Pagina 1 van 1  [ 12 berichten ]
Offline Brrrtje
Die hard
ma 24 okt 2005, 11:32 Bericht 
www.nu.nl schreef:
Fietsendief krijgt berouw

Uitgegeven: 24 oktober 2005 11:48

ROTTERDAM - Een onbekende gebleven fietsendief heeft een maand nadat hij iemand van zijn fiets beroofde, berouw gekregen. Hij stopte een briefje in de brievenbus van het politiebureau met de tekst 'de dief heeft spijt van de diefstal van deze fiets, een zwarte Gazelle en deze staat op de hoek Schieweg en Talmastraat'. Het rijwiel stond er inderdaad, aldus de politie maandag.

De diefstal had 24 september plaats. Slachtoffer was, naar nu is gebleken, een 39-jarige Rotterdammer. De onbekende dief sloeg de man en ging er met zijn fiets vandoor. De Rotterdammer heeft zijn Gazelle dankzij het briefje van de berouwvolle dief weer terug, maar dat kostte de politie wel wat speurwerk. De fiets stond namelijk niet geregistreerd als gestolen.

Een politievrouw herkende echter de sticker van de de fietsenwinkel die op de fiets zat. Via de administratie van deze winkel kon de eigenaar worden achterhaald.

De eigenaar van de fiets had geen aangifte gedaan. Hij ging er vanuit dat de politie toch geen energie wilde steken in een fietsdiefstal.

vooral die laatste alinea is zeer duidelijk over het vertrouwen in de politiestaat
Offline Ivo
FS Getrouwd²
ma 24 okt 2005, 11:38 Bericht 
Die vent heeft wel lef om hem "ergens in amsterdam op een hoekkie te zetten" zodat de politie hem later wel een keer komt halen :lol:

Kans is vrij groot dat ie ondetussen wel weer wordt gejat...

Paupere westen ook :x
Offline Dave
FS Webmaster
ma 24 okt 2005, 11:41 Bericht 
Aangifte doen is ten alle tijden belangrijk om de statistieken te verbeteren. Als er veel aangiftes worden gedaan en er wordt vrijwel niets opgelost dan zakt het percentage van opgeloste zaken alleen maar dieper weg.

Wat ons weer aanleiding geeft om de prioriteiten van de politie aan de kaak te stellen.

Aangifte kan tegenwoordig voor kleine vergrijpen via Internet, dus ik zie het probleem niet om die moeite te nemen.

Garfield schreef:

Nooit is er bij het paupere westen in mijn auto ingebroken in de 5 auto jaren dat ik er woonde. Ik woon nog geen half jaar in het noorden en wat denk je?

Juist.. Auto inbraak. Paupere noorden dus.

Laatst bijgewerkt door Dave op ma 24 okt 2005, 11:43, in totaal 1 keer bewerkt
Offline gurb
Master
ma 24 okt 2005, 11:42 Bericht 
Garfield schreef:
Die vent heeft wel lef om hem "ergens in amsterdam op een hoekkie te zetten" zodat de politie hem later wel een keer komt halen :lol:
Kans is vrij groot dat ie ondetussen wel weer wordt gejat...
Dit was in Rotterdam....

In Amsterdam heb je nog kans dat je je fiets terugvindt... Mijn fiets was een keer gejat (sleutel er in laten zitten :oops: ) Aangifte gedaan, mar doen ze toch niks mee. Maand later vond ik hem terug. Belde de politie, die zei: "Neem hem maar mee". Zo gezegd, zo gedaan. :D
Offline Matthijs
Master
ma 24 okt 2005, 11:50 Bericht 

Vind het toch vrij shockerend dat het al zover is dat als je van je fiets wordt berooft men niet eens meer aangifte doet.
Aangifte doe je tenslotte alleen maar als je fiets nog verzekerd is.
Offline Ivo
FS Getrouwd²
ma 24 okt 2005, 11:59 Bericht 
Dave schreef:
Garfield schreef:

Nooit is er bij het paupere westen in mijn auto ingebroken in de 5 auto jaren dat ik er woonde. Ik woon nog geen half jaar in het noorden en wat denk je?

Was wsl een erg kansloze junk...

... Om nou in te gaan breken in een lepO :x
Offline ruud king
Master
ma 24 okt 2005, 14:17 Bericht 
Garfield schreef:
Dave schreef:
Garfield schreef:

Sloten van wat "oudere" Opels zijn kinderlijk eenvoudig om open te maken.
heb ik helaas ook mogen ondervinden.
Offline Marcel
FS medewerker
ma 24 okt 2005, 16:35 Bericht 
Garfield schreef:
Dave schreef:
Garfield schreef:

Zal wel een westerse junk geweest zijn.
Offline Daniel
Master
ma 24 okt 2005, 17:01 Bericht 
gurb schreef:
Belde de politie, die zei: "Neem hem maar mee". Zo gezegd, zo gedaan. :D

Grappig dat de politie adviezen geeft die in strijd zijn met de wet.
Offline Matthijs
Master
ma 24 okt 2005, 17:24 Bericht 

Daniel schreef:
gurb schreef:

Waarschijnlijk ging dit zo makkelijk omdat er geen aangifte gedaan is. Technisch gezien is de fiets dus ook niet gestolen, hooguit zou je het lenen kunnen noemen.
Offline Daniel
Master
ma 24 okt 2005, 17:42 Bericht 
Fastmatti schreef:
Daniel schreef:
gurb schreef:

Waarschijnlijk ging dit zo makkelijk omdat er geen aangifte gedaan is. Technisch gezien is de fiets dus ook niet gestolen, hooguit zou je het lenen kunnen noemen.

Volgens mij heeft de dief op grond van 3:109 BW een 'vermoeden van bezit'. De eigenaar kan dus niet zomaar zijn fiets terug pakken. Hij moet bewijzen dat hij daadwerkerlijk de eigenaar is.

Van (bruik)leen (7A:1777 BW) kan ook geen sprake zijn aangezien men in dit geval OVEREENKOMT (dus niet een eenzijdige beslissing) dat men de zaak weer terug zal geven.

Of zie ik dit verkeerd? Ik had overigens persoonlijk meteen de fiets meegenomen zonder de politie te bellen. ;)
Offline Maserati Teun
FS medewerker
ma 24 okt 2005, 19:24 Bericht 
Daniel schreef:
Fastmatti schreef:
Daniel schreef:
gurb schreef:

Volgens mij heeft de dief op grond van 3:109 BW een 'vermoeden van bezit'. De eigenaar kan dus niet zomaar zijn fiets terug pakken. Hij moet bewijzen dat hij daadwerkerlijk de eigenaar is.

Van (bruik)leen (7A:1777 BW) kan ook geen sprake zijn aangezien men in dit geval OVEREENKOMT (dus niet een eenzijdige beslissing) dat men de zaak weer terug zal geven.

Of zie ik dit verkeerd? Ik had overigens persoonlijk meteen de fiets meegenomen zonder de politie te bellen. ;)

Je hebt volkomen gelijk. Bezit is de meest volkomen vorm van eigendom, totdat het tegendeel bewezen is.

Voorbeeld. Mijn buurmans auto was gestolen. Heeft hem zelf teruggevonden. De Politie moest eerst aan de junk vragen of hij de sleutels wilde afgeven. In dit geval was de autosleutel het bewijs van eigendom. Gelukkig was de junk zo verstandig om de sleutels af te geven, anders had het via de rechter geregeld moeten worden.
 [ 12 berichten ]