Pagina 1 van 1  [ 37 berichten ]
Online shootme
Master
zo 29 jan 2012, 17:06 Bericht 
rtl schreef:
De verkoop van e-bikes is vorig jaar opnieuw toegenomen. De fiets met trapondersteuning blijft onverminderd populair in Nederland, tegen de trend van een licht dalende fietsverkoop in. Dat blijkt uit zondag gepubliceerde cijfers van de Vereniging RAI.

In 2011 zijn er in totaal 1,71 miljoen fietsen verkocht. Dat is 3,6 procent minder dan in het jaar daarvoor. De omzetdaling bleef beperkt tot 1,3 procent omdat de kopers bereid waren meer geld uit te geven.

De gemiddelde besteding kwam dan ook 4,4 procent hoger uit op 960 euro. De stijgende verkoop van e-bikes speelde daarbij een belangrijke rol. In 2011 werden 7 procent meer van deze fietsen verkocht met een gemiddelde prijs van 1918 euro. Inmiddels heeft 15 procent van alle fietsen die worden verkocht, trapondersteuning.

Gevaarlijke rotkrengen...

Bejaarden gaan harder als normale fietsers waardoor je moeilijker hun snelheid kunt inschatten..

Doe gezond en wees zelf de motor!
Offline Christafari
Master
zo 29 jan 2012, 17:10 Bericht 
shootme schreef:

+1, sinds kort fietsend naar 't werk, bevalt prima!
Offline vw-driver
Master
zo 29 jan 2012, 18:03 Bericht 
Christafari schreef:
+1, sinds kort fietsend naar 't werk, bevalt prima!

+1 op de e-bike :D
Offline Christafari
Master
zo 29 jan 2012, 19:05 Bericht 
vw-driver schreef:
op de e-bike

Mietje :P

Ik ben tussen de 30 en 50 minuten kwijt op de fiets. Met de auto minimaal 15 a 20 minuten maar met een beetje file worden dat er al gauw 30/35. Voor dat tijdsverschil werk ik liever gelijk aan mn lichaam...
Offline Gaiajohan
Pro
zo 29 jan 2012, 19:12 Bericht 

shootme schreef:

Aldus de automobilist :fp:

Overigens hebben die fietsen vaak meerdere standen. Hoe snel je gaat e.d. is een keuze. Bij gewone fietsers fietst de ene ook sneller dan de andere, en daar moet je ook op anticiperen.
Het klinkt mij meer in de oren als: Ik heb geen zin om te anticiperen.

Als iemand een elektrische fiets wil rijden, prima. Wat heb jij erop tegen? Een snorfiets (ja, zo'n Spartamet) zie je ook niet direct dat het een snorfiets is. Daar moet je je ook op anticiperen dat die 25kmh gaan, net als elektrische fietsen.
Als ik oud zou zijn, zou ik ook zo'n ding kopen :).
Online shootme
Master
zo 29 jan 2012, 19:30 Bericht 
Gaiajohan schreef:
Het klinkt mij meer in de oren als: Ik heb geen zin om te anticiperen.

Knap dat je me denkt te kennen. :thumb:
Offline Gaiajohan
Pro
zo 29 jan 2012, 19:35 Bericht 

shootme schreef:
Knap dat je me denkt te kennen. :thumb:

Dat zeg ik niet eens. Ik zeg dat het me zo in de oren klinkt; niet dat het ook zo is!
Daarnaast lukt het je ook niet om aan te geven waarom jij blijkbaar zo moeilijk kunt anticiperen op elektrische fietsen, maar blijkbaar wel kunt anticiperen op gewone fietsers die ook allemaal verschillende snelheden aanhouden.
Offline WNS2.0D
Master
zo 29 jan 2012, 19:55 Bericht 
Snap niet waarom die dingen fiets genoemd worden. Het zijn gewoon electrische snorfietsen vermomd als fiets.
Offline Gaiajohan
Pro
zo 29 jan 2012, 19:57 Bericht 

WNS2.0D schreef:
Snap niet waarom die dingen fiets genoemd worden. Het zijn gewoon electrische snorfietsen vermomd als fiets.

Met hét verschil dat je bij snorfietsen niet hoeft te trappen, en e-fietsen moet je wel trappen, anders werkt de motor niet.
Juist daarom hoeve e-fietsen geen verzekeringsplaatje e.d. te hebben, en wordt het gezien als een fiets ipv snorfiets.
Offline Hideyoshi
Master
zo 29 jan 2012, 19:59 Bericht 
Ik vind het ook super fietsen, je actieradius wordt gewoon groter dus een dagje fietsen is gewoon hartstikke leuk, b.v. door het Limburgse heuvelland, dat zie je mij zonder "e-" niet doen.
Offline Gaiajohan
Pro
zo 29 jan 2012, 20:00 Bericht 

Hmm of de actieradius groter wordt weet ik niet..
Op mijn racefiets rij ik weleens 100+km per dag, dat lukt een elektrische fiets zover ik weet nog niet. En als de accu dan leeg is, trapt hij heel zwaar.
Op een gewone fiets doe ik niet veel meer dan 20km per dag..
Offline WNS2.0D
Master
zo 29 jan 2012, 20:10 Bericht 
Gaiajohan schreef:
Met hét verschil dat je bij snorfietsen niet hoeft te trappen, en e-fietsen moet je wel trappen, anders werkt de motor niet.

Dat verschil zit dus enkel in de bediening. Zoals ik al zei het zijn snorfietsen, vermomd als fietsen, daarom moeten ze om het echt te laten lijken ook een beetje met de trappers draaien.
Offline BLikent
Master
zo 29 jan 2012, 20:15 Bericht 
Gaiajohan schreef:
Met hét verschil dat je bij snorfietsen niet hoeft te trappen

Tot een paar (ws veel) jaar geleden was het zelfs op een snorfiets verplicht vanuit het voertuigreglement om trapondersteuning te hebben (denk aan Puch Maxi en Honda Novio enz). Sinds de opmars van de snorscooter is die regel vervallen.

Het is idd verbazingwekkend dat een Tesla (100% elektrisch), een elektrische scooter en een Prius (gedeeltelijk elektrisch) WEL motorvoertuigen zijn, en een elektrische fiets niet.
Offline WNS2.0D
Master
zo 29 jan 2012, 20:22 Bericht 
Niet alleen op de snorfiets, op elke brommer. Dat waren formeel ook rijwielen met hulpmotor.
Offline Gaiajohan
Pro
zo 29 jan 2012, 20:30 Bericht 

Omdat de trapondersteuning op brom- en snorfietsen vroeger niet directe ondersteuning was.
Immers, de mogelijkheid om te trappen moest er zijn, maar je hoefde niet te trappen om de motor te laten duwen. Dat is met elektrische fietsen wél zo! Je móet trappen om de motor te laten duwen.
Dat is hét verschil tussen een bromfiets/snorfiets en een e-fiets.

Wat betreft werking is er tussen een elektrische en een normale auto geen verschil. Je trapt het gaspedaal in, en hij gaat.

En ja, ik heb een Puch maxi uit 1971 hier staan. Een mooie groene. Daar is het gewoon mee gasgeven (zonder te trappen) en hij gaat +/- 60kmh.

Met de e-fiets van mijn vader moet ik trappen, anders werkt de motor niet.
Offline WNS2.0D
Master
zo 29 jan 2012, 20:36 Bericht 
Gaiajohan schreef:
Omdat de trapondersteuning op brom- en snorfietsen vroeger niet directe ondersteuning was.
Immers, de mogelijkheid om te trappen moest er zijn, maar je hoefde niet te trappen om de motor te laten duwen. Dat is met elektrische fietsen wél zo! Je móet trappen om de motor te laten duwen.
Dat is hét verschil tussen een bromfiets/snorfiets en een e-fiets.

