Pagina 1 van 1  [ 26 berichten ]
Offline Bussloo
Master
vr 03 feb 2012, 15:25 Bericht 
Nu.nl schreef:
GRONINGEN - De fietspaaltjes die moeten voorkomen dat auto's een fietspad oprijden, zijn levensgevaarlijk.

De fietspaaltjes die moeten voorkomen dat auto's een fietspad oprijden, zijn levensgevaarlijk. Ze zijn een belangrijke oorzaak van eenzijdige ongevallen met fietsen.

Jaarlijks vallen er 50 doden en 46.000 gewonden bij eenzijdige fietsongelukken. Bij één op de vier speelt het paaltje een rol, zo blijkt uit onderzoek van de groep verkeerspsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen.

Veel paaltjes staan op verkeerde, onoverzichtelijke plekken zoals na een bocht of in het donker, of hebben een ongelukkige kleur. ''We zijn bruine en zelfs zwarte paaltjes tegengekomen. Wie bedenkt het?'', zegt onderzoeker Dik de Waard van de verkeersgroep.

Bescherming
De paaltjes worden vaak uit gewoonte geplaatst, constateert hij. ''Er wordt een fietspad aangelegd dus ho!, er moet een paaltje komen, zo wordt doorgaans gedacht.'' Hoewel oorspronkelijk bedoeld om de fietser te beschermen, heeft die er relatief weinig baat bij, constateert De Waard. ''Niet overal, maar op heel veel plaatsen kunnen ze wel weg.''

De Waard verwijst naar bijvoorbeeld de herfst, als de gemeentelijke diensten de parken en plantsoenen in moeten. De paaltjes worden dan vaak enige tijd weggehaald. Er zijn dan niet of nauwelijks automobilisten die toch het fietspad oprijden, aldus De Waard.

Ouderen
Met name voor ouderen zijn de paaltjes funest. Zij zien over het algemeen slechter en een botsing met een paal is voor hen vaak funester en eerder fataal. Enkele gemeenten, waaronder Amersfoort en Goes, hebben naar aanleiding van het onderzoek inmiddels kenbaar gemaakt dat ze onnodige fietspalen zullen weghalen, aldus De Waard.

50 doden bij eenzijdige fietsongelukken :o

12 door de paaltjes. Ligt het dan alleen aan de paaltjes, of ook aan zaken als geen verllichting voeren, mobiel bellen, met zijn 3-en naast elkaar rijden, etc?
Offline Scaniafan
Master
vr 03 feb 2012, 15:32 Bericht 
Bussloo schreef:
geen verllichting voeren

Denk niet dat fietsverlichting veel effect heeft op die reflectiepaaltjes :schudnee:

Denk inderdaad eerder afleiding. Heb in Westervoort wel eens met schoolkamp gefietst, dat er ook eentje midden in de groep zo druk bezig was dat ie vol op zo'n paaltje reed
Online Kiwi45
Master
vr 03 feb 2012, 15:34 Bericht 
Bussloo schreef:
50 doden bij eenzijdige fietsongelukken

Tja, als je alle doden optelt (alcohol, treinen, fietspaaltjes) blijft er niks meer over voor 'te hard rijden'.
Maar dat hebben we ooit al eens bewezen in een topic lang geleden.....
Offline egeltjes
Master
vr 03 feb 2012, 16:15 Bericht 
Zij willen die paaltjes speciaal op fietspaden hebben.

Ik zeg: Veel meer fietspaaltjes erbij. :kniktja: :kniktja:
Offline Mikkie
Master
vr 03 feb 2012, 16:32 Bericht 
Mwoah, hier in de buurt heb je ook een onverlicht fietspad met zo'n paaltje ergens halverwege. Die zie je zelfs met goede fietsverlichting pas een paar meter van tevoren... als je lekker doortrapt is dat kantje boord hoor.
Offline Guppenklup
Master
vr 03 feb 2012, 16:41 Bericht 
Kiwi45 schreef:
Tja, als je alle doden optelt (alcohol, treinen, fietspaaltjes) blijft er niks meer over voor 'te hard rijden'.
Maar dat hebben we ooit al eens bewezen in een topic lang geleden.....

Klopt als een bus! Leuk dat alle subsidiesponsclubjes nu ook tot die conclusie komen.
Offline WNS2.0D
Master
vr 03 feb 2012, 21:58 Bericht 
Als je ziet waar ze die paaltjes soms zetten. Hier in het dorp hebben ze er eentje geplaatst in een bocht, onder aan een vrij steile helling. Detail is dat die bocht niet doorgekeken kan worden, het paaltje zie je dus pas op het laatste moment.
Offline esgigt
Master
vr 03 feb 2012, 22:20 Bericht 
Bussloo schreef:
Ligt het dan alleen aan de paaltjes, of ook aan zaken als geen verllichting voeren, mobiel bellen, met zijn 3-en naast elkaar rijden, etc?

Snelheid, het moet snelheid zijn...

Dat van die paaltjes doet me denken aan het verhaal over het wegontwerp. VVoor mij het bewijs dat er meer kaf dan koren is onder de "verkeersdeskundigen".
Offline boersma
Master
vr 03 feb 2012, 22:33 Bericht 
Ik ben 20 jaar geleden op Ameland eens vol op een paal geknalt.... ging finaal over de kop en huurfiets was kapot.
Stond op een fietspad naar het strand na een bochtje (waar een zijweg zat voor auto's).
Lekker fietsen en wat rondkijken en BAM op je smoel.
Offline vw-driver
Master
vr 03 feb 2012, 22:37 Bericht 
esgigt schreef:
Snelheid, het moet snelheid zijn...

Is ook wat met die e-bikes he 8)
Offline bernardo A.
Master
vr 03 feb 2012, 23:30 Bericht 

50 doden door eenzijdige fietsongelukken? Realiseren we ons dat dit een kleine 10% van het totaal aantal verkeersdoden?
Zet dat eens af tegen het geringe effect van de zone 30/60 terreur.
Offline Warmaster
Master
za 04 feb 2012, 8:14 Bericht 
Waar kan ik ergens die lijst vinden van dodelijke ongelukken en de oorzaken?
Offline snovvdog
Master
za 04 feb 2012, 19:15 Bericht 
KLOTE paaltjes, alle onnodige straatmeubilair weggooien.
Offline BMW-gek
Master
za 04 feb 2012, 19:35 Bericht 
Yep. Zo ook eens hier in het dorp

klikkerdeklik
Offline kenny
Pro
za 04 feb 2012, 20:56 Bericht 
Wat mij betreft moeten de heren/dames die beslissen om een weg te voorzien van obstakels ook verantwoording afdragen voor de ongevallen die er gebeuren.

Een Nederlandse weg is af en toe net een hindernisbaan.
Offline dikkydik
Master
za 04 feb 2012, 21:26 Bericht 
kenny schreef:
Wat mij betreft moeten de heren/dames die beslissen om een weg te voorzien van obstakels ook verantwoording afdragen voor de ongevallen die er gebeuren.

Een paaltje midden op een fietspad is eigenlijk hetzelfde als een paaltje in het midden van twee rijstroken.

Heb je dat weleens gezien zonder vluchtheuvel? :roll:

Ik dacht ook altijd dat de wegbeheerder de weg zodanig dient in te richten dat er geen gevaar kan ontstaan.
Maar het (doorgaans) tegenhouden van gemotoriseerd verkeer heeft voorrang op de veiligheid van een fietser.
Offline WNS2.0D
Master
za 04 feb 2012, 22:02 Bericht 
Eigenlijk mag ik die paaltjes wel. Vaak staan ze er in plaats van borden. Dan is er dus wel een fysieke belemmering om er te rijden, maar geen reglementaire. Kortom, ik mag er dan met de motor gewoon tussendoor. :)
Offline esgigt
Master
za 04 feb 2012, 22:28 Bericht 
kenny schreef:

Zo werkt dat dus niet in NL. Je kunt de meest criminele verkeersoplossingen bedenken en laten uitvoeren zonder dat je een haarbreed in de weg gelegd wordt.
Offline boersma
Master
za 04 feb 2012, 22:54 Bericht 
In 't Harde waar ik vroeger woonde ging ik smorgens kranten bezorgen.
Ik zag daar een keer een auto die een paal zo ongeveer in het midden van de motorkap had zitten.... de mensen hadden hem zo laten staan, ik denk dat ze diep in de nacht het paaltje gemist hadden.... men je rijdt dat gewoon je wagen total-loss op zo'n kreng!
En nog maar niet te spreken over die stomme automatisch palen voor busbanen enzo! Daar is al menig auto op stukgereden! (zelfs een brandweerwagen zag ik laatst).
Offline 944 guy
Master
zo 05 feb 2012, 1:06 Bericht 
Bussloo schreef:
Ligt het dan alleen aan de paaltjes, of ook aan zaken als geen verllichting voeren, mobiel bellen, met zijn 3-en naast elkaar rijden, etc?

Ga maar eens met iemand op je bagagedrager langs zo'n paal. Een maat van mij heeft toch eens een 1 1/4 draai om de verticale as en 1/2 draai om de breedte as gemaakt toen hij met zijn benen (niet overdreven uitgestoken) toch een paaltje meepakte. Die vent had bij de landing zowat zijn nek kunnen breken :x Gelukkig konden we daar toen om lachen maar het zijn soms een ondingen hoor.
Offline Guppenklup
Master
zo 05 feb 2012, 10:47 Bericht 
boersma schreef:
k zag daar een keer een auto die een paal zo ongeveer in het midden van de motorkap had zitten.... de mensen hadden hem zo laten staan, ik denk dat ze diep in de nacht het paaltje gemist hadden.... men je rijdt dat gewoon je wagen total-loss op zo'n kreng!
En nog maar niet te spreken over die stomme automatisch palen voor busbanen enzo! Daar is al menig auto op stukgereden!

Dit raakt wel de kern van de zaak. Ambtenaren bedenken de meest stompzinnige regels, komen er achter dat niemand zich daar aan houdt en gaan vervolgens nog krankzinnigere maatregelen bedenken om het af te dwingen. De total loss gevallen zijn het meest in het oog springend, maar ik denk dat bijna iedere automobilist in Nederland al heeft mogen dokken voor reparaties die het gevolg zijn van het talloze malen stuiteren over verkeersdrempels.
Offline plop
Master
zo 05 feb 2012, 20:28 Bericht 
dikkydik schreef:
Een paaltje midden op een fietspad is eigenlijk hetzelfde als een paaltje in het midden van twee rijstroken.
Heb je dat weleens gezien zonder vluchtheuvel? :roll:

je in loenen aan de vecht staan er een paar van zulke, bijna 1 minder vorige week.
had hem bijna te pakken met een 14 tons shovel, en dan had het paaltje dik verloren. 8)
Offline DWwolf
Pro
zo 05 feb 2012, 21:17 Bericht 

We zijn bruine en zelfs zwarte paaltjes tegengekomen. :huh:

We hadden hier in de wijk een jaar of 2 geleden een mooie fietspad gekregen, die kruisde dus een ander fietspad dat net onder een viaduct uitkwam ca 5m van het viaduct vandaan. Daar had men dus een mini rotonde voor bedacht met 4 mooie paaltjes in het midden......
Offline uniclio
Die hard
zo 05 feb 2012, 21:48 Bericht 

DWwolf schreef:
aar had men dus een mini rotonde voor bedacht met 4 mooie paaltjes in het midden

Welke idioot komt uberhaupt op het idee om een rotonde in een fietspad te leggen?

Die paaltjes zijn best wel eens nuttig. Maar er zitten gevaarlijke gevallen bij. Soms ook zo'n laag rond paaltje van grind-beton, niks geen reflectie, maar gewoon grijs.

Als ze die dingen nou eens standaard uitrusten met wat kattenogen.
Offline plop
Master
zo 05 feb 2012, 22:05 Bericht 
DWwolf schreef:
Daar had men dus een mini rotonde voor bedacht met 4 mooie paaltjes in het midden......

zoiets als dit?
Offline Aanhanger
Master
zo 05 feb 2012, 22:08 Bericht 
De grap is dat het geen rotonde is.
Iemand die rechtdoor wil zal meestal rechts aan het heuveltje voorbijrijden.
Maar linksaf ga je natuurlijk links eraan voorbij.
Fijn is ook dat iedereen heuveltje-af op dat ding komt aanstormen.
Misschien dat wat snelheidsdrempels zouden helpen.
Afbeelding
 [ 26 berichten ]