Pagina 1 van 1  [ 24 berichten ]
Offline Maserati Teun
FS medewerker
zo 23 okt 2005, 11:58 Bericht 
Fietsers
AMSTERDAM -

Ik zag vandaag , en niet alleen vandaag, in Amsterdam een aantal fietsers rijden en constateerde de volgende overtredingen: Niet handsfree bellen, rijden door rood stoplicht, niet op tijd richting aangeven en rijden met verlichting die niet aan de wettelijke eisen voldoet.

Ik vermoed dat de meeste fietsers bij controle ook geen geldige legitimatie bij zich hebben. Dit moet goed zijn voor tenminste 250,-- euro per fietser. Kassa voor de gemeente. Want als autorijder krijg ik deze boete ook voor mijn kiezen. Dus niet meer discrimineren, maar doen.

Lees ook even de reacties.

BRON: http://www.telegraaf.nl/uwtelegraaf/wat ... tsers.html
Offline Autogek
Master
zo 23 okt 2005, 12:57 Bericht 
In dit land laten we mensen die nog niet eens kunnen fietsen al auto rijden, lijkt me duidelijk waar te beginnen om wat verkeersproblemen aan te pakken.
Offline Sandeman
FS medewerker
zo 23 okt 2005, 13:08 Bericht 
Die meneer begrijpt er ook niets van he?
Auto's zijn de bron van alle kwaad. De verdeeldheid tussen arm en rijk, de ondergang van het milieu, de ondergang van onze mooie tolerante en sociale maatschappij, hij veroorzaakt herrie en stank, etc.
En dan durft hij als asociale stink automobilist te zeuren over een paar fietsers?!? :x
Offline Alexander-
Pro
zo 23 okt 2005, 13:19 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Fietsers....
overtredingen...Niet handsfree bellen.....

Dit is geen overtreding. Op een fiets kan je legaal niet handsfree bellen.
Offline Bram M
Pro
zo 23 okt 2005, 13:22 Bericht 
Beetje jammer dat de briefschrijver zo in de zeik wordt gezet, want hij heeft gewoon gelijk.

Heb al vaak zat van die bijna aanrijdingen met die eikels, omdat er geen licht aanstaat of omdat men door rood fietst.

Hoop echt dat men daar eens wat strenger op gaat controleren.
Offline Ton-up
Die hard
zo 23 okt 2005, 19:52 Bericht 
Bram M schreef:
(..)
Hoop echt dat men daar eens wat strenger op gaat controleren.

Pas alleen op met wat je wenst, want met snelheidscontroles is het ooit ook zo begonnen.

Neemt niet weg, dat als het meerendeel der weggebruikers (en voetgangers) zich wat meer aan regels en aanbevolen gedragingen zou houden, het voor veel mensen veiliger en minder psychisch belastend (=stress veroorzakend) verkeersbeeld zou kunnen ontstaan.
Utopia...

Verkeer, geef je verstand eens voorrang.. :biertje:
Offline Dave
FS Webmaster
zo 23 okt 2005, 20:50 Bericht 
Strikt gezien heb je helemaal gelijk Alexander- maar;

Citaat:
Artikel 61a van het RVV 1990 richt zich tot degene die een motorvoertuig, gehandicaptenvoertuig of bromfiets bestuurt. Het verbod strekt zich niet mede uit tot fietsen omdat deze, gelet op hun geringe gewicht en de beperkte snelheid die ermee kan worden bereikt, aanzienlijk minder gevaar op de weg opleveren. Overigens blijft artikel 5 WVW 1994 hier ook van toepassing. Dat betekent dat indien een fietser door het gebruik van een mobiele telefoon gevaar of hinder op de weg veroorzaakt, hij een strafbaar feit pleegt en daarvoor kan worden veroordeeld. Bestuurders die vallen onder het begrip degene die een motorvoertuig bestuurt, zijn bijvoorbeeld automobilisten, vrachtwagen- en buschauffeurs en motorrijders.

Staatsblad 2002 67 3
Offline Maserati Teun
FS medewerker
zo 23 okt 2005, 21:13 Bericht 
Dave schreef:
Strikt gezien heb je helemaal gelijk Alexander- maar;

Citaat:
Artikel 61a van het RVV 1990 richt zich tot degene die een motorvoertuig, gehandicaptenvoertuig of bromfiets bestuurt. Het verbod strekt zich niet mede uit tot fietsen omdat deze, gelet op hun geringe gewicht en de beperkte snelheid die ermee kan worden bereikt, aanzienlijk minder gevaar op de weg opleveren. Overigens blijft artikel 5 WVW 1994 hier ook van toepassing. Dat betekent dat indien een fietser door het gebruik van een mobiele telefoon gevaar of hinder op de weg veroorzaakt, hij een strafbaar feit pleegt en daarvoor kan worden veroordeeld. Bestuurders die vallen onder het begrip degene die een motorvoertuig bestuurt, zijn bijvoorbeeld automobilisten, vrachtwagen- en buschauffeurs en motorrijders.

Staatsblad 2002 67 3

Ik ben benieuwd hoeveel fiewtsers hiervoor al eens bekeurd zijn.
Offline egeltjes
Master
zo 23 okt 2005, 21:39 Bericht 
Ik heb wel eens zin om met de kamera bij een stoplicht te wachten en kijken wie er door rood heen fietst.

Er kunnen genoeg foto's op een 512MB-kaartje, dus ...
Offline Gast 100
Master
zo 23 okt 2005, 21:48 Bericht 

egeltjes schreef:
Ik heb wel eens zin om met de kamera bij een stoplicht te wachten en kijken wie er door rood heen fietst.

Niemand houd je tegen...
Offline tha steef
Master
zo 23 okt 2005, 22:23 Bericht 
Gast 100 schreef:
egeltjes schreef:

Niemand houd je tegen...

en dan?

Al hun gezichten publiseren,
aan de publieke schandpaal?
Offline Downhill
Pro
zo 23 okt 2005, 22:28 Bericht 

Toch maar weer eens een poging tot nuance. (ik denk even al schrijvend, dus wellicht zou ik het morgen kernachtiger, dus korter kunnen zeggen.)

Aan de ene kant:
auto's zijn met > 1200 kg x snelheid gelijk aan rijdende bommen. Geen discussie daarover mogelijk.
Ze vervuilen ook nog eens.

Aan de andere kant:
fietsers (ik ben zelf een fanatiek exemplaar daarvan, zie mijn naam op dit forum) rijden als een kip zonder kop; ik erger mij daar mateloos aan.
Ze hebben zich - daarin politiek gesteund - nog nooit iets hoeven aan te trekken van verkeersregels.

