Pagina 1 van 1  [ 11 berichten ]
Offline drnomad
Master
do 20 okt 2005, 22:59 Bericht 
http://www.denhaag.org/news/comments.ph ... category=9

In Den Haag komen er steeds meer auto’s bij. Het is niet ongewoon meer dat steeds meer huishoudens twee auto’s beschikken.

Dit betekent dat er steeds meer blik op straat te vinden is die de kwaliteit van de woonomgeving en daarmee de leefbaarheid in de wijk niet goed doen. Zo zijn de straten vol en zijn er weinig ruimtes voor vooral kinderen om op straat te spelen. Het groen dat er is aangebracht komt niet tot z’n recht omdat het blik gewoon overheerst.

Een andere bijkomstigheid is dat er een tekort is in sommige wijken om te parkeren waardoor mensen op de stoep of op de hoeken van de straat parkeren. Ook wordt er steeds vaker dubbel geparkeerd. Soms moeten mensen heel ver van hun huis parkeren omdat er gewoon geen parkeerplaats is. Dit probleem begint steeds ernstiger te worden in Den Haag. Het is dan ook zaak om dit probleem goed aan te pakken. Immers, de leefbaarheid in woonbuurten is in het geding alsook ruimte voor kinderen om te spelen en voor de voetganger en zelfs de fietser.

Al een geruime tijd werkt Den Haag, vrij succesvol, met een beleidsinstrument dat het parkeerprobleem reguleert: belanghebbende parkeren. Hierdoor wordt betaald parkeren in wijken ingevoerd en kunnen bewoners middels het regiem van belanghebbende parkeren redelijk goedkoop in de eigen straat parkeren. Dit systeem werkt goed in de binnenstad, in Scheveningen en zelfs in enkele delen van de Schildewijk en de Stationsbuurt.

Nu is Rustenburg Oostbroek, waar er op dit moment sprake is van een enorme claim van geparkeerde auto’s op de openbare ruimte, door de gemeente gekozen als pilotwijk om de parkeerproblemen in woonbuurten aan te pakken. Dit betekent dat tezamen met maatregelen om te komen tot goede parkeervoorzieningen in de buurt er ook betaald parkeren wordt ingevoerd alsook een restrictief vergunningsysteem.

Ik denk dat aan deze maatregel niet te ontkomen is. Wil je van Den Haag een stad maken waar de woonomgeving en daarmee het woongenot optimaal is dan is het zaak om dit soort maatregelen in te voeren. En wat mij betreft heel snel.

Ik realiseer mij dat veel mensen hieraan niet willen meewerken, omdat ze dan moeten betalen, maar bezitters van auto’s klagen veel te snel. Of het gaat over de benzineprijzen (terwijl men niet minder gaat rijden) of over de kilometerheffing, of over parkeergelden…er is altijd iets om over te klagen, zonder te denken aan hun eigen verantwoordelijkheden ten aanzien van milieu en leefbaarheid en dus ook woongenot.

Ik denk dat het goed is om snel in woonbuurten belanghebbende parkeren in te voeren. En uiteindelijk zal dit over de hele stad moeten gaan gelden. Immers, ook hier geldt dat de ruimte in Den Haag gemeten is en dat, willen we de ruimte met elkaar zo optimaal mogelijk delen, wij ook de lasten ervan gezamenlijk moeten dragen.

Rabin Baldewsingh

-------------------------------------------------------------------------------

Het "voordeel" van de kilometerheffing was, dat autobezit goedkoper zou worden, of zelfs gratis. Met betaald parkeren is daar dus geen sprake van. Nu is er misschien een verschil tussen autobezit en autoparkeren, maar voor degenen die er niet onderuit kunnen komen vallen die twee dingen dus gewoon samen.
Offline Raaspit
Pro
vr 21 okt 2005, 6:56 Bericht 

Citaat:
Ik realiseer mij dat veel mensen hieraan niet willen meewerken, omdat ze dan moeten betalen, maar bezitters van auto’s klagen veel te snel. Of het gaat over de benzineprijzen (terwijl men niet minder gaat rijden)

Wat een logica weer. Had hij soms gedacht dat als de brandstofprijzen stijgen, men bv. 75% van de afstand naar het werk rijdt, en de rest loopt?
Wat zijn dat toch voor mensen die denken dat autobezitters alleen maar een beetje voor de lol rondtoeren? :zzz:
Offline Superkoerier!
Master
vr 21 okt 2005, 7:38 Bericht 
Wat een sociale buurtwerker-taal is dit weer zeg. Het komt er gewoon op neer dat je moet gaan betalen voor parkeren:

Citaat:
'Betaald parkeren in heel Den Haag'
DEN HAAG - Betaald parkeren moet in de toekomst voor heel Den Haag gaan gelden. Dat stelt het Haagse PvdA-raadslid Baldewsingh in de wekelijkse nieuwsbrief van de lokale afdeling van de partij.

