Pagina 1 van 1  [ 37 berichten ]
Offline viffer
Master
ma 09 jan 2012, 1:46 Bericht 

Telegraaf schreef:
De politie heeft het rijbewijs van een fietser, die zondagavond in Eindhoven een ongeluk heeft veroorzaakt, ingenomen.

De fietser reed op de kruising tussen de Pastoriestraat en de Kloosterdreef door rood en kwam daardoor in botsing met een auto. De bestuurders van twee andere auto's op de naastgelegen rijbaan zagen het ongeval gebeuren en schrokken zo erg, dat ze op elkaar botsten.

De fietser en de geschrokken bestuurder van de achterste auto raakten hierbij volgens Omroep Brabant gewond. De fietser was mogelijk onder invloed. De politie heeft zijn rijbewijs in beslag genomen omdat de fietser wordt gezien als een bestuurder. De fietser wordt verdacht van het veroorzaken van het ongeval.

Mag het nu wel of niet.....
Offline raspatat
Respect
ma 09 jan 2012, 1:51 Bericht 
En als je helemaal geen rijbewijs heb :huh:
Offline Dabien
Master
ma 09 jan 2012, 1:55 Bericht 
Volgens mij zijn hier al 100 topics over en elke keer wordt weer duidelijk gemaakt dat de politie niet het rijbewijs mag/kan invorderen van een fietser.
Offline Cweepz
Master
ma 09 jan 2012, 1:59 Bericht 
GertJan schreef:
De bestuurders van twee andere auto's op de naastgelegen rijbaan zagen het ongeval gebeuren en schrokken zo erg, dat ze op elkaar botsten.

van deze twee ook maar gelijk het rijbewijs afnemen :fp:
Offline umpire
FS medewerker
ma 09 jan 2012, 2:01 Bericht 
Er is ongetwijfeld meer aan de hand als het stukje uit de Telegraaf ons wil doen laten geloven :[
Offline Dabien
Master
ma 09 jan 2012, 2:02 Bericht 
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijden-onder-invloed-van-alcohol-en-drugs/vraag-en-antwoord/raak-ik-mijn-rijbewijs-kwijt-als-ik-dronken-op-de-fiets-word-aangehouden-door-de-politie.html

Citaat:
Raak ik mijn rijbewijs kwijt als ik dronken op de fiets word aangehouden door de politie?

De politie kan uw rijbewijs niet invorderen als u dronken op de fiets wordt aangehouden. U kunt wel een rijverbod krijgen.
Alcohollimiet fietsers

U mag niet fietsen als u onder invloed bent van alcohol, drugs of medicijnen. Dit kan leiden tot gevaarlijk rijgedrag. Het alcoholgehalte van uw bloed mag niet hoger zijn dan 0,5 promille.
Gevaarlijk rijgedrag en veroordeling fietsers

Volgens artikel 5 en 6 van de Wegenverkeerswet 1994 (WvW 1994) kunt u veroordeeld worden als u zich als fietser zo gedraagt dat:

gevaar op de weg ontstaat of kan ontstaan;
het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd;
door uw schuld een verkeersongeval plaatsvindt waardoor iemand overlijdt of zwaar lichamelijk gewond raakt.

Tijd voor een bijspijkercursus voor de betrokken agenten lijkt me.
Offline viffer
Master
ma 09 jan 2012, 2:03 Bericht 

umpire schreef:
Er is ongetwijfeld meer aan de hand als het stukje uit de Telegraaf ons wil doen laten geloven :[

Dat denk ik ook, een journalist doet echt niet te veel moeite zo laat op de avond. Er zullen wel meer berichten over verschijnen.
Offline viffer
Master
ma 09 jan 2012, 2:05 Bericht 

Dabien schreef:
Tijd voor een bijspijkercursus voor de betrokken agenten lijkt me.

Er staat niet dat het rijbewijs vanwege alcohol is ingenomen. Kan het op basis van een ander artikel (5 misschien) wel?
Offline raspatat
Respect
ma 09 jan 2012, 2:11 Bericht 
GertJan schreef:
Er staat niet dat het rijbewijs vanwege alcohol is ingenomen. Kan het op basis van een ander artikel (5 misschien) wel?

raspatat schreef:
En als je helemaal geen rijbewijs heb

Nu jij weer :roll:
Offline Dabien
Master
ma 09 jan 2012, 2:16 Bericht 
Voor zover mij bekend spreken alle artikelen omtrent invordering van rijbewijs over het besturen van motorvoertuigen.