Het blijft een verschil in wijze van bediening. Die elektromotor is sterk genoeg om de fiets aan te drijven, dat je met die pedalen moet mee peddelen is dus een wassen neus. Vergelijk je dat met de solexen van weleer dan begrijp je dat je toen niet erg opschoot als je niet mee trapte en die werden wel als volwaardige bromfiets gezien.
Offline Gaiajohan
Pro
zo 29 jan 2012, 20:39 Bericht 

WNS2.0D schreef:
Vergelijk je dat met de solexen van weleer dan begrijp je dat je toen niet erg opschoot als je niet mee trapte en die werden wel als volwaardige bromfiets gezien.

Alleen de solexen werkten wél als je niet trapte.

En ja, een elektromotor is sterk genoeg om 25kmh te gaan en zelf zeer langzaam rond te peddelen. Maargoed, dat is een maas in de wet

Ik denk dat je wel een blauw plaatje moet hebben als de elektrische fiets kon rijden zonder dat jij hoeft te trappen.

Mazen in de wet..
Offline WimLex
Master
zo 29 jan 2012, 21:00 Bericht 
Je kan wel merken wie er nog nooit op een e-fiets heeft gereden, maar er wel een mening op na denkt te moeten houden :[
Offline vw-driver
Master
zo 29 jan 2012, 21:10 Bericht 
Gaiajohan schreef:
Ik denk dat je wel een blauw plaatje moet hebben als de elektrische fiets kon rijden zonder dat jij hoeft te trappen.

Je hebt ze wel met aandrijving t/m 6 km/u zonder dat je hoeft te trappen. Zit een soort gashendel aan het stuur , om extra boost bij verkeerslicht te geven of als je de fiets uit de kelderbox haalt, tegen een helling op gaat enz
Offline Yootzin
Master
zo 29 jan 2012, 21:52 Bericht 
vw-driver schreef:
Je hebt ze wel met aandrijving t/m 6 km/u zonder dat je hoeft te trappen. Zit een soort stroomstoothendel aan het stuur , om extra boost bij verkeerslicht te geven of als je de fiets uit de kelderbox haalt, tegen een helling op gaat enz

:x
Offline Broadie
Die hard
ma 30 jan 2012, 7:32 Bericht 
Nu heb ik zelf geen ervaring met trapondersteuning, maar wel met fietsen in het algemeen.
Het valt mij op, dat vooral bejaarden op die elektrische dingen onderweg zijn. Aangezien deze categorie tijdgenoten meestal niet meer arbeidzaam is, bestaan de verplaatsingen vooral uit vrije tijd besteding.
Ik kom ze dan ook vaker ´s-zondags tegen op de wegen langs de Hollandsche IJssel en in de Krimpenerwaard. Zelf hang ik met mijn tong op de schoenen tegen de wind in te puffen, komen daar de vlotte zeventigers aangevlogen, zonder een zweetdruppel op het aangezicht.
Goed, in principe kan er niets op tegen hebben, maar waarom fietst men niet gewoon ouderwets op eigen spierkracht, juist als het in de vrije tijd is? Er is toch geen haast?

Voor mijn woon-werk-route is een elektrische fiets te beperkt in reikwijdte. Ik denk dan eerder aan een overkapte ligfiets, zoals de Flevobike Orca of iets dergelijks, maar de aanschafkosten schrikken me nog af. En voor zelf bouwen ben ik gewoon te onhandig.
Offline |FZ|
Master
ma 30 jan 2012, 8:01 Bericht 

Broadie schreef:
Goed, in principe kan er niets op tegen hebben, maar waarom fietst men niet gewoon ouderwets op eigen spierkracht, juist als het in de vrije tijd is? Er is toch geen haast?

