Pagina 1 van 1  [ 36 berichten ]

Kansen van deze rechtzaak
Rechter corrigeert CBR en => geen aanpassingen op rbw A 31%  31%  [ 9 ]
Rechter geeft CBR gelijk => aanpassingen op rbw A en B 69%  69%  [ 20 ]
Totaal aantal stemmen : 29
Offline A(u)30#
Master
do 05 jan 2012, 10:45 Bericht 
TIEL – Een 61-jarige motorrijder met één been uit Tiel wil dat dat Raad van State het CBR dwingt hem een nieuw motorrijbewijs te geven. Van het CBR moet hij vanwege zijn handicap eerst zijn motor aanpassen met een beschermkap en aangepaste koppeling. De man weigert dat, omdat hij vindt dat zijn motor er dan ‘niet meer uitziet’.

De man mag voortaan alleen maar rijden met zijspan of op een voor invaliden aangepaste motor omdat hij zijn motorfiets met een kunstbeen niet bedwang kan houden in noodsituaties.
Prothese

De Tielenaar zei tegen de Raad van State echter dat hij al twintig jaar motor rijdt met zijn prothese. Hij verloor zijn been in 1984 bij een motorongeluk. Omdat zijn A-rijbewijs gewoon geldig bleef, kon hij blijven doorrijden.

Toen de man in 2010 zijn B-rijbewijs wilde halen, moest hij een medische keuring ondergaan van het CBR. De uitslag daarvan had ook gevolgen voor zijn A-rijbewijs. 

De Raad van State beslist binnen enkele weken, zo meldt de Gelderlander.

Sja, nu in de handen van het CBR,
goed dat 'ie naar de Raad van State gaat, maar moest hij eigenlijk al aangeven,
na het verlies van z,n been dat er wat in z,n situatie veranderd was ?
Was A rbw dan eigenlijk nog wel geldig ?

Ben benieuwd naar de uitspraak.
Wat denken jullie ...
Offline geelhoed
Master
do 05 jan 2012, 10:51 Bericht 
A(u)30# schreef:
Van het CBR moet hij vanwege zijn handicap eerst zijn motor aanpassen met een beschermkap en aangepaste koppeling. De man weigert dat, omdat hij vindt dat zijn motor er dan ‘niet meer uitziet’.

:x :fp:
Offline Scaniafan
Master
do 05 jan 2012, 10:51 Bericht 
Ik zeg, laat deze man eens een rijtest afleggen. En dan zien of meneer kan rijden of niet.
Offline Walker
Master
do 05 jan 2012, 10:55 Bericht 
Er zijn volgens mij wel betere argumenten denkbaar... Hierop zal de man geen gelijk krijgen van de RvS.

Ik zou het gooien op het feit dat de motor ook met 1 been goed in bedwang te houden is. Maar blijkbaar heeft hij een motor met voetkoppeling?
Offline Mdw
Master
do 05 jan 2012, 10:59 Bericht 
Scaniafan schreef:
Ik zeg, laat deze man eens een rijtest afleggen. En dan zien of meneer kan rijden of niet.

+1 :thumb:
Offline haringkje
Master
do 05 jan 2012, 11:02 Bericht 
Scaniafan schreef:

+2 :thumb:
Offline Walker
Master
do 05 jan 2012, 11:03 Bericht 
Rijden kan hij, dat doet hij al 20 jaar met dat kunstbeen.

Dus even een noodsituatie creëren, en dan zien of hij overeind blijft? :[
Offline Scaniafan
Master
do 05 jan 2012, 11:04 Bericht 
Walker schreef:
Maar blijkbaar heeft hij een motor met voetkoppeling?

Heeft Yamaha op de FJR een mooie oplossing voor:

YCCS

Link
Offline WNS2.0D
Master
do 05 jan 2012, 11:06 Bericht 
Ik voorzie een ander probleem. De beste man heeft jarenlang doorgereden maar zijn meldplicht verzuimd. Anders had hij en 1984 al wel een beperking opgelegd gekregen.
Offline bruintje beer
Master
do 05 jan 2012, 11:09 Bericht 
Walker schreef:
Dus even een noodsituatie creëren, en dan zien of hij overeind blijft?
:nono: dan kun je wel heel veel rijbewijzen in gaan nemen opeens. Het CBR moet gewoon niet zeuren en meneer Eenbeen z'n rijgenot niet ontnemen.
Offline Walker
Master
do 05 jan 2012, 11:11 Bericht 
WNS2.0D schreef:
De beste man heeft jarenlang doorgereden maar zijn meldplicht verzuimd.

A(u)30# schreef:
Hij verloor zijn been in 1984 bij een motorongeluk. Omdat zijn A-rijbewijs gewoon geldig bleef, kon hij blijven doorrijden.

