Pagina 1 van 1  [ 9 berichten ]
Offline Maserati Teun
FS medewerker
ma 09 jan 2012, 17:03 Bericht 
Geef bestuurders een paar tientjes per maand en de snelheidsovertredingen nemen met 14 procent af. Dat is het resultaat van een proef van de universiteit Groningen met in totaal 228 proefpersonen.

Doel van de proef was om te kijken of een korting op de verzekeringspremie jonge bestuurders ertoe kan aanzetten zich beter aan de snelheidslimiet te houden. De proefpersonen - allen onder de 30 jaar - konden in totaal 50 euro per maand korting krijgen op de autoverzekering. Daarvan was 30 euro te verdienen met zich beter houden aan de snelheidslimiet, 15 euro als men minder zou rijden en 5 euro als men niet 's nachts in het weekend zou rijden.

De laatste twee incentives hadden nauwelijks effect. De premie voor het zich houden aan de snelheidslimiet sloeg wel aan, hoewel de resultaten niet spectaculair waren. De afstand waarbij de snelheidslimiet met 6 procent of meer werd overschreden daalde van 20,5 procent tot 17,6 procent. Anders gezegd: de korting bracht de snelheidsovertredingen met 14 procent terug.
De onderzoekers J.W. Bolderdijk en L. Steg benadrukken dat de daling vrij klein is, maar dat ook een kleine reductie tot een aanzienlijke veiligheidswinst kan leiden. Zo kan een snelheidsreductie van 5 procent het aantal dodelijke ongevallen met 20 procent reduceren. Echter, zodra de premie stopte, vervielen de bestuurders weer in hun oude rijpatroon met net zoveel overtredingen als voor die tijd. De vraag is volgens Bolderdijk en Steg overigens of verzekeringsmaatschappijen zich kunnen permitteren om dergelijke bedragen uit te keren.

Dus als er geld gegeven wordt aan de jongeren, gaan ze zich aan de verkeersregels houden.
Offline Guppenklup
Master
ma 09 jan 2012, 17:23 Bericht 
Je kunt prima het aantal bonnen beperkt houden zonder al te veel te hoeven letten op de adviessnelheid O:)
Offline Aanhanger
Master
ma 09 jan 2012, 17:48 Bericht 
Maserati Teun schreef:
De vraag is volgens Bolderdijk en Steg overigens of verzekeringsmaatschappijen zich kunnen permitteren om dergelijke bedragen uit te keren.

30 euro korting per maand :roflol:

Ik geloof dat ik 11 euro ofzo betaal in de maand.
Offline Jaimieberkhout
Die hard
ma 09 jan 2012, 23:17 Bericht 
Alleen straks wordt het 41 in plaats van 11 euro. Dan krijg je die 30 terug als je braaf bent geweest :-? Een soort van vooruit boeten
Offline Dabien
Master
ma 09 jan 2012, 23:23 Bericht 
Waar en hoe hard rijden die jongeren dan? Ik heb in 17 jaar 3 keer een boete gehad voor te hard rijden, en ik ben toch echt geen heilig boontje op de weg.
Offline shootme
Master
ma 09 jan 2012, 23:30 Bericht 
Ik betaal 34 euro aan auto verzekering, WA+

Ben 28 jaar en heb 18 maanden mijn rijbewijs....

Aantal boetes: 4 :oops: Totaal bedrag 175 euro.

Nu krijgen ze misschien korting, maar ik denk dat ze het snel gaan omdraaien: Meer boetes, hogere verzekering. Gebeurt volgens mij al in een aantal landen. :thumb_d:
Offline esgigt
Master
di 10 jan 2012, 7:54 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Geef bestuurders een paar tientjes per maand en de snelheidsovertredingen nemen met 14 procent af.

Weer een onderzoek van Diederik Stapel? :fp:
Offline FocusWagon
Die hard
di 10 jan 2012, 8:03 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Zo kan een snelheidsreductie van 5 procent het aantal dodelijke ongevallen met 20 procent reduceren.

Goed opletten bij bijzondere verrichtingen en het voeren van goede verlichting (bij fietsers) levert volgens mij een veel grotere reductie op van het aantal dodelijke ongevallen....
Offline Archiebald
Master
di 10 jan 2012, 8:09 Bericht 
Ik wil wel 30,- korting op mn verzekering hoor :) Krijg ik elke maand 11,- terug namelijk... Voor de Punto dan, als we voor de Jetta ook 30,- terug krijgen verdienen we 20,- per maand :lol:
 [ 9 berichten ]