Waarschijnlijk om dezelfde reden als dat men tegenwoordig met de auto gaat en paard en wagen laat staan.
Offline esgigt
Master
ma 30 jan 2012, 8:02 Bericht 
wat nou, e-fietsen, Nordic walking.... Onze cultuur gaat aan dit soort decadentie ten gronde :nono:
Offline Broadie
Die hard
ma 30 jan 2012, 8:07 Bericht 
|FZ| schreef:
Waarschijnlijk om dezelfde reden als dat men tegenwoordig met de auto gaat en paard en wagen laat staan.
Voor mij is de auto een noodzakelijk kwaad, ten minste, in de toepassing voor woon-werk-verkeer. Als het praktisch kon, zou ik maar al te graag met de fiets gaan. In de zomerdagen zal ik het ook gaan doen, maar niet elke dag, omdat het dan te belastend wordt.
Het enige goede argument voor de auto in het woon-werk gebeuren is de afstand en misschien de tijd, maar gezien de file-perikelen geldt dat zeker niet voor iedereen. Verder zou het slechte weer een reden kunnen zijn liever de auto te nemen, maar een beetje die hard trekt zich ook daar niets van aan.
Offline bx gek
Master
ma 30 jan 2012, 8:44 Bericht 
esgigt schreef:
Nordic walking

Dat is juist heel gezond.
Offline WNS2.0D
Master
ma 30 jan 2012, 9:23 Bericht 
Nordic walking is niets mis mee, ziet er alleen zo lullig uit. Heb het zelf ook wel eens geprobeerd maar kan er het voordeel niet van ervaren om met twee van die onhandige stokkies mee te prikken met je stappen.
Offline tjappie (Guus)
Master
ma 30 jan 2012, 10:49 Bericht 
esgigt schreef:
wat nou, e-fietsen, Nordic walking.... Onze cultuur gaat aan dit soort decadentie ten gronde

Nee, de jeugd die alles vernielt, met der mobiletjes etc bezig zijn, daar gaat de wereld oa van naar de knoppen!
Offline Scaniafan
Master
ma 30 jan 2012, 10:51 Bericht 
Nee, de jeugd die alles vernielt, met der mobiletjes etc bezig zijn, daar gaat de wereld oa van naar de knoppen!

:lol:
Offline Gaiajohan
Pro
ma 30 jan 2012, 13:20 Bericht 

Broadie schreef:

Ik denk omdat mensen meer van het uitzicht willen genieten ipv met de tong op het stuur hangen. En dat kan. Stel die e-fiets in op normale snelheid, dan helpt die motor tot 16kmh. Dan fiets je lekker rustig, en kun je optimaal van de omgeving genieten. En zeker oudere mensen die niet heel veel kracht meer hebben is dit handig bij tegenwind.
Offline fb
Master
ma 30 jan 2012, 14:47 Bericht 
WimLex schreef:
Je kan wel merken wie er nog nooit op een e-fiets heeft gereden, maar er wel een mening op na denkt te moeten houden
+1

In NL is het imago van de e-bike zwaar bejaard. Geen wonder, want de Nederlandse merken hebben alleen maar op elk punt geveerde, oerdegelijke ouwe-lullen modellen met een gewicht van min. 35 kg.
Die bejaarde zit dus op een supercomfortabele, voor hun veel te snelle fiets. Zodra ze moeten stoppen lukt dat niet want hun reactievermogen zit na 80 jaar op een absoluut minimum en dat gewicht van 35 kg houden ze ook niet in bedwang, dus nemen ze maar voorrang, waardoor levensgevaarlijke situaties ontstaan.

Volgens mij heb ik zo in het kort het vooroordeel en de frustratie van automobilisten rond e-bikes samengevat.

Alle andere kritiek (bijv. niet kunnen anticiperen op snelheid etc.) zijn natuurlijk de grootste kolder. Zo'n beetje elke snorscooter haalt min. 40 km/h om naar niet te spreken over bromscooters waar 80+ km/h geen uitzondering is. Een e-bike houdt gewoon op bij 25 km/h. Wil je sneller dan moet je het voor 100% zelf doen. Op een enkel systeem na ( O:) ) bestaat er geen mogelijkheid om die snelheidsbegrenzing te omzeilen. Tja, en als automobilisten op 25 km/h al niet meer kunnen anticiperen .....

Sinds ik mijn Trek T500SL+ heb (incl. motor en accu zo'n 23 kg) ga ik bijna altijd op de fiets i.p.v. met die diesel-slurper en doe er maar iets van 5 min. langer over. Met mijn oude (gewone) fiets deed ik er, zeker bij tegenwind, twee tot drie keer zo lang over, dus pakte ik al snel de auto. Dankzij die e-bike zorg ik er nu voor dat er meer asfalt voor jullie overblijft en jullie met je luie reet niet zo lang in de file hoeven te staan.
Offline zadkine
Master
ma 30 jan 2012, 14:58 Bericht 
Als die ebike 120 km bereik had en een snelheid van 60 km/h nam ik hem ook voor woonwerk..zeker in de zomer..maar dat mag zelfs een brommer niet. (maar die orca van flevobikes wel)
Offline egeltjes
Master
ma 30 jan 2012, 19:25 Bericht 
bx gek schreef:
esgigt schreef: Nordic walking

Dat is juist heel gezond.

Wat mankeert er aan gewoon wandelen (zonder stokken dan, heh) ???
Offline Sandeman
FS medewerker
ma 30 jan 2012, 19:29 Bericht 
Collega heeft ook zo'n ding, boven de 25 km/h kapt de ondersteuning ermee. Iets met dat het dan een snorfiets is ofzo... Verder best geinig spul :kniktja:
Offline vw-driver
Master
ma 30 jan 2012, 19:59 Bericht 
Sandeman schreef:
Collega heeft ook zo'n ding, boven de 25 km/h kapt de ondersteuning ermee

Fietscomputer laten aanpassen dan. 8) Ja echt mijn fiets moet je tegenwoordig ook aan de pc hangen om hem te laten uitlezen . :lol:
Offline Gaiajohan
Pro
ma 30 jan 2012, 20:39 Bericht 

egeltjes schreef:

Wat mankeert er aan gewoon wandelen (zonder stokken dan, heh) ???

Met Nordic walking gebruik je je bovenlichaam meer, wat dus zorgt voor betere rug en buikspieren.
Offline Aanhanger
Master
ma 30 jan 2012, 22:56 Bericht 
Gaiajohan schreef:
Met Nordic walking gebruik je je bovenlichaam meer

Zo zwaar zijn die stokjes toch niet?
Offline fb
Master
wo 01 feb 2012, 8:46 Bericht 
Broadie schreef:
maar de aanschafkosten schrikken me nog af
Nog even een tip voor werkend Nederland:
Het goeie ouwe fietsplan, waarbij je voor max. 749 euro een fiets "belastingvrij" kan aanschaffen (mits je baas daar aan mee wil werken) is natuurlijk lang niet meer dekkend voor een e-bike of ligfiets. Bovendien kom je ook alleen maar voor die regeling in aanmerking als je kunt aantonen dat je ook daadwerkelijk op de fiets naar je werk gaat/kunt.

Maar wist je dat er daarnaast ook nog de werkkostenregeling bestaat?

Je baas mag tot 1.4% van zijn totale loonsom belastingvrij besteden aan vergoedingen voor een aantal "werk-gerelateerde" zaken. En laat de fiets daar nu ook onder vallen. Dus in plaats van max. 749 euro mag je volgens de werkkostenregeling de volledige aanschafkosten voor de fiets (dus voor 100%) laten aftrekken van je brutoloon. Dat scheelt toch al snel zo'n 500 euro (in mijn geval ca. 700 euro). De enige voorwaarde is dat je baas wil meewerken en bovendien nog ruimte heeft binnen die 1.4%. Dat je 100 km van je werk woont en dus nooit de fiets zult gebruiken voor woon-werkverkeer is niet meer relevant.
 [ 37 berichten ]