Pagina 1 van 2  [ 97 berichten ]
Offline Robin2
Master
do 22 sep 2011, 19:54 Bericht 

Politie opent vuur op terras in Den Haag
Sacha Kester − 22/09/11, 19:36

Politieagenten doen onderzoek op het terras op de Grote Markt in Den Haag, waar de politie een man heeft neergeschoten. © ANP

De politie heeft vanavond een man neergeschoten op de Grote Markt in Den Haag. Volgens een ooggetuige gedroeg de man zich agressief en zwaaide hij met een mes. Een omstander is in zijn been gewond geraakt. Het is onbekend of deze door een kogel of het mes is geraakt.

© ANP
De politie bevestigt dat er is geschoten. 'De verdachte is naar het ziekenhuis gebracht', aldus een woordvoerster. Er is nog niets bekend over zijn toestand.

Vanwege het goede weer was het redelijk druk op de Grote Markt, een plein in de Haagse binnenstad vol met terrassen. Mensen werden opgeschrikt toen iemand met een mes begon om zich heen begon te zwaaien.

Enorm geschrokken
'We stonden vlakbij, en namen zo snel mogelijk afstand', aldus een ooggetuige die niet met naam genoemd wil worden. 'Toen werd er geschoten. We zagen iemand naar beneden zakken, en er was bloed. We zijn enorm geschrokken.'

Het publiek kan vooralsnog niet naar huis, en moet in een café blijven terwijl de politie onderzoek doet. De Grote Markt is afgesloten.

© ANP

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... Haag.dhtml

Vrij bizar, schieten op een vol terras. Wazige shit.

Laatst bijgewerkt door Robin2 op do 22 sep 2011, 21:15, in totaal 1 keer bewerkt
Offline WimLex
Master
do 22 sep 2011, 19:58 Bericht 
Politie schiet Haagse messentrekker neer
De politie heeft op de Grote Markt in Den Haag een messentrekker neergeschoten. Daarbij is ook een omstander geraakt.

De politie meldt dat de messentrekker naar het ziekenhuis is gebracht. Hij zou in een been zijn geraakt. Ook de gewonde omstander is afgevoerd.
Politie zoekt getuigen

De terrassen op het plein waren vanwege het mooie weer tijdens de schietpartij om 19:00 uur redelijk druk. De politie heeft op Twitter een oproep gezet aan getuigen om zich te melden.

© RTL Nieuws.nl

Politie zoekt getuigen ???? :o :o :o

Ze waren er zelf bij en hebben 2 personen neergeschoten :o :o :o

Is het woord van een (meerdere) politie-agenten toch niet waar ? :x :x :x
Offline Robin2
Master
do 22 sep 2011, 20:04 Bericht 

Wellicht getuigen van voor het schieten, toen verdachte met het mes begon te zwaaien.
Offline WimLex
Master
do 22 sep 2011, 20:08 Bericht 
Robin_v_G schreef:
Wellicht getuigen van voor het schieten, toen verdachte met het mes begon te zwaaien.

probeer je nu te zeggen dat de politie schoot zonder zelf te weten waarom ? :nah:
Offline Robin2
Master
do 22 sep 2011, 20:19 Bericht 

Nee, de politie had ongetwijfeld goede aanleiding, maar er zal een deel van het verhaal zijn waar ze niet bij waren. Neem aan dat ze dat verhaal rond willen hebben.
Offline bruintje beer
Master
do 22 sep 2011, 20:32 Bericht 
:woop: shoot-out, handen aan de knop.
Offline Mondeofan
Die hard
do 22 sep 2011, 20:52 Bericht 

Verwarde man dreigt zichzelf met een mes wat aan te doen, wordt in zijn been geschoten en steekt zichzelf gelijk in zijn hals. Overlijdt in ziekenhuis. Omstander wordt in been geraakt door afgeketste politiekogel.

Zie: http://www.regio15.nl/actueel/lijst-wee ... vol-terras
Offline WimLex
Master
do 22 sep 2011, 20:58 Bericht 
Messentrekker dood na schietpartij
Een messentrekker heeft zichzelf in Den Haag in zijn nek gestoken nadat hij door de politie in een been was geschoten. De man overleed in een ziekenhuis.

Omstander geraakt door afgeketste kogel
De man zwaaide bij een terras op de Grote Markt met een mes en dreigde zichzelf iets aan te doen. Agenten schoten hem neer, maar konden niet voorkomen dat hij zijn dreigement uitvoerde.

Kogel in been omstander
Een omstander werd door een afgeketste politiekogel in een been geraakt. Hij maakt het naar omstandigheden goed, meldt de politie.

Doodsoorzaak staat nog niet vast
De identiteit van de messentrekker is nog onbekend. De doodsoorzaak is nog niet officieel bekend.

Politie zoekt getuigen
De terrassen op het plein waren vanwege het mooie weer tijdens de schietpartij om 19:00 uur redelijk druk. De politie heeft op Twitter een oproep gezet aan getuigen om zich te melden.

© RTL Nieuws.nl
Offline Robin2
Master
do 22 sep 2011, 21:10 Bericht 

We kennen nog niet het hele verhaal, maar ik vind het toch bizar, op een druk terras. Er was, als ik het goed begrijp, geen direct gevaar voor de omgeving. Als ie in z'n eentje had gestaan, lijkt het me dat je 'm inderdaad uit voorzorg neer zou kunnen schieten, maar op een terras?
Offline esgigt
Master
do 22 sep 2011, 21:13 Bericht 
De kop gaf weer een andere indruk dan de situatie feitelijk was... Die pers van tegenwoordig is weer lekker verhufterd.. :thumb_d:
Offline Robin2
Master
do 22 sep 2011, 21:16 Bericht 

Het is maar net hoe je het interpreteert. In feite heeft de politie het vuur geopend op een vol terras, dat jij daarbij denk dat de politie een frenzy aan het houden was, ligt meer aan jou dan aan de kopschrijvert wat mij betreft.
Offline Maserati Teun
FS medewerker
do 22 sep 2011, 21:17 Bericht 
Man pleegt zelfmoord na schot politie

Op de Grote Markt in Den Haag hebben agenten vanmiddag een met een mes bewapende man neergeschoten. De man stak vervolgens het mes in zijn hals.
De man zwaaide donderdag rond zeven uur 's avonds op het plein met een mes en dreigde zichzelf iets aan te doen.

Toen de politie de man in zijn been schoot, stak hij het mes in zijn hals. Hij overleed later in het ziekenhuis

Bij de schietpartij is ook een omstander in het been geraakt door een afgeketste kogel. Hij maakt het naar omstandigheden goed.

BRON http://www.bnr.nl/meernieuws/573609-110 ... ot-politie

Opgeruimd staat netjes.
Offline geelhoed
Master
do 22 sep 2011, 21:17 Bericht 
WimLex schreef:
Een omstander werd door een afgeketste politiekogel in een been geraakt.

De forensische dienst heeft dat maar rap bepaald. :thumb:
Offline esgigt
Master
do 22 sep 2011, 21:20 Bericht 
Robin_v_G schreef:
dat jij daarbij denk dat de politie een frenzy aan het houden was,

Waar haal je dat nou weer vandaan? Je piemelt echt uit je nekharen, maat.
Offline Robin2
Master
do 22 sep 2011, 21:21 Bericht 

esgigt schreef:
Je piemelt echt uit je nekharen, maat.

Die ga ik onthouden. :lol:

Maar eh, wat is er wél mis met de kop dan? De politie heeft toch op een vol terras geschoten?
Offline geelhoed
Master
do 22 sep 2011, 21:21 Bericht 
Maserati Teun schreef:

Toen de politie de man in zijn been schoot, stak hij het mes in zijn hals.

Was schieten dan wel het beste plan?
Offline Robin2
Master
do 22 sep 2011, 21:23 Bericht 

Tsja, dat is achteraf. Je weet niet wat er anders zou zijn gebeurd.
Offline geelhoed
Master
do 22 sep 2011, 21:26 Bericht 
Ook waar, maar dreigen zichzelf iets aan te doen? Het zal vast procedure zijn bij de politie maar als je schiet weet je zeker dat ie gewond raakt.
Offline Robin2
Master
do 22 sep 2011, 21:29 Bericht 

Ja, en als iemand het mes al op z'n keel heeft en je een en ander een beetje kunt inschatten, weet je ook zeker dat ie zichzelf van kant maakt als je niks doet.

Dichterbij komen is geen optie, hem zichzelf van kant laten maken ook niet. Dan maar als 'last resort' hopen dat het mes uit z'n klauwen pleurt als je z'n been lekschiet.
Offline bruintje beer
Master
do 22 sep 2011, 21:32 Bericht 
:roll: met het risico een omstander te verwonden.
Niet dat ik veel te zoeken heb op een Haags terras, maarruh ben toch blij dat ik daar vanavond niet zat :x
Offline Robin2
Master
do 22 sep 2011, 21:33 Bericht 

Ja, wat ik zei geldt wat mij betreft meer als ie ergens alleen staat.

Nu is het een ander verhaal, maar het blijft een duivels dilemma. Voor hetzelfde geld heeft ie aangegeven eerst eens flink met het mes te gaan zwaaien voor ie zichzelf van kant zou maken. Daarnaast weet je ook niet of er in een straal van 2 meter wel mensen om hem heen waren - het is voorstelbaar van niet. Je blijft niet rustig zitten als zo'n mafkees begint te blèren.
Offline Aanhanger
Master
do 22 sep 2011, 21:35 Bericht 
Wat een verhaal weer :fp: :lol:
Offline esgigt
Master
do 22 sep 2011, 21:51 Bericht 
Robin_v_G schreef:
hem zichzelf van kant laten maken ook niet.

Waarom is dat geen optie? Staat niet in de wet dat het niet mag... :huh:

Hulp bij zelfdoding DAT mag niet. Oei... gaan ze die agent nou daarvoor vervolgen? :fp:
Offline Aanhanger
Master
do 22 sep 2011, 21:57 Bericht 
Knap dat ze toch nog een omstander wisten te raken op een leeg terras:
http://www.westonline.nl/nieuws/dode-na ... rote-markt
Offline Appeltje
Master
do 22 sep 2011, 23:11 Bericht 

geelhoed schreef:
WimLex schreef:
Een omstander werd door een afgeketste politiekogel in een been geraakt.

Misschien is er maar één kogel afgevuurd, dan is dat bepalen niet moeilijk of iemand anders moet simultaan hebben geschoten met de agent ;).

Klinkt een beetje als "suicide by cop" maar dan als het niet lukt er alsnog zelf een einde aan breien...
Offline GP
Master
vr 23 sep 2011, 2:02 Bericht 
Liep er rond half 9, veel politie en alles afgezet. Schrok wel toen ik het hoorde dat er iemand was doodgeschoten.. Best een ziek verhaal eigenlijk!
Offline Dave
FS Webmaster
vr 23 sep 2011, 2:13 Bericht 
Ja... Heb je wel iets gelezen verder?

GP schreef:
doodgeschoten
Offline caféracer
Respect
vr 23 sep 2011, 6:00 Bericht 
even wobben
Offline Warmaster
Master
vr 23 sep 2011, 6:28 Bericht 
De schietende agent zal het wel jammer vinden dat ie dood is, anders had ie mooi 350 Euro kunnen vangen.
Offline bruintje beer
Master
vr 23 sep 2011, 6:32 Bericht 
:lol: ;(
Offline Guppenklup
Master
vr 23 sep 2011, 8:06 Bericht 
Maserati Teun schreef:
Opgeruimd staat netjes.

Leuk toch als je zwaar zieke familielid door een verkeerde medicatie dit overkomt? :boos:
Offline Scaniafan
Master
vr 23 sep 2011, 8:17 Bericht 
Buiten dat wat er gebeurd is natuurlijk een behoorlijke impact heeft op de betrokkenen (agenten, omstanders etc.) en natuurlijk familie van de man die zelfmoord gepleegd heeft...

Was zoiets geen optie:

http://www.dumpert.nl/mediabase/1695211 ... ombia.html (vanaf 2:18)
Offline bx gek
Master
vr 23 sep 2011, 8:24 Bericht 
Scaniafan schreef:
Was zoiets geen optie:

Ik vraag me af of dit niet bij de standaard uitrusting moet komen.
Offline Walker
Master
vr 23 sep 2011, 8:45 Bericht 
Guppenklup schreef:

Leuk toch als je zwaar zieke familielid door een verkeerde medicatie dit overkomt? :boos:

Tja... Veel mensen met psychische problemen gebruiken hun medicijnen niet (of niet op de juiste voorgeschreven wijze). Daardoor is de werking onvoldoende, waardoor ze erg vreemde dingen gaan doen. Of ze zijn bang hun zelfstandigheid te verliezen, en kiezen ervoor om niet meer naar de hulpverlenende instanties te gaan. Nederland zit vol met schrijnende gevallen, maar je kunt niet iedereen verplicht opnemen in een GGZ-inrichting....
Offline caféracer
Respect
vr 23 sep 2011, 9:19 Bericht 
vaak worden mensen juist helemaal gestoord door medicijnen, vaders die hun gezin uitmoorden, mensen die de hand aan zichzelf slaan enzovoorts.
Offline GP
Master
vr 23 sep 2011, 10:44 Bericht 
Dave schreef:
Ja... Heb je wel iets gelezen verder?

Er staat toch ook dat ik hoorde dat er iemand was doodgeschoten..
Offline Freddy
Master
vr 23 sep 2011, 12:06 Bericht 
aha, waarschijnlijk was hier die onderhandelaar naar toe....@MarcoV
Offline Peugie
Master
vr 23 sep 2011, 12:11 Bericht 
WimLex schreef:
Politie zoekt getuigen ????

Ze waren er zelf bij en hebben 2 personen neergeschoten

Is het woord van een (meerdere) politie-agenten toch niet waar ?

2 Woorden zijn denk ik voldoende:

Rijksrecherche
Onafhankelijk

Verder is het gespeculeer leuk hier. Je zal de beslissing maar in een split-second moeten nemen.
Offline Elwood
Master
vr 23 sep 2011, 13:17 Bericht 
Gelukkig weten velen hier het allemaal beter of zullen het veel beter doen dan de echte mensen die zulke beslissingen moeten nemen. :roflol:
Offline Martijn
FS Webmaster
vr 23 sep 2011, 15:17 Bericht 
Een taser zou hier waarschijnlijk handig zijn geweest. Maar goed, zag laatst weer een filmpje van een Canadese agent dit iemand een balkon aftasert....Is ook niet fijn neerkomen dan. Ook al eens iemand door overleden, doordat ie head first eraf getaserd werd
Offline bruintje beer
Master
vr 23 sep 2011, 15:24 Bericht 
Tsja, dan kun je net zo goed gelijk maar knallen :[
Offline Martijn
FS Webmaster
vr 23 sep 2011, 15:28 Bericht 
Bedoel dus dat je heel goed moet nadenken voordat je een taser inzet.
Offline bx gek
Master
vr 23 sep 2011, 16:31 Bericht 
bx gek schreef:
Ik vraag me af of dit niet bij de standaard uitrusting moet komen.

Wat dacht je van een beanbag shotgun zoals in mijn link?
Offline Tweebel
Master
vr 23 sep 2011, 17:13 Bericht 
http://en.wikipedia.org/wiki/Taser_safe ... _Taser_use

Taser is een apparaat dat misbruik in de hand werkt en zeer gevaarlijk is in de handen van iemand die niet met macht kan omgaan.
Offline Fopspee(n)
Master
vr 23 sep 2011, 17:22 Bericht 
Peugie schreef:
Je zal de beslissing maar in een split-second moeten nemen.

Welke beslissing? Jezelf in je hals steken met een mes....., of iemand in zijn been schieten?
Offline DWwolf
Pro
vr 23 sep 2011, 20:05 Bericht 

Tweebel schreef:
Taser is een apparaat dat misbruik in de hand werkt en zeer gevaarlijk is in de handen van iemand die niet met macht kan omgaan.

Tsja en nu is er niets tussen een loden boon en proberen een mes af te pakken ( of een kopje thee aan te bieden ).
Offline EotS
Master
vr 23 sep 2011, 22:23 Bericht 
ik heb laatst nog met een speeltje van de KMar mogen spelen, was ook erg effectief. Van een schot met deze projectielen ga je echt neer.. Hoe groot of stoer je ook doet. Wapen is effectief tot op 75 meter en kan dus verder schieten dan de beanbag. Beanbag munitie en taser mogen uitsluitend door het AT worden gebruikt.

http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=NL#/watch?v=s9ISGLKw5rA

Ps: politiemunitie is geen lood maar 6.1 gram puur messing kogelkop. Verdachten mogen in Nederland niet te zwaar verwond worden .....
Offline Gifpen
Master
za 24 sep 2011, 0:54 Bericht 
Tweebel schreef:
Je hebt gelijk. Dat is met een dienstpistool natuurlijk heel anders :huh:

Anyway, dit is een hele lastige casus.
Maserati Teun schreef:
De man zwaaide donderdag rond zeven uur 's avonds op het plein met een mes

Robin_v_G schreef:
op een druk terras.

Robin_v_G schreef:
Er was, als ik het goed begrijp, geen direct gevaar voor de omgeving.
Dit laatste kun je je dus nog ernstig afvragen. Hoe groot is de stap om, temidden van een druk terras, het mes van jezelf te halen en tegen een ander te gebruiken. En ben je dán als politie nog wel op tijd? Wat als die kerel daar met dat mes blijft staan en je doet niets waarop de man uit het niets uithaalt naar een ander en diegene verwondt? Wat zul je dan allemaal voor commentaar (en terecht?) krijgen van de media en het publiek.

Is schieten op een vol terras dan toch een goed idee? Ik heb echt geen idee. Maar dit zijn wel de afwegingen die politiemensen soms moeten maken. Idd in een split-second. Je moet zo'n keuze maken voor de veiligheid van anderen, wetende dat jij er persoonlijk voor opdraait als je de keuze verkeerd maakt.. of helemaal geen keuze maakt. Ik kan deze specifieke beslissingen daarom niet verdedigen noch afkeuren. Ik hoop alleen dat de agent in zijn ogen de juiste beslissingen heeft genomen. HIJ is immers degene die dit zal moeten verantwoorden.

Ik heb overigens 5 jaar geleden een bijna identieke situatie meegemaakt. Een vent stond in zijn eigen voortuin met een keukenmes op zijn keel te schreeuwen dat hij zichzelf ging 'onthoofden'. Heb een hele tijd met mijn wapen op hem gericht gestaan terwijl ik stond te lullen als Brugman om hem te overwegen dat mes weg te leggen.
Mijn inschatting was dat er op dat moment geen direct gevaar was voor anderen en dat ik, zodra die situatie zou veranderen, nog in staat was daarop te reageren.

Maar ik had in mijn hoofd de keuze al gemaakt en die was dat hij NIET met het mes in zijn handen de voortuin uit zou lopen de wijk in..

Maar het blijft moeilijke casuïstiek.
Offline Guppenklup
Master
za 24 sep 2011, 7:45 Bericht 
Gifpen schreef:
Ik heb overigens 5 jaar geleden een bijna identieke situatie meegemaakt. Een vent stond in zijn eigen voortuin met een keukenmes op zijn keel te schreeuwen dat hij zichzelf ging 'onthoofden'. Heb een hele tijd met mijn wapen op hem gericht gestaan terwijl ik stond te lullen als Brugman om hem te overwegen dat mes weg te leggen.
Mijn inschatting was dat er op dat moment geen direct gevaar was voor anderen en dat ik, zodra die situatie zou veranderen, nog in staat was daarop te reageren.

Maar ik had in mijn hoofd de keuze al gemaakt en die was dat hij NIET met het mes in zijn handen de voortuin uit zou lopen de wijk in..

Maar het blijft moeilijke casuïstiek.

Elwood schreef:
Gelukkig weten velen hier het allemaal beter of zullen het veel beter doen dan de echte mensen die zulke beslissingen moeten nemen. :roflol:

Ik hoef dergelijke beslissingen niet (meer) te nemen, maar in de tijd dat ik nog wel met een 9mm proppenschieter rondliep was ik me daar heel erg van bewust. Zelfs een aanloop naar een situatie doet je adrenalinepeil al aardig oplopen, laat staan dat je echt in zo'n situatie terecht komt. Hoe goed je ook getraind en voorbereid bent, je blijft een mens.
Offline roxio86
Respect
za 24 sep 2011, 8:19 Bericht 

Ben allang blij dat ze punt 1 raak geschoten hebben.
Maar 1 omstander kennelijk licht gewond is door een (Shit happens) Afgeketste kogel.

Kan me nog een voorval herrinneren op de Dam in Amsterdam met een Duitser.
2 agenten 2 leeggeschoten dienstwapens op een zondagmiddag en dan nog de verdachte missen. :roflol:
 [ 97 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende