Pagina 4 van 5  [ 233 berichten ]
Offline Dabien
Master
di 31 jan 2012, 18:25 Bericht 
Vrouwen dwingen géén boerka te dragen is óók onderdrukking.

[/advocaat van de duivel]

Wil je onderdrukt worden door mannen, de islam of de overheid; dat lijkt de vraag te zijn in deze zaak.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
di 31 jan 2012, 19:45 Bericht 
Ik zie het boerkaverbod (en de daarmee samenhangende integraalhelmen en bivakmutsen) toch als de enige juiste maatregel ter voorkoming dat mensen onherkenbaar over straat lopen. Voorbeeld: Een bromfietser moet zijn helm nu al afdoen (en soms bij de kassier inleveren) voordat hij gaat tanken. Bij een staande houding door de politie vraagt de agent direct aan de motorrijder om zijn helm af te zetten. Hoe zou je dit moeten oplossen als er geen boerkaverbod zou zijn en je wilt als agent een vrouw met boerka controleren op haar identiteit.

Ik blijf het een goede wetgeving vinden en verwacht ook dat de politie hier streng op zal controleren en bekeuren.
Offline AudiFahrer
Master
di 31 jan 2012, 19:50 Bericht 
Dabien schreef:
Vrouwen dwingen géén boerka te dragen is óók onderdrukking.
Nee hoor. Hier zomaar wat redenen om de burka te bannen:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.

Dabien schreef:
Wil je onderdrukt worden door mannen, de islam of de overheid; dat lijkt de vraag te zijn in deze zaak.
Nee, het gaat hierom:

Hans Jansen schreef:
De strijd is niet tegen de moslims. De strijd is niet tegen de islam. De strijd is tegen een elite die maar al te graag de vrijheden in de uitverkoop doet, tegelijk met de gelijkheid van een ieder voor de wet, in de waan daarmee anderen te behagen

Want waarom vinden we het raar als iemand met een integraalhelm, of een clownsmasker tegenover je in de trein zit, terwijl we het schijnbaar "normaal" vinden als een vrouw gehuld in een Burka tegenover ons plaats neemt.
Het antwoord is: Dat vindt praktisch niemand "normaal".
Vrijheid van godsdienst zegt u? Wellicht de hoogste tijd om deze vrijheid van godsdienst eens te moderniseren. Gelovigen (niet alleen, maar toch vooral van islamitisch gezindte) worden behandeld als een bedreigde diersoort. Door de extra bescherming ontstaat juist ongelijkheid, die ruimte schept voor excessen.
Offline Gifpen
Master
wo 01 feb 2012, 0:03 Bericht 
.....
Offline AudiFahrer
Master
wo 01 feb 2012, 0:49 Bericht 
@ gifpen

Amen!
Offline esgigt
Master
wo 01 feb 2012, 7:36 Bericht 
Audifahrer, dat heeft weer zo'n religieuze inslag :nono:
Offline geelhoed
Master
wo 01 feb 2012, 7:41 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Hoe zou je dit moeten oplossen als er geen boerkaverbod zou zijn en je wilt als agent een vrouw met boerka controleren op haar identiteit.

Dan zal mevrouw net als iemand die geen ID kan tonen mee moeten naar het bureau.
Offline Grande
Master
do 02 feb 2012, 14:22 Bericht 
Mooi stuk van een van de betere opinieschrijvers van Nederland:

Citaat:
Hoofddoek is symbool van een vernietigde wereld
maandag 23 januari 2012 09:27

Koningin Beatrix tijdens haar bezoek aan het Midden-Oosten
Ze staan op ons dressoir geduldig naast elkaar. Foto’s die een paar decennia geleden in het Midden-Oosten zijn genomen. Op de kleurenfoto zien we een paar vrolijke meiden met wapperende haren in een park in het centrum van Kabul. Je zou ze kunnen verwarren met Britse scholieren.

Op een andere foto zien we een slanke vrouw met een bloemetjesjurk. Het is een zwart-witfoto. Ze doet me denken aan de tweede helft van de jaren zestig in Amerika. Op de foto staat mijn zus - niet in Amerika, maar in Iran.

Gezelligheid
Zij was en is een buitengewoon aardige zus. Haar man was een whiskydrinker. Ze waren voornamelijk bezig met gezelligheid en reizen. Maar een moskee bezoeken? Nee, dat heb ik ze nooit zien doen.

Haar hoofddoek heb ik in deze periode weleens gezien. En ze had een chador. Een zwarte, voor een eventuele begrafenis.

Maar wat gebeurde met haar en met miljoenen andere seculiere vrouwen, het grootste deel van de vrouwen in Perzië? Zij heeft nu een hoofddoek en chadors in alle vormen en maten. Zelfs als zij hier in Europa is, draagt zij een hoofddoek. Zij verricht salaat, het islamitische gebed en is erg bijgelovig geworden. Maar ze is geen fundamentalist, ze heeft niets met het islamitische regime. Eigenlijk verwerpt zij dit regime.