Overigens wil ik wel aanmerken dat dit een artikel uit de Telegraaf is, en derhalve met een korrel zout genomen moet worden. Het lijkt me aannemelijk dat de fietser een rijverbod heeft gekregen en dat de journalist in kwestie dat geïnterpreteerd heeft als invordering van rijbewijs. Want laten we wel wezen, journalisten weten nog minder dan agenten.
Offline A(u)30#
Master
ma 09 jan 2012, 2:35 Bericht 
Fietser rijdt in op agenten in Ede
Citaat:
EDE - Een 21-jarige man uit Ede is aangehouden nadat hij met zijn fiets opzettelijk op twee agenten inreed.

Zondag even na 2.00 uur fietsten de agenten over Nieuwe Stationsstraat in Ede, toen de man met gevaarlijk hoge snelheid aan kwam fietsen. Vlak voor de agenten stuurde hij plotseling recht op hen af en reed hij tegen één van hen aan.

De Edenaar verzette zich bij zijn aanhouding. Ook onderweg naar het politiebureau gedroeg hij zich zeer recalcitrant. Hij zit vast voor verhoor.

Bron
Levensgevaarlijk al die fietsers die voor zoveel ellende zorgen . :woop:
Offline raspatat
Respect
ma 09 jan 2012, 3:06 Bericht 
A(u)30# schreef:
Zondag even na 2.00 uur fietsten de agenten over Nieuwe Stationsstraat in Ede, toen de man met gevaarlijk hoge snelheid aan kwam fietsen. Vlak voor de agenten stuurde hij plotseling recht op hen af en reed hij tegen één van hen aan.

Waar gaan we heen met dit land :lol: :roflol:
Offline viffer
Master
ma 09 jan 2012, 9:08 Bericht 

Citaat:
De Eindhovense politie heeft zondagavond het rijbewijs van een fietser ingenomen nadat de man vermoedelijk onder invloed van alcohol een ongeval had veroorzaakt. Rond 21.10 uur reden drie automobilisten over de Pastoriestraat in de richting van het stadsdeel Strijp toen één van hen ter hoogte van de Kloosterdreef besloot de andere twee in te halen. Op dat moment stak vanuit de richting van de Woenselse Markt een fietser door rood de kruising over en kwam daarbij in botsing met de inhalende auto. De beide andere bestuurders schrokken daarvan zo dat ook zij achterop elkaar botsten.

Zowel de fietser als één van de botsende automobilisten zijn voor verder onderzoek overgebracht naar het ziekenhuis. Daar zal de fietser een bloedproef moeten ondergaan om na te gaan hoeveel alcohol hij had gedronken. De politie heeft zijn rijbewijs ingenomen omdat hij ervan wordt verdacht als bestuurder een aanrijding te hebben veroorzaakt onder invloed van alcohol.

http://www.112brabant.nl/index_main.php ... to_id=6049

Daar staan ook een paar foto's.
raspatat schreef:
En als je helemaal geen rijbewijs heb :huh:

Wat je niet heb(t) kan ook niet worden ingenomen, maar ik denk dat de man gevraagd is om legitimatie en dat hij daarvoor zijn rijbewijs heeft gebruikt.
Offline Aanhanger
Master
ma 09 jan 2012, 9:47 Bericht 
Het zou kunnen als hij een muldertje niet heeft betaald.
Het zou kunnen indien zijn rijbewijs eerder al ongeldig was verklaard.
Het zou kunnen als hij een OBM aan zijn broek had en zijn rijbewijs niet ingeleverd had.
Offline geelhoed
Master
ma 09 jan 2012, 9:53 Bericht 
Er staat dat het op verdenking van artikel 5/6 is.
Offline Warmaster
Master
ma 09 jan 2012, 9:58 Bericht 
Politie kent blijkbaar de wet niet. Kan je als benadeelde weer een hoop tijd, geld en ergernis in steken om het allemaal op te lossen.
Offline Aanhanger
Master
ma 09 jan 2012, 10:02 Bericht 
Tsja, het staat er maar het kan niet.
Online Sandeman
FS medewerker
ma 09 jan 2012, 10:04 Bericht 
Ome koos zei laatst dat het niet mogelijk is..
Offline Arno
FS Meldingen
ma 09 jan 2012, 10:07 Bericht 
GertJan schreef:
Daar staan ook een paar foto's.