Aan de [nog weer andere] kant:
ik word een beetje allergisch als ik mensen hoor beweren dat je je meer aan regels hoort te houden. Kweet niet wat het is; maar mij bekruipt een gevoel van onbehaaglijkheid. en dat terwijl ik snap dat het nou net in het verkeer draait om regels: ik ben zelf BLIJ om iemand voorrang te kunnen geven en BLIJ als ie dat ook pakt. Dan verloopt alles soepel en veilig. Maar er is een grens aan de stringentheid van regels die je stelt aan diverse soorten verkeer.
Die regels moeten niet zover gaan dat je potdomme op de fiets niet eens meer mag bellen. Maak 't wat zeg. We praten niet over een monster van 1000 kg met snelheid 60 km / uur in de stad, dat potentieel een moordwapen is. Ik vind het echt een voorrecht van de fietser dat hij nog enigszins (ik geef toe dat de grenzen van dat 'enigszins' vaag zijn) vrijgesteld is van de discipline die je noodzakelijkerwijs aan de automobilist wel moet stellen. gezien gevaar, en consequenties als die niet oplet. Bij fietsers zijn de consequenties als het misgaat veel meer in hun eigen nadeel.
Maar dat is geen reden om ze een vrijbrief te geven voor het nu gangbare onbeschofterig gedrag op de weg. Ik denk dat het er bij fietsers veel eerder om gaat ze 'op te voeden' (desnoods met harde hand, dat wordt stilaan echt tijd) in het besef dat ze ook hun verantwoordelijkheid hebben voor het 'spel' dat verkeer heet. En niet alleen maar rechten hebben. Dus dat ze leren zien welk effect hun gedrag op de omgeving heeft. Bijvoorbeeld: hand uitsteken, kruispunten oversteken, stoplichten, enz. En dus onmiddellijk afschaffen die regel dat de automobilist per definitie verantwoordelijk is voor alle ongelukken waar een fietser bij betrokken is. Dat is het stomste dat de sociaal correcte BV Nederland heeft uitgevonden. Want er zijn stoethaspels op de weg, dat wil je niet weten.
Helaas, komende verkiezingen zullen die sociaal correcte democraten wel weer winnen. Dus verandert er voorlopig niets. ja, misschien dat we subsidie krijgen als we net al braakmiddel Bos een dag mee-ramadannen.
Offline egeltjes
Master
zo 23 okt 2005, 22:30 Bericht 
tha steef schreef:
en dan?
Al hun gezichten publiseren,
aan de publieke schandpaal?

Dat weet ik dus nog niet.

Gezichten hoef ik niet zo nodig te publiseren (en dan zie je het rode licht ook niet).

Zal hooguit interessant worden voor statistieken, maar of de pliesie (en justitie) er verder wat mee wilt doen, betwijfel ik.
Offline renkie
Master
zo 23 okt 2005, 22:34 Bericht 

och, hoe ze zich gedragen in het verkeer is 1 ding

maar het totaal onzichtbaar zijn in het donker (geen licht/reflectoren of wat dan ook) is een heel ander verhaal, zelfs als ze dan de fout ingaan kan ik ze niet ontwijken omdat ik ze dan niet zie.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
zo 23 okt 2005, 22:34 Bericht 
@Downhill.

:oops: Ik dacht eerst even dat je de auto's ging afzeiken, maar gelukkig is je verhaal ten geode gekeerd.

Inderdaad denken fietsers dat ze alles, maar dan ook alles, mogen. Vanavond in BodW was een politie agent berbaasd dat een oude baas bij het linksafslaan zijn arm uitstak. Dit geeft wel te denken.

PS vroeger zat ik ook op de racefiets en stak mijn arm netjes uit.
Offline egeltjes
Master
zo 23 okt 2005, 22:36 Bericht 
Downhill schreef:
Toch maar weer eens een poging tot nuance. (ik denk even al schrijvend, dus wellicht zou ik het morgen kernachtiger, dus korter kunnen zeggen.)

Wat mij, als automibilist, zonder fiets, enorm steekt, is dat de automobilist vogelvrij verklaard wordt, waar het neer komt op constateringen van overtredingen en dat de automobilist daar voor (financi-eel) moet bloeien.

Fietsers echter zijn behoorlijk beschermd bij wet. En dan bedoel ik niet in geval van aanrijding, maar ik bedoel ook op het moment van constatering van een overtreding en ze komen er mee weg, zonder een moment van aanhouding.

De agent schrijft gemakkelijker een kenteken van een auto op, dan dat hij (of zij) achter een fietser aan moet rennen om deze aan te houden, zijn ID te kennen en een boete (op naam) uit te schrijven.

Ik vind het gewoon TE makkelijk om een boete naar een automobilist toe te sturen, omdat deze toch op kenteken gaat en via het kenteken-register is te achterhalen naar welk adres deze gestuurd moet worden.

Ik weet niet of ik dit achterbaks mag noemen naar automobilisten toe (ook omdat het wettelijk zo geregeld schijnt te zijn), maar een gevoel van onrechtvaardigheid (ik wel betalen en fietsers niet?) bekruipt mij wel.

