Pagina 1 van 1  [ 11 berichten ]
Offline Wim
Master
do 20 okt 2005, 8:53 Bericht 
Presentjes politie doen wonderen in verkeer

Goochem zorgt voor stijging gordelgebruik

door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries

AMSTERDAM, donderdag
Verkeersdeelnemers in de regio Amsterdam zijn zeer gevoelig voor het krijgen van presentjes voor goed gedrag. De extra stimulans leidt er zelfs toe dat de verkeersveiligheid drastisch wordt vergroot.
Niet alleen de bestuurders, ook de passagiers zijn erop gespitst een beloning van de politie te krijgen, zoals Bob-sleutelhangers, Goochem-gordeldieren en soortgelijke hebbedingetjes.

In trek
De gadgets en cadeautjes zijn zo in trek bij bestuurders van auto’s, dat bijvoorbeeld veel meer mensen achterin een gordel dragen om in aanmerking te komen voor een presentje. ,,Een ware voltreffer om de verkeersveiligheid te vergroten is namelijk om kinderen te verrassen met Goochem het gordeldier. Dit diertje kan door kinderen aan de veiligheidsgordel worden geklemd, waardoor ze iedere keer als ze instappen er aan worden herinnerd de gordel om te doen. Volgens de meest recente cijfers hebben we er daarvan 20.000 uitgedeeld”, zegt politiewoordvoerster Anke Kortenray.
En niet zonder resultaat, want sinds de actie is gestart is het draagpercentage spectaculair gestegen van 31 procent in 2002 tot 71 procent vorig jaar. De politie is zeer te spreken over dit resultaat en heeft besloten om Goochem het gordeldier te blijven uitdelen in haar streven het gebruik nog verder op te krikken. Op het internet is zelfs al een handel in Goochems ontstaan.
Politieagenten worden in de hoofdstad aangespoord vooral met de cadeautjes op zak verkeerscontroles te houden. Na jarenlang louter bekeurd te hebben, lijkt juist het belonen de verkeersdeelnemers bewuster te maken van hun gedrag in het verkeer. Zo is de Bob-sleutelhanger een waar statussymbool voor goed gedrag geworden.
Niet alleen meisjes en jongens blijken teleurgesteld te zijn als agenten door hun voorraad heen blijken te zijn en ze niets krijgen, ook volwassen weggebruikers vinden het vaak een afknapper als ze niet worden beloond. Nu nog vragen automobilisten bij alcoholcontroles om de bekende Bobsleutelhangers. „Van deze gadgets hebben we er alleen al 30.000 afgezet in de hoop die gedragsverandering te realiseren”, aldus Kortenray, die zegt dat de politie door blijft gaan met dergelijke acties.
Nieuwe ’trofeeën’ die weggebruikers kunnen scoren zijn bijvoorbeeld kleurige freecards van het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM), die in een serie van vijf worden uitgegeven. De kaarten hebben een eigen kleur en gaan over de thema’s alcohol, gordel, rood licht en snelheid.
Offline Superkoerier!
Master
do 20 okt 2005, 9:08 Bericht 
Wel goed dat de draagpercentages zo spectaculair zijn gestegen. Complimenten daarvoor.

Zo'n Bob sleutelhanger en zo'n dyslectisch gordeldier hoef ik echter niet te krijgen. De kleine zit gewoon vastgeklemd in de Maxi Cosi en daarmee klaar. Dat doe ik voor de veiligheid en niet omdat de staat dit eist. En die BVOM zooi mogen ze helemaal in hun eigen strot stoppen. Dat is voor mij hetzelfde als propaganda voor mijn favoriete maaltijd bij de Chinees (nasi). :zzz:
Offline Wim
Master
do 20 okt 2005, 9:18 Bericht 
Ik weet nog van vroeger dat ik in een stoeltje zat met stuurtje! Mijn ouders zeiden, "en die hing met een beugeltje over de achterbank".

Gelukkig veranderd dat wel.

Misschien ook iets bedenken voor de snellere automobilist?? :biertje:
Offline drealm
Master
do 20 okt 2005, 9:30 Bericht 
Wim schreef:
Misschien ook iets bedenken voor de snellere automobilist?? :biertje:

die krijgen toch ook al wat???? als ze gepakt worden

post uit Leeuwarden :D
Offline Martijn
FS Webmaster
do 20 okt 2005, 9:37 Bericht 
Misschien beter een goochem voor en na een crash maken en naar welke de voorkeur gaat
Offline Daniel
Master
do 20 okt 2005, 12:30 Bericht 
Triest dat dit nodig is. Zonder presentjes hebben mensen geen zin om aan de veiligheid van hun kinderen te denken. :huh:
Offline dexter79
Master
do 20 okt 2005, 13:59 Bericht 
Daniel schreef:
Triest dat dit nodig is. Zonder presentjes hebben mensen geen zin om aan de veiligheid van hun kinderen te denken. :huh:

Volgens mij komt het eerder omdat er zoveel regels verzonnen zijn die nergens voor nodig zijn, dat men niet meer kan inschatten welke regels nou wel, en welke niet belangrijk zijn. En zich dan dus aan geen enkele regel meer goed houdt.
Offline dabeetle
Master
do 20 okt 2005, 14:08 Bericht 
Ik aas al jaaaaaaren op de gouden wegmisbruikers duim natuurlijk :thumb:

:zzz:
Offline freudeamfahren
Master
do 20 okt 2005, 14:29 Bericht 
Achja , tadaah de duim.
Wie wil die nou niet ?
Om hem daarna ....................(is al vaak genoeg gezegd op dit forum)
Offline Timster
Die hard
do 20 okt 2005, 15:43 Bericht 
Die duim zou ik niet eens aannemen, zo'n gordelroosdier ook niet trouwens.

Wat een onzin, volwassen mensen belonen met een kadootje voor iets wat je vooral voor jezelf doet (gordel dragen).

zucht, zie onderschrift....
Offline Marc 325i Coupe
Master
do 20 okt 2005, 17:37 Bericht 

Ach ik heb liever dat ze me belonen als ik iets goeds doe, dan me bestraffen als ik iets fouts doe :D....

Die duim....ja die kan wel eens een donker plekje vinden (en niet bij mij haha)...
 [ 11 berichten ]