Pagina 1 van 1  [ 8 berichten ]
Offline Superkoerier!
Master
za 22 okt 2005, 19:17 Bericht 
Citaat:
,,Regering verhoogt stiekem de verkeersboetes''

BRUSSEL - Nog voor de nieuwe verkeerswet met de lagere boetes is ingetreden, heeft de regering de verkeersboetes al stiekem verhoogd. Dat beweert Touring. Wie van de politierechtbank een boete krijgt van 143 euro of meer, moet voortaan een extra bijdrage van 137,5 euro betalen voor het Fonds voor Hulp aan Slachtoffers van Opzettelijke Gewelddaden.
Vroeger bedroeg die bijdrage 55 euro, nu is ze verhoogd met 82,5 euro, tot 137,5 euro, zegt Touring. De automobilistenclub spreekt van een stiekeme en onaanvaardbare boeteverhoging.

,,Door die verhoging laat de regering de automobilist opdraaien voor de financiering van een fonds dat niets met de automobilist te maken heeft", zegt Moniek Denhaen van Touring.

De organisatie baseert zich op een KB van minister van Justitie Laurette Onkelinx van de ministerraad van 23 september 2005. In een begeleidend persbericht van de ministerraad staat dat de reserves van het Fonds voor Slachtofferhulp tegen september 2006 uitgeput dreigen te raken, met name door de toename van het aantal ingediende verzoeken, en dat het ,,structurele tekort" zal worden opgevangen door een verhoging van de bijdragen van de veroordeelden.

’vestzak-broekzakoperatie’

Touring is niet te spreken over die aanpassing, vooral omdat volgens de organisatie opnieuw de automobilisten de dupe zijn. ,,Aangezien 80 procent van alle veroordelingen verkeersovertredingen betreffen, zijn het dus in hoofdzaak de automobilisten die het Fonds spijzen. Dat terwijl verkeersslachtoffers zelf niet eens beroep kunnen doen op dit fonds", aldus Denhaen.

De automobilistenclub spreekt van een ’vestzak-broekzakoperatie’. ,,Aan de ene kant maakt men een wet die de boetes verlaagt, aan de andere kant komt er een KB dat de boetes verhoogt. Op die manier wil men de mogelijke vermindering van de inkomsten reeds voortijdig compenseren via extra bijdragen. Het bewijst eens te meer dat de automobilist door de regering gezien wordt als de melkkoe die langs alle kanten moet zorgen dat de gaten in de begroting gedicht worden", luidt het nog.

http://www.hetvolk.be/Article/Detail.as ... 102005_048

In 0031 worden we via de NS-Spee door de staat al zwaar een oor aangenaaid, maar wat ik hierboven lees slaat werken alles. Een Fonds van Verkeersslachtoffers. Of ze even mogen vangen... Daar hebben we toch gewoon de verzekering voor? Je hebt pas een slachtoffer gemaakt als je er een hebt gemaakt en niet omdat je x km/h sneller rijdt dan ambtenaren voor je hebben bedacht. De logica van die constructie ontgaat mij volledig.

En als ik dan naar de Belgische situatie kijk, dan ben ik er ernstig voor om ambtenaren die de werkelijk soms levensgevaarlijke infrastructuurinrichting hebben bepaald te laten doneren elke keer dat dat tot een gevaarlijke situatie leidt. Daar red je in Belgie pas echt levens mee.
Offline Daffodil31LE
Pro
za 22 okt 2005, 19:41 Bericht 
Zou het een fonds voor verkeersslachtoffers zijn, dan kon ik me er nog iets bij voorstellen. Helaas is dit fonds een fonds wat voor slachtoffers van opzettelijke geweldddaden zou moeten uitkeren. Dus mishandeling en dergelijken. En dat geld halen ze dus bij de bekeurde weggebruikers. Als je dus een bekeuring krijgt is het puur een manier om te zorgen dat je die bekeuring betaalt en het niet laat voorkomen, omdat je bij veroordeling automatisch aan dit belachelijke fonds "mag" bijdragen.
Offline Warmaster
Master
za 22 okt 2005, 19:44 Bericht 
Citaat:
Wie van de politierechtbank een boete krijgt van 143 euro of meer, moet voortaan een extra bijdrage van 137,5 euro betalen voor het Fonds voor Hulp aan Slachtoffers van Opzettelijke Gewelddaden

Shit man wat een achterlijke regel, daar kan Koos S nog een puntje aan zuigen.
Offline Superkoerier!
Master
za 22 okt 2005, 20:00 Bericht 
Daffodil31LE schreef:
Zou het een fonds voor verkeersslachtoffers zijn, dan kon ik me er nog iets bij voorstellen. Helaas is dit fonds een fonds wat voor slachtoffers van opzettelijke geweldddaden zou moeten uitkeren. Dus mishandeling en dergelijken. En dat geld halen ze dus bij de bekeurde weggebruikers. Als je dus een bekeuring krijgt is het puur een manier om te zorgen dat je die bekeuring betaalt en het niet laat voorkomen, omdat je bij veroordeling automatisch aan dit belachelijke fonds "mag" bijdragen.

:oops: Best wel een slordige fout. Maar goed, het blijft belachelijk om dit soort zaken aan snelheidsboetes te koppelen.
Offline Daffodil31LE
Pro
za 22 okt 2005, 20:03 Bericht 
Snelheidsboetes zijn sowieso al een belachelijke zaak.
Offline tha steef
Master
zo 23 okt 2005, 5:46 Bericht 
Ach ja.....

we persen weer wat euro's los van de automobilist....
want dat is goed voor de staatskas.... uh wet zeg ik noudan gaan ze vast minder rijden, en das goed voor het milieu... of zoiets...
Offline Matthijs
Master
zo 23 okt 2005, 10:50 Bericht 

Kan dit bericht verwijderd worden, straks komt Spee nog op ideeën.

Dit is geloof de meest achterlijke regeling die ik in tijden gelezen heb. Hoezo oneerlijk.
Offline Martijn
FS Webmaster
zo 23 okt 2005, 12:24 Bericht 
SK Kan je dit ook posten en submitten bij flitsservice.be ;-)
 [ 8 berichten ]