Omgetoverd
Hoe is het dan mogelijk dat een normale, seculiere, rationele moslima is omgetoverd tot een bijgelovige, islamitische vrouw?

In de afgelopen drie decennia heeft het islamitische regime van Iran zich ingezet voor de reïslamisering van alle moslims. Er zijn instituten opgericht voor propaganda en opvoeding van burgers.

De oorlog tussen Iran en Irak hielp indertijd bij de reïslamisering van de samenleving: de macht van een geestelijke begint bij de dood. Elke week moesten overal in Iran vele doden worden begraven. Slachtoffers van de oorlog.

Theater
Bij elke begrafenis organiseerden ayatollahs het gebruikelijke religieuze theater: het theater van angst voor de dood en enthousiasme voor Allah.

Geestelijken, van welke religie dan ook, zijn meesters van de dood. Zij menen immers toegang te hebben tot het geheim van de dood en daarvan maken ze gebruik. Zo kunnen ze het volk bang maken voor het Akherat, het hiernamaals. In het geval van de islam is dat niet zo moeilijk, want de Koran barst van bedreigingen aan het adres van zondaars.

Scholen
Ook zijn in alle Iraanse wijken en op scholen reïslamiseringsprogramma’s gelanceerd. Salaat werd overal verplicht: in scholen, fabrieken, legerkazernes, politiebureaus etcetera. Ook zijn verenigingen opgericht die de islamitische propaganda de huizen van burgers in moesten brengen.

De politieke islam kenmerkt zich door de reïslamisering van de samenleving. En dit geldt niet alleen voor het sjiitische Iran. Ook de jihadisten in Afghanistan hebben daar een bijna onomkeerbaar reïslamiseringsproces op gang gebracht. Gewone moslims moeten de islam ineens opnieuw bestuderen om een 'goede moslim' te worden.

Joden
In de ogen van de islamisten zijn de moslims besmet door de propaganda van joden, christenen en ongelovigen, en daarom moeten ze opnieuw moslim worden - een échte moslim.

Voor vrouwen betekent dit het in acht nemen van de regels van hijab. De religieuze terreur wordt langzamerhand geïnternaliseerd, waardoor sommige vrouwen zich thuis beginnen te voelen in hun nieuwe uniform: hoofddoek, burqa, sluier, chador etcetera.

En natuurlijk zal talloze keren de hadith van profeet Mohammed worden naverteld, waarin hij zegt dat de meeste bewoners van de hel vrouwen zijn. Zo krijg je vrouwen aan de hijab.

Dode wereld
In Afghanistan is geen Afghaanse vrouw te vinden zonder hoofddoek. Kunt u zich voorstellen dat de foto’s op mijn dressoir naar een dode wereld verwijzen? Ik word er verdrietig van en daarom verzet ik me tegen de verplichte hijab.

Tegelijkertijd weet ik dat deze horror is bedacht om vrouwen te onderdrukken. Onderdrukking is succesvol zodra vrouwen erin geloven. De hoofddoek is daarom voor mij en voor velen het symbool van een door islamisten vernietigde wereld: een proces waarbij mensen worden gedwongen om anders te geloven.

Moskee
Tot slot: ik heb geen moeite met het dragen van een hoofddoek in een moskee. Maar de hijab is niet uitsluitend bedacht voor betreding van een moskee. Altijd en overal moet de hijab in acht worden genomen. Dit heeft het karakter van een hoofddoek veranderd.

De vergelijking tussen een hoofddoek en een keppeltje gaat daarom mank. Dat er ooit een wereld zou ontstaan waarin religieuze moslims zelf de hijab in acht nemen en tegelijkertijd aanvaarden dat er een meerderheid zonder hijab bestaat, daarvan droom ik nog steeds.

Post scriptum
Naar aanleiding van mijn blog (afgelopen vrijdag) over de hoofddoek, kreeg ik een mail van een verontwaardigde moslim:

‘Ik kwam tot de conclusie dat u een rasechte zionist bent van Joodse afkomst die zich verbergt achter een Iraanse nationaliteit, om moslims
tot aan het racistische aspect toe, aan te vallen met uw subjectieve
opinies.’

Ben ik van Joodse afkomst omdat ik een aantal aspecten van de islam bekritiseer? Zijn Salman Rushdie, Ayaan Hirsi Ali, Irshad Manji, Ibn Warraq en anderen van Joodse afkomst?

