Pagina 1 van 1  [ 17 berichten ]
Offline Christafari
Master
za 14 jan 2012, 10:05 Bericht 
Telegraaf.nl schreef:
Woedend zijn veel Reiskrantlezers over de aanhoudende documententerreur van de overheid. Onze grondwettelijke bewegingsvrijheid - het recht op reizen, met paspoort en rijbewijs - wordt exclusief verkocht op onze stadhuizen, voor duur geld. Alsof we in ons land nog geen belastingen betalen.

Jos van Noord

Waarom is ons dure paspoort, in afwijking van veel andere landen, slechts vijf jaar geldig? 'Om reizigers elke vijf jaar weer te kunnen plukken!' menen veel lezers.
'We moeten Europees denken, maar paspoorten in andere Europese landen zijn vaak twee keer zo lang geldig en kosten nog niet éénderde van de Nederlandse woekerprijs.'
De 'oplichterij met die ov-shitkaart' zit ook veel lezers behoorlijk hoog. Dat 7,50 euro moet worden neergeteld voor een plastic kaartje, behorend bij een gammel systeem waar geen enkele reiziger om heeft gevraagd, noemen velen schandalig. Voor dit geld heeft men dus nog geen meter reistegoed, zo mailen mij talloze lezers. Honderden reacties kreeg ik op mijn vraag van vorige week over (te) dure reisdocumenten.
Volgens de rechter is de id-kaart, verplicht gesteld door de overheid, goeddeels in het belang van die overheid, die er vooral gemakkelijker boetes mee kan innen. Daarom vonniste de rechter eind vorig jaar dat de kaart kosteloos aan elke burger moet worden verstrekt. Maar daar stak de fietsende minister Piet-Hein Donner, vers benoemd tot 'onderkoning' bij de Raad van State, op de valreep nog een stokje voor, met een speciale noodwet.
Hierdoor blijven burgers dus betalen voor een verplichte maatregel waarvan is aangetoond dat die niet hun belang dient.
Oudere lezers schrijven mij over 'leeftijdsdiscriminatie' bij het verlengen van hun rijbewijs, waarvoor nodeloos hoge bedragen moeten worden uitgegeven, juist door diegenen die het toch al niet breed hebben. Bij de steeds hogere brandstofprijzen trekt de overheid een gezicht alsof het allemaal de schuld is van de oliemaatschappijen, terwijl de plukstaat veruit het meest inhalig is.
Gevolg van de sluiting van veel consulaten is dat Nederlanders in den vreemde niet zelden een week onderweg zijn naar de dichtst bijzijnde ambassade om hun paspoort of ander document verlengd te krijgen. Zij moeten daarvoor grote uitgaven doen, zoals reis- en hotelkosten en dat elke vijf jaar opnieuw!
Het meest geergerd zijn lezers over de boete die slachtoffers van beroving moeten betalen als hun paspoort, id-kaart of rijbewijs daarbij is verdwenen. Lezers voelen zich daardoor beledigd en spreken van 'staatsroof'. Daarover vandaag, elders in deze krant, een uitgebreide reportage.

Goh, worden sommige mensen nu pas wakker?
Offline Sietse
Die hard
za 14 jan 2012, 11:31 Bericht 
Met reisdocumenten wordt je tenminste in elke gemeente voor hetzelfde bedrag opgelicht. De prijsverschillen van rijbewijzen zijn pas echt absurd. In Groningen ruim 60 euro betaald terwijl een rijbewijs in veel omliggende gemeenten maar 30 euro kost.
Offline Grande
Master
za 14 jan 2012, 12:45 Bericht 
Christafari schreef:
Oudere lezers schrijven mij over 'leeftijdsdiscriminatie' bij het verlengen van hun rijbewijs, waarvoor nodeloos hoge bedragen moeten worden uitgegeven, juist door diegenen die het toch al niet breed hebben.

Je bedoeld die bejaarden die om de zoveel tijd in het nieuws zijn omdat je bij het inparkeren i.p.v. de rem op het gas stapten? Prima maatregel.

Christafari schreef:
Bij de steeds hogere brandstofprijzen trekt de overheid een gezicht alsof het allemaal de schuld is van de oliemaatschappijen, terwijl de plukstaat veruit het meest inhalig is.

plukstaat is by far niet het meest inhalig?

Christafari schreef:
Gevolg van de sluiting van veel consulaten is dat Nederlanders in den vreemde niet zelden een week onderweg zijn naar de dichtst bijzijnde ambassade om hun paspoort of ander document verlengd te krijgen. Zij moeten daarvoor grote uitgaven doen, zoals reis- en hotelkosten en dat elke vijf jaar opnieuw!

Dit is helemaal waanzin...alle in Nederland belasting betalende burgers moeten dus een consulaat financieren zodat een in het buitenland woonachtige expat/emigrant makkelijk een paspoort kan verlengen?
Omgekeerde wereld.
Offline liquid_force
Master
za 14 jan 2012, 15:56 Bericht 
Grande schreef:
Dit is helemaal waanzin...alle in Nederland belasting betalende burgers moeten dus een consulaat financieren zodat een in het buitenland woonachtige expat/emigrant makkelijk een paspoort kan verlengen?
Omgekeerde wereld.

eeeuh maak dan de regelgeving en de verstrekking optimaler: toen ik in Malmö woonde was het voor mij 30 minuten per openbaar vervoer naar de dichtsbijzijnde ambassade maar daar mocht ik mijn paspoort niet vernieuwen omdat die ambassade in Kopenhagen (Denemarken) ligt en ik in Zweden woonde. Dus mocht ik naar Stockholm gaan (625km) om daar mijn paspoort te vernieuwen. Omdat je verplicht bent het paspoort ook persoonlijk op te halen mocht ik dus 2 weken later weer 1250km reizen om het nieuwe paspoort op te halen ... totaal was ik dus 2500km onderweg voor een nieuw paspoort ...
Offline 944 guy
Master
za 14 jan 2012, 19:01 Bericht 
Welke conclusie trekken we hieruit? Juist, het paspoort is nodeloos moeilijk om te bemachtigen en bemoeilijkt het reizen alleen maar. Waarom moet ik een plastic kaartje bij me hebben om een fictieve lijn over te steken? Liquid_force zijn voorbeeld versterkt dit beeld alleen maar. Wat stelt een paspoort of identiteitsbewijs eigenlijk voor? Het is een document puur en alleen om aan te geven waar jij mag gaan en staan. Wat nou reisvrijheid?
Offline 18vti
Master
za 14 jan 2012, 21:03 Bericht 
De idioten die voor de invoering van de ov-shitkaart verantwoordelijk zijn moeten standrechtelijk worden geexecuteerd! Ik wil het graag ook zelf uitvoeren als niemand anders de ballen heeft!

Een eigen krakkemikkig lek, makkelijk te kraken, heel vaak onbruikbaar, duur in infra, vol met fouten, slecht getest, etc. FLUT systeem bedacht terwijl andere landen een bruikbare oplossing hebben........linkse droldraaiende, handjes ophoudende, klagende, naar buiten kijkende, vriendjespolitiek bedrijvende, over het paard getilde, arrogante, pennenlikkers...die hebben dat verzonnen...zo..nu eerst een :biertje:
Offline WNS2.0D
Master
za 14 jan 2012, 22:06 Bericht 
Sinds alle systemen gekoppeld zijn en de productie centraal plaatsvindt is er geen enkele reden meer waarom de gemeente het lokale monopolie op deze producten heeft. Open gooien die markt dus!
Offline shootme
Master
za 14 jan 2012, 22:46 Bericht 
18vti schreef:
De idioten die voor de invoering van de ov-shitkaart verantwoordelijk zijn moeten standrechtelijk worden geexecuteerd! Ik wil het graag ook zelf uitvoeren als niemand anders de ballen heeft!

Pas maar op, straks pakken ze je op voor het aankondigen van aanslagen of moord..

Je weet maar nooit wat er tegen je wordt gebruikt.

Zeg je dit op Twitter staat er binnen 2 uur agenten bij je op de stoep :fp:
Offline esgigt
Master
za 14 jan 2012, 23:15 Bericht 
"Rise, rise and rise again... Until Lambs become Lions." (f)
Offline hneel
Master
zo 15 jan 2012, 11:10 Bericht 
Bedenk ook dit: je mag in nederland alleen nog stemmen als je je kan legitimeren. Vroeger was het tonen van een oproepkaart voldoende. Je moet nu dus in nederland geld betalen om van je democratisch recht gebruik te maken. Hoe legitiem is dat eigenlijk?
Offline Christafari
Master
zo 15 jan 2012, 11:12 Bericht 
Goeie vraag. Als je geen rijbewijs hebt en nooit naar het buitenland gaat dan moet je dus geld betalen om te kunnen stemmen.
Online frankram
Master
zo 15 jan 2012, 11:15 Bericht 
Christafari schreef:
Goeie vraag. Als je geen rijbewijs hebt en nooit naar het buitenland gaat dan moet je dus geld betalen om te kunnen stemmen.

:nono: :nono: Je hebt al een legitimatiebewijs nodig om aan de toonplicht te voldoen. :kniktja: :kniktja:
Offline r00t3d
Pro
zo 15 jan 2012, 11:31 Bericht 

frankram schreef:
:nono: :nono: Je hebt al een legitimatiebewijs nodig om aan de toonplicht te voldoen. :kniktja: :kniktja:

Ik heb nooit een legitimatiebewijs op zak, maar als ze erom vragen kan ik wel een rijbewijs of paspoort laten zien. O:)
Offline Christafari
Master
zo 15 jan 2012, 11:45 Bericht 
frankram schreef:
Je hebt al een legitimatiebewijs nodig om aan de toonplicht te voldoen.

True, maar ook dat is zoiets. Verplicht legitimeren zodat je altijd de kosten kwijt bent voor een legitimatiebewijs. Dat moeten ze eens privatiseren :wink:
Offline esgigt
Master
zo 15 jan 2012, 14:55 Bericht 
hneel schreef:
Je moet nu dus in nederland geld betalen om van je democratisch recht gebruik te maken. Hoe legitiem is dat eigenlijk?

Daarmee is het stemrecht ook tot privilege verworden, derhalve een fundamentele schending van de democratische beginselen.
Offline hneel
Master
zo 15 jan 2012, 16:59 Bericht 
Verhoog de leges gewoon tot 1000 euro o.i.d. zodat het plebs niet meer kan stemmen.
Offline gabo
Weet de weg
ma 16 jan 2012, 8:40 Bericht 
gewoon een kleine vergelijking: ik als spanjaard zijnde, moet naar de meest dichtbijzijnde consulaat mijn paspoort verlengen. Omdat ik nog onder de 30 ben moet ik hem om de 5 jaar verlengen, daarna is het om de 10 jaar.
De paspoort verlengen kost 25 euro. Een ID kaart aanmaken is zelfs goedkoper.
 [ 17 berichten ]