Die shoarma zal nu wel koud geworden zijn :honger:
Offline WNS2.0D
Master
ma 09 jan 2012, 10:12 Bericht 
Hebben die agenten nu een probleem of mag de belastingbetaler nu voor de schade opdraaien? Ik neem aan dat die fietser nu al zijn ritten met de taxi aflegt en de kosten daarvoor verhaalt op de politie.
Online Sandeman
FS medewerker
ma 09 jan 2012, 10:14 Bericht 
Sandeman schreef:
Ome koos zei laatst dat het niet mogelijk is..

Gevonden: http://www.verkeerdebaas.nl/blog/item/r ... kwijt.html

Citaat:
Raakt dronken fietser zijn rijbewijs kwijt?
donderdag 22 december 2011 16:29

En hoe zit het met het rijbewijs van een onder invloed verkerende trambestuurder of de bestuurder van een trolleybus.

Regelmatig duiken er berichten en vragen op over het afpakken van het rijbewijs van dronken fietsers. Gisteren, kreeg ik via mijn website nog een dergelijke vraag voorgelegd: 'Als ik met de fiets naar een feest ga, en ik ga na afloop behoorlijk aangeschoten naar huis, moet ik dan ook mijn rijbewijs inleveren? Ik ben immers ook verkeersdeelnemer'.
De vragensteller heb ik via de mail beantwoord en via mijn twitteraccount (kooSpee) heb ik nog maar weer eens getwitterd dat dronken op een fiets rijden wel strafbaar is, maar dat het rijbewijs niet door de politie kan worden ingevorderd. Dat is borrelpraat. Dit soort tweets leveren altijd reacties op. En die zitten op een schaal van: 'Oh wist ik niet' tot 'Daar heb je die betweter weer'. Maar deze keer kreeg ik een wel heel bijzondere reactie. Namelijk een verwijzing naar de site van Omroep Brabant. Daar las ik (verkort weergegeven) dat de politie in Gemert het rijbewijs had afgepakt van een 20 jarige dronken fietser die ook nog zonder licht reed. (http://bit.ly/rp5k4r)
Vraag is of de politie hier een bevoegdheid heeft gebruikt die ze niet heeft of dat Omroep Brabant een verkeerd bericht op de site heeft gezet. Of, en dat is ook niet uitgesloten, ik snap het niet. Het bracht mij ertoe om toch nog maar eens even het wetboek er op na te slaan. Artikel 8 van de Wegenverkeerswet geeft (kort gezegd) heel duidelijk aan dat het een ieder is verboden een voertuig te besturen onder invloed alcohol, drugs of medicijnen. De Wegenverkeerswet legt in de wet zelf niet uit wat onder voertuigen verstaan moet worden. Volgens de toelichting dient de betekenis van voertuigen uit het spraakgebruik te worden afgeleid. In principe is alles dat rijdt of glijdt een voertuig. Ook een fiets, dus dronken op de fiets rijden of glijden over het asfalt is strafbaar. Artikel 164 Wegenverkeerswet geeft o.a. aan dat het rijbewijs van de bestuurder van een motorrijtuig wordt ingevorderd als hij/zij boven een bepaalde grens, onder invloed heeft gereden. De Wegenverkeerswet zegt in artikel 1c wel wat een motorrijtuig is. Dat zijn: 'Alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voorbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning'. De laatste toevoeging is nieuw en volgt uit het feit dat fietsen met trapondersteuning voor de Wegenverkeerswet gelijk zijn gesteld aan fietsen. Het is dus duidelijk dat een fiets geen motorrijtuig is en dat het rijbewijs van een fietser niet kan worden ingevorderd. Trouwens ook niet van de bestuurder van een tram (rijdt over spoorstaven) maar weer wel van de bestuurder van een trolleybus. Het bericht van Omroep Brabant was overigens wel van maart 2009 maar de Wegenverkeerswet is van ver daarvoor, dus daar kan het misverstand niet zitten. Geprobeerd de politie te bellen. Daar kon ik degene die er over ging aanvankelijk niet te pakken krijgen. Dus toen maar met Omroep Brabant gebeld. Daar werd mij verteld dat dit letterlijk uit een persbericht van de politie was overgenomen. Toch maar weer contact opgenomen met de politie. Ja, daar was iets mis gegaan. Men was er van overtuigd dat het rijbewijs van een fietser toen niet en ook nu niet ingevorderd kan worden. Maar kennelijk is er die zaterdagnacht toch een foutje gemaakt. De vordering was aanvankelijk wel gedaan, het rijbewijs ook ingenomen, maar dat werd snel gecorrigeerd, dat wil zeggen, het rijbewijs is niet ingestuurd naar het Openbaar Ministerie maar terug gegeven aan de fietser. Het kwam helaas wel in het persbericht en Omroep Brabant heeft dat toen zo overgenomen. Kan gebeuren. Wie niet werkt maakt geen fouten en misverstanden zijn er om opgelost te worden!
Offline geelhoed
Master
ma 09 jan 2012, 10:17 Bericht 
Heeft koos er al over getwitterd?
Online Sandeman
FS medewerker
ma 09 jan 2012, 10:24 Bericht 
Dat zeg ik toch net? O:)
Offline geelhoed
Master
ma 09 jan 2012, 10:25 Bericht 
:roll: Over deze zaak natuurlijk...
Hij heeft er vorige week twee blogs overgeschreven na een twittertirade. Nu komt dit weer boven, hij zal er wel bovenop duiken.
Online Sandeman
FS medewerker
ma 09 jan 2012, 10:26 Bericht 
Ach zoooo... Geen idee :D
Offline fl
Master
ma 09 jan 2012, 21:21 Bericht 

