Pagina 1 van 1  [ 17 berichten ]
Offline basgitaar
Master
za 04 feb 2012, 18:21 Bericht 
Bond vreest ontslagen bij boetekantoor

ANDRÉ HORJUS
LEEUWARDEN – Justitievakbond Juvox vreest volgend jaar gedwongen ontslagen bij het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) in Leeuwarden.

Uit de begrotingscijfers blijkt volgens Juvox-voorzitter Henk Aalbers dat het CJIB op te grote voet heeft geleefd. Vorige maand berichtte de hoogste ambtenaar van het ministerie van justitie de vakcentrales dat er per 2013 een herinrichting van de organisatie aan zit te komen.
Een duidelijke schets van de nieuwe organisatie ontbreekt volgens Aalbers nog. ,,Dan zal blijken wie kan blijven en wie niet. Ik ben bang voor gedwongen ontslagen.’’ Ook onder de medewerkers leeft die angst. Volgens Aalbers is het management verantwoordelijk voor ,,de ongecontroleerde groei’’ van de afgelopen jaren. ,,Wij hebben er geen begrip voor dat ze het zover hebben laten komen. Te lang is gedacht dat de bomen tot in de hemel groeiden.’’

CJIB-directeur Marcel de Jong bevestigt dat de groeiverwachtingen zijn bijgesteld: ,,De werkelijkheid bleek weerbarstiger dan we dachten.’’ Gedwongen ontslagen zijn volgens hem niet aan de orde. Wel is een vacaturestop ingesteld en worden contracten met tientallen externe krachten niet verlengd.
Die maatregelen vloeien, aldus De Jong, onder meer voort uit de bezuinigingsopdracht voor dit jaar. Het CJIB moet het met €10 miljoen minder doen. Volgend jaar moet volgens De Jong opnieuw worden gesneden. ,,Maar aard en omvang van die bezuinigingen zijn op dit moment nog niet duidelijk.’’

Het CJIB begon in 1990 met vijftien medewerkers en is nu goed voor zo’n duizend arbeidsplaatsen. Vorig jaar juli verwachtte toenmalige directeur André Regtop nog dat het aantal arbeidsplaatsen binnen enkele jaren zou groeien naar vijftienhonderd vanwege het steeds grotere takenpakket voor verschillende rijksdiensten. ,,Maar zo’n forse groei voorzie ik niet op korte termijn’’, zegt De Jong nu. Ook verwerkte het kantoor vorig jaar ruim een miljoen minder verkeersboetes dan in 2010.

De nieuwbouw aan de Tesselschadestraat, die in september wordt geopend, was onder meer bedoeld om nieuwe medewerkers onder te brengen die zich bezig zouden gaan houden met het rekeningrijden. Onder het huidige kabinet werd dat plan weer ingetrokken. Dat was juni vorig jaar al bekend, maar niet in 2005 toen het plan voor nieuwbouw ontstond. In ieder geval moet het een verzamelgebouw voor rijksdiensten worden, stelt De Jong. ,,Er is genoeg belangstelling.’’
Offline Hideyoshi
Master
za 04 feb 2012, 18:25 Bericht 
Hahaha, welke looser werkt er nu bij het CJIB?
Offline Tweebel
Master
za 04 feb 2012, 18:27 Bericht 
basgitaar schreef:
CJIB-directeur Marcel de Jong bevestigt dat de groeiverwachtingen zijn bijgesteld:

Alleen al het feit dat het CJIB groeiverwachtingen heeft maakt me misselijk.

En dit ook:

basgitaar schreef:
Het CJIB begon in 1990 met vijftien medewerkers en is nu goed voor zo’n duizend arbeidsplaatsen.

Aantal boetes is waarschijnlijk net zo hard gegroeid.
Offline NooitTeSnel
Master
za 04 feb 2012, 18:31 Bericht 
Dus wat leren we hier nu van? Juist! Meer WOBben naar het CJIB, dat levert extra banen op.