Blijkbaar niet verzuimd, maar werd er in 1984 (of in de jaren vlak na zijn revalidatie) niet zo zwaar aan getild.
Offline Scaniafan
Master
do 05 jan 2012, 11:12 Bericht 
Walker schreef:
Dus even een noodsituatie creëren, en dan zien of hij overeind blijft?

Doe dit eens voor de normale motorrijders (waaronder ikzelf)? Zelfs politieagenten houden met hun gevorderde motorrijopleiding in sommige gevallen de motor niet overeind.... :roll:
Offline Walker
Master
do 05 jan 2012, 11:16 Bericht 
Vandaar ook de :[
Offline WNS2.0D
Master
do 05 jan 2012, 11:16 Bericht 
Walker schreef:

Blijkbaar niet verzuimd, maar werd er in 1984 (of in de jaren vlak na zijn revalidatie) niet zo zwaar aan getild.

Zijn rbw bleef geldig omdat hij zijn handicap niet gemeld had bij het cbr :fp:
Offline rve123
Master
do 05 jan 2012, 11:17 Bericht 
Projectgroep MMvG is er speciaal voor mensen die met een lichamelijke beperking toch willen motorrijden

Na eventuele aanpassingen aan de motor en een rijtest/examen komt er dan een aantekening op je rijbewijs waarmee je gewoon kan rijden op een aangepaste motor. Via deze weg zal je verder dan ook geen gezeur krijgen met zowel cbr als verzekering.

Heb nu het idee dat meneer al sinds 1984 niet meer voldoet aan de voorwaarden die het CBR aan de bestuurder van een motorvoertuig stelt.

Zoals SF al zei, laat meneer een rijtest doen en aan de hand van die rijtest vervolgens beslissen of meneer zijn rijbewijs kan behouden.

De mogelijkheden om te kunnen motorrijden met een lichamelijke beperking zijn er zeer zeker, echter het argument van "de motor ziet er niet uit" zal het niet gaan redden bij het RvS
Offline A(u)30#
Master
do 05 jan 2012, 11:19 Bericht 
bruintje beer schreef:
Het CBR moet gewoon niet zeuren en meneer Eenbeen z'n rijgenot niet ontnemen.

Deze 2 woorden gaan NOOIT samen.
Offline Walker
Master
do 05 jan 2012, 11:29 Bericht 
Heb deze al eens eerder gepost:

http://www.luukfieten.nl/bus/

Inmiddels is de Transit vervangen door een Vito en deze heeft ook al vele kilometers gemaakt.
Offline WimLex
Master
do 05 jan 2012, 11:32 Bericht 
ik mis een optie in de pol

rechter geeft motorrijder gelijk maar CBR zet toch door :fp:
Offline Dennis_on_the_road
Master
do 05 jan 2012, 11:40 Bericht 
Er zijn al een aantal motorfietsen die geen koppeling meer hebben en zelf schakelen of mbv 'flappy paddels', maar ik denk dat de rijder een motorfiets heeft die daar niet onder valt...
Maar zeg zelf, hij heeft en rijd al jaren een on-aangepaste fiets.

Toont maar weer aan wat voor club het cbr is, ik zeg: kom maar op met die kamervragen.
Offline A(u)30#
Master
do 05 jan 2012, 11:48 Bericht 
WimLex schreef:
rechter geeft motorrijder gelijk maar CBR zet toch door :fp:

Ik weet het maar, die optie in de poll verkracht de uitslag net zoals het CBR :x
Offline Maserati Teun
FS medewerker
do 05 jan 2012, 18:53 Bericht 
haringkje schreef:
Scaniafan schreef:

+2 :thumb:

+3
Offline red devil1
Master
do 05 jan 2012, 20:42 Bericht 
Maserati Teun schreef:
+3

+4

Iemand met een prothese kan vaak net zo veel als iemand zonder (f) Ik ken ook iemand (6jr) die zonder benen, maar die wel een trap op kan komen (ook zonder prothese). En rap ook.
Offline WNS2.0D
Master
do 05 jan 2012, 23:13 Bericht 
Scaniafan schreef:

Ben je ook van mening dat een ieder die in het nieuws komt omdat die al 20 jaar zonder rbw rijdt er zo makkelijk af zou mogen komen? Ik vind het prima, maar je legt een bom onder het hele systeem van rijbewijzen en staat het eigenlijk toe dat iedereen vanaf morgen met willekeurig welk voertuig de weg opgaat.

