat sturen naar iemand die door rood is gereden en tussendoor overleden is?

Een boete was ooit bedoelt als (afkoop van) straf. Vind het een beetje triest om daar nabestaanden mee te belasten die niet eens een rijbewijs hebben. Maar ach Nederland weer op zn kleinst denk ik dan maar.
Offline Roelf
Master
vr 21 okt 2005, 14:35 Bericht 

Dave schreef:
Roelf schreef:

Het is gewoon betaald (om geen zin te hebben in de extra belastbaarheid) maar het is wel een beetje zielig natuurlijk. Ik vind het eigenlijk niet menselijk. Tuurlijk, volgens de regels hoort het allemaal zo. Maar zijn we niet een beetje doorgeslagen als je nog een boete gaat sturen naar iemand die door rood is gereden en tussendoor overleden is?

Een boete was ooit bedoelt als (afkoop van) straf. Vind het een beetje triest om daar nabestaanden mee te belasten die niet eens een rijbewijs hebben. Maar ach Nederland weer op zn kleinst denk ik dan maar.

Tja, ik weet uit ervaring dat het soms wel even duurt voordat een wijziging in de inschrijving van een persoon bij het GBA (bij bijvoorbeeld overlijden) doorkomt bij alle instanties die die persoon op enig moment willen aanschrijven. Ik kan me dus voorstellen dat het overlijden nog niet bekend was bij het CJIB.
Offline freudeamfahren
Master
vr 21 okt 2005, 15:07 Bericht 
Maar als ik het goed begrijp zouden de nabestaanden van een bestuurder die met veel te hoge snelheid door rood rijdt , een ongeluk veroorzaakt en overlijdt moeten opdraaien voor de boete wegens overtreding art. 5 ?
Offline Fulcrum
Die hard
vr 21 okt 2005, 15:12 Bericht 
freudeamfahren schreef:
Maar als ik het goed begrijp zouden de nabestaanden van een bestuurder die met veel te hoge snelheid door rood rijdt , een ongeluk veroorzaakt en overlijdt moeten opdraaien voor de boete wegens overtreding art. 5 ?

Dat hangt er vanaf wanneer hij dood gaat.
Offline freudeamfahren
Master
vr 21 okt 2005, 15:15 Bericht 
laten we zeggen onderweg naar het ziekenhuis
Offline MarkyMark
Master
vr 21 okt 2005, 15:15 Bericht 
Nee. In Dave's geval was de boete op kenteken uitgeschreven.
Offline freudeamfahren
Master
vr 21 okt 2005, 15:21 Bericht 
Duidelijk , zie het staan in art. 69 Sr : Het recht tot strafvordering vervalt door de dood van de verdachte.
Offline Worf
Master
vr 21 okt 2005, 15:36 Bericht 
Roelf schreef:
freudeamfahren schreef:

scherp, daar had ik nog niet eens aan gedacht..

Of misschien al langer dood en is hij niet gezien door de verbalisant. Dat schijnt namelijk voor te kunnen komen met geblindeerde ramen 8)
Offline Janinho
Die hard
vr 21 okt 2005, 15:53 Bericht 

Dave en Freudeamfahren hebben gelijk. De boete is een straf en je kunt iemand (nabestaanden inclusief) niet straffen voor de daad van een ander.

Waar de verwarring van het verhalen op de nabestaanden waarschijnlijk vandaan komt: (geld)vorderingen op iemand die dood gaat kan worden verhaald op de nabestaanden als deze de erfenis accepteren. Een erfenis krijgen betekent dat je niet alleen iemands bezitting verkrijgt, maar ook iemands schulden. Het gaat hier echter om privaatrecht en is niet van toepassing op het strafrecht.
Offline egeltjes
Master
vr 21 okt 2005, 17:15 Bericht 
dexter79 schreef:
Dave schreef:

Ik ken 1 geval van een tasjesroof, waarbij de dader de tas uit de auto pakte toen hij nog leefde, maar toen hij dood was kwam er geen zaak. Argument: de verdachte is overleden en daarom is er automatisch geen zaak meer. Maar ja, dat was strafrecht.
Offline regiorunner
Master
vr 21 okt 2005, 17:31 Bericht 
Dave schreef:

correct. Mulderfeiten worden op de nabestaanden verhaald. Ook eigen ervaring... :x
 [ 26 berichten ]