De verontwaardigde moslim denkt dat alleen de Joden kritiek op de islam kunnen hebben. De verontwaardigde moslim ziet de eeuwige Jood als de eeuwige vijand. Tot teleurstelling van de verontwaardigde moslim moet ik hier melden dat de meeste Joden die ik ken, geen enkel probleem hebben met de islamitische traditie, omdat de islam op een aanzienlijk aantal punten een lichte versie van het Jodendom is, voor ongeletterden

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshi ... wereld.htm
Offline geelhoed
Master
ma 06 feb 2012, 21:30 Bericht 
Ken je die grap van het burkaverbod?

http://www.nu.nl/politiek/2734272/keuze ... vrouw.html
Offline MoneyPenny*
Master
ma 06 feb 2012, 21:43 Bericht 
Zo! De Raad heeft naar mij geluisterd O:)
Offline geelhoed
Master
ma 06 feb 2012, 21:57 Bericht 
Of ze zijn van zichzelf zinnig... O:)
Online mwj
Master
ma 06 feb 2012, 21:58 Bericht 
En de motorhelm dan ??

:P :P
Offline Warmaster
Master
di 07 feb 2012, 7:35 Bericht 
Ach de Raad van State kraakte destijds ook het radardetectorverbod.
Offline esgigt
Master
di 07 feb 2012, 9:07 Bericht 
Moet je opletten, dit gaat volgens mij gebeuren:
- Burqa vebod gaat door maar wordt om "redenen" niet voor Burqa's gehandhaafd.

(Typische p(k)older-oplossing) :fp:
Offline MoneyPenny*
Master
di 07 feb 2012, 9:27 Bericht 
mwj schreef:
En de motorhelm dan ??

Dat mag van mij ook een eigen keuze zijn hoor :kniktja: Scheelt weer zorgkosten :[
Online mwj
Master
di 07 feb 2012, 14:12 Bericht 
Heel jammer :thumb_d:

:P
Offline AudiFahrer
Master
di 07 feb 2012, 18:24 Bericht 
geelhoed schreef:
Of ze zijn van zichzelf zinnig...
Ghè, Ghè. Luisteren en zinnig zijn, zijn verschillende dingen. Het blijft een übercorrect fossielenclubje dat krampachtig, tegen beter weten in, wil blijven geloven in een maakbare samenleving. Die RvS. :zzz: Hoe meer verschillende en verschillige zielen, hoe meer vreugd, ....toch? :roflol:

Nu.nl schreef:
Het verbod beperkt volgens het hoogste adviesorgaan van de regering de vrijheid van godsdienst, terwijl daar geen goede reden voor is.
Nee heur. Bende nou benukt! :lol:
Nu.nl schreef:
Het kabinet voert op dit punt de openbare orde en veiligheid aan.
Lijkt me voor de hand liggend.
En vlak dit niet uit. Kortom redenen genoeg voor een rigoureuze, totale boerkaban! Ik zeg wegjorissen die hele handel naar de krochten van Afghanistanië en aanverwante zandbakken. Daar heeft de 1-persoons koepeltent nog bestaansrecht en is het ook nog eens functioneel. Daar kan een bloemetjesgordijn tenminste nog helpen voorkomen dat je als zelfbewuste moslima zomaar een bak H2SO4 in je smoel gekieperd krijgt. Ik dacht toch echt dat wij dat niveau van beschaving hier inmiddels wel ontstegen waren. Een paar eeuwen geleden al zelfs.
Offline Grande
Master
do 09 feb 2012, 0:26 Bericht 
AudiFahrer schreef:
Nu.nl schreef:
Het verbod beperkt volgens het hoogste adviesorgaan van de regering de vrijheid van godsdienst, terwijl daar geen goede reden voor is.
Nee heur. Bende nou benukt! :lol:

Vrijheid van godsdienst beperken? Hoezo? Je mag een moslima zijn....die tent doe je alleen maar ergens anders op.
Nogmaals...vrijheid van godsdienst is een hoax...zolang ik niet veilig mag roepen dat Mohammed een pedofiele idioot is mogen we elke godsdienst inperken wat mij betreft.
Idem voor die idioten die vinden dat de Elfstedentocht niet op zondag mag doorgaan ivm zondagsrust...GTFO.

Daarnaast is het pure discriminatie en niet in lijn met het gelijkheidsbeginsel in art. 1 van de grondwet.
Ik moet mij zichtbaar kunnen legitimeren...zie jij iemand die tent af doen bij een vordering van een agent? Dan weiger ik mij vanaf nu ook te legitimeren...als mevrouw de Burka niet hoeft, dan ik ook niet.
Offline geelhoed
Master
do 09 feb 2012, 6:16 Bericht 
Grande schreef:
Ik moet mij zichtbaar kunnen legitimeren...zie jij iemand die tent af doen bij een vordering van een agent?

Je moet je kunnen identificeren. Sterker nog, je hoeft alleen een identiteitsbewijs ter inzage aan te bieden. Niks ik de wet over het controleren of het gezicht bij dat bewijs past.
Offline Grande
Master
do 09 feb 2012, 17:18 Bericht 
geelhoed schreef:
Grande schreef:
Ik moet mij zichtbaar kunnen legitimeren...zie jij iemand die tent af doen bij een vordering van een agent?