Ik vraag me overigens wel af wat de verzekering gedaan zou hebben als meneer de afgelopen jaren bij een ongeluk betrokken zou zijn geweest. Sluit niet uit dat er dan geen dekking zou zijn.
Offline Grande
Master
do 05 jan 2012, 23:23 Bericht 
bruintje beer schreef:
Het CBR moet gewoon niet zeuren en meneer Eenbeen z'n rijgenot niet ontnemen

Ik vermoed dat hij niet verzekert is op dit moment. Daarnaast, wie gaat meneer uit de vangrails schrapen als zijn prothese losschiet?
Offline A(u)30#
Master
do 02 feb 2012, 8:51 Bericht 
*schop*
Citaat:
CBR: Geen eenbenige motorrijders

Een 61-jarige motorrijder uit Tiel, die in 1984 bij een motorongeluk een been verloor, is zijn motorrijbewijs kwijt. En dat terwijl de man al twintig jaar schadevrij met een kunstbeen rijdt.
Het is de man niet gelukt via een hoger beroep bij de Raad van State het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) alsnog op andere gedachten te brengen, schrijft De Gelderlander vandaag.

Het CBR vindt dat mensen zonder kniegewricht onvoldoende in staat zijn in onverwachte situaties een overhellende motor aan één kant op te vangen. De Tielenaar wil met een rijtest doen het tegendeel te bewijzen maar volgens het CBR kunnen noodsituaties niet in een rijtest getest worden.

De Raad van State sluit zich aan bij de visie van het CBR. (Redactie)
02/02/12 07u38

bron

Shit is het toch optie C geworden, geen motorrijbewijs meer ... :[
Offline viffer
Master
do 02 feb 2012, 9:19 Bericht 

:nocheer:
Offline Walker
Master
do 02 feb 2012, 9:22 Bericht 
Hmm... Er staan toch 2 verschillende dingen in:

A(u)30# schreef:
CBR: Geen eenbenige motorrijders

A(u)30# schreef:
Het CBR vindt dat mensen zonder kniegewricht

Of heb je wettelijk nog steeds 2 benen als je enkel alleen het onderbeen mist?
Offline A(u)30#
Master
do 02 feb 2012, 9:49 Bericht 
A(u)30# schreef:
TIEL – Een 61-jarige motorrijder met één been uit Tiel wil dat dat Raad van State het CBR dwingt hem een nieuw motorrijbewijs te geven. Van het CBR moet hij vanwege zijn handicap eerst zijn motor aanpassen met een beschermkap en aangepaste koppeling. De man weigert dat, omdat hij vindt dat zijn motor er dan ‘niet meer uitziet’.

De man mag voortaan alleen maar rijden met zijspan of op een voor invaliden aangepaste motor omdat hij zijn motorfiets met een kunstbeen niet bedwang kan houden in noodsituaties.

Uiteindelijk heeft ie dus meer verloren dan dat hem lief was, hoger beroep ?

Walker schreef:
Of heb je wettelijk nog steeds 2 benen als je enkel alleen het onderbeen mist?

Dat is een goeie....
Offline plop
Master
do 02 feb 2012, 10:46 Bericht 
1,6 benen ~= 2 benen.
of je moet naar boven afronden.
probleem zal wezen dat je geen gevoel hebt in de prothese, denk dat cbr dat als argument gebruikt.
Offline Sjaaky
Master
do 02 feb 2012, 11:00 Bericht 
Scaniafan schreef:

Heeft Yamaha op de FJR een mooie oplossing voor:

YCCS

En Honda tegenwoordig ook met DCT.

Snap het probleem niet blijkbaar weet die man er 20 jaar veilig mee te rijden, lijkt me toch voldoende bewijs dat deze man voldoende controle over zijn voertuig heeft.
Offline Smookey
FS medewerker
do 02 feb 2012, 11:14 Bericht 
Hij zal hem toch echt moeten aanpassen of in het vervolg alleen nog maar met de auto, heeft hij B wel gehaald?
Offline esgigt
Master
do 02 feb 2012, 11:31 Bericht 
Volgens de RvS had hij toch echt geen been om op te staan...
Offline djee
Master
do 02 feb 2012, 11:42 Bericht 
esgigt schreef:
Volgens de RvS had hij toch echt geen been om op te staan...
Het CBR heeft hem een pootje gelicht.
Offline Uwe Alzaligheid
Master
do 02 feb 2012, 12:23 Bericht 
A(u)30# schreef:
Uiteindelijk heeft ie dus meer verloren dan dat hem lief was, hoger beroep ?

Hopelijk was de vraag naar 'hoger beroep' ironisch bedoeld. Maar voor het geval deze opmerking serieus was adviseer ik even uit te zoeken wat de 'Raad van State' ook alweer precies is. Korte tip: De Raad van State is o.a. het hoogste rechtscollege in bestuursrechtelijke aangelegenheden. Hoger beroep tegen een uitspraak van de RvS is dus niet mogelijk.
Offline VTEC_Driver
Master
do 02 feb 2012, 12:29 Bericht 
Dan naar het Europese Hof?
Offline Grande
Master
do 02 feb 2012, 13:08 Bericht 
Hof voor de Rechten van de Mens?
 [ 36 berichten ]