Dabien schreef:

Tijd voor een bijspijkercursus voor de betrokken agenten lijkt me

Warmaster schreef:
Politie kent blijkbaar de wet niet. Kan je als benadeelde weer een hoop tijd, geld en ergernis in steken om het allemaal op te lossen.

Jullie wel dan?

Als het al ingevorderd is, is het dan voor Justitie of voor het CBR?
Twee totaal verschillende trajecten.
Offline VTEC_Driver
Master
ma 09 jan 2012, 21:36 Bericht 
Het maakt voor de benadeelde toch niet uit of hij zijn tijd moet steken in het oplossen van problemen in traject A of Traject B
Online esgigt
Master
di 10 jan 2012, 8:01 Bericht 
Verkeerdebaas schreef:
Wie niet werkt maakt geen fouten en misverstanden zijn er om opgelost te worden!

.... en wie te stom is om voor de duvel te dansen, vordert het RBW van een dronken fietser in. (f)
Offline Maveric
Respect
di 10 jan 2012, 8:23 Bericht 
Mag de politie wel een melding doen naar het CBR voor EMA? Dat zou wel consequenties kunnen hebben voor je RBW toch?
Offline Aanhanger
Master
di 10 jan 2012, 9:35 Bericht 
Dat is uitvoerig besproken in dit topic:
overige-en-niet-verkeer-gerelateerd/rijbewijs-in-beslag-na-aanhouding-op-de-fiets-t71296.html
Offline Maveric
Respect
di 10 jan 2012, 9:56 Bericht 
Thanks die had ik ff gemist.

Wel grappig is als ze op je fiets je rijbewijs wel invorderen (ondanks dat het niet mag) je gewoon verder mag fietsen :D
Offline Aanhanger
Master
di 10 jan 2012, 9:58 Bericht 
Met een rijverbod mag je ook niet fietsen.
Offline viffer
Master
di 10 jan 2012, 9:59 Bericht 

Je kunt gewoon een rijverbod krijgen hoor.
Offline fl
Master
di 10 jan 2012, 10:13 Bericht 

Maveric schreef:
Thanks die had ik ff gemist.

Wel grappig is als ze op je fiets je rijbewijs wel invorderen (ondanks dat het niet mag) je gewoon verder mag fietsen

Je mis wel meer. Was het voor Justitie of voor het CBR ingenomen?
Offline Maveric
Respect
di 10 jan 2012, 11:10 Bericht 
GertJan schreef:
De politie heeft zijn rijbewijs in beslag genomen omdat de fietser wordt gezien als een bestuurder.

Hiermee begon het verhaal toch? Dan mag je daarna verder fietsen.

@fl
jij mist een "t"
Offline huffie
Die hard
di 10 jan 2012, 11:55 Bericht 
De fietser krijgt een alcaholslot op de fiets :lol:
Afbeelding
Offline Smookey
FS medewerker
di 10 jan 2012, 12:30 Bericht 
Maveric schreef:
@fl