Je moet je kunnen identificeren. Sterker nog, je hoeft alleen een identiteitsbewijs ter inzage aan te bieden. Niks ik de wet over het controleren of het gezicht bij dat bewijs past.

Een identificatiebewijs, of je eigen identificatiebewijs?

Artikel 1 stelt namelijk:
Als documenten waarmee in bij de wet aangewezen gevallen de identiteit van personen kan worden vastgesteld, worden aangewezen.

Hoe wil jij de identiteit van een persoon welke een burka draagt vaststellen?

Ergo, rechtsongelijkheid en in strijd met het gelijkheidsbeginsel. Of niet meer identificeren of tentloos.
Offline AudiFahrer
Master
do 09 feb 2012, 18:22 Bericht 
geelhoed schreef:
Nee heur. En hoe word je dan geïdentificeerd? Vingerafdruk perhaps? Oh nee, wacht, een irisscan natuurlijk!
Ik begrijp echter de lol van gelijk krijgen als je het niet hebt. :thumb:

Grande schreef:

Vrijheid van godsdienst beperken?
Heb ik niet zelf bedacht. Het was de hersenscheet van het alwetende RvS :wink:
Ik vind overigens dat godsdienst niet apart in de wet beschermd hoeft te worden.
Alle vrijheden zijn m.i. reeds genoeg geborgd in de grondwet, toch?
Offline AudiFahrer
Master
do 09 feb 2012, 19:21 Bericht 
Over vrijheid gesproken. Kijk, hier nog een voorbeeld van vrijheid volgens de religie van de vrede:
GeenStijl schreef:
Haatmoslims willen blogger dood om islamtweets

Islam is vrede. Behalve als je kritiek uit op de profeet Mohammed. Dan moet je dood. Kapotdood. Dan is er geen ruimte meer voor nuance, respectabel debat en verheven wijsheden. Die maken dan plaats voor ophanging, steniging en onthoofding. Kwam ook de Saudische twitteraar en blogger Hamza Kashgari, 23 jaar oud, achter. In drie tweets tekende hij zijn eigen doodvonnis. Want kijk eens wat een schandalige aanklachten hij tegen de profeet twitterde, op de verjaardag van de ex-handelaar die de islam in een grot zonder getuigen ontving van een engel nota bene. Zulke genuanceerde taal over Mohammed, dat moeten we niet willen met zijn allen. Vonden ze ook in Saudi Arabië. Binnen een dag had Hamza zo'n 30.000 reacties, variërend tussen 'Hamza moet dood' en 'Hamza moet fucking dood'. Naam, adres, zijn moskee, alles werd razendsnel online gegooid. Heel het land over de zeik. Fatwa en sharia gelijk trending topic aldaar. Hier, invloedrijke islampaus Nasser al-Omar die gaat janken om de drie kwetstweets alsof hij Erben Wennemars is die gehoord heeft dat de Elfstedentocht niet door gaat. En vervolgens om een gruwelijke dood van Hamza begint te blerren. Wiens enige 'wandaad' het in drie tweets 'meh' doen over Mohammed was. Het zou hilarische satire zijn, als de sjeik het niet gewoon meende. En de Saudische koning heeft inmiddels ook een arrestatiebevel uitgevaardigd, na de storm van ophef in zijn land. Zo rollen de islamitische machthebbers. Hamza heeft inmiddels zijn account verwijderd, excuses aangeboden en is als de dolle fuck naar het buitenland gevlucht. Verstandig. Want ziek tot op het mergbeen, die fundamentalistische religekkies. Ongeacht namens welke god ze zich ontzettend beledigd voelen. Hamza Kashgari is de Salman Rushdie van de Twittergeneratie. En bewijst eens te meer dat religie in de kern elke vorm van vrede, liefde, redelijkheid en menselijkheid ontbeert.
Instant update: Volgens Emirates247 is Hamza Kashgari gearresteerd in Maleisië, waar ze er geen enkele moeite mee hebben om de jonge twitteraar richting zijn dood in Saudi Fucktuppië te sturen.

Riep daar iemand vrijheid? Eigen keuzes? MoneyPenny*, anyone???
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 7:29 Bericht 
Grande schreef:

Hoe wil jij de identiteit van een persoon welke een burka draagt vaststellen?

Hop mee naar het bureau. Daar mag dat ding religieus gezien wel af zolang er geen mannelijke agenten in de buurt zijn. Geen probleem toch?

Mag ik jullie overigens wijzen op media/politie-mocht-geen-id-vragen-t71989.html en wat de mening daar over ID's controleren is?
Hoe vaak moet je nou zomaar een ID controleren en hoe vaak van een boerkadraagster?
Offline Christafari
Master
vr 10 feb 2012, 8:30 Bericht 
geelhoed schreef:
Geen probleem toch?