Baldewsingh is van mening dat er aan een dergelijke maatregel niet te ontkomen is: 'Wil je van Den Haag een stad maken waar de woonomgeving en daarmee het woongenot optimaal is dan is het zaak om dit soort maatregelen in te voeren. En wat mij betreft heel snel'.

Bron: www.rtwest.nl

Je kunt natuurlijk ook gewoon NU AL zorgen voor goede parkeervoorzieningen. Waar betalen we anders reeds nu accijns, opcenten en andere belastingen voor? Dan voorkom je dat er 'problemen' komen.

Neem die Vinex toko's rondom Den Haag. Het uitgangspunt bij de bouw was dat er maar 1,2 auto per huishouden zou komen. Hoe naief ben je dan, gegeven het feit dat er zeker in het begin nauwelijks OV voorzieningen aanwezig waren die ook maar enigszins aansloten bij de behoefte van de burgerij. Maar door dat zelf geschapen probleem kan de burgerij nu alsnog de hoofdprijs betalen. [/quote]
Offline Janinho
Die hard
vr 21 okt 2005, 7:59 Bericht 

Met betaald parkeren lost het aantal auto's echt niet op. Puur een maatregel om snel geld te verdienen. Ze zouden bijvoorbeeld ergens in de buurt een (ondergrondse) parkeergarage kunnen aanleggen, maar ja, dat levert geen geld op, maar kost geld :(
Offline Brrrtje
Die hard
vr 21 okt 2005, 8:39 Bericht 
Janinho schreef:
Met betaald parkeren lost het aantal auto's echt niet op. Puur een maatregel om snel geld te verdienen. Ze zouden bijvoorbeeld ergens in de buurt een (ondergrondse) parkeergarage kunnen aanleggen, maar ja, dat levert geen geld op, maar kost geld :(

gelukkig worden de nieuwe panden die nu gebouwd worden standaard voorzien van een parkeergarage, de oplossing: alle panden afbreken en nieuwe neerzetten! (of is dit nou te simpel gedacht?)
Offline Gatlin
Master
vr 21 okt 2005, 8:52 Bericht 
Brrrtje schreef:
...gelukkig worden de nieuwe panden die nu gebouwd worden standaard voorzien van een parkeergarage, de oplossing: alle panden afbreken en nieuwe neerzetten! (of is dit nou te simpel gedacht?)

Bij ons nieuwbouwhuis hebben 8 van de 12 huizen een eigen garage en alle 12 hebben daarnaast een parkeerplaats op eigen grond. Wij zijn de enige die de garage gebruiken waar hij voor bedoeld is (auto erin). Er zijn vijf bewoners die de parkeerplaats op eigen grond niet eens gebruiken. De andere auto's staan op de bezoekersparkeerplaatsen buiten. Een parkeergarage is alleen een oplossing als er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt, en daar zijn veel mensen gewoon te lui voor.
Offline Matthijs
Master
vr 21 okt 2005, 9:12 Bericht 

Brrrtje schreef:
Janinho schreef:

gelukkig worden de nieuwe panden die nu gebouwd worden standaard voorzien van een parkeergarage, de oplossing: alle panden afbreken en nieuwe neerzetten! (of is dit nou te simpel gedacht?)

Gelukkig dat die parkeerplekken gewoon worden meegeteld in de parkeernorm. De gemiddelde garage is simpelweg te klein om een auto in zetten dus wordt deze daar niet voor gebruikt. Dus veel huizen met parkeerplekken op eigen terrein vergroot het parkeerprobleem alleen maar.
Offline Sprinter
Pro
vr 21 okt 2005, 9:34 Bericht 
drnomad schreef:
http://www.denhaag.org/news/comments.php?id=563&category=9

Ik realiseer mij dat veel mensen hieraan niet willen meewerken, omdat ze dan moeten betalen, maar bezitters van auto’s klagen veel te snel. Of het gaat over de benzineprijzen (terwijl men niet minder gaat rijden) of over de kilometerheffing, of over parkeergelden…er is altijd iets om over te klagen, zonder te denken aan hun eigen verantwoordelijkheden ten aanzien van milieu en leefbaarheid en dus ook woongenot.

:zzz:

Wat een stigmatiserend stukje pulp .

Milieu? Parkeren geeft geen uitstoto
Offline JeWe
Pro
vr 21 okt 2005, 11:14 Bericht 

Gatlin schreef:
Brrrtje schreef:
...gelukkig worden de nieuwe panden die nu gebouwd worden standaard voorzien van een parkeergarage, de oplossing: alle panden afbreken en nieuwe neerzetten! (of is dit nou te simpel gedacht?)

Bij ons nieuwbouwhuis hebben 8 van de 12 huizen een eigen garage en alle 12 hebben daarnaast een parkeerplaats op eigen grond. Wij zijn de enige die de garage gebruiken waar hij voor bedoeld is (auto erin). Er zijn vijf bewoners die de parkeerplaats op eigen grond niet eens gebruiken. De andere auto's staan op de bezoekersparkeerplaatsen buiten. Een parkeergarage is alleen een oplossing als er daadwerkelijk gebruik van wordt gemaakt, en daar zijn veel mensen gewoon te lui voor.

Hebben die mensen die hun auto buiten op bezoekersplaatsen neerzet dan een vergunning. Of is alles bij jou nog vergunningsvrij?

In het complex waar ik woon hebben we nog een 2-laagse ondergrondse parkeergarage. Bewoners hier komen niet in aanmerking voor een vergunning en moeten dus als ze buiten staan betalen.
Offline RAH
Master
vr 21 okt 2005, 13:34 Bericht 
Citaat:
Al een geruime tijd werkt Den Haag, vrij succesvol, met een beleidsinstrument dat het parkeerprobleem reguleert: belanghebbende parkeren. Hierdoor wordt betaald parkeren in wijken ingevoerd en kunnen bewoners middels het regiem van belanghebbende parkeren redelijk goedkoop in de eigen straat parkeren. Dit systeem werkt goed in de binnenstad, in Scheveningen en zelfs in enkele delen van de Schildewijk en de Stationsbuurt.

Helaas een leugen. Ik woon in Den Haag in een wijk waar al een aantal jaar "belanghebbende parkeren" is ingevoerd. Ik gok al een jaar of 8 maar waarschijnlijk al langer. Betaald parkeren is van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur 's-ochtends tot 17.00 uur 's-middags....juist, dan zit ik dus op mijn werk. En aangezien ik gelukkig niet de enige in de straat ben die naar zijn werk gaat is de straat rond een uur of negen nagenoeg leeg. Ondanks dat het een smalle straat is met éénrichtings verkeer is het na 9.00 uur geen probleem om 2 vrachtwagens elkaar te laten passeren. Als ik echter tussen 17.30 uur en 18.00 uur thuis kom zijn mijn buren er meestal al, gevolg totaal geen plaats meer in de straat. Met enig geluk kan ik dan de auto nog 2 straten verderop kwijt op de in en uitrit van een bedrijf waarvan ik weet dat men die in en uitrit niet gebruikt.

Er moet dus betaald worden voor een vergunning om te parkeren op tijdstippen waarop normaal er ook al genoeg parkeergelegenheid was en ik zelf er eigenlijk nooit parkeer. Vanwege een incidentele vrije dag, ziekte of dag dat ik niet met de auto naar mijn werk ga moet ik wel een vergunning hebben. Maar de momenten dat ik dus in mijn straat moet/wil parkeren is er over het algemeen geen ruimte.

De kosten van de vergunning kan ik ook niet geheel plaatsen. Er werd destijds melding gemaakt dat dit administratie kosten zou betreffen alsmede kosten voor het handhaven van het betaald parkeren. Dus het verwerken van de ontvangsten, het versturen van de vergunning, het onderhouden van de betaalautomaten en de parkeercontroleurs. Laat ik nou altijd gedacht hebben dat parkeergeld dat betaald wordt door niet vergunninghouders toch wel voldoende zou moeten zijn voor het onderhoud van de automaten en dat de parkeerboetes die door de controleurs worden uitgeschreven toch ook voldoende moeten opbrengen om het salaris van deze mensen te voldoen. En 35.- per 6 maanden om mijn betaling te verwerken en mijn vergunning op te sturen lijkt mij enigszins aan de dure kant.

Ook de melding dat veel mensen niet willen meewerken omdat ze dan moeten gaan betalen klopt niet. Een kennis van mij woont in een wijk dicht bij het centrum waar net geen 24/7 betaald parkeren is, maar 9 tot 5 van maandag tot vrijdag. Daar staat het dus vol met auto's van mensen die in het centrum verblijven of zelfs in dat deel wonen maar van 9 tot 5 niet thuis zijn. Wij zijn beide bereid om zomaar 15.- per 6 maanden meer te betalen om betaald parkeren 24/7 in te voeren. Maar als antwoord geeft de gemeente een onderzoekje waarbij de parkeerdruk is gemeten waaruit blijkt dat dat niet nodig zou zijn. Heel toevallig is een dergelijk onderzoek telkens in vakantieperiode gehouden. Zo viel mij deze zomer ook op dat tijdens de zomer vakantieperiode er plots veel kleine houten schuurtjes op de hoeken van wegen stonden om het verkeer te tellen.
Offline drnomad
Master
vr 21 okt 2005, 23:14 Bericht 
Overigens, mijn mening: http://haagsche.web-log.nl/log/3889025 (als ie het doet tenminste ;)).
 [ 11 berichten ]