Pagina 1 van 1  [ 17 berichten ]
Offline Bramdaman
Master
za 22 apr 2006, 17:15 Bericht 
AMSTERDAM - De wet op de uitgebreide identificatieplicht, die sinds januari vorig jaar van kracht is, wordt vrijwel uitsluitend gebruikt als boete-verdubbelaar voor kleine delicten, zoals fietsen zonder licht en wildplassen. De wet treft met name bedelaars, zwervers en jongeren. Dit blijkt uit een evaluatie van de wet door de Volkskrant.

De nieuwe wet was bedoeld om de veiligheid te vergroten, de criminaliteit efficiënter aan te pakken en het terrorisme te bestrijden. Deze effecten lijken niet of nauwelijks behaald.

Het Openbaar Ministerie zegt geen voorbeelden te kennen van ernstige delicten die op grond van de nieuwe wet zijn voorkomen.

Wel heeft de wet in één jaar geleid tot een stortvloed van gestolen en verloren paspoorten en identiteitsbewijzen. Op elke tien nieuwe identiteitsbewijzen die in 2005 werden aangevraagd, werd er één verloren of gestolen: 28 duizend meer dan in 2004.

Tussen januari 2005 en april dit jaar heeft de politie 80 duizend bekeuringen uitgeschreven op grond van de nieuwe wet. Dat heeft de overheid 3,8 miljoen euro opgeleverd. Jongeren worden vier keer zo vaak bekeurd wegens het niet kunnen tonen van een identiteitsbewijs als ouderen. De aanleiding te bekeuren blijkt vrijwel altijd onbeduidend.

Volgens justitie bekeurde de politie het vaakst in combinatie met wildplassen en fietsen zonder licht.

In de toptien staan verder: het opgeven van een valse naam, softdruggebruik, openbare dronkenschap, brommerrijden zonder helm, autorijden zonder gordel, rijden door rood licht en het niet kunnen tonen van een brommercertificaat.

In Amsterdam wordt de topvijf gedomineerd door overtredingen van hangjongeren, zwervers en bedelaars. Het gaat dan vooral om softdrugsgebruik, bedelen, wildplassen en slapen langs de weg.

Bron

Laatst bijgewerkt door Bramdaman op za 22 apr 2006, 19:37, in totaal 1 keer bewerkt
Offline Marc 325i Coupe
Master
za 22 apr 2006, 17:42 Bericht 

Goh wie had er gedacht dat het alleen was om vrijheid in te perken en centjes op te halen ? Tjonge jonge, maar afschaffen zit er toch niet in.

Ik ben ook een makkelijk slachtoffer. Vaak een flink stuk fietsen op de mtb en je wilt toch niet serieus dat ik dan mijn id mee ga nemen ? :nono: :nono:
Offline Matthijs
Master
za 22 apr 2006, 19:14 Bericht 

Wat een verassing zeg.
Offline pASCII
Master
za 22 apr 2006, 20:00 Bericht 
Logisch dat die achtelijke wet daarvoor zorgt. Binnenkort kunnen ze hun hart weer ophalen: strandweer komt eraan. Alsof je je paspoort meeneemt als je lekker een dagje naar het strand gaat en meer dan de helft van de tijd je spullen onbeheerd achterlaat omdat je in zee ligt te dobberen.
Offline Forza!
Master
za 22 apr 2006, 20:38 Bericht 
Wat er dus moet gebeuren is dat men wat minder streng met die identificatieplicht omgaat icm met kleine vergrijpen, maar ik vidn het invoeren van een identificatieplicht een prima zaak! En natuurlijk wil de sandalendragende gemeenschap met de hoop dat ze na de verkiezingen weer eens wat te zeggen krijgen dit weer afschaffen. Niet doen dus.

Hangjongeren veroorzaken overlast en een id-plicht is een prima stok om de hond mee te slaan als er te weinig andere middelen zijn. Dat is alleen maar goed. Natuurlijk gebruiken de blauwe lullen het ook om hun quotum te halen, maar als ik zo de nieuwsberichten begrijp zijn er serieuze vragen over dit beleid. Politie is oke, maar niet met opgelegde quota als bonnenfabriek.
Dat speelt ook mee met de uitvoering van de controle op de id-plicht.

Dus wat de volkskrant doet is weer typisch linkse stemmingmakerij, om de id-plicht ter discussie te stellen. In elk land is dit verplicht, en dat is maar goed ook.
Offline FFocus-power
Die hard
za 22 apr 2006, 21:33 Bericht 

Als die achterlijke prestatiecontracten voor verkeersovertredingen worden afgeschaft, kan misschien aan deze onzin ook een eind komen. :biertje:
Offline flitspaal
Master
za 22 apr 2006, 21:34 Bericht 

pASCII schreef:
Logisch dat die achtelijke wet daarvoor zorgt. Binnenkort kunnen ze hun hart weer ophalen: strandweer komt eraan. Alsof je je paspoort meeneemt als je lekker een dagje naar het strand gaat en meer dan de helft van de tijd je spullen onbeheerd achterlaat omdat je in zee ligt te dobberen.

Met identificatieplicht is niets mis mee. Maar nergens wordt er zo streng op gecontroleerd als in Nederland.

Mede door het bevel-is-bevel beleid van tegenwoordig, wordt er groot geld mee verdiend. Want reken maar dat de politie controleert (hengelen) op locaties waar veel valt te scoren. Daardoor schiet de maatregel in zekere mate zijn doel voorbij.

Een hardloper zal ook niet snel een rijbewijs bij zich hebben.
Offline Worf
Master
za 22 apr 2006, 22:50 Bericht 
Als iemand gevraagd wordt om zijn identiteitsbewijs te tonen heeft hij het er zelf naar gemaakt of is op het verkeerde moment op de verkeerde plaats aanwezig. Tsja, Shit Happens. En is het nu zoveel moeite een plastic kaartje ter groote van een creditkaart bij je te hebben?
Offline pASCII
Master
za 22 apr 2006, 23:00 Bericht 
Als dat geval de grootte van een creditcard had niet nee, maar een paspoort is nou eenmaal een onhandzaam en uiterst fragiel boekwerkje. En als je een paspoort hebt kan je niet alsnog een losse kleine ID kaart aanvragen. Dus je moet kiezen. Makkelijk kunnen identificeren maar je bewegingsvrijheid beperken tot Europa of wereldwijd kunnen reizen maar dan met een boekje rondlopen.
En of het teveel moeite is... ja, soms wel. Als ik voor de lunch even de deur uitloop om een broodje te halen dan doe ik dat vaak zonder m'n jas aan te trekken of portefeuille mee te nemen. Cash op zak is meestal wel genoeg. Maar fewitelijk moet ik of een jas aantrekken om het paspoort zonder beschadigen mee te kunnen nemen of een tasje. En daar zit ik niet altijd op te wachten. Net als in de zomer als je in je linnen broek en polo rondloopt, waar moet je dat paspoort dan in vredesnaam opbergen?
Offline Worf
Master
za 22 apr 2006, 23:11 Bericht 
Volgens mij kan je naast een paspoort ook gewoon een id-kaart hebben hoor. Een id-kaart is geen reisdocument voor zover ik weet. Ik zie het probleem niet
Offline r00t3d
Pro
zo 23 apr 2006, 2:02 Bericht 

pASCII schreef:
En als je een paspoort hebt kan je niet alsnog een losse kleine ID kaart aanvragen. Dus je moet kiezen.

Citaat:
Paspoortwet - Artikel 30

1. De aanvrager die houder wenst te blijven van een geldig Nederlands reisdocument naast het aangevraagde reisdocument, kan daartoe een verzoek doen aan de autoriteit die bevoegd is de aanvraag in ontvangst te nemen. Deze autoriteit beslist op het verzoek volgens nader door Onze Minister in overeenstemming met Onze Minister van Buitenlandse Zaken te stellen regelen.

2. Een verzoek als bedoeld in het eerste lid behoeft niet te worden gedaan, indien hetzij het aangevraagde reisdocument hetzij het geldig Nederlands reisdocument waarvan de aanvrager houder wenst te blijven, een Nederlandse identiteitskaart is.

Oftewel: Lid 1 zegt dat je kunt wensen om naast een paspoort een ander reisdocument te willen, en dat je dat kunt verzoeken, en lid 2 stelt dat dat verzoek niet eens nodig is als dat andere reisdocument een id-kaart is.

Al zul je altijd nog ambtenaren tegenkomen, die zelf vinden dat het niet kan. Ik heb zelf jaren zowel een paspoort als id-kaart gehad (die grote gelamineerde nog).

En om het regeltechnisch nog af te maken:

Citaat:
3. Een verzoek als bedoeld in het eerste lid kan niet worden gedaan, indien zowel het aangevraagde reisdocument als het geldig Nederlands reisdocument waarvan de aanvrager houder wenst te blijven, een Nederlandse identiteitskaart is.

Zo voorkomen ze dat je naast je id-kaart nog een id-kaart aan kunt vragen.
Offline radarlove
Master
zo 23 apr 2006, 8:10 Bericht 

Forza! schreef:
Hangjongeren veroorzaken overlast en een id-plicht is een prima stok om de hond mee te slaan als er te weinig andere middelen zijn. Dat is alleen maar goed.
Als die hangjongeren stoute dingen doen, dan stel je die foute dingen maar strafbaar.

Maar ga niet het hele volk lastigvallen met een wet die niet werkt.

(Overigens beschikt het hangtuig hier in eindhoven inmiddels over vervalste papieren. Niet van echt te onderscheiden, omdat ze echt zijn...)
Offline Forza!
Master
zo 23 apr 2006, 9:02 Bericht 
Worf schreef:
Als iemand gevraagd wordt om zijn identiteitsbewijs te tonen heeft hij het er zelf naar gemaakt of is op het verkeerde moment op de verkeerde plaats aanwezig. Tsja, Shit Happens. En is het nu zoveel moeite een plastic kaartje ter groote van een creditkaart bij je te hebben?

Daar gaan we weer. Een kapot achterlichtje en dan een bon voor je ID pas niet bij?
Moeite is het niet, ik ben er zelfs blij mee had het kaartje al meteen aangeschaft. Makkelijk als je even de grens over gaat ;)
Offline radarlove
Master
zo 23 apr 2006, 9:29 Bericht 

Het is ook niet zo'n moeite om drie keer je tenen aan te tikken als een agent er om vraagt. Maar het is wel volstrekt, maar dan ook volstrekt nutteloos.
Offline Forza!
Master
zo 23 apr 2006, 10:15 Bericht 
hmm met mijn postuur gaat dat niet lukken vrees ik :lol:
Offline pASCII
Master
zo 23 apr 2006, 10:24 Bericht 
r00t3d schreef:
pASCII schreef:
En als je een paspoort hebt kan je niet alsnog een losse kleine ID kaart aanvragen. Dus je moet kiezen.

Citaat:
Paspoortwet - Artikel 30

1. De aanvrager die houder wenst te blijven van een geldig Nederlands reisdocument naast het aangevraagde reisdocument, kan daartoe een verzoek doen aan de autoriteit die bevoegd is de aanvraag in ontvangst te nemen. Deze autoriteit beslist op het verzoek volgens nader door Onze Minister in overeenstemming met Onze Minister van Buitenlandse Zaken te stellen regelen.

2. Een verzoek als bedoeld in het eerste lid behoeft niet te worden gedaan, indien hetzij het aangevraagde reisdocument hetzij het geldig Nederlands reisdocument waarvan de aanvrager houder wenst te blijven, een Nederlandse identiteitskaart is.

Oftewel: Lid 1 zegt dat je kunt wensen om naast een paspoort een ander reisdocument te willen, en dat je dat kunt verzoeken, en lid 2 stelt dat dat verzoek niet eens nodig is als dat andere reisdocument een id-kaart is.

Al zul je altijd nog ambtenaren tegenkomen, die zelf vinden dat het niet kan. Ik heb zelf jaren zowel een paspoort als id-kaart gehad (die grote gelamineerde nog).

En om het regeltechnisch nog af te maken:

Citaat:
3. Een verzoek als bedoeld in het eerste lid kan niet worden gedaan, indien zowel het aangevraagde reisdocument als het geldig Nederlands reisdocument waarvan de aanvrager houder wenst te blijven, een Nederlandse identiteitskaart is.

Zo voorkomen ze dat je naast je id-kaart nog een id-kaart aan kunt vragen.

Dank! Ik was blijkbaar verkeerd geinformeerd. Van de week eens een ID kaart erbij gaan halen. :D
Offline Marc 325i Coupe
Master
zo 23 apr 2006, 10:24 Bericht 

Sorry, maar ondanks dat ik geen linkse rakker ben zie ik NIETS in die id-plicht. Gewoon een van de vele maatregelen om de nukubu tot slaaf te maken. Vrijheid, wat is dat ? Privacy, wat is dat ?

Dat is hard aan het verdwijnen door regels als deze. De id-plicht heeft geen reet met veiligheid te maken, want als je snode plannen hebt zorg je wel voor een namaak. En mocht je daar geen zin in hebben, dan is die boete voor geen id sowieso wel je minste zorg als je gepakt wordt.

Maar goed, je kan altijd naief genoeg zijn door te denken dat de overheid iets goeds met je voor heeft.
 [ 17 berichten ]