Nee tuurlijk geen probleem. Laten we lekker uitzonderingen blijven maken voor die woestijnratten.
Offline 18vti
Master
vr 10 feb 2012, 8:43 Bericht 
geelhoed schreef:
zolang er geen mannelijke agenten

:fp: :fp: :fp: ...wat een achtergesteld schijt geloof!

Kunnen we niet beter alle vormen van geloof afschaffen? Het heeft niks als oorlog gebracht......
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 8:51 Bericht 
Corrigeer me als ik het mis heb. maar als je door de douane "onder handen" genomen wordt dan is dat ook door "hetzelfde geslacht".
Offline 18vti
Master
vr 10 feb 2012, 8:55 Bericht 
geelhoed schreef:
Corrigeer me als ik het mis heb. maar als je door de douane "onder handen" genomen wordt dan is dat ook door "hetzelfde geslacht".

Das duidelijk.....maar een kapje afzetten valt bij mij in een andere categorie, vandaar mijn reaktie
Offline Christafari
Master
vr 10 feb 2012, 8:56 Bericht 
geelhoed schreef:

Dan bedoel je fouilleren neem ik aan? Dat is wat anders dan je tent afdoen om je gezicht te kunnen zien. Zal lekker zijn zeg, als ik bij een vrouwelijke agent mijn helm niet af wil zetten.
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 9:01 Bericht 
18vti schreef:

Das duidelijk.....maar een kapje afzetten valt bij mij in een andere categorie

Bij jou wel...
Offline Christafari
Master
vr 10 feb 2012, 9:04 Bericht 
Afbeelding
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 9:08 Bericht 
Je bedoelt dat je niet wilt zien dat anderen wellicht andere normen en waarden hebben dan jij?
Voor mij hoeft een burka ook niet, maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect kan opbrengen voor de tradities of het geloof van anderen. Laat staan dat ik wetten wil die er op gericht zijn die waarden uit te roeien, zonder dat ze enig maatschappelijk probleem aanpakken.
Offline Smookey
FS medewerker
vr 10 feb 2012, 9:15 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Ik blijf het een goede wetgeving vinden en verwacht ook dat de politie hier streng op zal controleren en bekeuren.

Geldt dat ook voor blauwe helden die zelf op de motor zitten?
Die blijven vaak heel lang rondrennen op een PD met de helm op.
Offline Christafari
Master
vr 10 feb 2012, 9:16 Bericht 
geelhoed schreef:
Je bedoelt dat je niet wilt zien dat anderen wellicht andere normen en waarden hebben dan jij?

Tuurlijk knul, het gaat om normen en waarden (f)

geelhoed schreef:
Voor mij hoeft een burka ook niet, maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect kan opbrengen voor de tradities of het geloof van anderen.

Van mij hoeft het ook niet. En zo voor een groot deel van Nederland. Als je zo graag lekker traditioneel en obstinaat wil blijven ga dan lekker naar de woestijn en de 'normen en waarden' hanteren die daar gelden.

geelhoed schreef:
zonder dat ze enig maatschappelijk probleem aanpakken

Volgens mij heeft Audifahrer je dat al duidelijk gemaakt.
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 9:25 Bericht 
Christafari schreef:

Tuurlijk knul, het gaat om normen en waarden (f)

Jazeker.
Christafari schreef:
Als je zo graag lekker traditioneel en obstinaat wil blijven ga dan lekker naar de woestijn en de 'normen en waarden' hanteren die daar gelden.

Juist, want zo rollen wij in een vrij land...
Christafari schreef:

Volgens mij heeft Audifahrer je dat al duidelijk gemaakt.

Je doelt op de identificatie? Laat me niet lachen. Wanneer word je naar identificatie gevraagd? Mij is het nog nooit overkomen. En die 150 burka-draagsters in NL zijn een probleem? Stel dat er eens een gevraagd wordt naar haar ID, dan is het onoverkomelijk om haar naar het bureau over te brengen? Hoeveel lui die geen ID bij zich hebben overkomt dat dagelijks? Mug/olifant en kanon/mug.

Lees voor de gein deze eens: http://www.trouw.nl/tr/nl/4728/Islam/ar ... npak.dhtml
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 9:31 Bericht 
Het gerucht gaat overigens dat voor het niet doorgaan van de elfstedentocht de ijsdikte niet het probleem was
Afbeelding
Offline Scaniafan
Master
vr 10 feb 2012, 9:31 Bericht 
geelhoed schreef:
Wanneer word je naar identificatie gevraagd?

Dagelijks. Op verschillende vestigingen van ons.

geelhoed schreef:
En die 150 burka-draagsters in NL zijn een probleem?

Bij ons op het werk wel. Er wordt om veiligheidsredenen op sommige locaties gevraagd om het ID, de toegangsbadge is niet voldoende.