[Toegevoegd]
Dus mijn kritiek gaat ook meer naar justitie (en pliesie) dan naar het verschil fietser/automobilist
[/Toegevoegd]

... Zou hier ook een column tekst van te maken zijn ???

Laatst bijgewerkt door egeltjes op zo 23 okt 2005, 22:39, in totaal 2 keer bewerkt
Offline gurb
Master
zo 23 okt 2005, 22:37 Bericht 
egeltjes schreef:
Ik kan wel een kruisinkje verzinnen waar 512Mb niet genoeg is voor een middagje kiekjes maken. :x
Offline Maserati Teun
FS medewerker
zo 23 okt 2005, 22:39 Bericht 
egeltjes schreef:
Downhill schreef:

Wat mij, als automibilist, zonder fiets, enorm steekt, is dat de automobilist vogelvrij verklaard wordt, waar het neer komt op constateringen van overtredingen en dat de automobilist daar voor (financi-eel) moet bloeien.

Fietsers echter zijn behoorlijk beschermd bij wet. En dan bedoel ik niet in geval van aanrijding, maar ik bedoel ook op het moment van constatering van een overtreding en ze komen er mee weg, zonder een moment van aanhouding.

De agent schrijft gemakkelijker een kenteken van een auto op, dan dat hij (of zij) achter een fietser aan moet rennen om deze aan te houden, zijn ID te kennen en een boete (op naam) uit te schrijven.

Ik vind het gewoon TE makkelijk om een boete naar een automobilist toe te sturen, omdat deze toch op kenteken gaat en via het kenteken-register is te achterhalen naar welk adres deze gestuurd moet worden.

Ik weet niet of ik dit achterbaks mag noemen naar automobilisten toe (ook omdat het wettelijk zo geregeld schijnt te zijn), maar een gevoel van onrechtvaardigheid (ik wel betalen en fietsers niet?) bekruipt mij wel.

Stuur even een PB aan Drnomad. Misschien kan hij er iets mee.
Offline egeltjes
Master
zo 23 okt 2005, 22:40 Bericht 
gurb schreef:

Ik kan wel een kruisinkje verzinnen waar 512Mb niet genoeg is voor een middagje kiekjes maken. :x[/quote]

Ik heb nog een kaartje van 64Mb.
En anders ben ik ook snel weer klaar. 8) 8)

Maserati Teun schreef:
Stuur even een PB aan Drnomad. Misschien kan hij er iets mee.

Is beurt.
Offline drnomad
Master
zo 23 okt 2005, 23:02 Bericht 
egeltjes schreef:

Van ieder onderwerp valt op zich wel een column te schrijven, het is alleen de vraag wie dat gaat doen he ;)

Ik krijg soms verzoekjes, maar het komt er uiteindelijk op neer om er even voor te gaan zitten. Meestal komt het schrijfmoment vanzelf en dat werkt bij mij het prettigst ;)

Vandaar dat ik geen beloftes doe. Ik zit momenteel ook een beetje lastig met tijd.
Offline egeltjes
Master
zo 23 okt 2005, 23:07 Bericht 
Hoeft ook niet nu meteen, hoor. :) :)
:colaatje:

Ik schreef dit ook net op zonder voorbedachte raden. Dus dat van dat schrijfmoment kan ik me wel iets bij voorstellen. 8) 8)
Offline drnomad
Master
zo 23 okt 2005, 23:46 Bericht 
Heb het schrijfmoment reeds gehad ;)
Offline Arno
FS Meldingen
ma 24 okt 2005, 6:20 Bericht 
:lol:

En vanaf nu kan iedereen ervan genieten ;)
Offline egeltjes
Master
ma 24 okt 2005, 17:11 Bericht 
drnomad schreef:
Heb het schrijfmoment reeds gehad ;)

Dat is snel ...
:thumb:

Ik had me al voorbereid op een maandje (of zo) wachten.

:krat_cola:
 [ 24 berichten ]