Wat ik me wel afvraag: Alles wat ze versturen is geautomatiseerd, dus waar hebben ze die 1000 medewerkers voor nodig? Iemand enig idee wat dat "extra takenpakket" uit het artikel is?
Offline Arno
FS Meldingen
za 04 feb 2012, 18:32 Bericht 
Tweebel schreef:
Aantal boetes is waarschijnlijk net zo hard gegroeid.

Harder, want bijna alles gaat tegenwoordig automatisch....
Offline egeltjes
Master
za 04 feb 2012, 19:44 Bericht 
Die 6euries extra zal dan ook wel omhoog gaan. :fp: :fp:
Offline Furr
Master
za 04 feb 2012, 20:01 Bericht 
Dat wordt 10 euro extra: €16 euro extra meneer, bovenop uw reeds al gestegen boete naar 225 euro meneer. Fijne dag meneer. U wilt mij uitschelden? Ja dat snap ik volkomen meneer. :x
Offline Maserati Teun
FS medewerker
za 04 feb 2012, 20:16 Bericht 
Van mij mogen ze iedereen bij het CJIB ontslaan. Lost heel veel problemen op.
Offline WimLex
Master
za 04 feb 2012, 20:21 Bericht 
Maserati Teun schreef:

+1 :glaasje:
Offline frankram
Master
za 04 feb 2012, 20:28 Bericht 
Maserati Teun schreef:

Klopt :kniktja: :kniktja: Een incasso bureau inschakelen voordat je een rekening stuurt is misdadig. :kniktja: :kniktja:
Online mwj
Master
za 04 feb 2012, 21:12 Bericht 
NooitTeSnel schreef:
Dus wat leren we hier nu van? Juist! Meer WOBben naar het CJIB, dat levert extra banen op

:roflol: :roflol: :roflol:

Ik doe mijn uiterste best :thumb:
Puur voor de werkgelenheid natuurlijk he O:)
Offline dikkydik
Master
za 04 feb 2012, 21:27 Bericht 
mwj schreef:
Ik doe mijn uiterste best

:woop:
Offline esgigt
Master
za 04 feb 2012, 21:30 Bericht 
Maserati Teun schreef:

:thumb:
Offline Kwibus
Master
za 04 feb 2012, 21:41 Bericht 
basgitaar schreef:
Te lang is gedacht dat de bomen tot in de hemel groeiden.
Bedoeld wordt natuurlijk Te lang is gedacht dat de bonnen tot in de hemel groeiden. Oftwel, ook het CJIB wist zelf dat de doelstelling(en) puur den dienste van de staatskas moest worden geïnterpreteerd. Vervelend dat het beleid nu z'n vruchten is gaan afwerpen. Niet in het minst geholpen door FS natuurlijk :woop:
Offline Toolman30
Master
za 04 feb 2012, 21:43 Bericht 
1000 mensen in een ambtelijke molen waar iedereen werkt met zijn eigen kleine taak, en zo nodig wordt wel een nieuwe functie verzonnen en gecreëerd.

Ik vermoed dat daar maximaal op 40% van de capaciteit wordt gewerkt, dus na de reorganisatie en juiste verdeling van het takenpakket kan minimaal 60% verdwijnen daar.
Offline kenny
Pro
zo 05 feb 2012, 9:24 Bericht 
Bij het bedrijf waar ik werk zijn mensen behoorlijk kritisch ten op zichte van hun eigen job. Ik ken zelfs gevallen waarbij mensen aangeven dat ze overbodig zijn als we het werk anders inrichten. Jammer dat bij de overheid dit gedrag niet wordt waargenomen.

Voor sommige mensen klinkt dat dom om te zeggen dat je overbodig bent. Maar dat zijn naar mijn opinie de kneusjes die niet zomaar een andere functie kunnen krijgen.
Offline Warmaster
Master
zo 05 feb 2012, 9:51 Bericht 
basgitaar schreef:
Ook onder de medewerkers leeft die angst

Mooi!
 [ 17 berichten ]