Gevolg: iemand die een burka draagt komt dus niet de gebouwen binnen bij ons. Ook niet de "low-secured" gedeelten, omdat op een toegangsbadge een pasfoto moet staan, zodat de beveiliging kan controleren of de badge bij de persoon hoort.

Dus: iemand die een burka draagt, zal niet kunnen werken bij ons. Dat is geen discriminatie, maar een direct gevolg van het dragen van een burka.
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 9:33 Bericht 
Scaniafan schreef:

Dagelijks. Op verschillende vestigingen van ons

Da's niet onder de wet op de identificatieplicht...
Offline Scaniafan
Master
vr 10 feb 2012, 9:38 Bericht 
geelhoed schreef:
Da's niet onder de wet op de identificatieplicht...

Dat staat er ook niet:

geelhoed schreef:
Wanneer word je naar identificatie gevraagd?

Dus: dagelijks.
Offline AudiFahrer
Master
vr 10 feb 2012, 11:49 Bericht 
Geelhoed schreef:
Voor mij hoeft een burka ook niet, maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect kan opbrengen voor de tradities of het geloof van anderen. Laat staan dat ik wetten wil die er op gericht zijn die waarden uit te roeien, zonder dat ze enig maatschappelijk probleem aanpakken.

Geelhoed schreef:
Je doelt op de identificatie? Laat me niet lachen. Wanneer word je naar identificatie gevraagd? Mij is het nog nooit overkomen. En die 150 burka-draagsters in NL zijn een probleem? Stel dat er eens een gevraagd wordt naar haar ID, dan is het onoverkomelijk om haar naar het bureau over te brengen? Hoeveel lui die geen ID bij zich hebben overkomt dat dagelijks? Mug/olifant en kanon/mug.

Geelhoed schreef:
Het gerucht gaat overigens dat voor het niet doorgaan van de elfstedentocht de ijsdikte niet het probleem was

Kerel, je houdt de discussie niet echt zuiver. Je sleept er steeds van alles bij en gaat eigenlijk niet of sporadisch in op argumenten van anderen. Een beproefde tactiek. Maar waarom? Is het halen van je gelijk nu echt zo belangrijk voor je?

Ik zal het nog 1 keer proberen uit te leggen. Het mag gevoegelijk bekend zijn, dat ik niet veel op heb met Islam. Toch vind ik in principe dat iedereen mag geloven wat hij wil en dat respecteer ik ook nog. Helaas is dat respect bij religie in het algemeen, maar vooral bij Islam in het bijzonder zeker niet wederkerig. Daar zijn hier op FS door verschillende mensen al vele voorbeelden van gegeven. Eén voorbeeld vind je enkele posts naar boven. Dat GS artikeltje. Klik op de links in het orginele artikel, bekijk de tweets en de verdere berichtgeving hierover, en vertel mij dan of jij hier ook geen koude rillingen van krijgt.
Waar ik zeker naar toe wil is een betere secularisatie. Dat wil zeggen, scherpere scheiding van kerk en staat, dus weren van opzichtige geloofsuitingen uit het openbare leven ( (openbare)scholen, universiteiten, overheidsinstellingen, openbaar vervoer enz.) In die zin geef ik je gelijk als je zegt dat een boerkaverbod symboolpolitiek is. Echter het is een begin, en mijn wensen over striktere secularisatie zie ik onder het huidige politieke klimaat niet snel gerealiseerd worden.
Er zijn echter meerdere redenen waarom ik vind dat een boerkaverbod zeker wenselijk is:
1: Tegenstanders hebben de mond vol over keuzevrijheid voor de moslima. Mijn vraag aan jou, maar vooral ook aan MoneyPenny*, die je toch een zelfbewuste, geëmancipeerde vrouw kan noemen, is hoe jullie er zo zeker van kunnen zijn dat het bij deze vrouwen een vrije keuze betreft. En welk belang weegt zwaarder. Dat van de zelfbewuste moslima die de boerka in volstrekte vrijheid draagt, of dat van de onderdrukte moslima die gedwongen wordt?
Ik vraag mij echt oprecht af in hoeverre de moslima echt vrij kiest voor het dragen van de boerka. Ik vrees oprecht met grote vreze dat die z.g.n. vrije keuze grotendeels wordt bepaald door echtgenoot, familie, sociale subcultuur, moskee en culturele achtergrond.
De boerka is en blijft een symbool van onderdrukking.
2: En zelfs al wordt de boerka in volstrekte keuzevrijheid gedragen, waarom zou die keuze dan automatisch ook gerespecteerd moeten worden. Ik denk niet dat je bijvoorbeeld veel respect zult ontmoeten, als je in een clownspak door Epe gaat wandelen. Ik denk ook niet dat de medewerker van het tankstation staat te juichen als motorrijders zonder hun helm af te zetten komen afrekenen. De buschauffeur zal niet blij worden als hij niet kan zien of de persoon die hem een abonnement onder de neus houdt ook degene is die op de pasfoto staat, omdat die persoon een bivakmuts draagt.
Daarnaast plaats een vrouw zich door het dragen van een boerka buiten de maatschappij. Sociale contacten (buiten de eigen kring) blijven zeer beperkt, het vinden van een baan lijkt mij erg moeilijk zo niet uitgesloten (zoals scaniafan ook al terecht opmerkt). De kans op een sociaal isolement is m.i. groot. Als je al een begin wilt maken met emancipatie en re-integratie, knalt zo’n boerka dus wel even de deur dicht. Lijkt mij een sociaal onwenselijke ontwikkeling.
Ik blijf het merkwaardig vinden, dat een beroep op godsdienstvrijheid extra privileges voor de gelovige creëert, die een niet gelovige moet ontberen. Extra bescherming in de zin van het recht op godsdienstvrijheid heeft in het verre verleden zeker zijn waarde gehad, maar is niet meer van deze tijd. Er wordt op grote schaal misbruik van gemaakt en ja, ook door christenen.
3: Veiligheid en cultuur. De boerka past gewoon niet in onze cultuur. Zijn we niet gewend. Roept een gevoel van subjectieve onveiligheid op. Toegegeven, dit is niet het meest doorslaggevende argument, maar desalniettemin toch een argument. Ik zie niet in dat wij onze cultuur kapot moeten relativeren, om een nieuwkomer ten volle de gelegenheid te bieden zijn of haar cultuur te importeren. I.t.t. tot de linker kant van het spectrum ben ik van mening dat we in veel gevallen niet over een verrijking kunnen spreken.
Tevens en ik heb daar linkjes over geplaatst, kan ook objectief de veiligheid in het geding zijn. Je weet immers niet wie er schuil gaat onder een boerka. Het zou ook zo maar eens een bankovervaller kunnen zijn.

Tot slot wil ik opmerken dat jouw argument dat het slechts over 150 boerkadragers gaat in mijn ogen een non-argument is. Het gaat niet over absolute aantallen, het gaat over grenzen trekken. Waar houdt vrijheid van godsdienst op is hier de prangende vraag.
Bovendien zullen de boerkadraagsters naar verwachting ook wel in aantal toenemen. Of is het je niet opgevallen, dat ook het aantal hoofddoekdraagsters de afgelopen 10 jaar explosief gestegen.
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 11:58 Bericht 
AudiFahrer schreef:
1: Tegenstanders hebben de mond vol over keuzevrijheid voor de moslima. Mijn vraag aan jou, maar vooral ook aan MoneyPenny*, die je toch een zelfbewuste, geëmancipeerde vrouw kan noemen, is hoe jullie er zo zeker van kunnen zijn dat het bij deze vrouwen een vrije keuze betreft.

Dat heb ik niet gezegd. Ik vermoed dat dat zeker niet bij 100% van de dames het geval is. Maar dat is geen reden tot verbod.
AudiFahrer schreef:

2: En zelfs al wordt de boerka in volstrekte keuzevrijheid gedragen, waarom zou die keuze dan automatisch ook gerespecteerd moeten worden.

Nee de vraag is waarom je het zou willen verbieden, jouw redenen zijn helder. Alles tegen de islam is goed.
AudiFahrer schreef:
3: Veiligheid en cultuur. De boerka past gewoon niet in onze cultuur.

Vrijheid wel, en wat is het veiligheidsaspect dan? ALs je bang bent voor bankovervallen moet je misschien bankovervallen verbieden.

AudiFahrer schreef:
Of is het je niet opgevallen, dat ook het aantal hoofddoekdraagsters de afgelopen 10 jaar explosief gestegen

Hmmm, nee niet echt. Een eeuw geleden waren er heel wat meer mensen met een hoofddoek in mijn dorp.
Offline AudiFahrer
Master
vr 10 feb 2012, 12:23 Bericht 
geelhoed schreef:
Maar dat is geen reden tot verbod.
Tja, dan wegen we de verschillende belangen idd. anders af.
geelhoed schreef:
jouw redenen zijn helder. Alles tegen de islam is goed.

Dit doet geen recht aan mijn uitgebreide uiteenzetting. Je probeert me hier in een hoekje te drijven en gaat niet in op de logische onderbouwing van mijn argumenten.
geelhoed schreef:
Vrijheid wel, en wat is het veiligheidsaspect dan?

Het veiligheidsaspect heb ik uitgelegd. Zelfs nog een paar linkjes geplaatst enkele pagina's terug. Voorwat betreft vrijheid, waarom moet een gelovige vrijer zijn dan een niet gelovige?
geelhoed schreef:
Hmmm, nee niet echt. Een eeuw geleden waren er heel wat meer mensen met een hoofddoek in mijn dorp.

Aha, beschermd opgegroeid dus! :wink:
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 12:28 Bericht 
AudiFahrer schreef:

Het veiligheidsaspect heb ik uitgelegd.

Als je bang bent voor bankovervallen moet je die misschien verbieden...
AudiFahrer schreef:

Aha, beschermd opgegroeid dus! :wink:

Nou nee, en ook nog niet zo oud. Maar om te zeggen dat hoofddoeken niet in onze cultuur horen is nou niet helemaal in lijn met de klederdracht...
AudiFahrer schreef:

Dit doet geen recht aan mijn uitgebreide uiteenzetting.

Het is anders een uitstekende samenvatting.
AudiFahrer schreef:
Tja, dan wegen we de verschillende belangen idd. anders af.

Precies, je gaat me niet vertellen dat die 150 boerkadragers opwegen tegen miljoenen bromfietsers en motorrijders en tienduizenden Elfstedenrijders.
Offline Scaniafan
Master
vr 10 feb 2012, 12:34 Bericht 
geelhoed schreef:
Als je bang bent voor bankovervallen moet je die misschien verbieden...

Euhm, volgens mij zijn die ook verboden... Of zouden ze voor de lol een complete politiemacht optrommelen als er een bank overvallen wordt? :fp:
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 12:39 Bericht 
(f) :aai:
Offline AudiFahrer
Master
vr 10 feb 2012, 12:42 Bericht 
geelhoed schreef:
Maar om te zeggen dat hoofddoeken niet in onze cultuur horen

Dat is volgens mij niet wat ik beweerde.
geelhoed schreef:
en ook nog niet zo oud.
Dan ben jij het levende bewijs, dat er een flinterdunne waterscheiding is tussen jeugdige overmoed en pedante arrogantie.
geelhoed schreef:
Het is anders een uitstekende samenvatting.

Dat is het niet. Dan heb je niet goed gelezen.

geelhoed schreef:
Precies, je gaat me niet vertellen dat die 150 boerkadragers opwegen tegen miljoenen bromfietsers en motorrijders en tienduizenden Elfstedenrijders.

:huh: Ik denk dat je zelf ook wel snapt, dat dit slaat als kut op dirk. Zo niet moet je het maar even uitleggen.
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 12:47 Bericht 
Wanneer je een zo'n kleine groep met zulke kleine "veiligheidsrisicos" via een wet, die zovele miljoenen benadeelt, wil aanpakken gewoon om het moslimpje pesten, dan ben je niet bezig met behoorlijk bestuur.
Offline AudiFahrer
Master
vr 10 feb 2012, 12:54 Bericht 
geelhoed schreef:
gewoon om het moslimpje pesten

Kijk, vandaar de opmerking mijnerzijds dat je geen recht doet aan mijn uiteenzetting. Het gaat mij in dit geval niet om moslimpje pesten. Ik snap waarom je dit zegt, maar het gaat volledig voorbij aan wat ik hierover daadwerkelijk heb gezegd.
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 12:59 Bericht 
Je kan niet met droge ogen beweren dat deze wet niet daarop gericht ingegeven is.
Je zegt grenzen stellen. Ja leuk verwoord, maar de motivatie is, gelijk die van de PVV, glashelder.
Offline AudiFahrer
Master
vr 10 feb 2012, 13:13 Bericht 
geelhoed schreef:
gelijk die van de PVV
Hoe verrassend. Daar gaat het dus om. PVV!!
Mag ik je eraan herinneren dat zelfs in Turkije het dragen van hoofddoekjes lange tijd verboden is geweest (overheid, scholen, universiteiten). Daar was geen PVV. In Frankrijk en België........ verbod door PVV? Dan hebben we het over hoofddoekjes, niet eens over boerka's.

Mijn belangrijkste motivatie was, als je goed had gelezen, de aparte wettelijke godsdienstvrijheid ter discussie stellen en scherpere scheiding tussen kerk en staat promoten (en dus niet alleen m.b.t. Islam), omdat dat volgens mij de beste weg is om vrijheid en gelijkheid voor iedereen zo goed mogelijk te waarborgen.
Jij had het toch over onderliggende problematiek aanpakken?

Maar nee, mijn affiniteit met een aantal standpunten van de PVV maakt mijn motivatie gelijk aan die van de PVV, dus verwerpelijk. Glashelder inderdaad!
Offline geelhoed
Master
vr 10 feb 2012, 13:17 Bericht 
AudiFahrer schreef:
Hoe verrassend. Daar gaat het dus om. PVV!!

Nou nee, maar daar kom je al snel bij uit op dit onderwerp niet?
Verder heb ik niet bewerd dat je standpunten gelijk zijn aan die van de PVV, maar dat ze even doorzichtig zijn.
 [ 233 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende